Gå til innhold

Hvor mye må man tåle når man bor i blokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker jeg begynner å bli rimelig drittlei naboen. Sambo syntes også det er irriterende, men sier hele tiden at "det må man tåle når man bor i blokk"

Greit nok at man må tåle støy og litt lyder siden det bor folk tett rundt deg. Men naboene bråker hver dag, de hører på musikk, HVER DAG, HØYT. Og det virker som de har besøk hver dag, av ganske mange folk som flyr inn og ut døra, hjelper ikke at døre bråker veldig når den bare slippes, kommer et veldig smell og det rister i veggen her inne.

Også har de en jente som bråker ute på terassen, smeller i døre og kaster rundt med leker. Vet ikke hva søren de driver med, men de åpner og lukker vinduet ca. 15 ganger før de legger seg (ja 15).

Burde jeg gå over og si fra eller må jeg tåle dette? Sambo er ikke akuratt den tøffe typen når det kommer til sånne ting. Tror han er litt redd for at de skal bli sure på oss og at det utvikler seg til et dårlig naboforhold. Men jeg syntes at de bråker mer enn hva som er OK.

Det kommer også konstant noe dunkelyder derfra. Er så sliten nå etter jobb og vil bare slappe av :( I helgen er det vanskelig å sitte å se på en film hvis de har besøk og musikk. Kjipt at det er sånn syntes jeg.

Anonym poster: 7367ee79ea3e1dd75381c05ccc2bc951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

finnes klare regler ..http://forbrukeradvokaten.no/nabokrangler/

de fleste. stille fra 23 på kvelden til 07 om morgenen, samme gjelder helger. ellers skal man holde ett støynivå som ikke er til bry for naboene. ta hensyn ...

Anonym poster: 55f272844f1ea16843db2294adfe15e7

Skrevet

finnes klare regler ..http://forbrukeradvokaten.no/nabokrangler/

de fleste. stille fra 23 på kvelden til 07 om morgenen, samme gjelder helger. ellers skal man holde ett støynivå som ikke er til bry for naboene. ta hensyn ...

Anonym poster: 55f272844f1ea16843db2294adfe15e7

De gjelder her også. De bråker ikke før kl 07, men ofte etter kl 23. Spesielt i helgene, men sambo sier alltid "det er jo lørdag" Og det greit med en fest, men de sier jo aldri ifra heller.

Burde man gå over og si fra til de eller sende et brev/lapp?

Anonym poster: 0044738888e38b0abc5c5010df0a7ca9

Skrevet

Vi plagdes også med bråk fra naboen over. Vi sa ifra flere ganger, men han svarte unnvikende eller gadd ikke bry seg.

Vi flyttet til slutt. Det var egentlig drømmeleiligheten min, men nå bor vi i praktisk tomannsbolig i stedet, der vi ikke har noen over eller under. Har ikke angret et sekund.

Er det et styre i sameiet/borettslaget som kunne hjelpe dere? Lettere å klage når dere har noen paragrafer å vise til...

Anonym poster: 130b261cbf6e5b236a2dc6b3b02fdafc

Skrevet

Om dere ikke ønsker å si fra selv ville jeg tatt kontakt med noen fra styret og spurt om de kunne tatt en prat med de (uten å si at det er dere som har sagt fra). Synes ikke dere skal måtte finne dere i dette, selv om det ikke er ulovlig å lage lyder skal man ta hensyn til naboene sine. Og det gjør absolutt ikke dine naboer.

Skrevet

Jeg er ikke redd for å si fra om noen av naboene bråker for mye.

Der jeg bor nå, i leiligheten til samboeren min, så bor det 2 indiske familier rett ved siden av. Aldri bodd så tett inntil naboene. De har OFTE besøk og dørene står åpne nesten 24/7. Pluss at matlukten går rett inn i leiligheten vår når vi åpner døra. Det synes jeg ikke alltid er like morsomt. Så jeg gleder meg veldig til å flytte herfra. Mens samboeren min plages ikke særlig mye av det.

Jeg ville sagt ifra. Først til naboen også til styret.

Skrevet

Sjekk hva det står i husordensreglementet, og kontakt styret. De ønsker ofte at man forsøker å ordne opp selv, for deretter at styret kontaktes.

Jeg ville spurt de litt sånn i forbi farten i første omgang om det er lytt og om de hører mye fra deres leilighet. Så kan man ta det derfra. Kan jo hende det går begge veier slik at man trår litt varsomt først og ikke starter kontakten med å anklage de.

Jeg forstår frustrasjonen; har også hatt problemer med dette, det løste seg ved at vi klaget direkte til leieboeren og deretter tok det med styret. De flyttet. Like greit :)

Skrevet

Joda, litt lyd må man tåle når man bor i blokk. Men trykk på Litt.

Når de bråker så og si 24 timer i døgnet, blir det uakseptabelt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Har sagt fra til de nå, og det gikk greit. Jeg håper det vil forsette å være stille, men har mine tvil. De var veldig hyggelige og sa jeg bare måtte si fra igjen, jeg var også hyggelig med de, ikke sur på noen måte da jeg sa fra. Men jeg vil ikke si fra igjen og igjen, syntes ikke det var så gøy å gå dit. Vil bare at det skal være nogenlunde rolig. Men vi får se..

Skrevet

Vi har noen som bor rett ovenfor oss. De klager på oss om vi har på tv'n litt høyt for å se en film om klokken så er 18 eller 24. De klager om vi prater i gangen eller hva som helst. Bare vi viser livstegn klager de! Og det er seriøst. Så spurte vi dem om det var mulig å lukke døren sin på en normal måte etter 19 de ukene vi har datteren til samboeren min(de vet når for de har barn motsatt uke). Hun våkner med en gang de går ut for de smeller skikkelig med døra. Og da får vi en laaaaang natt. De skjønte ikke hva vi pratet om og slang tilbake at det hadde vært fint om vi kunne få slutt på at jenta på 3år gråter når hun våkner om natten. Vi brukte å løpe inn til hun for at hun skulle bråke minimalt. Vi prøvde å forklare at det kan være vanskelig for en på 3 som våkner og kanskje er redd dessuten varer gråten i maks 2min til vi får roet hun ned og fått hun i vår seng. Løsningen? Nå deler vi soverom alle sammen. Ikke den beste løsningen for oss, men vi har sett oss lei på latterlige klager. At naboen sin hund er fiendtlig(ja, den er faktisk det) og bjeffer til alle døgnets tider har vi latt ligge. At de fester og smeller med dørene gidder de ikke gjøre om på. Siden han sitter i styret kommer vi ingen vei og gleder oss bare til vi har råd til å flytte:) i mellomtiden prøver vi å være usynlige.

Skrevet

Det er fordeler og ulemper ved det meste. Etter 15 år i leilighet gikk i hvert fall jeg lei av å måtte leve med naboenes gjøren og laden 24/7 (De var sikkert lei av meg også...), så da ble det enebolig og lenger vei til jobb. Man kan rett og slett ikke forvente å ha det stille og fredelig med naboer under, over og ved siden av. Og spesielt ikke i eldre, dårlig isolierte bygg.

Og jeg synes man må tåle en hel del når man bor i blokk/bygård. De som bor rundt har barn, jobber skift (Og har selskapeligheter på tirsdager...), holder hund, lager mat som lukter osv. Støy som i gå over gulvet, lukke dører, vanlig samtale, trekke ned på do, sette på vaskemaskinen, se på TV/høre på musikk på lavt volum er f.eks. helt normalt i mine øyne.

I mange eldre bygårder/blokker er det veldig lydt og man kan nærmest høre det hvis naboen slipper en knappenål. Er man veldig følsom for lyd bør man ganske enkelt unngå å bo slike steder. Og i hvert fall sjekke det før man kjøper/leier!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blokken jeg bor i er helt ny. Men det er temmelig lytt her når det kommer til tramping på gulet, og det hører vi ofte når ungen hopper rundt på gulvet dudrer det i leiligheten.

Ellers hører vi ikke at de trekker ned på do (?) osv. Det er en hund som bjeffer litt også , men det er helt greit, og litt bråk er helt greit. Det bare når det blir MYE hver eneste dag og natt. Hører de ofte om natta, det dunker og skraper, høres ut som de ommøblerer. Blir GAL for jeg vet jeg skal opp om noen timer på jobb, som sikkert mange andre i blokka skal også.

Idag når jeg kom jeg var det hamring, masse dunkelyder, men dette kom fra et annet sted. Gikk ut og møtte en venninne, orker ikke være her, ville egentlig slappe av på sofaen. Slitsomt å ha det sånn! Problemet er ofte at det er vanskelig å høre hvor lydene (bråket) kommmer fra. Det blir nok å si fra til styret hvis det fortsetter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...