Gå til innhold

Trassig 8åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn, på 6 og 8 år. De har veldig forskjellig personligheter, den største er veldig selvstendig, pliktoppfyllende. Den minste er mer klengende og "hjelpeløs", orker ikke og vet liksom ingenting.. Slenger fra seg brukte sokker, leker og annet rot overalt og trenger stadig beskjed om ting som må ryddes og ordnes, da går det greit...

Men problemet er at det største barnet er blitt så frekk og har fått en ordentlig dårlig holdning i det siste. H'n svarer frekt, himler med øynene, skriker til minsten når de er uenige, forteller at det var ... Som var julenissen til minsten som trodde det var den ekte nissen, stenger minste ute av leken når det er flere barn hos oss, men kan leke greit sammen når det bare er de to...

Virker som om største har kommer i en skikkelig trass alder og er uenig i alt! H'n gråter lett og er veldig sårbar, samtid som h'n ofte er den som begynner krangelen.

Synes det er så vanskelig hjemme om dagen, spesielt nå i jula hvor vi går hjemme alle. Har forsøkt å dele oss litt far med minste, jeg med største på forskjellige ting. Prøver å ha det hyggelig, men virker som om største bare er sint og lei om dagen... Samtidig er jo barnet så klart en engel når det er hos besteforeldre, det gjør jo ikke saken lettere for meg. Føler jeg mislykkes totalt som mor! Trenger råd til hva som må til for å få tilbake det gode barnet vårt hjemme også...

Anonym poster: e9a41ee84cc3916f40421375ab9200b1

Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronkake
Skrevet

Det er som å høre om min egen unge. Kjefting og smelling hjelper ikke i det hele tatt, så det bruker vi ikke. Det vi gjør er å ta barnet til side når det har roet seg, prate rolig og appellere til barnets sunne fornuft og empati og forklare hvordan vi vil at barnet skal oppføre seg. Det går ikke alltid inn, noen ganger er det rett tilbake til uønsket oppførsel og da tar vi runden en gang til. Håpet er at ting roer seg med tiden, enn så lenge får vi bare prate og tydeliggjøre hva som er ønsket adferd.

Skrevet

kanskje hun er lei av at den minste får all oppmerksomheten fordi hun er vanskelig

Anonym poster: 197771fffa7968d12b78d5d7149d22b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...