Gå til innhold

Astrologi..

Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Hvem i allverden er det som tror at store steiner i bane rundt en klump av gass har noe som helst betydning for lottokuppongen eller sexlivet denne uken? Dette er jo helt absurd!

Det er vel ingen som tar horoskopene seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Kanskje ikke horoskopene som står i ukeblad og sånt men tror du kan få en pekepinn om hva som kan skje av enkelte horoskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører noen si at bla bla bla Venus har stor betydning for deg nå siden du er født da og da..

Jeg får meg liksom ikke til og tro at dette kan ha noe som helst betydning

Vi vet da alle hva planeter er for noe! det er klumper med bergarter, metall og gass. og spå noe utifra dem vil jo være akuratt det samme som om jeg skulle spå noe ut ifra posisjonen på hundelorter i en park..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horoskoper som står i blader og aviser er jo latterlig, men om du hadde fått stilt ditt personlige horoskop, ville du trolig bli sjokkert over hva som kan komme frem der. Spesielt om hva som allerede har skjedd. Det er vanskelig å spå om fremtiden, og spesielt å lese om ting som skal skje. (Det vet man jo ikke noe om før det evt. skjer.) Men det er utrolig hvor treffende fortiden og karakteristikk kan være i et personlig horoskop...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Få stilt en nøyaktig horoskop av en dyktig astrolog, i stedet for å tro på ukeblad-tøyset, så endrer du nok mening.

Mennesker har foreløpig særdeles lite kunnskap om energifenomener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg undervurderer absolutt ikke solsystemets innvirkning på jorda og oss som er her, men tror nok det er mer fysiologisk. F. eks. at man sover dårligere ved fullmåne, flo og fjære - kroppen består av store mengder vann etc.

Men at det skal ha noen som helst innvirkning på hvordan jeg er som menneske, hendelser etc. tror jeg bare er tull. Jeg har fått stilt ett profesjonelt horoskop, og det var så ullent at det kunne stemme på hvem som helst, når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvordan planeters plassering når man blir født har noen som helst innvirkning på en. Da er det vel mer sannsynlig at planetenes plassering i unnfangningsøyeblikket teller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stilt et personlig horoskop en gang i tiden. Da skulle jeg føre opp min fødselsdato m/klokkeslett. Min mors fødselsdato og søskens fødselsdato (søsken som man hadde bodd sammen med i mer enn 5 år). Grunnen til dette var at man ble påvirket av mennesker rundt en, og spesielt av sin mor. Det var utrolig treffende. Det de mente var at man ble påvirket av sin mors horoskop under graviditeten. (Ikke bare da, man ville bli påvirket av sin mors personlighet hele livet, og derfor var det viktig med denne fødselsdatoen for å få riktig dybde i hososkopet.)

Jeg forstår at mange er skeptiske til astrologi, men jeg tror på det. Hvorfor kan jeg ikke forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi kan måles.. planetene har ikke noe annen energi en gravitasjon og noen har innbyrdes energi i form av gass

Hvilken av disse energiene har innvirkning på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet aspekt er at hvis astrologi stemte så var alle menneskers liv forutbestemt, ingenting tilfeldig og ikke noe som het valg eller fri vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg dere blander litt og denne tråden er ganske så generaliserende. Bare pga at en person tror på noe så betyr ikke at det er rett og det trodde jeg alle visste og har lært i religionstimene som er obligatorisk på skolen her i Norge.

Religion skal være vanskelig for det handler om før menneskets tid og hva slags forsker kan egentlig gi oss svaret på det.. Paradis, the Big Bang? Det er ikke lett å si hva man skal tro på.

Astrologi er ikke forutbestemmelse av det som skal skje. Jeg vet ikke hva ukeblad vil med sine horoskop, men jeg vet at det stemmer for noen. Om du leser en beskrivelse av dine stjernetegn stemmer de nok på de fleste, men man må være åpen og den boken på Nille til 20 kroner er ikke den man skal benytte seg av.

Astrologi er noe du kan benytte deg av i mange grader. Du kan få svar på hendelser som har hendt, og hvorfor. Du har mange stier du kan benytte deg av gjennom livet og om du får en time og spør om hva som skal skje (noe jeg har erfart at de fleste profesjonelle ikke svarer på da det blir litt vidt og ikke har noen mening) så får astrologen en fornemmelse av hva slags person du er og hva slags valg du sannsynligvis tar, dvs lettere å forutsi hva slags sti du følger. Men blir man for opphengt i astrologi er det lett å bli påvirket av det og faktisk leve liket slik stjernene vil for du tror det er slik det er. Vi har egen fri vilje så vi kan nok herske ganske mye over våre egne liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at dere leser denne artikkelen på Forskning.no: http://www.forskning.no/Artikler/2003/okto...r/1066051117.43

Det er ikke noe mystisk ved hverken spåing, lesing i kort, få satt opp ett horoskop face to face etc.

Ukebladhoroskop inneholder som regel ett element man gjerne vil tro på, fordi det høres spennende ut e.l. Derfor kan det "stemme".

Som det blir sagt her, horoskoper inneholder mange "stier", noe som egentlig betyr at stjernene ikke har noen innvirkning siden man allikevel kan bestemme selv.

Ett annet aspekt, hva med tvillinger? Født på samme tid, samme sted av samme foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at dere leser denne artikkelen på Forskning.no: http://www.forskning.no/Artikler/2003/okto...r/1066051117.43

Det er ikke noe mystisk ved hverken spåing, lesing i kort, få satt opp ett horoskop face to face etc.  

Hva forbinder du med magisk da? For meg er mennesket og naturen magisk, dvs at begge essensene behøves. Det betyr ikke at det er umulig å forklare det, men man må ha innsikt. Magi betyr supernaturlig, men hvem kan definere hva det er? Jeg tror alle har supernaturlige evner, men ikke alle bryr seg eller tar seg tiden til å lete.

Mht artikken var den ikke noe særlig å lese da den ikke var objektiv, men man kan vel ikke forvente det når man leser det på forskning.no? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i allverden er det som tror at store steiner i bane rundt en klump av gass har noe som helst betydning for lottokuppongen eller sexlivet denne uken? Dette er jo helt absurd!

Det er vel ingen som tar horoskopene seriøst?

Ikke jeg i hvertfall!

Hvis man leser horoskop (eller egentlig hva som helst), og leter etter beviser for at det man leser stemmer, finner man som oftest det man leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva forbinder du med magisk da?

Mht artikken var den ikke noe særlig å lese da den ikke var objektiv, men man kan vel ikke forvente det når man leser det på forskning.no? :roll:

Med Magi forbinder jeg tryllekunstere, illusjonister og "make believe".

Jeg regnet ikke med at de som tror på magi ville like artikkelen på Forskning.no, som tross alt tar bort magien og dermed det spennende ved det å så inderlig ville tro at det er noe utenfor oss selv som bestemmer. Og jeg velger å ha større tiltro til forskning enn på noe som noen sier "liksom bestemmer framtiden din, da, og forteller deg hva som kommer til å skje, men den gir deg frie valg også, så den bestemmer ikke altså" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Magi forbinder jeg tryllekunstere, illusjonister og "make believe".

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så står ikke magi for tryllekunstnere og det du skriver. Definisjonen på magi er overnaturlig/supernatural. Fra vi er barn får vi høre at tryllekunstnere er magiske osv, men verden forandrer seg fra man er barn til man blir voksen.. tror jeg.

Jeg regnet ikke med at de som tror på magi ville like artikkelen på Forskning.no, som tross alt tar bort magien og dermed det spennende ved det å så inderlig ville tro at det er noe utenfor oss selv som bestemmer.

De fleste som tror på magi mener at det er mennesket som utgjør magien og det er derfor man holder på med magi. På grunn av at man får mer kontroll på livet sitt og ikke sitter og fx ber til en gud og håper at han skal ordne alt for en, så derfor synes jeg ikke det du skriver stemmer noe særlig, men det kommer ann på hvem du spør.

Og jeg velger å ha større tiltro til forskning enn på noe som noen sier "liksom bestemmer framtiden din, da, og forteller deg hva som kommer til å skje, men den gir deg frie valg også, så den bestemmer ikke altså" :roll:

Om du lar tarot bestemme fremtiden din er jo helt opp til deg selv. Alle har en fri vilje, men enkelte ting er forutbestemt mener jeg. Tarot er bare et hjelpemiddel og den kan brukes til mye mer enn å spå fremtiden. Det å spå om du og kjæresten kommer til å holde sammen blir litt mer barneTV magi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om hva JEG legger i ordet magi, og det svarte jeg på. Om det i en ordbok defineres som "overnaturlig" gjør det ikke mindre reelt og eksisterende.

Jeg har valgt å ikke tro på det som defineres som overnaturlig, fordi jeg ikke har fått noen som helst beviser for at det finnes. Jeg har satt meg godt inn i temaet, men hver gang jeg spør de som faktisk tror på tarot/krystallkuler/astrologi etc. får jeg ullne svar som rett og slett retter seg etter hva man ØNSKER å tro på. Hvis man ikke ønsker å ta ett eget valg kan man si at stjernene har betemt det. Hvis man ønsker å ta ett eget valg kan man si at stjernene har gitt en flere veier og veiledning.

Det er ikke bevist på noen som helst måte at stjerner og planeter har innvirkning å vår skjebne, og hvorfor skulle de det egentlig? Hvorfor er det mer logisk å tro på enn at f. eks. en som spår deg forteller deg det du vil høre?

Jeg tror svaret er fordi det er mye mer spennende å tro at det finnes noe der ute, noe som er skjebnebestemt, noen som kan vite ting om deg uten at du forteller det osv. Men det er ikke spesielt realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger noe helt annet i magi enn det de som praktiserer magi legger i det så er det jo ikke så rart du synes alt blir søkt.

Man kan legge mye i beviser også (mht både magi og at det finnes, kr.dom - at Gud virkelig er, o.l.)

Tro flytter fjell, mener jeg.

Dette blir mer diskutering frem og tilbake og det er jo greit å ha sine egne meninger og trossyn, bare man ikke tror at det virkelig er slik :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...