AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #21 Skrevet 30. desember 2012 Julemagien er litt borte ja. Når gaver som biler, hytter og sydenturer blir normalt, ja da har de fleste egentlig for mye penger. Trist at det er blitt slik. Bloggere bare skryter over døde ting de har. Tenk at døde TING får så mye oppmerksomhet og omtale, når det viktigste er det vi har inni hjertet og omsorgen til andre mennesker. Empati og medmennesklighet. Når klær, sminke og hårmoter er bare det som snakkes og blogges om. Nei, en dag må dette ta slutt. Anonym poster: 24b06fea0c24050f131ef5024f52e1db 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #22 Skrevet 30. desember 2012 Fra Elin Ørjasæters blogg, http://blogg.orjas.n...-med-julegaver/: En amerikansk økonomiprofessor skrev i 1993 en artikkel om hvor tåpelig julegaver er. Han heter Joel Waldfogel og «The Deadweight Loss of Christmas» gjorde ham berømt over natten. Waldfogels poeng er at hvis man bruker 100 kroner på en gave mottakeren ville brukt høyst 10 kroner på, dersom han hadde valgt den selv, så blir 90 kroner rent tap. Det er altså ikke en økonomisk transaksjon der noen vinner og noen taper, det er derimot tap – tap, derav “deadweight loss”. Det ville vært smartere å gi hverandre penger. Eller kutte ut hele gaveprosjektet. Til ettertanke ... Anonym poster: 2a882d803fca92ebb5c30813c52ff549 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 30. desember 2012 #23 Skrevet 30. desember 2012 Fra Elin Ørjasæters blogg, http://blogg.orjas.n...-med-julegaver/: Til ettertanke ... Anonym poster: 2a882d803fca92ebb5c30813c52ff549 Leste en artikkel for 1-2 år siden hvor de hadde gjennom en spørreundersøkelse I Norge bekreftet dette. Nå finner jeg den ikke, men fra hukommelsen mener jeg at de fant ut at folk flest ville gitt litt under halvparten av den reelle verdien for gavene de mottok. 1
Gjest Erja Skrevet 30. desember 2012 #24 Skrevet 30. desember 2012 Julemagien er litt borte ja. Når gaver som biler, hytter og sydenturer blir normalt, ja da har de fleste egentlig for mye penger. Trist at det er blitt slik. Bloggere bare skryter over døde ting de har. Tenk at døde TING får så mye oppmerksomhet og omtale, når det viktigste er det vi har inni hjertet og omsorgen til andre mennesker. Empati og medmennesklighet. Når klær, sminke og hårmoter er bare det som snakkes og blogges om. Nei, en dag må dette ta slutt. Anonym poster: 24b06fea0c24050f131ef5024f52e1db Jeg synes det er langt mer grotesk og vemmelig at voksne mennesker klager over gavene de får til jul.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #25 Skrevet 30. desember 2012 Jeg synes det er langt mer grotesk og vemmelig at voksne mennesker klager over gavene de får til jul. Poenget mitt er enkelt og greit at dersom man bare gir gaver fordi man synes man må, da kan man like gjerne la vær. Jeg synes gaver som reklameartikler fra arbeidsgiver og skismørekit (når man vet at mottaker ikke går på ski) vitner om at giver ikke har lagt så mye omtanke i gaven. TS Anonym poster: 9c3122bd75769b448a222b9088282d17 2
Matty Skrevet 30. desember 2012 #26 Skrevet 30. desember 2012 Helt helt helt enig med deg TS! Må være helt greit å droppe gavene til voksne(og redusere gavene til barna for den del). Eventuelt gi noe til veledighet eller slik. At de fleste har alt de trenger er jo et skikkelig luksusproblem, men når det en gang er slik må det være greit å trappe ned. Selv har jeg veldig liten familie, som igjen har et veldig moderat nivå på gavene. Jeg har også kuttet ut nesten alle vennegaver - kjøpesenter i desember er bare mas, folk har det de trenger og så mye hyggeligere å gjøre noe sammen! 1
Gjest Gagaen Skrevet 2. januar 2013 #27 Skrevet 2. januar 2013 Sitter her med tanken om at det finns mye bortskjemte folk! Fy fader .... Jeg har ikke god råd så mine gaver er ikke i mange-hundre-kroners klassen . Men jeg gir med hjertet , ting jeg mener er nyttige og fine . Og jeg selv har ikke de siste årene fått en eneste gave som har blitt stuet bort , det kunne ikke falle meg inn .
Gjest Tullenissen Skrevet 2. januar 2013 #28 Skrevet 2. januar 2013 Jeg har i hvert fall følgende "julegaveregler" - enten gir man noe vedkommende har ønsket seg eller så gir man noe som kan brukes opp (Gaver fra vinmonopolet til voksne f.eks.)
loffen Skrevet 4. januar 2013 #29 Skrevet 4. januar 2013 Jeg forstår ikke folk som allerede nå har handlet gaver til neste jul jeg.. På salg. I løpet av ett år, så er det jo godt mulig at den du har kjøpt gaven til har kjøpt det samme til seg selv? Og om man kjøper noe på salg, eller månedsvis i forveien, så får men jo heller ikke byttet det? Vet noen kjøper julepynt i julegave også, det synes jeg er litt rart. Da får man jo ikke brukt gaven i mer enn noen dager også skal den pakkes bort? I min famile har vi voksne sluttet med julegaver til hverandre. Vi kjøper heller noe ekstra fint i bursdagsgave. Dog pleier jeg å lage en fotokalender til besteforeldrene, også gir vi en god flaske vin eller en juleblomst til hverandre når vi mætes i jula.
Elizia Skrevet 5. januar 2013 #30 Skrevet 5. januar 2013 Har fhv liten familie, så jeg syns det er heilt greit å kjøpe gaver også til de voksne. Av fare for å høres utrolig utaknemlig ut så hadde jeg nok kunnet ønske meg at familien hadde ringt/sendt på en sms om hva jeg ønsker/trenger. Jeg begynner å ha nok julekaffekanner, nisseserviettringer, glassengler og såpepakninger nå. Jeg synes det er bedre å gi bort ting folk ønsker seg eller som de kan spise/drikke opp, gavekort på klær, kino e.l. Virker som om enkelte drar rundt og handler inn masse på salg som de putter i ulike esker og gir bort, uten tanke på hvem mottakeren er desverre. Da blir det bortkastede penger syns jeg for det blir jo bare stuvet bort i et skap og tilslutt kastet.
Gjest Aria. Skrevet 5. januar 2013 #31 Skrevet 5. januar 2013 Jeg er enig med deg TS, sitter igjen med noe helt ubrukelige ting etter julen. Tror jeg kommer til å begrense det enda mer neste år dette med gave giving. Har kun gitt til nære venner og familie i år. Vi er en liten familie, så det er ikke snakk om at vi slutter å gi til hverandre, men vi gir hverandre mest vin og slike ting. Og familie spør meg alltid hva jeg ønsker meg, med noen unntak. I år har det gått veldig i forbruksvarer. Jeg kjenner familien min så jeg vet hva slags vin og sjokolade de liker, det gjør det enkelt. Vi har snakket om dette flere år i familien min; neste jul så dropper vi alt som heter julegaver og stikker til syden. Kanskje vi gjør det neste jul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå