Gjest Lyeta* Skrevet 11. mars 2004 #1 Skrevet 11. mars 2004 Hei! Jeg elsker spinat og feta, og vil gjerne lage pai med disse ingrediensene - og kanskje noe annet som passer til?? Men jeg har aldri laget pai før :oops: Er det noen som har en god oppskrift, samt et par hjelpsomme tips på veien slik at jeg ikke roter det til?? Tar gjerne imot en oppskrift med reker i pai, også... Lyeta
Crispo Skrevet 11. mars 2004 #2 Skrevet 11. mars 2004 Basisen i pai er at en har deigen (kan kjøpes i ferdige pakker som kun tilsettes vann (den jeg bruker) Eller en kan kjøpe frosen butterdeig. For dem som ønsker det og gidder det kan en også lage deigen selv, men det har jeg ikke oppskrift på siden jeg aldri har gjort det før. Når jeg lager pai tar jeg bare de ingrediensene jeg vil ha i og blander dette sammen. Det som er viktig er å ha en egg/fløte blanding over som binder det hele sammen (jeg bruker 3 egg og 2 dl fløte) Det er bare å prøve seg frem. Ha deigen og Egg/fløteblandingen som basis så går resten greit. Lykke til!!
Livets datter Skrevet 11. mars 2004 #3 Skrevet 11. mars 2004 Asparges og rekepai En smakfull og litt annerledes pai som egner seg til et lett måltid. Paiskall: 2 ½ dl hvetemel 100 g smør 2 ss vann Fyll: 1/2 boks cottage cheese 1/2 boks lettrømme 1/2 dl finhakket fersk basilikum 8 soltørkede tomater, finhakket 1 bunt grønn asparges 500 g reker med skall eller 250 g rensede reker 1 salathode 150 g krepsehaler 1 sitron, i skiver dill Paiform, ca. 24 cm i diameter I stekeovnen: 225 °C, ca. 15–20 minutter. Bland alle ingrediensene til paibunnen i en food processor og kjør raskt til deigen samler seg. Ha deigen i plast og sett den kaldt ca. 30 minutter. Trykk deigen ut i paiformen, godt opp langs kanten. Prikk skallet med en gaffel og stek det. Avkjøl paiskallet. Bland sammen cottage cheese, rømme, basilikum og tomater. Legg dette i bunnen av paiskallet. Kok asparges knapt myke i lettsaltet vann og la den renne av. Rens reker og legg reker, asparges, salatblader og krepsehaler vekselvis rundt oppi paien. Pynt med sitronskiver og frisk dill.
Arkana Skrevet 11. mars 2004 #4 Skrevet 11. mars 2004 Disse er gode. Den siste er ikke akkurat pai, men siden du skrev at du liker spinat og fetaost måtte jeg bare legge den ut. :-) Kyllingpai 150 g smør 200 g hvetemel 2 ss vann 400 g grillet kylling 150 g bacon 1 løk 3 dl melk 5 egg ½ pk frossen spinat 1 ts salt ½ ts hvit pepper 1 dl revet ost Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel av godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter. Pai med spinat og fetaost 1 kg hakket spinat 2 ss vann 2 ss olivenolje 500 g purre, hakket 4 pressede hvitløksfedd ½ ts malt spisskummen ½ ts kanel ¼ kopp hakket dill ½ kopp hakket persille ½ kopp ristede pinjekjerner 500 g fetaost, smuldret 2 lettvispede egg 12 ark filodeig 100 g smeltet smør Bland spinat og vann i en kjele og la koke under lokk i noen minutter. Klem ut vannet. Fres purre, hvitløk og krydder i litt olje til all væsken er borte. Hell i en bolle sammen med spinat, urter, pinjekjerner, ost og egg. Bland godt. Legg 2 ark filodeig sammen, pensle med smør mellom. Del i to på langs. Legg 1/3 kopp fyll i enden av hver strimmel. Brett det ene hjørnet over til den andre kanten som et triangel, brett videre resten av deigen. Pensle med smør og legg på stekebrett. Stek ved 200 grader i 15 minutter. Spinat- og fetaostboller (12 stk) 200 g fersk spinat, vasket og renset 50 g gjær 6 dl lunkent vann 1 ts sukker 1 ts salt 4 ss olivenolje 12-15 dl hvetemel 100 g fetaost i terninger Damp spinaten i en kjele til den har falt sammen. Hakk spinaten. Rør gjæren ut i vannet og arbeid inn sukker, salt, mel og olje. Rør inn spinaten. La heve 30 minutter. Elt ut deigen og form til 12 boller. Press ned fetaterninger i bollene. Pensle med vann og stek ved 200 grader i 10-15 minutter.
Gjest Lyeta* Skrevet 11. mars 2004 #5 Skrevet 11. mars 2004 Nam nam! Gleder meg til å prøve ALT :-) Lyeta
Siam Skrevet 11. mars 2004 #6 Skrevet 11. mars 2004 Kan man bruke ferdigkjøpt frossen butterdeig til pai? Hever ikke den seg veldig?
Arkana Skrevet 11. mars 2004 #7 Skrevet 11. mars 2004 Kan man bruke ferdigkjøpt frossen butterdeig til pai? Hever ikke den seg veldig? Du må prikke bunnen med gaffel først, da blir den bra. Selv synes jeg butterdeig blir litt for flakete for min smak, foretrekker vanlig paibunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå