Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i 4 år og bodd sammen i snart 1 år nå. Så nå diskuterer vi litt om han kanskje skal kjøpe seg inn i leiligheten min. Hvordan funker det?

Lånet er på 900.000 og jeg har betalt ned 400.000 totalt. Hvis han da kjøper seg inn med feks halvparten, skal han da bare føres som lånetaker på halve summen av verdien? Trenger ingen EK og bare fortsetter å betale sammen med meg det resterende? (selvfølgelig etter en nedbetalingsplan som gjør at han da betaler totalt halve lånet på verdien).

Noen som har gjort dette?

Anonym poster: 7ff76a39370dce5b682978f04979cb6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er markedsverien på leiligheten dere bør dele på to, om denne f eks er 2 mill, skal han betale deg 1 mill. Om han finansierer dette ved et eget lån/EK, eller om dere på en eller annen måte, med en eller annen brøk-fordeling finansierer det, har ingenting med selve eierforholdet å gjøre. Få en takst, evt. bli enige om en verdi utifra lignende leiligheter solgt i området i det siste el., og del det på to.

I det scenarioet du skisserer, vil han bare betale kr 450 000 for en leilighet som sannsynligvis er verdt langt mer. Tenkt eksempel: Leiligheten er verdt to mill i dag, om 5 år går dere fra hverandre og leiligheten er da verdt 2,5 mill - hvor mye skal du da kjøpe ut han med? Gjør du som du skisserer, bør du da også få ned skiftlig at han kun eier 1/4 av leiligheten. Restgjeld er uinteressant. Forhold dere til markedsverdien, dermed får dere begge også like stor del av prisstigningen (evt risiko ved et verdifall).

Endret av -Ninni-
  • Liker 3
Skrevet

Si nei, du er jo ikke gift med ham, så, så forpliktet til ham er du ikke.

Skrevet

Si nei, du er jo ikke gift med ham, så, så forpliktet til ham er du ikke.

Gift eller ikke gift er vel ikke noe tema. Kan jo hende ingen av oss synes det er en dum idè, så skjønner ikke hva som er galt med det.

• Liker 2
Skrevet

Hva du har i lån på leligheten er helt irrelevant. Det er verdien på leiligheten på innkjøpstidspunktet som teller. Den fastsettes ved en takst eller meglervurdering, eller ved at dere enes om en verdi.

Dersom dere skal eie like stor andel av leiligheten, må han betale deg halve summen. Hvordan han finansierer dette, er i prinsippet ikke din sak.

Gjør dere det derimot som du skisserer, gir du ham halve verdien av det du har nedbetalt i tillegg til halvparten av en evt verdiøkning på leiligheten. Det vil jeg påstå er en lite lur ting å gjøre!

• Liker 3
Skrevet

TS her igjen.

Takk for utfyllende svar. Jeg er helt grønn på området så ser ikke helt for meg hvordan dette gjøres i praksis, men har jeg forstått det riktig hvis vi tar dette som eksempel:

Dagens verdi av leiligheten er 2 mill (for enkelhets skyld), han tar opp 1 mill i lån og betaler da meg/banken dette?

Huff, jeg tror jeg må være dum eller hodet fullt av juleribbe her... jeg klarer ikke se for meg hvordan det blir sånn helt i praksis. Setter stor pris på å få det inn med teskje (beklager!).

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt grønn på området så ser ikke helt for meg hvordan dette gjøres i praksis, men har jeg forstått det riktig hvis vi tar dette som eksempel:

Dagens verdi av leiligheten er 2 mill (for enkelhets skyld), han tar opp 1 mill i lån og betaler da meg/banken dette?

I den tenkte situasjonen betaler han DEG 1 mill., mot at han får eierbrøk på 1/2 på leiligheten, som han da (antakelig) må bruke som sikkerhet for å i det hele tatt få tatt opp lån.

Du kan da bruke den millionen til å betale ned din egen gjeld, i dette tenkte eksempelet. Om lånet du har i dag er mindre enn halvparten av leilighetens verdi, vil du altså være gjeldfri.

• Liker 3
Skrevet

I den tenkte situasjonen betaler han DEG 1 mill., mot at han får eierbrøk på 1/2 på leiligheten, som han da (antakelig) må bruke som sikkerhet for å i det hele tatt få tatt opp lån.

Du kan da bruke den millionen til å betale ned din egen gjeld, i dette tenkte eksempelet. Om lånet du har i dag er mindre enn halvparten av leilighetens verdi, vil du altså være gjeldfri.

Men det høres nesten for godt ut til å være sant jo... Joda, ser den at jeg da eier en halv bolig istedenfor en hel, men må innrømme det hørtes forlokkende ut rett og slett. Er dette smart å gjøre? Jeg får jo ingen gjeldsrenter osv., men tanken på å være gjeldsfri er jo deilig må jeg innrømme. Og forholdet er jo på ingen måte useriøst. Hva som skjer i fremtiden vet man uansett aldri.

TS

Skrevet

Men det høres nesten for godt ut til å være sant jo... Joda, ser den at jeg da eier en halv bolig istedenfor en hel, men må innrømme det hørtes forlokkende ut rett og slett. Er dette smart å gjøre? Jeg får jo ingen gjeldsrenter osv., men tanken på å være gjeldsfri er jo deilig må jeg innrømme. Og forholdet er jo på ingen måte useriøst. Hva som skjer i fremtiden vet man uansett aldri.

TS

Hvorvidt det er smart å gjøre, kommer an på alternativet, dsv. om han feks. betaler deg en høy husleie. Men å la han kjøpe seg inn kan helt sikkert være en smart løsning for dere begge. Hvorvidt du blir helt gjeldfri vil jo som nevnt over her avhenge av hvor mye leiligheten er verdt. Men du vil uansett få redusert gjelden din med en god del. Start med å finne verdien på leiligheten.

Anonym poster: ee24cbab6b537fa4d78cb62d24fd6a17

Skrevet

TS

Hva betaler han deg i husleie i mnd i dag?

Skrevet

Hva betaler han deg i husleie i mnd i dag?

Han betaler 4000 i md. Jeg har faste utgifter på lånet, forsikring og en liten husleie på tilsammen 8400 i måneden.

TS

Skrevet

TS igjen her.

Vil legge til at jeg for 1,5 år siden tok opp ekstra lån og pusset opp bad og kjøkken for 250.000 hvis det har noe å si da.

Skrevet

Han betaler 4000 i md. Jeg har faste utgifter på lånet, forsikring og en liten husleie på tilsammen 8400 i måneden.

TS

Han skal betale deg halvparten av boligens verdi, enkelt og greit. Ikke bland din egen gjeld inn i det regnestykket på noen som helst måte. Så deler dere 50/50 på alle fellesutgifter, forsikringer osv.

Å gå med på noe annet er helt uaktuelt, for alle normale folk :laugh:

• Liker 2
Skrevet

Det Leifern sier er helt riktig. Hvorvidt det er en smart ting å gjøre anhenger av så mangt. Jeg ville først og fremst vært sikker på at forholdet er stabilt. Ved et evt brudd må hele prosessen gjøres på nytt, og du vil da sannsynligvis måtte kjøpe leiligheten tilbake for en høyere pris enn det han kjøper den for i dag. Men om forholdet er stabilt vil jeg si at det er en naturlig ting å gjøre. jeg hadde i hvertfall ikke akseptert å bli boende i en leilighet jeg ikke eide, men det er jo smak og behag.

Du nevner gjeldsrenter. Jeg antar det kommer av skattefradraget du får, som du selvfølgelig mister om du ikke lenger har gjeld. Vær klar over at siden fradraget utgjør 28% av rentene du betaler, vil det aldri være lønnsomt å betale renter.

En annen ting som kan være greit å ha med seg, men som etter min mening ikke bør tillegges veldig mye vekt, er at du med nedbetalt lelighet og penger på bok kan komme i posisjon til å betale formueskatt. Formueskatten utgjør 1,1% av formue over 870.000 (for 2013) og vil sannsynligvis ikke være aktuelt med mindre du har annen formue i tillegg.

Skrevet

Få verdivurderinger fra 2 eller 3 meglere/takstmenn. Snittverdien kan fint brukes som dagens verdi av boligen.

Skrevet

TS igjen her.

Vil legge til at jeg for 1,5 år siden tok opp ekstra lån og pusset opp bad og kjøkken for 250.000 hvis det har noe å si da.

Det vil sannsynligvis påvirke taksten, men har ingenting å si utover det.

• Liker 1
Skrevet

Han skal betale deg halvparten av boligens verdi, enkelt og greit. Ikke bland din egen gjeld inn i det regnestykket på noen som helst måte. Så deler dere 50/50 på alle fellesutgifter, forsikringer osv.

Å gå med på noe annet er helt uaktuelt, for alle normale folk :laugh:

Var det ment som svar på husleien? Husleie er vel noe vi uansett fastsetter oss i mellom, og jeg synes 4000 overført på konto fungerer greit i og med at han tar mer av matutgifter osv.

TS

Skrevet

Det Leifern sier er helt riktig. Hvorvidt det er en smart ting å gjøre anhenger av så mangt. Jeg ville først og fremst vært sikker på at forholdet er stabilt. Ved et evt brudd må hele prosessen gjøres på nytt, og du vil da sannsynligvis måtte kjøpe leiligheten tilbake for en høyere pris enn det han kjøper den for i dag. Men om forholdet er stabilt vil jeg si at det er en naturlig ting å gjøre. jeg hadde i hvertfall ikke akseptert å bli boende i en leilighet jeg ikke eide, men det er jo smak og behag.

Du nevner gjeldsrenter. Jeg antar det kommer av skattefradraget du får, som du selvfølgelig mister om du ikke lenger har gjeld. Vær klar over at siden fradraget utgjør 28% av rentene du betaler, vil det aldri være lønnsomt å betale renter.

En annen ting som kan være greit å ha med seg, men som etter min mening ikke bør tillegges veldig mye vekt, er at du med nedbetalt lelighet og penger på bok kan komme i posisjon til å betale formueskatt. Formueskatten utgjør 1,1% av formue over 870.000 (for 2013) og vil sannsynligvis ikke være aktuelt med mindre du har annen formue i tillegg.

Tusen takk for veldig informerende svar! :-). Nå er ting mye klarere for meg. Og nei - formueskatt er nok ikke akutelt med mindre jeg vinner i Lotto...

Tusen takk for hjelpen! nå skal jeg se om jeg får gjort noe med ribbefettet som tydeligvis stenger for logisk tenkning hehehe.

Skrevet

Hva i all verden mener du med det? Vil det være lønnsomt å la rentene akkumulere seg slik at du må betale renters rente? Nei. Renter er kostnaden du har ved å lånefinansiere leiligheten, dvs. 72% av rentene du betaler til banken (fratrukket 28% skatt), og de 72%ene må du fortsatt betale -> kostnad.

Dvs. med mindre du kan oppnå bedre avkastning på pengene ett annet sted enn det du betaler i rente.

Skrevet

Hva i all verden mener du med det? Vil det være lønnsomt å la rentene akkumulere seg slik at du må betale renters rente? Nei. Renter er kostnaden du har ved å lånefinansiere leiligheten, dvs. 72% av rentene du betaler til banken (fratrukket 28% skatt), og de 72%ene må du fortsatt betale -> kostnad.

Dvs. med mindre du kan oppnå bedre avkastning på pengene ett annet sted enn det du betaler i rente.

Nå datt jeg ihvertfall ut her....

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...