AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 I år som alle andre år har jeg fått en dyr gave av kjæresten min. Ikke svindyr, men rundt 4000kr. Og som alltid MÅ han poengtere hvor dyr den er. Jeg har alltid sagt at jeg ikke ønsker en dyr gave. Er det noe jeg trenger, som er dyrt, sier jeg at han må spleise med familien min. Men han kjøper alltid alt selv. Det er ikke slik at han er stinn av gryn, en normal inntekt mens jeg har lælinglønn. Åpnet gaven på julaften, ble kjempeglad og gav han et stort kyss. Takket masse, og sa at det trengte jeg og at jeg ble kjempeglad. Når vi var ute etterpå takket jeg igjen, og han sa " Ja du bør være fornøyd, den var ikke akuratt gratis!!!!" Det sier han gjerne flere ganger, over flere uker. I fjor fikk jeg et speilrefleks til 6500 av han til jul. Jeg takket og bukket og neiet som bare jeg kan, også sier han: " Ja, den var jævla dyr altså, så nå bør du bruke det!!" Brukte det ikke så mye i begynnelsen, og fortalte han hvorfor (fordi det var minus 15 grader og det snødde mye, og det blir ikke så bra bilder inne). Så sier han gjerne: Er du klar over hvor dyrt det kameraet var? Det kostet nesten 7000kr også gidder du ikke bruke det en gang??? Det er ikke slik at jeg er en bortsjemt drittunge eller noe, jeg ønsker meg fornuftige gaver til en fornuftig pris. Bruker selv rundt 1500kr på han da jeg ikke har råd til annet. Men nå har det blitt sånn at jeg har slutta å nevne at jeg trenger ny mobiltelefon eller gjerne skulle hatt en symaskin. Fordi han alltid MÅ poengtere hvor dyr gaven var, hvor mye den kostet, hvor mye jeg MÅ sette pris på den fordi "den var ikke gratis"... Bør jeg si i fra på noe vis? Jeg vil ikke være utakknemmelig, er veldig glad jeg fikk Iphone. Men han tar vekk all gleden når han sitter å furter over hvor dyr den var, og maser om at han ikke har råd til brød og melk fordi jeg fikk så dyr gave.... Anonym poster: 7e92a20c2f12dd9ca69fa601c5864977
Gakkepus Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Forkastelig oppførsel! Jeg hadde gitt tilbake gavene mine om min samboer oppførte seg sånn, og heller jobbet og spart for det jeg trenger. 4
Havbris Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Dette blir som å stryke og slå med samme hånd. Først gi deg en dyr gave, så "straffe" med å sutre over hvor dyr den var. Er det ikke like greit å si at du helst ikke vil ha slike gaver når du opplever at han gjør det han kan i etterkant for å gi deg dårlig samvittighet. Spar til det du ønsker deg. 8
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 "Hvis du egentlig ikke har råd til det og derfor må poengtere hvor mye det koster kan du kjøpe noe billigere neste gang, for masinga om hvor dyr en gave er er fryktelig usjarmerende" 27
-Jiinxs- Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Man må være passelig tett i knollen for å oppføre seg på den måten. Som det har blitt sagt før så forsvinner all gleden. Om jeg var deg så ville jeg heller bare spart selv og kjøpt meg det du trenger for egne penger. 1
Gjest Tamra Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Hvorfor gidde å bry seg om dette? Han har kjøpt en dyr gave til deg. Han skryter i ettertid for at du skal vite hvor glad han er i deg/ dyr gave han har kjøpt. Nei, bort med geipen og på med smilet. Det finnes dem som har virkelige problemer, vet du!
Gjest Sobril Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 Hvorfor gidde å bry seg om dette? Han har kjøpt en dyr gave til deg. Han skryter i ettertid for at du skal vite hvor glad han er i deg/ dyr gave han har kjøpt. Nei, bort med geipen og på med smilet. Det finnes dem som har virkelige problemer, vet du! Hvorfor gidde? Det er et av de mest usjarmerende trekk jeg vet når folk må lage poeng av hvor mye ting koster. Ja - jeg tror det faktisk kommer på en god førsteplass over ting jeg finner totalt forkastelig.
kathen Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 ja faren min og er sånn,får gave og han sier ja nå måtte jeg pantsette huset og selge bilen. selv om han mener han prøver være morsom får jeg bare vondt i magen og føler meg til bry,vil ikke ha noe da faktisk. skjønner veldig godt det ikke er noe koselig :/ 1
Steinar40 Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Bare å si fra at du ikke ønsker så dyre gaver. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #10 Skrevet 27. desember 2012 Viss han holder på sånn, hadde jeg nektet å tatt i mot noen gaver.. og forklart han nøyaktig hvorfor! riktignok ikke noe verdensproblem, men nok til å skape irriterasjon i et forhold.. Anonym poster: b955f0b73d1e2d07b56e6c3e413cbebd
-Jiinxs- Skrevet 27. desember 2012 #11 Skrevet 27. desember 2012 Synes det er litt snodig at hun ønsker seg såpass dyre ting. Men nå har det blitt sånn at jeg har slutta å nevne at jeg trenger ny mobiltelefon eller gjerne skulle hatt en symaskin Hva med å heller bare spare og kjøpe slikt selv, eller dere er jo sammen så dere kunne jo gått inn begge for å kjøpe slikt, selv om det kanskje er mest ment for deg. Mener ikke at det han gjør er ok, men, ja, håper du forstår hva jeg prøver å si. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 27. desember 2012 #12 Skrevet 27. desember 2012 Tro om.... tro om det teoretisk kan tenkes at i hans verden er det en klar sammenheng mellom kroneverdi og mengde kjærlighet Da vil det bli (for meg) en viss logikk i at han informerer om hvor mye gaven kostet (les: "Så mye elsker jeg deg"). Bare en tanke som slår meg altså. Ellers er jeg enig i at dette blir en veldig ukomfortabel situasjon for en mottager som har andre 'mengdemål' på omsorg og kjærlighet, - da virker slik oppførsel motsatt av det avsender mener å si. 2
Steinar40 Skrevet 27. desember 2012 #13 Skrevet 27. desember 2012 Tro om.... tro om det teoretisk kan tenkes at i hans verden er det en klar sammenheng mellom kroneverdi og mengde kjærlighet Da vil det bli (for meg) en viss logikk i at han informerer om hvor mye gaven kostet (les: "Så mye elsker jeg deg"). Bare en tanke som slår meg altså. Ellers er jeg enig i at dette blir en veldig ukomfortabel situasjon for en mottager som har andre 'mengdemål' på omsorg og kjærlighet, - da virker slik oppførsel motsatt av det avsender mener å si. Kjærlighetens fem språk? hehe 1
Løvetanten Skrevet 27. desember 2012 #14 Skrevet 27. desember 2012 Det ligger en type offermentalitet i dette. Han "ofrer" masse for at du skal få det du vil ha (eller det han mener at du vil ha), men som alle andre offer så holder han ikke kjeft om det. Han lider ikke i stillhet, men han påpeker for deg så ofte det lar seg gjøre hvor mye han har "ofret" og ergo hvor takknemlig du skal være. Det er en måte å kjøpe seg overtak på eller å stille deg i en posisjon der du skylder han noe. Liknende offer er f.eks foreldre som hele tiden kommer med "Etter alt jeg har gjort for deg...", "Jeg ofret min karriere...", "Jeg ofret lykken...", "Jeg gjør alt for barna...", "Ikke tenk på meg, jeg klarer meg..." etc etc. Du ser mønsteret, ikke sant? Vel, mannen du lever med et også et "offer", og han ofrer penger. Han gjør det ikke for deg, men han gjør det for sin egen del for å fylle ett eller annet behov i seg selv. Kansje for å knytte deg til han vha dårlig samvittighet- du skal føle at du skylder han noe. Kanskje fordi det dekker over noe av hans egen smerter (pengeproblemer er svært håndgripelig). Om han ikke ser sitt eget dårlige mønster så synes jeg du skal hjelpe han om dette er en mann du vil satse på. Offerrollen er svært usjarmerende og utrolig slitsom å leve med. 2
Kattugla Skrevet 27. desember 2012 #15 Skrevet 27. desember 2012 Synes det er litt snodig at hun ønsker seg såpass dyre ting. Hva med å heller bare spare og kjøpe slikt selv, eller dere er jo sammen så dere kunne jo gått inn begge for å kjøpe slikt, selv om det kanskje er mest ment for deg. Mener ikke at det han gjør er ok, men, ja, håper du forstår hva jeg prøver å si. Jeg oppfattet det ikke som hun ønsket seg disse tingene av han, men at hun generelt passer på å ikke nevne "dyre ting" hun trenger/ønsker seg, fordi hun er redd han vil kjøpe det og dermed mase om det i ukesvis etterpå.. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #16 Skrevet 27. desember 2012 Synes det er litt snodig at hun ønsker seg såpass dyre ting. Hva med å heller bare spare og kjøpe slikt selv, eller dere er jo sammen så dere kunne jo gått inn begge for å kjøpe slikt, selv om det kanskje er mest ment for deg. Mener ikke at det han gjør er ok, men, ja, håper du forstår hva jeg prøver å si. TS har jo sagt at de gangene hun ønsker seg/trenger dyre ting så har hun sagt at han ev. må kjøpe det sammen med familien. eg har alltid sagt at jeg ikke ønsker en dyr gave. Er det noe jeg trenger, som er dyrt, sier jeg at han må spleise med familien min.
-Jiinxs- Skrevet 27. desember 2012 #17 Skrevet 27. desember 2012 Jeg oppfattet det ikke som hun ønsket seg disse tingene av han, men at hun generelt passer på å ikke nevne "dyre ting" hun trenger/ønsker seg, fordi hun er redd han vil kjøpe det og dermed mase om det i ukesvis etterpå.. TS har jo sagt at de gangene hun ønsker seg/trenger dyre ting så har hun sagt at han ev. må kjøpe det sammen med familien. Okey, fikk ikke med meg det.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 27. desember 2012 #19 Skrevet 27. desember 2012 Jeg synes han oppfører seg helt idiotisk. Enig med de over at jeg hadde også levert gavene tilbake om han ikke oppførte seg bedre etter fint tilsnakk.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #20 Skrevet 27. desember 2012 Han sier dette på en idiotisk måte, og at han sier ting i retning "da bør du f*en meg bruke det" er på jordet. Likevel: Jeg er mann, og for en del av oss er det faktisk bare et misforstått uttrykk for kjærlighet. Jeg vet det er platt og barnslig, men det er sammenlignbart med hvordan noen kvinner er opptatt av å få frem hvor mye tanke som ligger bak gaver andre veien, slik jeg har opplevd mange ganger. Jeg bryr meg mer om nytteverdi i en gave enn tanken bak. Så kan vi alltid diskutere hva som gir mest eller minst mening, men det er ikke viktig. Dere må gjerne mene at det er tåpelig, for jeg er helt enig. Det er det. Men det er bare tonnevis av kjærlighet til deg, det er ikke penisforlengelse, at han venter sex i retur eller noe annet med onde hensikter. Han vil så gjerne glede deg, men får ikke til det romantiske. Det er misforstått, men godt ment. Men det er ikke greit at han skal kjefte på deg for at du ikke bruker gavene nok. Det bør du si fra om. Bare sørg for å gjøre det klart at du forstår at han bare mener det godt. Det er viktig. Anonym poster: 1f1cea0ab0bcf6df34a55fa1afaf3ec4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå