Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg jobber nattevakt, en uke av, en uke på. Ved siden av er jeg student og er avhengig av å dra på forelesninger tidlig om morningen. Problemet er at mine kollegaer eller sjefer aldri kommer når de skal på jobb. Morgenskiftet starter 7, nesten hver gang kommer de alt fra 8-9-10 - uten å si fra.

Jeg ringer alltid kl 7.10, men da er telefonene enten skrudd av eller de blir sykt sure og sier de skal komme.. Og når de endelig kommer er de SURE på meg! Vet at de baksnakker meg fordi jeg ringer og "maser" på at de må komme på jobb..

I dag jobbet jeg natt og har fly utenlands kl 10. Ingen var på jobb kl syv. Ringte de som skulle komme, men ingen tok den. Fikk til slutt tak i en av sjefene som har ferie som kom, så det ordnet seg jo. Men hva hvis han hadde vært bortreist??

Kjæresten min sier jeg MÅ slutte og ikke finne meg i det, men problemet er at jeg tjener helt ekstremt bra.. Hadde det ikke vært for pengene hadde jeg sluttet tvert!

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har tatt det opp med sjefene, de sender da ut fellesmelding til alle ansatte, men ingenting skjer..

Råd?

Hilsen fortvilet jente :-(

Anonym poster: 3b3059c52f1c6c952f6862d64f33bf11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Organiser deg og ta det opp med dem?

Skrevet

What? Folk kan da ikke dukke opp 3 timer for sent til jobb... Er det sånn at noen MÅ være tilstede på arbeidsplassen hele tiden, eller kan du gå klokken 7 selv om ingen dukker opp?

Håper ihvertfall du skriver overtid for timene!

Jeg ville tatt dette opp på en alvorlig måte med sjefen. Sånn skal det jo ikke være!

Evt får du organisere deg og la dem ta kampen. Du skal ikke tvinges til å jobbe overtid i hytt og gevær fordi kollegaene dine ikke dukker opp...

Skrevet

Kan du dra fra jobben før noen andre kommer? Med mindre det står mellom liv og død, ville jeg lukket, låst og dratt hjem.

• Liker 7
Skrevet

Mine "kolleger" skulle i så fall fått en lekse de aldri ville ha glemt dersom de gjentatte ganger gjorde det. Om de blir sure, så kjeft tilbake, du har lov til å bli forbanna når folk ikke greier å skjøtte sin egen jobb.

Anonym poster: c00c6905c797fc200cfb1a56075c02dc

Skrevet

Gi beskjed om at neste gang dette skjer lukker og låser du sjappa, og går hjem.

Også gjør du det.

Får du kjeft så si i fra i sterke ordlag at du faktisk er student og må rekke studiene dine, slik at du ikke har mulighet til å jobbe uplanlagt overtid fordi dine kollegaer ikke gidder å komme tidsnok på jobb! Organiser deg (gjerne med en gang) og dersom det blir mer spetakkel ut av det lar du fagforeningen ta kampen for deg. Lykke til!

Skrevet

Det er bare å stenge sjappa det - "min vakt ble ferdig klokken 7, og da det ikke var noen andre her til å ta over da de skulle, var dette eneste løsning. Slik blir det når de som skal jobbe ikke kommer til rett tid."

Ta det opp med overordnede - du kan banne på at disse sluntrerne får betalt selv om de ikke stiller opp også. Og så må du GÅ når vakta di er ferdig, ikke sitt der og lek barnevakt. Bare lås døra og gå - det er ikke ditt problem!

Hvis du er litt tøff bør du ta det opp med dem, og si at det er ikke din jobb å passe på at voksne mennesker gidder å møte opp til jobb til riktig tid, og at heretter vil døren bli låst klokken 0705, for da går du.

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å stenge sjappa det - "min vakt ble ferdig klokken 7, og da det ikke var noen andre her til å ta over da de skulle, var dette eneste løsning. Slik blir det når de som skal jobbe ikke kommer til rett tid."

Ta det opp med overordnede - du kan banne på at disse sluntrerne får betalt selv om de ikke stiller opp også. Og så må du GÅ når vakta di er ferdig, ikke sitt der og lek barnevakt. Bare lås døra og gå - det er ikke ditt problem!

Hvis du er litt tøff bør du ta det opp med dem, og si at det er ikke din jobb å passe på at voksne mennesker gidder å møte opp til jobb til riktig tid, og at heretter vil døren bli låst klokken 0705, for da går du.

Takk for svar alle sammen! Problemet er at jeg ikke har noe nøkkel her så jeg kan ikke bare låse å dra. Det verste er faktisk at de skriver at de kom 7 selv om de kommer 9. Blir så provosert av det. Skulle ønske jeg kunne sluttet, men lønnen er så sykt bra så den holder meg igjen. Har gjentatte ganger tatt det opp på saklig og seriøs måte med begge sjefene, men de er jo akkurat like ille som alle andre.. Hvis jeg melder meg i en organisasjon, hva skjer da? Kan jeg melde om dette til dem så tar de kampen for meg? Er så lei av å bli behandlet så respektløst, spesielt i dag når de visste jeg hadde et fly kl 10 som jeg måtte rekke. Hva faen skjer med å ikke komme tidsnok på jobb da? Kjæresten min sier at jeg skal kreve å få nøkkel som den eneste personen i og med at dette skjer støtt og stadig, men det tror jeg ikke at jeg får..

Anonym poster: 52544b937e0105cba438f583e055bee4

Skrevet

Dersom du gjentatte ganger har tatt det opp med dem uten at det skjer noe, så tror jeg dessverre det er et ukultur-problem. Det vil si at i dette tilfellet går det en konsensus blant de andre ansatte om at "det er ålreit å komme to timer etter at vakten har startet", og at det er helt legitimt å skrive at man jobbet fra 7 selv om man jobbet fra 9, og når du da prøver å gjøre noe med dette blir du den store, stygge ulven. De nyter jo selv meget godt av å ikke måtte jobbe (du blir vel der du, eller hur?) samtidig som de får ekstra betalt - hvorfor skulle de frivillig ville endre på det? Er det virkelig ingen som står over disse sjefene igjen? Altså, jeg foreslår rett og slett at du går når vakta er ferdig, og lar sjappa seile sin egen sjø. Har du ikke nøkkel, så får du ikke låst - men det er ikke ditt problem. Når vakta er ferdig, så går du. Så får du si at "vakta mi var ferdig klokka 8, de som skal overta kom ikke når de skulle, og jeg sitter ikke og venter på at voksne mennesker innfinner seg på arbeidsplassen sin; jeg er ingen barnevaktsentral, og det er faktisk ikke mitt problem."

At voksne mennesker kan drive på sånn; motbydelig. For en patetisk forsamling.

• Liker 3
Skrevet

Er ikke dette mobbing? Organiser deg. Hva slags jobb er det snakk om? Hvorfor kan du ikke dra?

Skrevet

Er ikke dette mobbing? Organiser deg. Hva slags jobb er det snakk om? Hvorfor kan du ikke dra?

Jeg vet ikke? Meldte meg inn i fagforbundet nå og ser at de har skrevet om dette med overtid. Så i lønnslippene mine fra tidligere av at jeg ikke har fått overtidsbetalt selv om jeg har jobbet alt fra 2-8 timer ekstra når jeg i utgangspunktet skulle fått 50% pr time? Sendte en mail om dette til sjefen min og fikk som svar tilbake "Ok." Det er snakk om et døgnåpent hotell, så det er ikke bare bare å låse og dra.. :-(

Gjest gressløk
Skrevet

Ta det opp med sjefen. Ring ham hver gang dette skjer, og si at du har jobbet overtid fordi de ikke har kommet mange ganger, men nå må du faktisk gå! På min jobb hadde dette de andre driver med ført til varsel og deretter oppsigelse.

• Liker 1
Skrevet

Dersom du gjentatte ganger har tatt det opp med dem uten at det skjer noe, så tror jeg dessverre det er et ukultur-problem. Det vil si at i dette tilfellet går det en konsensus blant de andre ansatte om at "det er ålreit å komme to timer etter at vakten har startet", og at det er helt legitimt å skrive at man jobbet fra 7 selv om man jobbet fra 9, og når du da prøver å gjøre noe med dette blir du den store, stygge ulven. De nyter jo selv meget godt av å ikke måtte jobbe (du blir vel der du, eller hur?) samtidig som de får ekstra betalt - hvorfor skulle de frivillig ville endre på det? Er det virkelig ingen som står over disse sjefene igjen? Altså, jeg foreslår rett og slett at du går når vakta er ferdig, og lar sjappa seile sin egen sjø. Har du ikke nøkkel, så får du ikke låst - men det er ikke ditt problem. Når vakta er ferdig, så går du. Så får du si at "vakta mi var ferdig klokka 8, de som skal overta kom ikke når de skulle, og jeg sitter ikke og venter på at voksne mennesker innfinner seg på arbeidsplassen sin; jeg er ingen barnevaktsentral, og det er faktisk ikke mitt problem."

At voksne mennesker kan drive på sånn; motbydelig. For en patetisk forsamling.

Jeg har flere ganger tenkt på å bare dra når vakten min slutter klokken 7, men er så redd for å få sparken hvis jeg gjør det? Kan de egentlig det? Har meldt meg inn i fagforbundet nå. Jeg er den store, stygge ulven ja, de hater meg fordi jeg ringer og vekker dem når de skulle vært på jobb og "maser". Jeg liker ikke dem heller fordi de aldri klarer å komme presis på jobb. ALDRI. Har gått glipp av utallige forelesninger, har endt opp med å ta taxi for å rekke kjøretimene mine også. Angrer meg for at jeg ikke samlet alle regningene og sendte de til dem.

Har så utrolig lyst til å skrive oppsigelse, men lønnen holder meg igjen. Det og at jeg har mye fritid på kvelden/natten til å drive med skolearbeid. :(

Jeg håper at fagforbundet kan hjelpe meg med dette for det begynner å bli et skikkelig stort problem og det går utover livskvaliteten min at jeg må jobbe så mye overtid.

Skrevet

Jeg vet ikke? Meldte meg inn i fagforbundet nå og ser at de har skrevet om dette med overtid. Så i lønnslippene mine fra tidligere av at jeg ikke har fått overtidsbetalt selv om jeg har jobbet alt fra 2-8 timer ekstra når jeg i utgangspunktet skulle fått 50% pr time? Sendte en mail om dette til sjefen min og fikk som svar tilbake "Ok." Det er snakk om et døgnåpent hotell, så det er ikke bare bare å låse og dra.. :-(

Er hotellet i en kjede? Er det mulig å melde fra oppover i systemet?

Hadde det vært meg så hadde jeg sagt i fra om at jeg drar når jeg skulle ha slutta. Og så hadde jeg gjort det. Hva jusen sier om å gjøre noe slikt vet jeg dog ikke. Uansett er det viktig å kunne bevise at dette skjer.

Skrevet

Er hotellet i en kjede? Er det mulig å melde fra oppover i systemet?

Hadde det vært meg så hadde jeg sagt i fra om at jeg drar når jeg skulle ha slutta. Og så hadde jeg gjort det. Hva jusen sier om å gjøre noe slikt vet jeg dog ikke. Uansett er det viktig å kunne bevise at dette skjer.

Det er en stor kjede ja, vi har en egen regionsjef, men han sier han ikke får gjort noe fordi jeg faktisk har to sjefer som jeg må ta det opp. Det virker som om alle sammen har blitt så smittet av hverandre og påvirket av hverandre at de ikke klarer å skjønne at dette er helt feil! Det aller verste er at vi fikk en ny deltid for tre uker siden som alltid var presis de første 10 dagene, nå kommer han også når det passer han.. ÅÅÅÅ jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er så dårlig stemning mellom meg og sjefen og meg og kollegaene fordi jeg hele tiden maser om at de må komme på jobb - eller i det minste si fra at de blir forsinket! Begynner å tro at det er noe galt med meg som krever det..

Skrevet

Jeg ville sendt mail til sjefen hver eneste gang det skjedde, og nevnt navnet på kollegaen som kom for sent. Samtidig ville jeg sagt fra til vedkommende at jeg nå kom til å rapportere inn hver gang vedkommende kom for sent, og når vedkommende møtte opp.

Du er også nødt til å rydde opp i tidligere lønnsutbetalinger, om du ser at du ikke har fått betalt for dette. Skriv ned timer og hva du skulle hatt for dem, og send de til sjefen.

Jeg ville gitt det en måned, og skrevet ned konkrete detaljer hver gang. Så ville jeg sendt det til regionssjefen, eller eieren av kjeden, og nevnt at dette gir dem ekstra utgifter. De er nødt til å rydde opp.

Anonym poster: ff9673063abe6d88a617d2804f1d0c7e

• Liker 1
Skrevet

Du får begynne som resten; kom og går når det passer deg du også. Når vakta di er ferdig, så GÅR DU HJEM, og så begynner du å komme en time etter at vakta har begynt samtidig som du skriver for noen timer ekstra. Prøver de seg kan du si at "det er tydeligvis slik det fungerer her - det er jo dette dere andre gjør". I tillegg bør du samle lønnsslippene og timene dine (som du ALLTID må dobbeltskrive så du kan sjekke at lønna stemmer), og sende overtidskrav til sjefen hvor du skriver at du har jobbet x antall timer overtid, samt at du sjekker opp krav til tillegg osv., og at du forventer at dette blir utbetalt snarest.

• Liker 4
Skrevet

Du får begynne som resten; kom og går når det passer deg du også. Når vakta di er ferdig, så GÅR DU HJEM, og så begynner du å komme en time etter at vakta har begynt samtidig som du skriver for noen timer ekstra. Prøver de seg kan du si at "det er tydeligvis slik det fungerer her - det er jo dette dere andre gjør". I tillegg bør du samle lønnsslippene og timene dine (som du ALLTID må dobbeltskrive så du kan sjekke at lønna stemmer), og sende overtidskrav til sjefen hvor du skriver at du har jobbet x antall timer overtid, samt at du sjekker opp krav til tillegg osv., og at du forventer at dette blir utbetalt snarest.

Enig. TS, dette kan du IKKE finne deg i!

Skrevet

Så i lønnslippene mine fra tidligere av at jeg ikke har fått overtidsbetalt selv om jeg har jobbet alt fra 2-8 timer ekstra når jeg i utgangspunktet skulle fått 50% pr time?

Du sier at du får sykt bra betalt? Du har jo ikke overtidstillegg engang! Tenk hva du faktisk har krav på. Det minste du kan gjøre er å kreve overtidsbetalt etter Arbeidsmiljøloven. Og ha litt selvrespekt - si tydelig i fra hver eneste gang noen er for sene, hvis det går utover å avløse din vakt som er ferdig. Jeg er ikke en som sladrer eller legger meg opp i andres forsentkomminger hvis det ikke går utover meg, men dette går direkte utover deg. Jeg hadde gitt én advarsel og sagt at 'i morgen skal jeg noe kl. 8, så jeg kommer til å gå presis kl. 7'. Så hadde jeg bare gått. De kan ikke straffe deg for å gjøre jobben din, som er å jobbe til kl. 7. Enkelt og greit. Du må bare tørre å ta kampen. Dette er ingen drømmejobb med god lønn, de snylter deg jo for penger du har krav på. Våkn opp!

Anonym poster: 48a247da42a5dce336d1288278f92d96

Skrevet

Neste gang du gå og ingen har kommet til neste vakt, så går du bare. Tom resepsjon, sa du? Ikke noe problem. Skriv mobilnummeret til den som egentlig skulle på vakt (og/eller sjefen) på en stor lapp og sett en telefon ved siden av.

Jeg jobber nattevakter selv, forresten, og hos oss er regelen at dersom man vet at man blir så mye som ett minutt forsinka (vakta starter 07) så skal det ringes inn for å gi beskjed om det. Alltid. Å komme dinglende klokka 9-10 hos oss hadde vært oppsigelsesgrunn hvis det gjentok seg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...