Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Leela
Skrevet

Hei!

Bare et lite spørsmål:

En venn har ca en million i forbruksgjeld, er under "beh" hos namsmann tror jeg og sier at hun har søkt gjeldordning.

Hennes mann har vært personlig konkurs på ca 1 600 000,-. De har flere hundretusen liggende i safe hjemme og kjører gjeldfri bil til ca 400 000,-.

Får hun gjeldsordning? Og hvordan fungerer det? Hun sier selv at hun er gjeldfri om fem år og da er all gjelden slettet og at de da kan begynne på nytt.

Mannen hennes tror jeg fikk gjeldsorning og gjelden ble visst slettet i fjor.

De har en livstil som få andre har, ingenting er bra nok og de har et kjempeforbruk til "egen glede". Skylder mye penger og utnytter sine nærmeste og nesten skryter etterpå om hvordan de får det til!

En annen bekjent av meg lurte på hvorfor jeg ikke meldt ifra til namsmannen, men det gjør ikke jeg!

Hvordan fungere egentlig gjeldsordning og hva skjer i forhold til økonomien og får man lån etter fem år?

En annen vi kjenner har nesten tre mill i gjeld og har gjeldsord. Han sier selv at han aldri vil få lån igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreditorene skal jo si ja til denne ordningen da.

Hvilke penger de ha i safen er det jo ingen som får vite om, men jeg regner med at bilen er registrert et sted.

Jeg har selv gjeldsordning, har mye mindre gjeld enn det som du nevner, men det var et helvete å få den godkjent. Hele prosessen tok faktisk et år til sammen.

Gjest Leela
Skrevet

Hei igjen!

Jeg er bare rett og slett nysgjerrig jeg......Selvom noen kanskje mener jeg er ute etter og "felle de på et vis", men så pass respekt for andre har jeg!

Men når du har gjeldsordn. hva skjer etter fem år? Får du noen gang lån igjen? Hva med bolig? J

Jeg får litt vondt av dere som er i denne situasjonen, men de to jeg nevner har jeg overhodet ikke sympati for. De har levd et liv de selv har lagt opp til og har selv skyld i at ting er blitt som de er blitt.

Bilen er nok reg. på en av dem, men de snor seg unna det meste. Det bare noen som får til det meste. Selv hadde jeg hatt store problemer med nattesøvnen.

Har selv litt smågjeld på kort og klarer jeg ikke betale det i tide går det utover både humør og søvnen min.

Hva blir forlangt av deg for og få gjennom gjeldsordning? Hva må du gjøre selv hvis du får det?

Og hva er årsaken hvis du ikke får gjeldsordning?

De to jeg nevner har mulighet til og kjøpe den leiligheten de bor i. Vil de ha noen mulighet til det noen gang?

Skrevet

Hva er egentlig gjeldsordning? Hva vil det si?

Føler at jeg ikke har noe kunnskap om dette.

Skrevet

Etter de fem årene slettes den gjelden som man ikke har klart å betale. Etter ett¨års tid slettes betalingsanmerkningene man har fått, og da stiller man helt på null igjen. Om det er sånn det fungerer i praksis det vet jeg ikke.

Når man har gjeldsordning har man et maxbeløp man skal ha igjen etter at husleie, evt. barnehage og sfo er betalt. Det er vel kun de tingene som går "utenfor" livsoppholdet. De pengene som overskyter det beløpet settes inn på en konto som en gang i året fordeles prosentvis til kreditorene.

Vi får ikke beholde skattepenger, feriepenger, halvskattmnd. hvis det går over beløpet vi skal leve for i mnd.

Det er ikke noen dans på roser i det hele tatt.

En annen ting er at fem år er minimum for en gjeldsordning, det er ingen garanti for at det "kun" blir fem år, det kan bli ti. Det er kreditorene som sitter med mye av makten, men det skal ikke være urimelig. Man kan klage på avgjørelsen, og da blir det avgjort i retten.

Hos meg stod de i mot faktisk bare fordi jeg kun har 80% stilling, gi meg gjerne 100%, jeg vil gjerne jobbe fullt jeg.

Ikke får vi SFO til skolebarnet, det går utover psyken vår. Gubben går nå på andre år på rehabilitering (psykolog, stress, suicidal, krangel osv.osv.)

Det går utover hele familien og for oss er det med tungt hjerte vi har det sånn. De du forteller om høres imidlertid helt sløve ut spør du meg. Det er ikke i mine øyne for sånne gjeldsordning er til.

Har man først fått gjeldsordning får man det aldri igjen. Man får kun en sjanse.

Dette ble vel kanskje uoversiktlig og irrelevant, men jeg bare pøste ut. Har du flere spm kan du sende meg en pm.

Gjest Leela
Skrevet

Hei igjen!

Jeg prøvde meg på pm, men jeg måtte ha passord og brukernavn. Jeg har ikke passord! Skjønner ingenting jeg!

Så jeg fortsetter her jeg!

Neida CecilieB, det var fullt forstålig det du skrev!

Jeg har forstått det slik at bankene gir deg ikke lån når du har hatt gjeldsordning. De er kjempestrenge på dette. Jeg vet også at noen sletter ikke anmerkningen før etter ti år. Selv etter vanlig inkasso/forliksklage.

Hvem er det som sørger for at det blir satt penger inn på denne kontoen?

De jeg snakker om sniker seg sikkert unna det også, hvis de må gjøre det selv.

Jeg vet at hun jobbet 80%, men gikk over til 100%. Men de fikk ha SFO de! De er ikke bare sløve, de er utrolige frekke og sleipe. Min mann sier at det er ikke håp for slike som de to.

Tilsammen har de brukt 2 600 000,-. på fornøyelser, viptribuner, suiter på luksushotell i Oslo, de bor to mil utenfor. Dyre ferieturer flere ganger i året betalt med kort.

Jeg kunne nevt mye, men det er bare så utrolig at noen gjør slikt, at de får det til og at ingen på disse offentlige kontorene gjennomskuer dem.

Da hun var hos namsmannen, oppga hun farens død som årsak til sine gjeldsproblemer. Jeg har litt vanskelig for og tro at disse som sitter med slike saker ikke gjennomskuer dette!

I tillegg betaler de i underkant av 4-5000 i husleie for en 95 kvm stor terrasseleilighet. Og hun fortalte til namsmannen at hun betalte kr. 8 000 i husleie og til oss andre har hun sagt at hun får dekket husleia med kr. 4 000,-.

Det er jo ganske utrolig! :evil:

Jeg skjønner at det er tøfft for dere. Hvordan får du det til og gå? Får mann din noen form for hjelp eller støtte? :trøste:

Jeg er helt enig med deg at de fortjener ikke gjeldsordning, men de er nok sleipe nok til og ordne seg. Han har jo hatt det. Fikk først avslag, men fikk visst gjennom alikevel. Og nå skal visst det være slettet. Men han var jo slått konkurs, så det stiller seg nok litt anderledes.

Skrevet
Jeg prøvde meg på pm, men jeg måtte ha passord og brukernavn. Jeg har ikke passord! Skjønner ingenting jeg!

Du må være registrert bruker for å få tilgang til PM (privat melding). Øverst på sidene, litt til høyre, finner du en link som heter "Bli medlem".

Der kan du registrere deg. Du trenger er aktiv e-postadresse, og er brukernavn du velger. Leela er fint :wink:

Registreringen tar kun et par minutter og koster ikke noe. Du vil få en mail med en link du må klikke på aktivere kontoen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slike personer som disse vennene dine er de som gir gjeldsofre et dårlig rykte. Jeg jobber med gjeldsordning, og vi ser mange av dem. Det har vært en annen link her vedr gjeldsordning, se om du finner denne da vel!

Gjest Leela
Skrevet

Hei "gjest"!

Jeg er helt enig med deg og det som kanskje provoserer meg mest er det at de bryr seg ikke noe om det heller. De påstår at dette kun angår dem selv og at det ikke går utover andre. Men det er helt feil.

Vi har ikke lenger kontakt med de etter at vi sa rett ut hva vi mente om situasjonen og vi syns det er vanskelig og ha kontakt med mennesker som er så overfladiske og likegyldige. Hadde de enda "angret" og ryddet opp i problemet og vært ærlige overfor oss som gjerne ville ha hjulpet dem, men man hjelper ikke dem. Man syr bare puter under armene dems!

Men desverre så er det slik noen mennsker er..... :veldigsur:

• 1 måned senere...
Skrevet

Vel, jeg er også borti gjeldsordninger i jobben. Og det månedlige beløpet som man sitter igjen med er faktisk mer enn hva jeg og min familie har å leve av etter at vår gjeld er betalt. Så jeg synes faktisk at det er en meget bra ordning. Og etter 5-8 år er all gjeld slettet.

Jeg har inntrykk av at det først og fremst er alle problemene før ordningen blir stadfestet (kommer i gang) som sliter på folk rent psykisk. Så er det jo noen som ikke takler det at de ikke kan unne seg så mye ekstra i løpet av perioden. Men det gjelder jo svaært mange andre også. Og DE er ikke så raskt ferdig. Men så sitter de igjen med et hus/leilighet da.

Penger i boks er vanskelig å få tak i. Bilen kan være registrert på noen andre. Slike "konkursryttere" klarer alltid å sno seg unna. Men det er nok av feil som gjør at folk blir tatt i kontroll. Og da kan gjeldsordningen bir oppheve. Dvs. at de likevel ikke får slettet gjelden, og aldri mer får mulighet til gjeldsordning igjen.

Skrevet

Og etter 5-8 år er all gjeld slettet.

Penger i boks er vanskelig å få tak i. Bilen kan være registrert på noen andre. Slike "konkursryttere" klarer alltid å sno seg unna. Men det er nok av feil som gjør at folk blir tatt i kontroll. Og da kan gjeldsordningen bir oppheve. Dvs. at de likevel ikke får slettet gjelden, og aldri mer får mulighet til gjeldsordning igjen.

Skrevet

Jobber selv med inkasso (og gjeldsordninger), og er veldig overrasket over disse menneskene. Har selv hatt mistanke noen ganger om at ordningen er mulig å misbruke, men aldri forestilt meg en slik systematisk utnytting!

Her må noe ha sviktet i flere ledd.

For det første er det noe alvorlig i veien med moralen til disse menneskene. Gjeldsordningsloven er til for mennesker som av unnsyldelige grunner har havnet i et uføre de ikke kommer seg ut av, for at de skal få starte på nytt. Mennesker som dine venner ødelegger for alle de andre som virkelig trenger ordningen.

For det andre må namsmannen ha gjort et dårlig arbeid med dokumentasjonen av opplysningene de har fremlagt - slikt som leiepris og registrerte kjøretøy skal medregnes. Når man eier bil, skal den selges for å dekke gjeld (mange må selge leilighet eller hus).

For det tredje har kreditorene rett til å motsette seg gjeldsordningen hvis de finner ut at den vil virke støtende å gjøre gjeldende. Det er tilfelle her. Det har seg desverre slik, at kreditorene har begrensede muligheter til å finne ut av forhold som de du beskriver. De får bare vite det namsmannen gir beskjed om.

Stort sett bare lånekassen eller NRK-lisensen som gidder å undersøke på egen hånd.

Skulle gjerne visst navnet på disse menneskene, så vi kan få forlenget gjeldsordningsperioden deres og saksøkt dem for å få de egentlige forhold på bordet (dersom vi er en av kreditorene)! En gjeldsordning skal ikke være et liv i sus og dus, noen må betale - uansett!!

Skrevet

En kamerat av mannen min har fått gjeldsordning. Han får et fast beløp å leve for i mnd. Bilen måtte selges. Det samme med campingvogn og leilighet. Han kan ikke eie noe som helst på 5 år. Han har 2 barn, og har ikke mulighet til å betale barnebidrag. (Der har heller staten gått inn i mellomtiden). Målet er selvsagt å bli økonomisk selvstendig igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jobber selv med inkasso (og gjeldsordninger), og er veldig overrasket over disse menneskene. Har selv hatt mistanke noen ganger om at ordningen er mulig å misbruke, men aldri forestilt meg en slik systematisk utnytting!

Her må noe ha sviktet i flere ledd.

For det første er det noe alvorlig i veien med moralen til disse menneskene. Gjeldsordningsloven er til for mennesker som av unnsyldelige grunner har havnet i et uføre de ikke kommer seg ut av, for at de skal få starte på nytt. Mennesker som dine venner ødelegger for alle de andre som virkelig trenger ordningen.

For det andre må namsmannen ha gjort et dårlig arbeid med dokumentasjonen av opplysningene de har fremlagt - slikt som leiepris og registrerte kjøretøy skal medregnes. Når man eier bil, skal den selges for å dekke gjeld (mange må selge leilighet eller hus).

For det tredje har kreditorene rett til å motsette seg gjeldsordningen hvis de finner ut at den vil virke støtende å gjøre gjeldende. Det er tilfelle her. Det har seg desverre slik, at kreditorene har begrensede muligheter til å finne ut av forhold som de du beskriver. De får bare vite det namsmannen gir beskjed om.

Stort sett bare lånekassen eller NRK-lisensen som gidder å undersøke på egen hånd.

Skulle gjerne visst navnet på disse menneskene, så vi kan få forlenget gjeldsordningsperioden deres og saksøkt dem for å få de egentlige forhold på bordet (dersom vi er en av kreditorene)! En gjeldsordning skal ikke være et liv i sus og dus, noen må betale - uansett!!

(Det var jeg som var Leela før jeg logget meg inn på sidene.)

Men hvordan skal man kunne bevise det man faktisk vet, men som man kun vet fordi disse menneskene prater om det og til tider uten og tenke seg om? Men man kan jo ikke bevise noe som helst. Og det er det de er så inderlig klar over.

Har vært vitne til dette i over ti år og de har klart og sno seg unna i alle år. Det som er verst er at hennes mor er med på og "hjelpe" dem.

Hovedpersonen her påstår at hun har fått godkjenning til og beholde bilen fordi at de trenger den i jobben.

Syns selv det er merkelig siden hun sitter på kontor og han i butikk.

Merkelig at ingen reagerer på at de har gjeldfri bil i og med at han har vært konkurs og hun har søkt gjeldsordning. Og dette er en stor bil som det koster og bruke. Ingen typisk familiebil.

I tillegg har de to tver hvor den ene tven er 58 tommer og den andre 42, hvis jeg husker riktig. De har en pris på over 150 000,- tilsammen. Kjøpt nå i løpet av de to siste årene.

Det må jo sies at det er merkelig. Han har jobbet svart i over ti år og derfor klart og finansiere dette.

Gjest Esther
Skrevet

Dette må jo være et skrekkeksempel på folks frekkhet.

Det irriterer meg grådig at folk som går konkurs (noe som alltid medfører at andre mennesker taper penger på dem) skal få fortsett å leve i sus og dus. Jeg hadde ikke sittet og sett på noe sånt - hadde rett og slett tatt en telefon til Namsmannen og sagt at de bør undersøke saken nærmere - og gi beskjed om at folk faktisk snakker om dette.

Det er desverre ofte slik i samfunn som det vi lever i - at frekkhet lønner seg ... Og det vil nok alltid være folk som utnytter alt til sitt eget beste.

Men helt klart - jeg hadde ringt Namsmannen ... jammen ikke rart at vi har høye skatter i dette landet ...

Skrevet

Hei Esther!

Men hvordan kan man ringe Namsmannen når man overhodet ikke har bevis, men man bare vet at det skjer?

Magefølesen sier jo at man skal si ifra om sånt, men ringe og si at sånn og sånn er det.....Og man kan ikke dokumentere det!

Jeg tror faktisk at Namsmannen her måtte ta seg en tur uanmeldt. Og sjekket både leiligeheten og innbo, så hadde de fått seg en overraskelse.

Men i og med at bilen mest sannsynlig er registret på andre, så vil de jo slippe unna med den biten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...