Gå til innhold

påkjørt katt har gjemt seg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår er skadet og trolig påkjørt med et haltende ben. Vi frykter hoften eller benet er brukket, men da vi prøvde å få tak i den løp den vekk fra oss ute og nå er den borte. Vi har lett etter den i hele dag. Nå begynner det å bli mørkt ute. Jeg er redd den har gått for å dø, og nå som det bare blir senere og senere så er jeg redd vi ikke kan redde den hvis den i det hele tatt kommer tilbake :/

Har noen av dere opplevd noe lignende men at katten kom tilbake? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... jeg kan ikke gjøre noe annet enn å lete etter den, men den gir ikke lyd fra seg :(

Anonym poster: 67ddb910e2796af21c92e57637d73a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du dyrebeskyttelsen i nærheten? Dette skjedde oss en gang og, fikk da låne et bur. Men da må det ikke være en masse andre katter rundt om som kan gå i denne fella, man la noe mat i buret, i løpet av natta gikk katten i det og det klappa igjen, da fikk jeg den til dyrlegen. Og da hadde jeg lett overalt hele dagen..

Anonym poster: 21fae627bd0f3489d317581c2e90156b

Skrevet

Uff så leit :( Jeg vet ikke annet du kan gjøre enn å fortsette å lete utover kvelden. Kanskje den er så skremt at den ikke kommer frem før det blir roligere ute? Det må være forferdelig for deg dette :( Håper virkelig at dere finner pus snart! :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Vi har bur, men ikke et som kan klappes igjen.. pluss at det bor en del andre katter i nærheten :/

Gjest gressløk
Skrevet (endret)

Du kan fortsette å lete, søk i små "hulrom" osv, og eventuelt prøve rådet til AB over her, men jeg ville nok hørt med Dyrebeskyttelsen først angående felle.

Ellers er det ikke mye å gjøre, dessverre. Hvis en katt er skadet alvorlig, forlater den ofte "territoriumet" sitt og gjemme seg så den ikke skal bli tatt av rovdyr, og da er det veldig vanskelig å få fatt i dem igjen for mennesker også.

Kom på en ting mamma gjorde da vår ble borte... Vi satte ut mat foran og bak huset, i tilfelle den returnerte hjem. Dette kjøpte oss litt tid, og vi fikk tak i den da den begynte å spise.

Endret av gressløk
Skrevet

Takk for svar! Ja, har satt ut mat

Skrevet

TS.

Uff, nå er det veldig kaldt ute :( Har satt ut mat og har satt opp døren. Må ta meg en ny tur ut snart og puse på henne :( Dette er ikkenoe gøy!!

Skrevet

Ta med deg lommelykt og en tunfiskboks eller noe, se om du får lokket frem katten. Dersom du ser noen fine pusegjemmesteder, så oppsøk dem. Sjekk i grøfter, under kratt og buskas, verandaer osv.

:klem:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Mange og veldig gode råd har du fått.

Det eneste jeg kan gi nå er medfølelse med deg og med pusen din :klem:

Ofte går de ikke så veldig langt, de er ofte i nærheten av hjemmet sitt, men i dekning med smertene og skadene.

Jeg seier med andre ord ikke at din pus ikke kan ha gått langt, men med de skadene du mistenker ville jeg ikke tro vi nødvendigvis snakker om de lengste avstandene her nå.

Fryktelig kaldt ?

Har du en isoporeske eller en passende stor pappeske som du kan legge ull- eller fleecepledd inne i, lage to små åpninger i (slik at det alltid er en fluktvei) og sette der pus pleier være mest når den er nært huset ditt og venter.

Så krysser vi fingre, 12 poter og 3 haler her.

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips Lille-pus. Har satt ut en kasse nå!

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det blir en lang natt for deg er jeg redd...

Når det blir rolig nå utover kvelden så ta med snope-boks (noe pus liker ekstra, ekstra godt), en god lommelykt og et pledd (kan bli nødvendig å legge rundt pus når du finner ham/henne, også for å beskytte deg selv mot klør og protest).

Og så starter den hudløse søkenen i kveld/natt :klem:

Ikke gi opp. Skulle det verste ha skjedd så vil du alikevel i ettertid angre livet av deg dersom du ikke leter med lys og lykte nå.

:klem:

Edit: Glemte nesten: Lag lyder med snope-boksen, rist på den dersom det er små tørre diggebiter i den, lokk på pus på den måten bare du gjør, med den stemmen pus kjenner som kosestemmen, og bruk dine egne ører. stans, lokk, lytt.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Veldig mange gode tips her! Jeg tror heller ikke den er gått langt. Mest sannsynlig ligger den godt i skjul i nærheten, så det er viktig at du setter ut mat og gir den mulighet til ly og varme (kasse var en finfin idè). Ideelt sett skulle du hatt en felle, men det kan jo være vanskelig å få tak i på denne tiden. Det er viktig å være tålmodig og rolig når du leter, så du ikke stresser den ennå mer opp (når de er skadet og har smerter kan de finne på å være livredd endog matmor..). Det var kanskje litt gjentagelse av de svarene du har hatt før, men jeg vil iallefall ønske deg lykke til! Krysser fingre og poter her i huset og! :hug:

Endret av Aurora M.
  • Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle råd! Vi fant henne. Deler av bekkenet er brekt, men nå ligger hun på akutten over natten bedøvet. Vi får se hva som skjer i morgen. Takk dere :hjerte:

• Liker 11
Gjest Sitronkake
Skrevet

Åh, så godt å høre! Har vært bekymret for pusen, godt at hun får behandling. :klem:

Skrevet

Hunder som er trent til å gå ettersøk etter vilt vil kunne spore opp påkjørte katter ganske enkelt. Nå løste det seg heldigvis for TS, men om ikke kunne faktisk en telefon til viltnemden i kommunen kanskje hjulpet.

Skrevet

Takk for tipset Karki. Bra å vite! :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så godt at dere fant katten! Krysser fingrene for pus :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...