Gå til innhold

Hvorfor begynner jeg å fryse på slutten av treningsøkten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte da jeg trener så begynner jeg å fryse veldig mot slutten av økta. Noen som vet hva dette kommer av?

Skjer uansett om jeg jogger eller svømmer, og uten at det er noen grunn til at jeg skulle begynne å fryse. Ved svømming har jo kroppen samme temperatur under hele økta?

Har ikke prøvd å fortsette noe særlig lenger etter jeg har begynt å fryse under svømminga, da det som regel kommer da jeg er så godt som ferdig.

Ved jogging/ rask gåing blir jeg etterhvert svimmel og kvalm hvis jeg tvinger meg selv til å forsette etter at jeg har begynt å fryse.

I og med at jeg kan fortsette en stund etterpå så er det vel neppe det at jeg er så sliten som gjør det?

Noen som vet hva dette er og/eller hva det kommer av?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Synsing: kroppstemperaturen øker, og dermed må kroppen prøve å få den ned til normalen igjen.

Du burde forsåvidt aldri trene så lenge at du blir kvalm og svimmel:)

Skrevet

Jeg fryser lett om jeg spiser for lite. Spiser jeg ikke nok når jeg trener så blir jeg kvalm og svimmel.

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt det du sier Maja, men tror ikke det er det. For hvis jeg spiser for lite fryser jeg konstant. Dette er kun på slutten av økta. Er som regel ekstra flink med maten da jeg planlegger å trene, ellers orker jeg ikke prestere noe ;)

Skrevet

Pleide også å fryse på slutten da jeg trente på treningssenter da jeg var yngre. Trodde alltid det hadde noe å gjøre med at jeg var jo våt og svett, og så trappet jeg jo ned aktiviteten også før jeg skulle avslutte, og at det bare var derfor. Vanskelig å holde seg varm når man er våt og heller ikke beveger på seg. Kanskje det funker å ta på seg et ekstra lag før man begynner å trappe ned?

Anonym poster: aba6d43dbd619349642679b324012e25

Skrevet

AB: Ja, jeg tenkte lenge det samme da jeg kun var på treningsstudio. Ble bare så tydelig da jeg begynte å svømme igjen at det er det samme der. Der holder jeg stortsett samme farten hele tiden, hvis ikke jeg speeder opp den siste tiden..

Skrevet

Jeg tenker at dersom du har for lav intensitet vil varmetapet gjerne være større enn produksjonen.

Hva med å trene med lue?

I svømmebassenget vil du til slutt bli nedkjølt med mindre du er i et varmt basseng.

• Liker 1
Skrevet

Det er litt lite informasjon om tider for å komme med forslag tilpasset deg. Hvor lenge har du holdt på å trene, hvor lang er økta og hvor lang tid tar det typisk før du begynner å fryse? Svimmel og kvalm er tegn på at krppen er skikkelig ute av balanse.

Min teori er at du er noenlunde fersk i gamet, og at du jogger ute, ikke inne på tredemølle. Da vil både jogging og svømming ha et ganske høyt varmetap. Når du går tom for lett tilgjengelig energi må du over på langsommere energikilder, typisk fettforbrenning. Langsommere betyr her færre tilgjengelige kalorier per minutt. Siden du har sterk vilje, tvinger du deg til å holde intensitet oppe, og kaloriene går til det i stedet for varmeproduksjon.

Du er også uansett sliten, og det betyr at kroppen er på felgen. Slik du jo vil at den skal være. Du er også svett for å transportere vekk varme, som var bra da du produserte mye men ikke så bra nå som du produserer mindre. (Derfor kan dette også skje på et treningsstudio.)

Over tid forbedrer fettforbrenningen seg, og andre energilager øker. Mens du venter på at det skal skje må du spise noe mer så du har litt mer å gå på underveis. Det blir mindre effektiv trening av å fryse. Væskemangel kan også gjøre ting verre, så pass på å drikke nok.

Skrevet

Mye bra sagt av Geparden over. Jogger jeg ute så passer jeg på å ikke slakke for mye ned før jeg er nær døra, ellers er det lett å bli kaldt. I bassenget gjelder det samme med at tempoet må holdes oppe for at en ikke skal bli kald. Da jeg dykket så var det stor forskjell på hva og hvor mye jeg spiste før en økt. Spiste jeg normalt så frøs jeg i vannet, selv med dykkerdrakt, men da jeg startet dagen med en stor lunsj fremfor frokost holdt jeg varmen. Det krever mye i vannet for at kroppen skal holde varmen.

Men det er ikke rett at du skal være kvalm og svimmel. Enten spiser du litt for lite, selv om du kanskje ikke føler det, og så kan det være at du er dehydrert.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har du lavt blodtrykk? Jeg sliter nemlig med blodtryksfall, og da kan jeg begynne å fryse. Blodtrykket bedret seg med at kondisen generelt ble bedre.

Skrevet

Gepardieu: Jeg er dessverre ingen rutinert trener som har holdt på over tid nei... Startet forsiktig for ca 1 år siden med litt forskjellig aktiviteter bare for å gjøre noe annet enn å sitte i soffaen...

Svømmingen startet jeg nok med august eller noe sånt..

Pleier å svømme en gang i uka, ca 45 min. Det er ca da jeg begynner å fryse...

Er en stund siden jeg har vært på tredemølla, men tror det tok ca 45-60 min der også før jeg begynte å fryse..

Da jeg er på tredemølla er jeg flink til å drikke. Drikker også mye før og etter svømming, men ingenting under økta.

Merker at jeg innimellom blir mindre sliten av samme belastningen hvis jeg spiser mer før økta, men prøver å holde meg til normale måltider/ mengder. Trener for å stramme opp kroppen og gjerne gå ned litt. Hvis jeg ender med å spise mye mer fordi jeg trener blir det jo i mot sin hensikt. Da ender jeg jo opp med å legge på meg...

Syns det er vanskelig det der å tilpasse hva og hvor mye jeg skal spise. Spesielt etter svømminga, da føler jeg at jeg "sulter ihjel".

Sjelden jeg måler blodtrykket, men det var fint sist jeg ble målt....

Skrevet

For meg høres det ut som du får veldig lavt blodsukker på slutten av økten. Det er jo gjerne da en blir kald, svimmel og kvalm.

Hvordan er kostholdet? Hvor mange kalorier inntar du? Hva spiser du før en økt?

Skrevet

Det er mye mulig at det er så enkelt....

Det varierer endel hva jeg spiser før trening. Prøver å holde et normalt kosthold med normale porsjoner uten å telle kcal osv. Jeg tar altfor fort av da jeg begynner med det...

I dag spiste jeg 3 brødskiver og 1 gl juice før svømmeøkten. samt noen pepperkaker og noen få sjokoladebiter som står fremme...

Rakk ikke mer enn 45 min i dag pga at jeg var så sent ute og at dem har kortere åpningstider pga jula.... Ble ikke svimmel/ kvalm i dag, men merker at jeg forsatt er sulten selv om jeg har spist en stor middag og bær til dessert...

Har kommet litt utav alle rutiner i jula da ikke må opp i vettu tid, og ikke må spise til noen spesielle tidspunkt ifht ting som skjer..

Skrevet (endret)

Det er mye mulig at det er så enkelt....

Det varierer endel hva jeg spiser før trening. Prøver å holde et normalt kosthold med normale porsjoner uten å telle kcal osv. Jeg tar altfor fort av da jeg begynner med det...

I dag spiste jeg 3 brødskiver og 1 gl juice før svømmeøkten. samt noen pepperkaker og noen få sjokoladebiter som står fremme...

Rakk ikke mer enn 45 min i dag pga at jeg var så sent ute og at dem har kortere åpningstider pga jula.... Ble ikke svimmel/ kvalm i dag, men merker at jeg forsatt er sulten selv om jeg har spist en stor middag og bær til dessert...

Har kommet litt utav alle rutiner i jula da ikke må opp i vettu tid, og ikke må spise til noen spesielle tidspunkt ifht ting som skjer..

Hmmm. Tror det er svaret. Det var ganske bra med kalorier før økten slik at kroppen hadde noe å jobbe med. Hva pleier du vanligvis å spise før svømming/jogging?

EDIT: Du burde faktisk telle kalorier i starten slik at du er sikker på at du får i deg rett og nok næring.

Endret av *Maja*
Skrevet

Det går mye i brød med egg og/eller kornblanding, litt avhengig av hvor lenge jeg har vært oppe før trening. Prøver å få i meg en banan eller noe rett før økta de dagene jeg er på farten.

Har fått utarbeidet en plan av en ernæringsfysiolog over hva jeg skal spise og hvilke mengder. Problemet er bare at jeg ikke får til mange nok måltider ifht den planen.

Skrevet

Det går mye i brød med egg og/eller kornblanding, litt avhengig av hvor lenge jeg har vært oppe før trening. Prøver å få i meg en banan eller noe rett før økta de dagene jeg er på farten.

Har fått utarbeidet en plan av en ernæringsfysiolog over hva jeg skal spise og hvilke mengder. Problemet er bare at jeg ikke får til mange nok måltider ifht den planen.

Om du har fått en mal så er det mer en veiledning og så må det tilpasses deg slik at du får nok energi.

Få i deg fet fisk, kylling, karbonadedeig, noe ris/pasta til middagen, frukt, nøtter etc.

Kan du skrive opp en typisk mat dag?

Skrevet

Planen er 2 1/2 brskive til frokost

3 br skiver til lunsj

1 porsj middag + dessert

2 1/2 brskive til kvelds

2 frukt

+ juice/ melk

I praksis varierer det endel...

Hvis jeg står opp tidlig er det ofte kornbl og biola til frokost, brskiver m egg til lunsj, litt større middag +dessert (og 2 skiver eller kornbl til kvelds hvis jeg blir sulten.)

Hvis jeg ikke tenker og planlegger hva/når jeg skal spise blir det altfor ofte 2 brskiver med 2 egg til lunsj,

og en litt større middag enn anbefalt + noe ala dessert, og det er det...

Prøver å få inn en banan før trening. Frukt som mellommåltid da jeg er på farten.

Spiser mye kylling og karbonadedeig til middag. Prøver å få inn litt fisk.

Skrevet

Veldig mye brødmat. Det gir jo ikke så mye næring. Hva består middagen og desserten av?

Skrevet

Jeg vet, men prøver å følge denne planen jeg har fått da. Men tar gjerne i mot tips for hvordan jeg kan bytte ut ting slik at det blir ca samme kcal.

Spiser mye kylling og karbonadedeig. Prøver å få inn grønnsaker hver middag. Mye ris, endel pasta. Prøver å få til endel wok og fisk en gang inni mellom.

Dessert er ofte noen biter sjokolade el bær med vaniljesaus.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om du velger kjøttdeig eller karbonadedeig. Naturlig fett er ikke farlig.

Du spiser en del brød. Selv spiser jeg aldri brød og klarer meg fint. Det er ingenting i brød som du må ha derfra. Det er egentlig bare et enkelt medium å frakte pålegget på.

Bytt gjerne ut brødskivemåltidet med en boks makrell i tomat/peppermakrell, litt (så mye du vil) rå grønnsaker som paprika, tomat, agurk, salat, etc.

Om du ikke liker makrell i tomat bør du erstatte kjøttkilden med en annen slik at det blir ca 20-25g protein i et mellommåltid. 100-120g kyllingfilet feks.

Du trenger ikke spise rett før trening. Jeg opplever at jeg blir mer sulten dersom jeg spiser frukt rett før trening. Spis heller et skikkelig måltid 2-3 timer før. All mat senest 1 time før hard aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...