Gå til innhold

Eksen til broren min 'kidnappet' alle julegavene til datteren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min og dama gikk hvert til sitt i høst. Hun flyttet ut og de har nå 40 (broren min/60 (eks dama) delt omsorg for datteren sin på 3 år. Ettersom dama tok med seg mye av lekene til lillejenta da de flyttet ønsket broren min seg en del spesifikke leker hun nå savner de dagene hun er hos ham til jul. Disse ønskene etterkom de fleste i familien.

Julaften var broren min hos familien til eksen og feiret jul med dem (de ba ham så lillejenta skulle få feire jul med begge foreldrene sine, noe som jo var snillt av dem). Det som ikke var like snilt var at de fleste gavene lillejenta fikk av familien til broren min ble 'kidnappet' av foreldrene til eksen. De synes det var så greit å ha litt leker til lillejenta siden hun og moren er en del der de ukene lillejenta er hos moren. Broren min hadde forsøkt å protestere og forklart at disse tingene hadda han faktisk ønsket for at lillejenta skulle ha leker når hun er hos ham. Da hadde han fått beskjed om at gavene var til lillejenta og siden hun har henne mest mente hun at hun bestemmer over gavene. Siden det var julaften ville ikke broren min krangle, men når han kom til foreldrene våre senere på kvelden var han tydelig lei seg og irritert.

Jeg snakket med ham tidligere i kveld og han skal ha datteren fra i morgen kveld og i helgen. Han vurderer å ta det opp på nytt når han henter henne, men er redd for å starte en krangel. Noen som har vært borti lignende situasjoner? Hvordan burde han takle det?

(Det var sikkert dumt av ham å ta med gavene fra sin familie i utgangspunktet, men han følte det ble så teit å komme 'gaveløs' og hadde ikke forestilt seg at noe sånt kom til å skje...)

Anonym poster: 46fe81fdf6201b64442b8d84bb7af132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han kommer for å hente jenta kan han ta med seg lekene og si at det er jentas leker og at hun kan ha de med til ham så hun kan leke der også.

Anonym poster: f23e58118f2d7596f472a1d2f93d3e0d

• Liker 14
Skrevet

Uff, jeg tror at folk som ikke klarer å samarbeide burde ta konsekvensene av det og slutte å late som. Det går ikke godt og skaper mer splid, frustrasjon og aggresjon enn om man tar konsekvensene av at man ikke klarer å samarbeide og heller har litt klarere linjer.

Broren din kan oppsøke foreldrene og forklare situasjonen; si at hans side ga jenta ting som hun skal ha hjemme hos ham. Noe som vil være ganske flaut og virke smålig og dumt og som vil bli en snakkis lenge etterpå, og som vil gjøre forholdet betent.

Eller han kan ta lærdom av dette og være lurere neste jul.

(jeg skjønner broren din godt, bare så det er sagt)

Skrevet

Jeg synes han skal troppe opp og si at han skal ha med tingene tilbake. Ikke spør pent engang. Hent jenta og si "også skal jeg ha med en del av gavene hun fikk på julaften". Hvis han vet hvor de er, så ville jeg bare hatt med meg en pose og gått rett til der de ligger, pakket dem ned og tatt dem med.

Anonym poster: aa20eb916aa6fa6c9a3e9a1f6280e321

• Liker 17
Skrevet

er samme opplegget her desverre.. faren ser barnet maks to dager i måneden. familien kjøper fine, dyre leker i bursdagsgave/ julegave, men ikke søren om jenta får de med seg hjem for å leke med de! Jenta blir lei seg når hun sier at hun ikke får ta med seg pakkene hjem.. og jeg må si at jeg syns det er smålig av faren..

At de har litt leker hos faren er jo greit, men syns det er kjekt for barnet også å kunne få med seg noe hjem og leke med! f.eks til bursdagen sin fikk hun en fin stor klatreborg med sklie og det hele, og mye andre leker. alt dette blir ikke brukt, for når faren har henne, så er de så mye ute og farter at de ikke har tid til å leke..

Faren gjør dette bevisst og har sagt klart fra at det er prinsipielt, alt barnet får fra hans familie, skal være hos han - uten unntak..til og med penger som besteforeldrene gir, nekter han å gi fra seg så jeg får satt de inn på kontoen til barnet.

• Liker 1
Skrevet

Vi har etter avtale kommet fram til følgende:

Barna får alle julepresangene på julaften. Presangene fra far sin familie blir hos far og det samme med presangene fra mors sin familie. Iallfall når det gjelder leker. Klær følger barnet og oppbevares i utgangspunktet hos den som har hovedomsorgen.

Så kommer kanskje det viktigste. Vi lar barna få ha med seg nye leker som de ønsker til den andre forelderen når de drar dit i romjula. Det skal ikke være sånn at en ny og spennende leke må etterlates hos giveren og dennes familie. Etter en kort stund så bor leken hjemme hos giveren.

Jeg ville ha tatt det opp med moren. Spør henne om hvordan hun hadde tatt det dersom situasjonen hadde vært omvendt. At julaften ble feiret hos deg og du beholdt alt som veslejenta hadde fått. Dersom du ikke får noe respons på dette så hadde jeg tatt det her som en lærdom og ikke sendt med julepresanger neste gang.

Anonym poster: b29daaf1f196071e9f2e698bb75bdf19

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i allverden er alle så fordømt redde for å starte en krangel?! Jeg hadde gitt beskjed om at enten så får jeg med lekene som er gitt fra min familie ellers så melder jeg de stjelt! Så kan heller kjerringa krangle akkurat så mye hun vil!

• Liker 9
Skrevet

er samme opplegget her desverre.. faren ser barnet maks to dager i måneden. familien kjøper fine, dyre leker i bursdagsgave/ julegave, men ikke søren om jenta får de med seg hjem for å leke med de! Jenta blir lei seg når hun sier at hun ikke får ta med seg pakkene hjem.. og jeg må si at jeg syns det er smålig av faren..

At de har litt leker hos faren er jo greit, men syns det er kjekt for barnet også å kunne få med seg noe hjem og leke med! f.eks til bursdagen sin fikk hun en fin stor klatreborg med sklie og det hele, og mye andre leker. alt dette blir ikke brukt, for når faren har henne, så er de så mye ute og farter at de ikke har tid til å leke..

Faren gjør dette bevisst og har sagt klart fra at det er prinsipielt, alt barnet får fra hans familie, skal være hos han - uten unntak..til og med penger som besteforeldrene gir, nekter han å gi fra seg så jeg får satt de inn på kontoen til barnet.

Her må jeg si at jeg er enig med far. Gaver gitt fra hans familie burde han ha rett på å ha hos seg, samme med penger.

En stor borg er ikke akkurat flyttbar, så at den står hos far er vel rimelig når det er fars familie som har kjøpt den. Om han hadde nektet å la barnet ta med en dukke og andre småting som kommet tilbake ved neste besøk, da hadde jeg ment det var smålig.

TS situasjon er sjokkerende. Hva i all videste er det som får besteforeldrene og moren til å mene seg rett på gaver gitt av besteforeldre fra andre siden er over min fatteevne. Ta de tilbake!

• Liker 7
Skrevet (endret)

Her må jeg si at jeg er enig med far. Gaver gitt fra hans familie burde han ha rett på å ha hos seg, samme med penger.

En stor borg er ikke akkurat flyttbar, så at den står hos far er vel rimelig når det er fars familie som har kjøpt den. Om han hadde nektet å la barnet ta med en dukke og andre småting som kommet tilbake ved neste besøk, da hadde jeg ment det var smålig.

TS situasjon er sjokkerende. Hva i all videste er det som får besteforeldrene og moren til å mene seg rett på gaver gitt av besteforeldre fra andre siden er over min fatteevne. Ta de tilbake!

Dette var bare til eksempel! Barnet får ikke ta med noe tilbake, om det er små leker eller store. Sender jeg med klær til skift, så får jeg ikke de igjen heller.. Faren "mister" utstyr jeg sender med barnet, eller sier rett ut at han har kastet de.

Og ang pengene, så er det barnets penger, de skal ikke finansiere farens neste fyll, eller bensinpenger!

Til og med når familien konkret sier at de vil jeg skal ha det med hjem, så nekter far å sende med når barnet skal hjem.

Endret av lisha
  • Liker 2
Skrevet

Dette var bare til eksempel! Barnet får ikke ta med noe tilbake, om det er små leker eller store. Sender jeg med klær til skift, så får jeg ikke de igjen heller.. Faren "mister" utstyr jeg sender med barnet, eller sier rett ut at han har kastet de.

Og ang pengene, så er det barnets penger, de skal ikke finansiere farens neste fyll, eller bensinpenger!

Det du nevner her er jo uakseptabelt. Forutenom pengene, så framt de kommer fra fars familie og dere ikke er enige om disponeringen (som dere tydelig ikke er), så må du bare glemme disse etter min mening.

• Liker 3
Skrevet
Hvorfor i allverden er alle så fordømt redde for å starte en krangel?!

Fordi man ikke ønsker å ødelegge for den lille ved å skape uhygge i jula?

• Liker 1
Skrevet

Fordi man ikke ønsker å ødelegge for den lille ved å skape uhygge i jula?

Ok, så man er nødt til å ta krangelen foran den lille?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Feil!

Endret av nikki09
Skrevet

Siden barnet er 40% hos far, er det snakk om en stor del av tiden og jeg synes ikke din bror bør være "redd" for å stå på sitt. Selvfølgelig må barnet også ha leker og "stimulasjon" tilpasset alderen, hos far! Din ex-svigerinnes familie er ganske frekk som prøver seg på dette!

• Liker 2
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Dette er grunnen til at vi ikke sender pakkene med ungen din den feirer jul. Gavene som hører til her skal åpnes her, og motsatt. Og når ungen er vant til det er det heller ikke noen sure miner.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Dette er grunnen til at vi ikke sender pakkene med ungen din den feirer jul. Gavene som hører til her skal åpnes her, og motsatt. Og når ungen er vant til det er det heller ikke noen sure miner.

Enig. Jeg har alltid åpnet gaver der de hører hjemme. Ellers hadde jeg ikke hatt noe hos mamma annethvert år ;)

Skrevet

Jeg vil nevne at når den ene parten tar seg til rette og vil ha de fleste leker hos seg blir det større konflikter . Kanskje det beste er å feire jul hver for seg når det er slik fått. Mors familie mangler respektfor far her. Det blir krig av slikt og noen kriger kan være hvert og ta. Jec mener at setter ikke far grenser vil det utvikle seg og han vil bli avspisg med smuler. Dvs.han blir ansett som en dotter som kun duger til å betale barnebidrag . Det vim bli større når barnet føler det er kjedelig hos far og heller vil være hos mor når leker er der. Det dette alles samærsforeldres skrekk. Be din bror holde en stram klar linje .

Skrevet

Synes folk skal slutte å se på barna sine som eiendeler. Hvor lekene befinner seg er vel revnende likegyldig så lenge jentungen får leke med dem. Synes foreldre burde slutte å la deres dårlige samarbeid gå utover ungene.

Sett til side egene sårede følelser litt og se hva som er best for barnet. Tviler det beste for barnet er to foreldre som krangler over hvor lekene skal befinne seg midt i julesesongen.

Anonym poster: bffc700620d6ceca80bb28aee85de2ae

• Liker 2
Skrevet

Synes folk skal slutte å se på barna sine som eiendeler. Hvor lekene befinner seg er vel revnende likegyldig så lenge jentungen får leke med dem. Synes foreldre burde slutte å la deres dårlige samarbeid gå utover ungene.

Sett til side egene sårede følelser litt og se hva som er best for barnet. Tviler det beste for barnet er to foreldre som krangler over hvor lekene skal befinne seg midt i julesesongen.

Det blir jo relevant, når ALLE lekene havner hos den ene siden! Hva skal barnet leke med når hun er hos far? Han har henne tross alt 40% av tiden.

• Liker 2
Skrevet

Det blir jo relevant, når ALLE lekene havner hos den ene siden! Hva skal barnet leke med når hun er hos far? Han har henne tross alt 40% av tiden.

Jeg har litt vanskeligheter for å tro på at absolutt alle lekene dere eier havner hos den ene parten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...