Gjest Elissima Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Jeg er veldig engasjert i det som skjer i Mexico, da jeg har vært der selv og likte landet. Det er så tragisk at et menneskeliv ikke er verdt noe som helst der nede, man kan bli skutt hvor som helst. Min teori er at myndighetene ikke gjør noe pga de tjener så mye på narkosalg blant annet til USA. Og politiet er veldig korrupt og gjør ikke jobben sin. Hvis de ikke ga etter for narkobaronene så hadde de lettere kunnet ta de ansvarlige!
Dullum Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Du sier mye riktig der. Mange folk i Mexico har dessuten ikke noe annet å leve av enn nettopp det der, så det er et "godt" alternativ til å sulte på gata. Det er utrolig trist det som foregår der, og jeg kan ikke si at jeg ser noen løsning i nærmeste framtid, selv ikke med det nye regjeringsskiftet. 1
Gjest Doh Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Hvis den mexicanske regjeringen tjener masse penger på det er det jo veldig dumt av de å bruke mange tusen soldater i kampen mot kartellene. Men ja, utpressing og korrupsjon er dessverre en del av problemet. Jeg hadde heller ikke prøvd å hindre noen i å smugle narkotika om jeg visste at de ville ta livet av familien. Problemet er vel at den mexicanske regjeringen var for passiv før slik at problemet eskalerte, og nå er kartellene blitt så sterke at det er vanskelig å gjøre noe med. Men som du ser så prøver man å gjøre noe med problemet: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7828215 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Fant-narkotika-for-24-milliarder-6759272.html
Gjest meh Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Problemet er metoden, ikke viljen til å gjøre noe. Tusenvis av soldater, politfolk osv har gjennom årene gitt livene sine i et forsøk på å stoppe kartellene siden Felipe Cardelòn startet krigen mot narkotika i Mexico hvorav situasjonen forverret seg på dagen og bare har blitt verre og verre som tiden har gått. Krigen mot narkotika i Mexico (og globalt for den saks skyld) har vært en enorm fiasko som har krevd alt for mange menneskeliv og koster alt for mye. Legaliserer man narkotika vil man på sikt kunne slå føttene under kartellene siden da vil lovlige, seriøse aktører ha mulighet til å konkurrere mot kartellene på markedet. Hvis brukerbasen får valget mellom å kjøper fra kartellene eller fra seriøse aktører som bryr seg om kundene, hvilken aktør tror du folk flest vil velge? En slik oppblomstring av lovlig konkurranse vil bety slutten på kartellenes enorme inntekter gjennom distribusjon og produksjon av narkotika, og er inntektsgrunnlaget borte vil også kartellene rase sammen. Videre så vil også legalisering gjøre situasjonen så ufattelig mye enklere og bedre for brukerne, slipper så utstrakt forurensing av stoffer, billigere narkotika, enklere å motta hjelp osv. 6
Gjest Elissima Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Det jeg syns er rart er at på en oversikt jeg leste (kan ha vært vg men husker ikke) så stod det at Mexico har 5% arbeidsledighet. Virket litt rart bare.. er jo veldig mye fattigdom der og mange tiggere. Jeg har sett mange filmer om narkokrigen, og ungdommer blir ofte med i gjenger og lovet masse penger/et bedre liv. USA er mer ansvarlig enn vi tror, i dette skitne spillet. Håper det blir en bedring, landet er helt fantastisk og jeg møtte så mange flotte folk som fortjener å få det bedre.
Mann 42 Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Problemet er metoden, ikke viljen til å gjøre noe. Tusenvis av soldater, politfolk osv har gjennom årene gitt livene sine i et forsøk på å stoppe kartellene siden Felipe Cardelòn startet krigen mot narkotika i Mexico hvorav situasjonen forverret seg på dagen og bare har blitt verre og verre som tiden har gått. Krigen mot narkotika i Mexico (og globalt for den saks skyld) har vært en enorm fiasko som har krevd alt for mange menneskeliv og koster alt for mye. Legaliserer man narkotika vil man på sikt kunne slå føttene under kartellene siden da vil lovlige, seriøse aktører ha mulighet til å konkurrere mot kartellene på markedet. Hvis brukerbasen får valget mellom å kjøper fra kartellene eller fra seriøse aktører som bryr seg om kundene, hvilken aktør tror du folk flest vil velge? En slik oppblomstring av lovlig konkurranse vil bety slutten på kartellenes enorme inntekter gjennom distribusjon og produksjon av narkotika, og er inntektsgrunnlaget borte vil også kartellene rase sammen. Videre så vil også legalisering gjøre situasjonen så ufattelig mye enklere og bedre for brukerne, slipper så utstrakt forurensing av stoffer, billigere narkotika, enklere å motta hjelp osv. Der tar du grundig feil. Det vil bare føre til at kartellene overtar også den lovlige trafikken med stoff, med omtrent den samme tilnærmingen som de alltid har brukt: De som ikke kan bestikkes, kan skremmes, og de som hverken kan bestikkes eller skremmes, dreper man. Siste fase av et kriminelt kartells evolusjon er at det insinuerer seg inn i den legitime økonomien. Som mafiaen og camorraen har gjort i Italia. Det er grenseløst naivt å tro at man kan kvitte seg med disse folkene gjennom et pennestrøk som legalisering av narkotika. De kommer ikke til å sitte på gjerdet og se på mens en milliardforretning tørker ut og renner bort mellom fingrene deres. 3
Gjest Elissima Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 De som jobber for kartellene er hensynsløse og kalde. De fleste mexikanere er katolikker, og det står i Bibelen at de ikke skal drepe, lyve etc. Hvorfor gjør de det da? Det har jeg alltid lurt på. De er jo så opptatt av at man ikke skal havne i helvete og sånt. Kanskje store bøter hadde gjort det mindre lukrativt å kjøpe/selge dop. Men da må politiet slutte å la seg bestikke.
Mann 42 Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 (endret) De som jobber for kartellene er hensynsløse og kalde. De fleste mexikanere er katolikker, og det står i Bibelen at de ikke skal drepe, lyve etc. Hvorfor gjør de det da? Det har jeg alltid lurt på. De er jo så opptatt av at man ikke skal havne i helvete og sånt. Kanskje store bøter hadde gjort det mindre lukrativt å kjøpe/selge dop. Men da må politiet slutte å la seg bestikke. Noen spesiell grunn til at du tror at de som jobber for kartellene, er korgutter? Når politiet i Mexico slutter å la seg bestikke, så kommer det straks noen og setter dem en kule for pannen. edit Endret 27. desember 2012 av Mann 42
Gjest meh Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Det er grenseløst naivt å tro at man kan kvitte seg med disse folkene gjennom et pennestrøk som legalisering av narkotika. De kommer ikke til å sitte på gjerdet og se på mens en milliardforretning tørker ut og renner bort mellom fingrene deres. Tror ikke at det hele kan løses bare gjennom et "pennestrøk" som legalisering av narkotika, men det vil være et ufattelig godt hjelpemiddel. Man kan selvsagt videreføre metoden med å slå hardt mot hardt når det gjelder kartellene selv om man tillater lovlige aktører å starte produksjon og omsetning av narkotika, mens man hjelper disse til å vokse seg konkurransedyktige ved å bl.a beskytte dem mot kartellene som naturligvis være ute etter å stoppe en slik utvikling. Til syvende og sist vil de aller fleste kundene foretrekke narkotika produsert og distribuert av seriøse, lovlige aktører, så hvis disse får sette sin fot inne i markedet vil de enkelt utkonkurrere kartellene der. Kanskje store bøter hadde gjort det mindre lukrativt å kjøpe/selge dop. Men da må politiet slutte å la seg bestikke. Dødsstraff for narkotikabruk i Midtøsten ser ikke akkurat til å virke særlig godt, og kan være en indikasjon på at i hvert fall brukerne egentlig bryr seg særdeles lite om risiko for straff.
Gjest Elissima Skrevet 27. desember 2012 #10 Skrevet 27. desember 2012 Noen spesiell grunn til at du tror at de som jobber for kartellene, er korgutter? Når politiet i Mexico slutter å la seg bestikke, så kommer det straks noen og setter dem en kule for pannen. Jeg leste for en tid tilbake om den nye politisjefen i Juarez. Det var en ung kvinne, full av idealisme. Ingen andre ville ha jobben. Ingen premie for å gjette på hvorfor stillingen var ledig. Jeg skjønner at det ikke er Guds beste barn som jobber for kartellene. Men de går i kirken med familiene sine, og ber ofte til Gud. Blir ikke det litt double standard når det står i Bibelen at man ikke skal drepe? Turiststedene er heller ikke trygge, Acapulco har veldig mye kriminalitet og man frarådes å reise dit. Cancun var trygt da jeg var der, men jeg tror ikke man er helt trygg der heller.
Mann 42 Skrevet 27. desember 2012 #11 Skrevet 27. desember 2012 Tror ikke at det hele kan løses bare gjennom et "pennestrøk" som legalisering av narkotika, men det vil være et ufattelig godt hjelpemiddel. Man kan selvsagt videreføre metoden med å slå hardt mot hardt når det gjelder kartellene selv om man tillater lovlige aktører å starte produksjon og omsetning av narkotika, mens man hjelper disse til å vokse seg konkurransedyktige ved å bl.a beskytte dem mot kartellene som naturligvis være ute etter å stoppe en slik utvikling. Til syvende og sist vil de aller fleste kundene foretrekke narkotika produsert og distribuert av seriøse, lovlige aktører, så hvis disse får sette sin fot inne i markedet vil de enkelt utkonkurrere kartellene der. Dødsstraff for narkotikabruk i Midtøsten ser ikke akkurat til å virke særlig godt, og kan være en indikasjon på at i hvert fall brukerne egentlig bryr seg særdeles lite om risiko for straff. Kundene foretrekker nok den narkotikaen de kan få vantene på til billigst mulig pris. Akkurat som pris er det vinnende argumentet over alt ellers. Og hva er en "lovlig aktør"? Problemet med gangstere er ikke så mye at de driver butikken sin i lugubre lokaler, eller at de ikke betaler skatt. Problemet er at de benytter seg av gangstermetoder når de møter en hindring. Da går de ikke til retten, de finner frem et kubein og knuser kneskålene dine. Og jeg er sikker på at de kan benytte seg av den samme tilnærmingen for å sikre at de vil bli ansett for å være "lovlige aktører" i et fremtidig "regulert" dopmarked. Akkurat som Camorraen fikk et "lovlig" anbud på søppeltjenesten i Napoli. Ja, dere, det er faktisk slik at en organisert kriminell organisasjon leverte inn det beste anbudet på renovasjon i en storby, og FIKK det. De hadde ingen planer om å gjøre jobben slik den skal gjøres, og det skapte en del problemer. Men andsynes det offentlige Italia, var de en "lovlig aktør" i anbudsprosessen. Akkurat som de er lovlige aktører i en mengde ganske normale virksomheter og industrier. Mussolini var nok den eneste som noen sinne har klart å gjøre noe mot Mafiaen. Han gjorde det gjennom systematisk krigføring mot mafiaens grasrotnivå. Når politiet tok for seg en landsby, så sperret de av hel området, gikk fra hus til hus i ALLE hus, og der de fant illegale virksomheter og tegn på uforklarlig høy levestandard, ble alle i husholdningen arrestert. Da amerikanerne ville invadere Italia, kunne ikke Mafiaen få gitt dem NOK hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 Hvis mexico i det heletatt skal ha noen sjanse, så kan man ikke unngå å lagalisere og avkriminalisere narkotiske middler. Så straks noen utvikkler anhengighet til heroin, kokain og amfeteamin, så bør de blit tatt ut av det illegale markedet og tilbudt dette gratis på en lisensiert klinikk. Cannabis må legaliseres og reguleres strengt, men prisen må være på det samme nivået. De som selger, må gå kurs for få lisens til å selge. De må også ha et plettfirtt rulleblad, i alle fall ikke noe som har med narkotikalovbrudd å gjøre. Jeg tror uansett at det kan være for seint for mexico, det har rett og slett gått for langt. Uansett så håper jeg vi kan begynne her hjemme slik at vi slipper å få de samme problemene som de har i mexico. Når jeg ser mexico, så ser jeg norge om 20-50 år. Tenker man på den internasjonale samarbeidet siden singel act convention i 1961. Så har vi alle vært vitne til et massivt samarbeid mellom 180 nasjoner, inkludert de aller rikeste landene i verden. 180 mektige ledere kombinerte de kreftene og ressursene som de kunne, men oppnådde ingen tinge mere, enn at narkotikamarkedet vokste og vokste til å ende opp som den tredjer største økonomien i verden. Så det sier seg selv, at en dag, så vil vi sitte med de samme tillstandene her hjemme, som det er i mexico. Får man en global ordning, der alle land følger en kombinasjon av sveits modellen, Portugal modellen og en streng lovlig regulert salg av cannabis, så er jeg sikker på at det vil komme en fred over denne jorden, som man alldrig i historien har sett maken til.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. desember 2012 #13 Skrevet 28. desember 2012 (endret) De som jobber for kartellene er hensynsløse og kalde. De fleste mexikanere er katolikker, og det står i Bibelen at de ikke skal drepe, lyve etc. Hvorfor gjør de det da? Det har jeg alltid lurt på. De er jo så opptatt av at man ikke skal havne i helvete og sånt. Kanskje store bøter hadde gjort det mindre lukrativt å kjøpe/selge dop. Men da må politiet slutte å la seg bestikke. Leser du ikke avisene? Om de ikke lar seg bestikke, blir de drept! Det er veldig mange politisjefer som har blitt torturert og drept. Bare fordi det står i en bok at man ikke skal drepe, betyr ikke det at folk slutter å drepe. Endret 28. desember 2012 av Evilposelos
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. desember 2012 #14 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg skjønner at det ikke er Guds beste barn som jobber for kartellene. Men de går i kirken med familiene sine, og ber ofte til Gud. Blir ikke det litt double standard når det står i Bibelen at man ikke skal drepe? Turiststedene er heller ikke trygge, Acapulco har veldig mye kriminalitet og man frarådes å reise dit. Cancun var trygt da jeg var der, men jeg tror ikke man er helt trygg der heller. Troller du? Synes du dette er morsomt? Endret 28. desember 2012 av Evilposelos
Gjest Elissima Skrevet 28. desember 2012 #15 Skrevet 28. desember 2012 Troller du? Synes du dette er morsomt? Har jeg sagt det er morsomt kanskje? Jeez don't take it out on me coz you're having a bad day!
Gjest Elissima Skrevet 28. desember 2012 #16 Skrevet 28. desember 2012 Leser du ikke avisene? Om de ikke lar seg bestikke, blir de drept! Det er veldig mange politisjefer som har blitt torturert og drept. Bare fordi det står i en bok at man ikke skal drepe, betyr ikke det at folk slutter å drepe. Men da burde de ikke kalle seg katolikker. Eller kristne. Samme gjelder de som støtter våpenindustrien i USA. Kaller seg kristne de og.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. desember 2012 #17 Skrevet 28. desember 2012 Har jeg sagt det er morsomt kanskje? Jeez don't take it out on me coz you're having a bad day! Var bare usikker på det. Men da burde de ikke kalle seg katolikker. Eller kristne. Samme gjelder de som støtter våpenindustrien i USA. Kaller seg kristne de og. Selv om det er flest katolikker, betyr ikke det at alle er det. De kan kalle seg hva de vil etter hva jeg har forstått. Det er ikke noe sammenheng mellom kriminalitet og hva man tror på. Er ikke sånn at man er snill på grunn av en bok.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #18 Skrevet 28. desember 2012 Religiøse viser seg å være de mest onde menneskene i verden. Jeg skjønner du skammer deg Anonym poster: 9bc20a0858fa6d454d2023aab93429dc
waco Skrevet 28. desember 2012 #19 Skrevet 28. desember 2012 http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8UtNF-Le2L0
waco Skrevet 28. desember 2012 #20 Skrevet 28. desember 2012 MAnn 42 Jeg har noen spørsmål til deg. Da usa legaliserte alkoholhandelen var det mafiaen som overtok salget da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå