AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Vi har nettopp fått en katt som tåler vann fint, og reagerer ikke i det hele tatt når han får vann på seg. Så hvor ofte kan jeg da vaske han? 1 Gang i uken eller? Anonym poster: ed7a3738f99d07b922fe23406f8e318d
Notisblokk Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Katter vasker seg selv. Hvis du så absolutt må vaske katten, ville jeg sagt kansje annen hver mnd? Ikke tettere da de trenger det fettlaget på kroppen. Hver uke er MYE 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Katter vasker seg selv. Hvis du så absolutt må vaske katten, ville jeg sagt kansje annen hver mnd? Ikke tettere da de trenger det fettlaget på kroppen. Hver uke er MYE Okei :-) Takk for svar Anonym poster: ed7a3738f99d07b922fe23406f8e318d
Wildy Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Når han er skitten? Jeg vasker aldri min katt ( det hadde bitt livlig det....); men den katten jeg hadde tidligere måtte rett som det var opp i kjøkkenvasken. Han var helt hvit i pelsen, og ble så utrolig møkkete; splesielt på våren og høsten. Han likte det ikke, men overgav seg for overmakten. Rampepusen jeg har nå tørr jeg rett og slett ikke å prøve å få vann på; tror det blir en tur på legevakten for meg etterpå. Men tar synlig møkk i pelsen med en lett fuktet klut, klipper bort floker ol. Ellers steller han seg godt selv. 1
fruBeist Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Det er nok viktigere å børste pelsen med en skikkelig pelsbørste enn å vaske pus i vann. 1
Athene Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Katter skal ikke vaskes, med unntak av enkelte rasekatter. Mine vaskes dersom de kommer inn og har rullet seg i søla, eller har sølt seg til på annen måte, og da bare med en fuktig klut. Dersom du på tvers av anbefalinger ønsker å vaske katten må du undersøke hva slags såpe du kan bruke, husk at katten vil slikke pelsen mye etterpå, og at du ikke har sjangs til å få ut alle rester. 1
Armitage Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 Eneste gangene jeg har vasket katta er når han har kommet hjem stinkende av kattepiss eller dekket av møkk eller bæsj. Katter steller pelsen selv. Det eneste du bør bistå med er å børste pelsen deres jevnlig om de har lang pels slik at de slipper å få floker. Som kan bli smertefullt over tid. 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 Min ble vasket på julaften av mor. Bare fordi a' mor skulle vaske absolutt alt til jul... katta hata dusjen men var overlykkelig etterpå for å ha ren pels. Hun ble også vasket en gang da hun var full av skit og olje. Da stod hun frivillig i dusjen.
Heart7086 Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Enig med de fleste over her. Jeg har langhåret hvit katt og har henne kun i dusjen når hun er skikkelig skitten, og vasker lite/sjeldent med såpe/shampoo(skyller kun) Kommer hun inn med litt skitt tar jeg det kun med en våt klut, og passer på å børste så ofte jeg kan. Er det langhåret katt anbefaler jeg på det sterkeste å finne rette förtypen, det kan gjøre underverker for pels og floker
Gjest Blomst83 Skrevet 28. desember 2012 #11 Skrevet 28. desember 2012 Vi har har katten vår i over 17 år,og hun har greid å ta seg av vaskinga på egenhånd.Det har aldri falt meg inn å prøve å vaske hun.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 Ser du har fått mange gode svar, men jeg svarer likevel. Med mindre katten er skitten, trenger du ikke å vaske katten. Jeg har en veldig langhåret katt, og hun trenger jeg ikke å vaske med mindre det er nødvendig. Hun ser alltid helt ren ut, med mindre det har regnet ute og hun har gått steder hvor det er gjørmete eller skittent. Derimot må hun gres nesten hver dag, men det er fordi hun er langhåret. Anonym poster: e0f2e462d70818d520a42ca8eadbacac
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #13 Skrevet 28. desember 2012 Her var det mange merkelige svar... Hva kan dere egentlig om katt? Fasiten er: det kommer an på katten! De fleste huskatter vasker seg selv, og trenger ikke bades. Unntaket er hvis de har blitt sølet til med et eller annet. Da er det greit å hjelpe katten med å bli ren igjen. Hvis den er langhåret er det heller ikke dumt å børste den i blant, slik at den ikke blir så plaget av floker. Rasekatter derimot, har godt av å bli badet. Rasekatten min ser best ut når den er nybadet. Den vasker også seg selv, men pelsen dens blir aldri så fluffy og blank som når den har blitt badet. Man ser tydelig forskjell, og det er ingen tvil om at den gjerne bør bades i blant. Huskatten min har jeg også forsøkt å bade, men siden det ikke blir noen synlig forskjell ser jeg ikke noe poeng i det. De mest aktive utstillingskattene bades faktisk en gang i uken. Det er ingenting galt i det, men for en vanlig katt som ikke skal på utstilling er det ikke nødvendig å bade så ofte. Altså: noen katter er selvrensende, andre er det lurt å bade. Hva som gjelder din katt og hvor ofte du synes det er nødvendig å bade er du nødt til å vurdere selv. Uansett er ikke livskvaliteten til katten din avhengig av hvor ofte den bades. Katten har ikke vondt av å bade og den har ikke vondt av å la være. Anonym poster: 83d2e190e570c218175fa3c11b184855 1
Gjest hedgepig Skrevet 28. desember 2012 #14 Skrevet 28. desember 2012 Vi har aldri vasket katten vår. Har bare stusset pelsen bak ved en anledning pga "intimhygienen" hans;)
Gjest Corto Maltese Skrevet 28. desember 2012 #15 Skrevet 28. desember 2012 Katter vasker seg selv Det er svært få dyr som er så rennslige som det katten er.
Athene Skrevet 28. desember 2012 #16 Skrevet 28. desember 2012 Her var det mange merkelige svar... Hva kan dere egentlig om katt? Fasiten er: det kommer an på katten! Rasekatter derimot, har godt av å bli badet. Rasekatten min ser best ut når den er nybadet. Den vasker også seg selv, men pelsen dens blir aldri så fluffy og blank som når den har blitt badet. Man ser tydelig forskjell, og det er ingen tvil om at den gjerne bør bades i blant. Anonym poster: 83d2e190e570c218175fa3c11b184855 Folk svarer med utgangspunktet at TS har en huskatt. Dersom det er snakk om en rasekatt er det grov svikt fra oppdretter å ikke ha informert om det, og grov svikt fra TS å ikke ha satt seg inn i den rasen hun har kjøpt. Jeg nevner også i mitt innlegg over at unntaket er rasekatter, noe ingen har motsagt meg på. Så min oppfatning er at nesten alle i denne tråden har gitt gode råd, og kan mye om katt.
Gjest Lille-pus Skrevet 28. desember 2012 #17 Skrevet 28. desember 2012 Her var det mange merkelige svar... Hva kan dere egentlig om katt? Fasiten er: det kommer an på katten! De fleste huskatter vasker seg selv, og trenger ikke bades. Unntaket er hvis de har blitt sølet til med et eller annet. Da er det greit å hjelpe katten med å bli ren igjen. Hvis den er langhåret er det heller ikke dumt å børste den i blant, slik at den ikke blir så plaget av floker. Rasekatter derimot, har godt av å bli badet. Rasekatten min ser best ut når den er nybadet. Den vasker også seg selv, men pelsen dens blir aldri så fluffy og blank som når den har blitt badet. Man ser tydelig forskjell, og det er ingen tvil om at den gjerne bør bades i blant. Huskatten min har jeg også forsøkt å bade, men siden det ikke blir noen synlig forskjell ser jeg ikke noe poeng i det. De mest aktive utstillingskattene bades faktisk en gang i uken. Det er ingenting galt i det, men for en vanlig katt som ikke skal på utstilling er det ikke nødvendig å bade så ofte. Altså: noen katter er selvrensende, andre er det lurt å bade. Hva som gjelder din katt og hvor ofte du synes det er nødvendig å bade er du nødt til å vurdere selv. Uansett er ikke livskvaliteten til katten din avhengig av hvor ofte den bades. Katten har ikke vondt av å bade og den har ikke vondt av å la være. Anonym poster: 83d2e190e570c218175fa3c11b184855 Det er ingen informasjon i TS sitt hovedinnlegg som tyder på at vi snakker om en utstillingskatt. Bading av ustillingskatter er da heller ikke begrunnet i kattens behov for bading for å holde pelsen ren, det er basert på eiers ønske om å presentere en katt som tar seg best mulig ut for dommerne. Disse to tingene er vesensforskjeller, og kan egentlig ikke sammenliknes. Forøvrig våger jeg påstanden om at en katt som er ren og blank i pelsen ikke skal bades. En aktt som har fått på seg foruresning, har kaker av gjørme eller avføring i pelsen, den katten sakl bades. En korthåret katt med fin, sunn pels, kan fint tørkes med en kroppsvarm, fuktig klut. Det gjør jeg med mine. Langhårede katter har større behov for hjep til å holde pelsen fri for floker ved hjelp av en kam/børste (Furminator er et godt produkt). Korthårede katter har også både glede og nytte av å bli gredd/børstet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå