Blossomgirl Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Har noen av dere faste dager for vasking/rydding? Hva slags ordenssystem har dere i hvert enkelt rom? Jeg syns ting bare flyter og det er vanskelig å " se" mukighetene ut av kreative løsninger i hvert enkelt rom... Trenger hjelp.
Gjest Gjest_drømmer4livet Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Har noen av dere faste dager for vasking/rydding? Hva slags ordenssystem har dere i hvert enkelt rom? Jeg syns ting bare flyter og det er vanskelig å " se" mukighetene ut av kreative løsninger i hvert enkelt rom... Trenger hjelp. vaskehjelp annen hver uke. støvsuger når det trengs selv. er ikke så dyrt. betaler 850 kr per gang.
Rubies_ Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Jeg er en liten ryddefreak så boligen min er stort sett alltid ryddig og rent. Men det er èn enkel grunn til at jeg får det til, og det har at jeg bare har de få tingene jeg faktisk trenger. Ser andres hus og leiligheter stort sett flyter over av ting. Gjerne masse unødvendige ting folk tar vare på, som de ikke har plass til. Jeg forstår ikke greia. Hvis man har barn og en liten bolig forstår jeg det, men sånn ellers - hvem trenger vel tomme pappesker, gamle bøker man ikke har tenkt å lese mer, eller klær man ikke lenger bruker? Et godt tips: se gjennom tingene dine, kast alt du ikke har hatt bruk for de siste 6 mnd og ikke vil få bruk for de neste 6 mnd i en stor sekk, sorter det, gi vekk og doner bort det som kan, og kast resten. Det er selvfølgelig også helt optimalt at man har hylleplass, en liten bod til verktøy og redskaper, støvsugere, og andre sånne ting man må ha, men som ikke trenger stå fremme. Gode hyllesystemer på kjøkken, bad, i stua, på soverommet og i gangen gjør hverdagen tusen ganger enklere. Da blir alt mye ryddigere. Og når man har det ryddig er det tusen ganger enklere å vaske også. Jeg har ingen rutiner for vasking. Pleier som regel å ta vaskingen èn dag i uken. Ofte torsdager, slik at jeg har det gjort før helga og kan nyte helga i et rent og pent hus. Vasker jo når det trengs, og rydder bort det jeg har brukt litt etter litt så det blir hverken rotete eller skittent fort. Har hund da, så må jo støvsuge annen hver dag ca uansett. Ellers er det viktig at man faktisk ikke ser på vasking og rydding som et ork, men mer som noe deilig og morsomt. Sett på høy musikk, ta på vaskehanskene og vask med innlevelse Det blir litt lettere hvis man tenker på at man faktisk forbrenner noen kalorier mens man vasker! Endret 27. desember 2012 av Rubies_ 1
Blossomgirl Skrevet 27. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2012 Jeg har også hund, så kjenner til hundemat/søl og hår overalt. Og ja, det er nok mye som kan kastes gis bort og jeg er ikke en person som dveler med det, men som regel blir det et tilak da jeg gjerne vil gi bort ting men ikke vet hvor. Loppemarkeder er det jo stort sett vår eller høst, og fretex/ UFF har kun containere for klær og sko. Er brått mye annet enn dette som kan gis bort. Det som irriterer meg mest er sånne ting man ikke kan kaste fordi man kanksje bruker det 1 gang i året.. for eks. kjøkkenting som tar masse plass etc. Hva slags system har du i kjøkkenskap for eks?
Rubies_ Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Jeg har også hund, så kjenner til hundemat/søl og hår overalt. Og ja, det er nok mye som kan kastes gis bort og jeg er ikke en person som dveler med det, men som regel blir det et tilak da jeg gjerne vil gi bort ting men ikke vet hvor. Loppemarkeder er det jo stort sett vår eller høst, og fretex/ UFF har kun containere for klær og sko. Er brått mye annet enn dette som kan gis bort. Det som irriterer meg mest er sånne ting man ikke kan kaste fordi man kanksje bruker det 1 gang i året.. for eks. kjøkkenting som tar masse plass etc. Hva slags system har du i kjøkkenskap for eks? Vel, jeg eier ikke kjøkkenting jeg bare bruker èn gang i året. Nettopp fordi sånne ting tar stor plass, og når man bare skal bruke det èn gang i året kan man låne det. Jeg skjønner godt at mange syns det er vanskelig å kaste ting de har, som de tror de kanskje får bruk for en eller annen gang, men for meg er det enkelt. Jeg har mange kjøkkenskap, og store kjøkkenskap med mye plass. Det er nok nøkkelen. Men så må man selvfølgelig ha det ryddig inni kjøkkenskapene og plassere ting ordentlig slik at det er system. Jeg bruker ikke mye halvfabrikat så det er lite sauseposer og Toropakker i skapene mine. Men de få posene eller emballasjene jeg har står i et eget skap for seg (i bokser merket med det som er i). Pasta og ris har jeg på fine glasskrukker. Mel, sukker og andre bakevarer er i en egen hylle med egne bokser og krukker for oppbevaring. Har en egen hylle for krydder (samler på krydder så må nesten ha det). Grytene og stekepannene mine er i kjøkkenskap med kurver som kan dras ut. Om du skjønner hva jeg mener. Veldig smart. Jeg har små kroker på den ene kjøkkenveggen der man kan henge kjøkkenhåndkler, grytevotter og grytekluter, osv. Som sagt går det lite i halvfabrikat her og mye i ferskmat og hjemmelaga mat så da trenger jeg en svær fryser til oppbevaring av mat. (Den står riktignok ikke på kjøkkenet, men). Jeg har samme idè på kjøkkenet som i resten av huset: Ikke ta vare på skrot. Det som ikke kan spises eller fryses, kastes.
Blossomgirl Skrevet 27. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2012 Ok, smart !! Hva ville du kastet da? Syns det er så vanskelig å vite hva man burde ta vare på å ikke... For eks: bruksanvisninger? Hva slags system har du på ting du kvitter deg med og hva kvitter du deg med?
Gjest Surrehodet Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Vel, jeg eier ikke kjøkkenting jeg bare bruker èn gang i året. Nettopp fordi sånne ting tar stor plass, og når man bare skal bruke det èn gang i året kan man låne det. Jeg skjønner godt at mange syns det er vanskelig å kaste ting de har, som de tror de kanskje får bruk for en eller annen gang, men for meg er det enkelt. Jeg har mange kjøkkenskap, og store kjøkkenskap med mye plass. Det er nok nøkkelen. Men så må man selvfølgelig ha det ryddig inni kjøkkenskapene og plassere ting ordentlig slik at det er system. Jeg bruker ikke mye halvfabrikat så det er lite sauseposer og Toropakker i skapene mine. Men de få posene eller emballasjene jeg har står i et eget skap for seg (i bokser merket med det som er i). Pasta og ris har jeg på fine glasskrukker. Mel, sukker og andre bakevarer er i en egen hylle med egne bokser og krukker for oppbevaring. Har en egen hylle for krydder (samler på krydder så må nesten ha det). Grytene og stekepannene mine er i kjøkkenskap med kurver som kan dras ut. Om du skjønner hva jeg mener. Veldig smart. Jeg har små kroker på den ene kjøkkenveggen der man kan henge kjøkkenhåndkler, grytevotter og grytekluter, osv. Som sagt går det lite i halvfabrikat her og mye i ferskmat og hjemmelaga mat så da trenger jeg en svær fryser til oppbevaring av mat. (Den står riktignok ikke på kjøkkenet, men). Jeg har samme idè på kjøkkenet som i resten av huset: Ikke ta vare på skrot. Det som ikke kan spises eller fryses, kastes. Jeg liker deg Kan du komme å organisere mitt hus? Her er det desverre slik at jeg rydder/vasker hele tiden, men det ser like j***** ut 2 minutter etter. Bor sammen med en samler og han drar på gjenbrukstasjonen og henter seg ting 1-2 ganger i måneden. Alt fra bøker til møbler og ski. (det er jo alltid noen han kjenner som kan ha brukt for slalomski fra 1980-ikke alle barn er like materalistiske og krever siste nytt på skifronten) Jeg har raid i huset ca 1 gang i måneden. Da kaster jeg skrot. Kjøkkenet blir ryddet stort sett hver morgen mens jeg venter på kaffe. Stuen når jeg har overskudd iløpet av dagen. *Blossom Jeg har en egen perm med bruksanvisninger og kvitteringer. Har også i det siste begynt å scanne kvitteringene og lagrer dem på laptoppen. Endret 27. desember 2012 av Surrehodet
Rubies_ Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 Ok, smart !! Hva ville du kastet da? Syns det er så vanskelig å vite hva man burde ta vare på å ikke... For eks: bruksanvisninger? Hva slags system har du på ting du kvitter deg med og hva kvitter du deg med? Alle de tingene du faktisk bare bruker 1 gang i året som du sier. Det er jo veldig individuelt da, men ting som havner i den kategorien for meg, er f.eks: toastjern, juicepresse, ribbeform, raclette-grill, og andre sånne ting som tar plass som man klarer seg helt supert uten. Og når man absolutt trenger det, kan man låne hos andre som har. Utenfor kjøkkenet er ting som unødvendig mange pyntegjenstander (lysestaker, duker, osv.) unødvendig. Man trenger faktisk ikke 20 forskjellige duker. Bare ett eller to bytter sånn at man kan vaske de andre dukene. Og tomme pappesker, fjernkontroller man ikke bruker, osv. Når det gjelder bruksanvisninger og kvitteringer så tar jeg vare på det jeg tror er viktig permer som jeg har stående på kontoret. Og som forklart over her, er det også mulig å scanne de inn på PC-en. Veldig smart det også. Jeg liker deg Kan du komme å organisere mitt hus? Heheh, ja selvfølgelig Men jeg tror det finnes folk som gjør det av yrke. (Har sett det på TV, hehe)
Rubies_ Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Om man er et menneske som fyller opp huset med ting man kanskje allerede har fra før, kan man lage et løfte med seg selv. Man kan si til seg selv at hver gang man kjøper noe nytt, må man kaste noe gammelt i samme kategori. Kjøper du en ny duk må du kaste den du allerede har. Så ender du ikke opp med 20 forskjellige duker, men har ett til hvert bruk.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #10 Skrevet 27. desember 2012 Jeg er et veldig "rydde-menneske" Jeg må ha det rent og pent hjemme. Har hund, så støvsuger hver dag. Vasker huset hver torsdag og søndag, men bruker mer tid på søndagene. Lager middag hver dag, setter på og rydder, vasker etterpå. Vasker klør 2 ganger i uken. Jobber ikke, mannen jobber så da slipper han å hjelpe meg Anonym poster: 0ea2f58e97be81270d183ba6f3210785
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå