Tusseline Skrevet 11. mars 2004 #1 Skrevet 11. mars 2004 Noen som kan dele sin oppskrift på ostekake med meg? Er nybegynner på området, og ønsker av den grunn en rimelig lett og kjapp oppskrift. Et lite kreterie er kjeksbunn, og gele på topp Takk!
Susanna Skrevet 11. mars 2004 #2 Skrevet 11. mars 2004 Jeg tror jeg har oppskriften på verdens beste Ostekake, den MÅ ihvertfall prøves! Har fått mye skryt av den: Bunn: 1 pk Bixit kjeks 150 g smør/margarin Ostemasse: 1 pk sitrongele 1 pk kremfløte 1 pk lettrømme 1 - 1 1/2 pk Tine Kremost mandarin/ananas 150 g melis Topp: 1 pk bringebærgele (eller annen smak) Fremgangsmåte: Smelt smør. Knus kjeksen. Bland dette sammen og press det ut i en rund kakeform. Sett i kjøleskap mens ostemassen lages. Lag sitrongele med halv mengde vann. Avkjøl, men pass på så den ikke stivner. Pisk krem, tilsett rømme,ost, melis og den avkjølte geleen. Dette skal nå bli en glatt masse. Hell den over kjeksbunnen. Sett kaken i kjøleskap (evt. i fryseren) til den er stivnet. Lag bringebærgele med halv mengde vann. Avkjøl geleen og hell den over kaken. Settes kjølig til geleen har stivnet. NB. ikke bruk hurtig gele!!Den stivner for fort! Fjern kakeformen. (Kaken kan evt. lages direkte på kakefat med bare ringen fra formen) Og så til slutt: NYT!!!!!!!!!!!
*Shira* Skrevet 11. mars 2004 #4 Skrevet 11. mars 2004 Jeg tror jeg har oppskriften på verdens beste Ostekake, den MÅ ihvertfall prøves! Har fått mye skryt av den: Bunn: 1 pk Bixit kjeks 150 g smør/margarin Ostemasse: 1 pk sitrongele 1 pk kremfløte 1 pk lettrømme 1 - 1 1/2 pk Tine Kremost mandarin/ananas 150 g melis Topp: 1 pk bringebærgele (eller annen smak) Fremgangsmåte: Smelt smør. Knus kjeksen. Bland dette sammen og press det ut i en rund kakeform. Sett i kjøleskap mens ostemassen lages. Lag sitrongele med halv mengde vann. Avkjøl, men pass på så den ikke stivner. Pisk krem, tilsett rømme,ost, melis og den avkjølte geleen. Dette skal nå bli en glatt masse. Hell den over kjeksbunnen. Sett kaken i kjøleskap (evt. i fryseren) til den er stivnet. Lag bringebærgele med halv mengde vann. Avkjøl geleen og hell den over kaken. Settes kjølig til geleen har stivnet. NB. ikke bruk hurtig gele!!Den stivner for fort! Fjern kakeformen. (Kaken kan evt. lages direkte på kakefat med bare ringen fra formen) Og så til slutt: NYT!!!!!!!!!!! Veldig lik min, men jeg bruker Philadelfia ost, naturell og ikke gele på toppen. Jepp enig Susanna, NYT!!!!!!!!!!
Crispo Skrevet 11. mars 2004 #5 Skrevet 11. mars 2004 Jeg tror jeg har oppskriften på verdens beste Ostekake, den MÅ ihvertfall prøves! Har fått mye skryt av den: Bunn: 1 pk Bixit kjeks 150 g smør/margarin Ostemasse: 1 pk sitrongele 1 pk kremfløte 1 pk lettrømme 1 - 1 1/2 pk Tine Kremost mandarin/ananas 150 g melis Topp: 1 pk bringebærgele (eller annen smak) Fremgangsmåte: Smelt smør. Knus kjeksen. Bland dette sammen og press det ut i en rund kakeform. Sett i kjøleskap mens ostemassen lages. Lag sitrongele med halv mengde vann. Avkjøl, men pass på så den ikke stivner. Pisk krem, tilsett rømme,ost, melis og den avkjølte geleen. Dette skal nå bli en glatt masse. Hell den over kjeksbunnen. Sett kaken i kjøleskap (evt. i fryseren) til den er stivnet. Lag bringebærgele med halv mengde vann. Avkjøl geleen og hell den over kaken. Settes kjølig til geleen har stivnet. NB. ikke bruk hurtig gele!!Den stivner for fort! Fjern kakeformen. (Kaken kan evt. lages direkte på kakefat med bare ringen fra formen) Og så til slutt: NYT!!!!!!!!!!! Helt enig med deg Susanna.... denne er bare toppers. Eneste forskjellen jeg gjør er at jeg bruker Digestive kjeks (tror det er slik det skrives) Men smaken er jo den samme.... :-) Helt himmelsk!
Arkana Skrevet 11. mars 2004 #6 Skrevet 11. mars 2004 Jeg har en kjempegod ostekakeoppskrift. Personlig synes jeg ostekaker med frukt/bær er best, det smaker mer. Ostekake med rips/bringebær 250 g søte kjeks (jeg bruker Bixit) 100 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne bær (50/50 blanding av rips og bringebær) 2 ss sukker Kle en 23 cm springform med bakepapir (bare i bunnen) og smør hele formen. Knus kjeksene og bland med smeltet smør og klem det ut i bunnen. La stå i kjøleskap til bunnen har stivnet. Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Klem ut vannet og legg gelatinen i en liten bolle over vannbad og ha i sitronsaften. Rør til gelatinen er oppløst, ta av bollen og avkjøl litt. Evt kan du varme opp sitronsaften i en liten panne på forhånd og bare helle over gelatinen. Visp kremosten kremet, tilsett sukker (125 g) og miks det glatt. Vend forsiktig inn kremfløte og halvparten av gelatinen. Kjør bringebær og rips sammen med 2 ss sukker til mos i foodprocessor og press så alt gjennom en sil. Bland med resten av gelatinen. Fordel kremostblandingen i formen og hell bærene over. Nå kan du evt marmorere ved å dra en kniv lett gjennom lagene, eller du kan la bærlaget være som det er. Evt kan du blande alt sammen på forhånd for en rød/rosa krem. Sett i kjøleskap 4 timer og nyt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå