AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Hva skal jeg gjøre? Hun har krypet opp i fanget mitt og vil ikke forlate fanget og rister/skjelver. Hun er livredd og jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med henne. Skal jeg kose med henne og sånt, eller skal jeg ignorere henne? De skyter opp i kveld ikke så langt unna her gitt... Anonym poster: f872bbb735b5ff33076da9891246bbae 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Oppfør deg normalt. Om du trøster og oier deg bare bekrefter du inntrykket hennes av at dette her er noe farlig og fælt noe. Om hunden er veldig redd kan du få beroligende midler hos veterinæren. Det finnes også lydbånd du kan spille for hunden. Det blir neppe mindre skyting de nærmeste dagene... Anonym poster: 7d676785afd7b9b1251a466518d46ecb 1
Sulosi Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Sett på tv/radio/musikk og trekk for gardiner. Steng ute så mye du klarer av lydene og blinkene. Ellers, gjør det som er som normalt for deg en helt vanlig torsdag og gjør ting du pleier å gjøre. I år har er min hunds første møte med raketter og om det blir helt galt kommer jeg til å ta hunden med på badet og ta meg en dusj,- helt normal hverdagsaktivitet i ett rom uten vinduer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Ja, jeg har satt meg inn på badet med bikkja. Lydene er ikke så høye her og hun skjelver ikke nå. Virker roligere og slapper av. Huff, dette er ikke gøy, men sånn er det. Prøver å ikke trøste hunden og oppfører meg normalt. Sitter på pcen som vanlig. Anonym poster: f872bbb735b5ff33076da9891246bbae
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Skaff deg beroligende til bikkja hos dyrlegen, lurt å ha på nyttårsaften. Anonym poster: 4faed91fe847db2879b1b07c25f6c0ad
Gjest Raggy Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Stapp godt med bomull i ørene på hunden, dytt den forsiktig inn med den butte enden av en penn, dette demper lyder veldig bra. Å for all del hold den i bånd om du skal ut så du ikke mister den!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #7 Skrevet 28. desember 2012 Skaff deg beroligende til bikkja hos dyrlegen, lurt å ha på nyttårsaften. Anonym poster: 4faed91fe847db2879b1b07c25f6c0ad Det kan gjøre vondt verre. Panikken sitter i enda selv om hunden virker rolig, og den er hemmet til å gjemme seg etc. Anonym poster: b1c691ec0c483c6b9505a2771e0f3273 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #8 Skrevet 28. desember 2012 Er bare et råd ifra svigerinna mi som er dyrepleier. Anonym poster: 4faed91fe847db2879b1b07c25f6c0ad
hittah Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Skaff deg beroligende til bikkja hos dyrlegen, lurt å ha på nyttårsaften. Anonym poster: 4faed91fe847db2879b1b07c25f6c0ad Njaa, skeptisk. Vi har en hann på 4 måneder, vil jo ikke dope ned "babyen" vår. Blir spennende første nyttårsaften for han! Såh, normal oppførsel fra oss eiere!? Han bruker å komme på fanget når han blir redd for noe. Er det lov, eller ikke? (Altså å gi hunden trygghet; fanget= skumle greier og trygg hos mor, eller la han stå på egne bein og si flink gutt??! :-) ) 1
Rubies_ Skrevet 29. desember 2012 #10 Skrevet 29. desember 2012 Det er absolutt ikke nødvendig med piller for å roe ned hundene. Som nevnt kan det i enkelte tilfeller gjøre vondt verre. Og rakettoppskytingen varer jo bare noen timer så det er ikke endeløs psykisk smerte som hunden utsettes for. Da er det faktisk bedre at hunden er seg selv og ikke medisinert gjennom denne tiden. Det krever at du som eier faktisk tar ansvar. Når hunden hopper opp på fanget ditt, la hunden ligge på fanget! Du kan kose, stryke på henne, men ikke gjør noe annerledes enn hva du vanligvis gjør. Om du vanligvis koser med henne når hun er på fanget ditt, kan du gjøre det nå også. Vær rolig, ha en trygg energi. Har du en nervøs energi på forhånd eller mens oppskytingen er, vil det smitte over på hunden og gjøre det hele verre. Det viktigste er at du er der sammen med hunden din. Du er det trygge holdepunktet til hunden som er redd. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #11 Skrevet 29. desember 2012 Kan vel både kose med hunden og ha den på fanget, slik en vanligvis gjør mens en har en hund på fanget eller i armene. Det er jo normal oppførsel. Å stresse, trøste noe veldig med stemme og massevis av snakking og overdreven kos, derimot, er ikke vanlig oppførsel, og bør dermed unngås. Anonym poster: 368591d6d162048cb9e63fe3f76ca148
hittah Skrevet 29. desember 2012 #12 Skrevet 29. desember 2012 Det er absolutt ikke nødvendig med piller for å roe ned hundene. Som nevnt kan det i enkelte tilfeller gjøre vondt verre. Og rakettoppskytingen varer jo bare noen timer så det er ikke endeløs psykisk smerte som hunden utsettes for. Da er det faktisk bedre at hunden er seg selv og ikke medisinert gjennom denne tiden. Det krever at du som eier faktisk tar ansvar. Når hunden hopper opp på fanget ditt, la hunden ligge på fanget! Du kan kose, stryke på henne, men ikke gjør noe annerledes enn hva du vanligvis gjør. Om du vanligvis koser med henne når hun er på fanget ditt, kan du gjøre det nå også. Vær rolig, ha en trygg energi. Har du en nervøs energi på forhånd eller mens oppskytingen er, vil det smitte over på hunden og gjøre det hele verre. Det viktigste er at du er der sammen med hunden din. Du er det trygge holdepunktet til hunden som er redd. Dette var fine råd :-) Skal man være innendørs med valpen, eller være ute? -Kanskje man skal føle seg fram, og kanskje ta han ut om stemningen er der? :-O -Sorry maset Men jeg har aldri hatt valp før, samboeren min har hatt før; men jeg liker å høste mine egene erfaringer. Dessuten er mannen på jobb minimum 2 uker i slengen, så denne deltids-oppdragelsen-alene går på mitt instinkt, tips fra hundetrenere og logikk + mannen min (samboeren min) :-)
Rubies_ Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Dette var fine råd :-) Skal man være innendørs med valpen, eller være ute? -Kanskje man skal føle seg fram, og kanskje ta han ut om stemningen er der? :-O -Sorry maset Men jeg har aldri hatt valp før, samboeren min har hatt før; men jeg liker å høste mine egene erfaringer. Dessuten er mannen på jobb minimum 2 uker i slengen, så denne deltids-oppdragelsen-alene går på mitt instinkt, tips fra hundetrenere og logikk + mannen min (samboeren min) :-) Jeg foreslår at dere holder dere innendørs når det smeller som verst. Det kan jo være individuelt fra hund til hund, men de fleste hunder som er redde rakettlydene syns det er verre ute, der lydene høres bedre. Men du kan jo prøve å se. Hunden min skal absolutt IKKE ut når det smeller. Han bare løper inn igjen... Den som spør, den lærer Bare bra å spørre.
hittah Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 Jeg foreslår at dere holder dere innendørs når det smeller som verst. Det kan jo være individuelt fra hund til hund, men de fleste hunder som er redde rakettlydene syns det er verre ute, der lydene høres bedre. Men du kan jo prøve å se. Hunden min skal absolutt IKKE ut når det smeller. Han bare løper inn igjen... Den som spør, den lærer Bare bra å spørre. Det var planen; å holde oss innendørs når det smeller som verst. Valpen er ganske grei slikt sett; skal du ut? Eller inn. Svigers bor ganske sentralt m.h.h.t raketter, vi blir å være hos de. Men om valpen blir nervøs er det ingen spørsmål, da tar jeg valpen hjem, da vi bor litt utenfor rakettkaoset Hjemme er uansett tryggest :-)
Gjest Sitrondrops Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Beroligende er vel like naturlig som raketter.. hvorfor ikke prøve så bikkja slipper å lide?
Gjest Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Beroligende er vel like naturlig som raketter.. hvorfor ikke prøve så bikkja slipper å lide? Fordi i de aller fleste tilfeller av beroligende så blir kroppen til bikkja dopet ned, mens hodet fortsatt er 100% og frykten blir enda verre fordi den er livredd, men ikke får gjort no! Vet dessverre om flere hunder fra "før" i tiden hvor neddoping på nyttårsaften var vanlig som måtte avlives pga nervøsitet. De var jo vant til at når det skjedde noe de var redd for så ble de hindret og de utagerte gjerne som følge av dette! Dog, ting som DAP o.l. er å anbefalle ettersom det ikke hemmer hunden på noen måte, men gir ifra seg stoffer som gjør hunden mer rolig! Men hva man for all del gjør, ikke trøst hunden, oppfør deg normalt! Smeller det så ikke skvette eller gjør noen forskjell på det, lat som om det er helt normalt! Og IKKE gå rundt og tenk mye på det, hunder merker mer enn vi tror og hvis du viser at alt er ok, men er nervøs påvirker det hvordan du gjør ting og hunden plukker det opp! Men for all del, du kan være like heldig som meg! Min brydde seg ikke en døyt, la litt på øra når det smalt som verst pga bråket, men det gjør han om det f.eks er bråk på tv'en også!
LeaMichele Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 jeg prøvde beroligende piller på min hund i fjor, aldri igjen for å si det sånn! det hjalp ingenting på nyttårsaften, og morgen etter, skalv hele bikkja og han klarte ikke helt holde seg på beina. dette gikk over etter en halvtime etter vi sto opp men fy så redd jeg ble!
spørsmålstegnet Skrevet 29. desember 2012 #18 Skrevet 29. desember 2012 Planen min er å ha få på besøk, og når klokka nærmer seg 12, så setter jeg meg inn på et soverom med høy musikk. Det liker bikkja
Sulosi Skrevet 29. desember 2012 #19 Skrevet 29. desember 2012 Nabolaget bruker lekeplassen som oppskytningsplass (da slipper de rotet på sin egen tomt) og jeg har faktisk tenkt å be dem om å finne en annen plass i år siden vi grenser til lekeplassen. Nå er det bare ikke pga. hunden jeg skal si ifra men også det faktum at all røyken siver inn i huset. I forfjor var det så ille at vi ikke fikk puste og måtte søke tilflukt på badet. Ang hunden så kan man jo bli positivt overrasket også. Naboen har en hund som vil UT når det smeller. Den elsker å jage raketter.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #20 Skrevet 29. desember 2012 TS her. Kommer nok ikke til å skaffe noen beroligende piller til bikkja. Jeg gjør det heller på den naturlige måten og finner en utvei som hjelper hunden min best. Da jeg lagde dette innlegget, var det "fyrverkeriparty" litt lenger unna her hvor jeg bor og rakettene hørtes ganske godt, man kunne se de også fra vinduet og hunden ble redd. Krøp opp i fanget mitt og skalv. Ville ikke slippe meg og var stiv i kroppen. Jeg prøvde å slappe av og late som ingenting, men samtidig hadde jeg vondt av henne og prøvde å finne en løsning. Kom da på at badet er det mest lydtette rommet jeg har i leiligheten og tok henne med dit. Lukket døra og satte henne der, på et gulvteppe inne på badet. Der roet hun seg fort, selv om man fortsatt kunne høre rakettene, så var det ikke like høyt. Hun var fort rolig igjen og slappet av. Så det har jeg tenkt å gjøre på nyttårsaften Men da varer sikkert rakettene litt lenger også, så jeg skal se om jeg også kan putte litt bomull i øra hennes, og se om det også hjelper eller om hun ikke liker det. Men piller er utelukket Anonym poster: f872bbb735b5ff33076da9891246bbae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå