Gå til innhold

Viktigst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og tenkte på hva det egentlig er som er "viktigst" på bryllupsdagen. - Er det vielsen og hva den inneholder eller er det festen etterpå? Gjør dere mye ut av vielsen?

Vi skal ha vielsen slik: Inngangsmarsj (orgel og fioliner )- musikkstykke (solo, trompet) - innledningstale av presten - musikkstykke (solo, fioliner) - inngåelse av ekteskap - musikkstykke (solist, trompet) - tale til brudeparet av presten -sang (sopransolist ) og rett etter solisten er ferdig utgangsmarsj (orgel og trompet ).

Har valgt ut noen flotte musikkstykker som betyr mye for oss og våre familier og solosangen valgte vi for å bryte litt med bare musikkstykker.

Har vært i endel brylluper iløpet av årenes løp og har synest det er trist at det er fåtallet som synger med på salmene, og valgte derfor å gjøre det på denne måten isteden. Føler også da at det blir mer "vår" vielse.

Hvordan skal dere gjøre det?

Klem

Ninach

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vielsen har jeg ikke tenkt så mye over enda faktisk siden det er så leeenge til... :roll: Men vi blir nok og ha en salme eller to, min kommende svigermor er sterkt kristen, så hun ville nok reagert om vi skulle vies og ikke ha salmer... (Det er om det blir kirke bryllup da..) :wink:

Skrevet

hele poenget med bryllupsdagen er jo vielsen, men den er likvel ikke noe vi kommer til å "legge mye i"..

vi bare drar dit og blir gift..

resten av dagen er poenget å ha det hyggelig sammen med de vi har med oss dit og spise god mat..

Skrevet

Jeg greier ikke å sette fingeren på noe, hele dagen er egentlig like viktig! Jeg gleder meg bare så ufattelig mye til å bli gift med min kjære :hjerter:

Vi har valgt å gjøre litt mer ut av vielsen også og vi har valgt musikk som betyr mye for oss..Salmene har vi ikke valgt ennå, men jeg vil gjerne ha noen som de fleste kan! Vi skal ha to solosanger "Det vackraste" og "From this moment on", presten skal lese opp 1.korinterbrev kap.13 og jeg håper han kan fokusere talen sin rundt denne teksten..Når vi valgte inngang-og utgangsmarsj var det viktig for oss å finne noen vi likte, ikke bare ta de som var mest vanlig!

Skrevet

Vielsen er kjempeviktig for oss, ikke minst fordi det er svigerfar som er presten som vier oss. Vi har lagt mye tankearbeid i valg av inn- og utgangsmarsjer. Det blir både fele og blåsere involvert, alt fremført av familie og nære venner. Min søster skal spille harpe, og så blir det et solostykke til som vi ikke har bestemt ennå. Morfar skal være tekstleser. Snart skal vi velge salmer, og vi legger vekt på å velge litt utradisjonelle, men fine salmer - begge familiene synger gladelig med. Gleder meg sånn!

Skrevet

Det viktigste for meg var at jeg fikk mannen jeg elsker og at dette skulle være en dag som var slik som vi ville ha den. Og da blir jo både vielsen og selve festen preget av dette.

Så for meg var helheten på dagen veldig viktig, selvom det også er greit å komme med noen konkrete ting som var viktigst:

-vielsen

-fotograf-bilder

-taler/sanger

-få folk til å slappe av og kose seg

Skrevet
Det viktigste for meg var at jeg fikk mannen jeg elsker og at dette skulle være en dag som var slik som vi ville ha den. Og da blir jo både vielsen og selve festen preget av dette.

Så for meg var helheten på dagen veldig viktig, selvom det også er greit å komme med noen konkrete ting som var viktigst:

-vielsen

-fotograf-bilder

-taler/sanger

-få folk til å slappe av og kose seg

Helt enig med Augustbrud02 - blir helheten av dagen som er det viktigste.

Skrevet

For meg er vigselen det viktigaste. Har tenkt å leggje mykje i utforminga av den. Skal ha solistar og salmar. Har ikkje bestemt kva musikkinnslag vi skal ha enno. Har fått ein komponistven til å skrive bryllaupsmarsj til oss for orgel og 2 trompetar :-) Vonar at vigselen vert spesiell og flott!

Skrevet

Det er ikke alle prester som lar en slippe salmer heller.. Bare sånn at man er obs på det..

Vår prest ville ha tre salmer. Vi fikk velge hvilke, men det var viktig for han. (han nektet i sin tid å vie Sissel Kyrkjebø og Eddie Skoller fordi han hadde vært gift tidligere). I tillegg hadde vi to solonummer (Ave Maria og More Than Word med Extreme) som presten måtte godkjenne først.

Vielsen var et STORT øyeblikk.. Presten vår var skikkelig flink og lagde et virkelig minneverdig øyeblikk.. Om folk sang med på salmene aner jeg ikke :ler:

Skrevet
..... (han nektet i sin tid å vie Sissel Kyrkjebø og Eddie Skoller fordi han hadde vært gift tidligere).

Ærlig talt!! Jeg kan ikke FATTE og begripe prester som legger seg opp i privatlivet til folk...i den grad at de NEKTER å vie folk som har vært gift før. Vi lever i 2004 - IKKE 1884!! :klaske:

Skrevet
Det fatter ikke jeg heller, men prester har rett til å gjøre litt av hvert, så poenget mitt var bare at man må være litt åpne for at presten har noen meninger også.. Det er ikke sikkert at presten aksepterer alt brudeparet ønsker.. Det er jo faktisk jobben deres, så til en viss grad forstår jeg.. Jeg hadde også blitt irritert hvis det kom noen traskende inn på kontoret mitt og bestemte alt.. Men nok om det.. :-)
Skrevet

Selvfølgelig er hele dagen viktig, men jeg synes nå i forkant av bryllupet likevel at vielsen er det viktigste. Er fortsatt i startfasen på hvordan vielsen skal være.

Skrevet

Vi skal velge ut salmene og marsjene siste uken. Skal ikke ha vigselssamtalen før det, så foreløpig så vet jeg ikke helt hvordan det hele blir. Men vi skal ikke ha solister o.l., og jeg vet ikke om at forloverne eller andre planlegger å lese eller synge noe heller, så det blir sikkert et ganske enkelt opplegg i kirken.

(Min kjære har en sang han ønsker å spille for meg(cd altså)i kirken, men det må vi jo diskutere med presten først.) :)

Skrevet

More than words med Extreme? Den likte jeg også veldig godt, inntil jeg ble fortalt hva den egentlig handlet om. "Vis meg hvor glad du er i meg, med mer enn ord, få meg til å føle meg sååå braaa"...oppfordring til avsuging. På samme måte som at vi sang "Puff the magic dragon" på barneskolen, som handler om å ta seg et drag av jointen :ler:

Skrevet

Det viktigste for oss er at vi blir viet og får vist til hele verden at vi virkelig elsker hverandre og hører sammen... *sukk*

Deretter at gjestene koser seg og at vi får tilbringe dagen sammen med venner og familie...

Alt annet kommer egentlig i andre rekke....

Skrevet

Vielsen er jo klart det viktigste - hadde jo giftet oss selv om det ikke ble fest etterpå. Men det er jo klart at resten av dagen er en kjempeflott bonus!

Skrevet
More than words med Extreme? Den likte jeg også veldig godt' date=' inntil jeg ble fortalt hva den egentlig handlet om. "Vis meg hvor glad du er i meg, med mer enn ord, få meg til å føle meg sååå braaa"...oppfordring til avsuging. På samme måte som at vi sang "Puff the magic dragon" på barneskolen, som handler om å ta seg et drag av jointen :ler:[/quote']

:o Mannen valgte den.. Kanskje det var en baktanke :hoho: Neida.. Jeg har ALDRI hørt den tolkningen, så da velger jeg å beholde "vår" tolkning jeg ;)

Skrevet
På samme måte som at vi sang "Puff the magic dragon" på barneskolen' date=' som handler om å ta seg et drag av jointen :ler:[/quote']

Jeg vil gjerne få lov å kommentere dette utsagnet -det er ikke korrekt; og håper at ingen i fremtiden sprer rykter det ikke er hold i:

http://www.snopes.com/music/songs/puff.htm

Skrevet

Vielsen er det absolutt viktigste denne dagen.

Vi skal ha det slik:

*prosesjon m Canon

*inngang m Trumpet Voluntary

*to stk samler

*en trompetsolo

*Utgansmarsj

I tillegg skal vi selvsagt ha selve ekteskapsinngåelsen, men vi skal ikke ha møte med presten før i april så vi har ikke hlet klart rekkefølgen på ting ennå...

Skrevet

Vielsen er noe stort! Men det er jo lett å ikke fokusere så mye på den i forkant, for når folk spør om bryllupet mitt, så spør de stort sett om kjolen og antall gjester og sånt. Fokuset ligger jo mye der på forhånd, for det er mere som skal planlegges til festen. Selve vielsen i kirken er regien ganske fastlagt på forhånd.

Joda, jeg vet man kan gjøre ganske mye ekstra stæsj etter det nye vigselsritualet, men det kommer vi ikke til å gjøre. Kjæresten min pløyde gjennom ritualet her en dag, og satt ned foten for personlige løfter og kyssing i kirken. Noen har sett alt for mange amerikanske filmer, mumlet han.

tre prester kommer i bryllupet... men ingen av dem kommer til å vie oss. De skal få lov til å være gjester den dagen. Det var viktig for oss å føle at dette er høytidelig, og for ham så kræsjet det med feks søstera som prest i sitt bryllup. Da ble han mer opptatt av at det var søstera, enn at det var en prest.

M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...