AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 Og jeg skal slanke meg... Det er ikke bare snakk om 10 kg, det er snakk om 30 kg jeg skal ned. Har spist meg feit grunnet en tung depresjon (ingen unnskyldning selvsagt, men når man er deprimert gir man blanke). Problemet er at ingen i familien min har interesse for et sunt kosthold. Vi spiser nesten bare ferdigmat, og slik har det vært i alle år. Frossenpizza, pastablanding som kun skal varmes i mikrobølgeovn, lapskaus på boks osv. Det er snakk om mat som bare skal tilsettes varmt vann, settes i mikrobølgeovnen eller rett inn i stekeovnen. Ingenting blir laget fra bunnen av. Eneste unntaket er høytider og til nød bursdager, og en sjelden gang i helga. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke hvorfor de benytter seg av disse produktene, og jeg vet at de blir innmari sinte hvis jeg sier dem imot. Det er nok fordi det er lettvint og billig (?), men det er jo alt annet enn sunt. Jeg vil spise ren og ubehandlet mat, men det er vanskelig når jeg bor med foreldrene mine. Jeg er 18 år og har ikke økonomi til å kjøpe egne middager, ei heller å flytte for meg selv. Noen tips? Anonym poster: adae57310523237ee83e225e7c7f6f6e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 Tilby deg å lage middagen, så velger du selv hva du skal lage. Anonym poster: 7916de330d5b9a3b4185f48880b2d55a 1
kvinne1992 Skrevet 26. desember 2012 #3 Skrevet 26. desember 2012 Forklar dem at du vil ned i vekt og si heller at du kan hjelpe til å lage mat! se på hellstøm! De går gratis på tv3.no. Der har de filmet mange familier i din situasjon som spiser ferdigmat fordi de tror det er billig! Men det er jo ikke sant han gir kjempemage bra tips En gang eks var det en familie som var veldig fatting å moren trodde det var billig at det bare spsite pasta hver dag, men han viste jo mange gode tips og hvordan man langer mat, mange dagen i forveier. progammet heter " Hellstrøm rydder opp hjemme" Han har også hjulpen noen som vil ned i vekt Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #4 Skrevet 26. desember 2012 Lag deg noen grønnsaker vedsiden av hvis de ikke vil endre vanene, så tar du en neve av det de lager og fyller på med grønnsaker eller salat. Anonym poster: fb47eb0b4a526c5abd9e9db894deeedf 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Lag deg noen grønnsaker vedsiden av hvis de ikke vil endre vanene, så tar du en neve av det de lager og fyller på med grønnsaker eller salat. Anonym poster: fb47eb0b4a526c5abd9e9db894deeedf Ja, det er så enkelt og greit som dette. Om det ikke skulle la seg gjøre å spise annerledes(jeg er 18 selv, og får spise akkurat den maten jeg selv vil, forresten....), er det bare å kutte ned på porsjonene. Du MÅ ikke dytte i deg alt du får servert. Det blir vel mange tomme kalorier i maten som gjør deg fortere sulten igjen osv., men som nevnt, fyll på med grønnsaker ved siden av. Om du ikke får lov til å kjøpe ekstra grønnsaker, har du dårlige foreldre....... Anonym poster: a46e987f1fec35d41c619aecee4cdf91
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Det er mange muligheter her. 1. Du kan slanke deg på samme kosthold som familien din, ved å spise mindre posjoner enn vanlig og trene mer. Problemet med dette er at kroppen din ikke vil få nok næringsstoffer (det gjør den mest sannynlig ikke nå heller..) og du kan risikere å bli veldig sliten, slapp og daff. 2. Du kan prøve å introdusere ny, sunn mat gradvis. Du sier at du ikke har midler til å kjøpe egen mat, selv om du bor hjemme. Det tror jeg ikke noe på. Hvis du har råd til å gå på kino/gå på byen/kjøpe ny genser, har du råd til å kjøpe egen mat også. Du må bare prioritere mat forran andre ting. Jeg kjøper mine grønnsaker og frukt på innvandrerbutikken, og betaler ikke mer enn 150 kroner for en ukesrasjon med ferske gulrøtter, selleri, avocado, paprika, tomat, blomkål, brokkoli osv. Men det er bare til meg selv, siden jeg bor alene. Du kan uansett lage salat og spise den, selv om familien spiser joikakaker. 3. Få deg en jobb og flytt ut i en billig hybel. Bor du i en middels stor by i Norge kan du få deg rom i bokollektiv til mellom 2-4 tusen kroner i måneden. Da kan du lage akkurat den maten du vil uten at familien lager et helvete for deg hver gang du spiser et eple. Problemet med å bo sammen med folk som har drittkosthold, er at de (som regel) HATER folk som spiser sunt. Du kommer til å måtte forsvare hver eneste gulrot, du kommer til å måtte takke nei en million ganger til frossenpizza, og hver gang du sier nei, kommer det til å bli dårlig stemning. Det er fordi folk som spiser usunt får dårlig samvittighet når andre spiser sunt. Det er selvfølgelig mange unntak fra dette, men jeg har opplevd at majoriteten av folk med dårlig kosthold ser ned på "sunnhetsfrikene" Endret 27. desember 2012 av Kevlarsjäl
PepsiMax Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 Det er mange muligheter her. 1. Du kan slanke deg på samme kosthold som familien din, ved å spise mindre posjoner enn vanlig og trene mer. Problemet med dette er at kroppen din ikke vil få nok næringsstoffer (det gjør den mest sannynlig ikke nå heller..) og du kan risikere å bli veldig sliten, slapp og daff. 2. Du kan prøve å introdusere ny, sunn mat gradvis. Du sier at du ikke har midler til å kjøpe egen mat, selv om du bor hjemme. Det tror jeg ikke noe på. Hvis du har råd til å gå på kino/gå på byen/kjøpe ny genser, har du råd til å kjøpe egen mat også. Du må bare prioritere mat forran andre ting. Jeg kjøper mine grønnsaker og frukt på innvandrerbutikken, og betaler ikke mer enn 150 kroner for en ukesrasjon med ferske gulrøtter, selleri, avocado, paprika, tomat, blomkål, brokkoli osv. Men det er bare til meg selv, siden jeg bor alene. Du kan uansett lage salat og spise den, selv om familien spiser joikakaker. 3. Få deg en jobb og flytt ut i en billig hybel. Bor du i en middels stor by i Norge kan du få deg rom i bokollektiv til mellom 2-4 tusen kroner i måneden. Da kan du lage akkurat den maten du vil uten at familien lager et helvete for deg hver gang du spiser et eple. Problemet med å bo sammen med folk som har drittkosthold, er at de (som regel) HATER folk som spiser sunt. Du kommer til å måtte forsvare hver eneste gulrot, du kommer til å måtte takke nei en million ganger til frossenpizza, og hver gang du sier nei, kommer det til å bli dårlig stemning. Det er fordi folk som spiser usunt får dårlig samvittighet når andre spiser sunt. Det er selvfølgelig mange unntak fra dette, men jeg har opplevd at majoriteten av folk med dårlig kosthold ser ned på "sunnhetsfrikene" Mange gode tips her! Men vis meg de byene (eller hvor som helst) hvor du kan bo for 2-4 kr/mnd!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 Mange gode tips her! Men vis meg de byene (eller hvor som helst) hvor du kan bo for 2-4 kr/mnd! Haha, jeg la inn en edit, jeg mente jo 2000-4000 kroner i måneden.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Har vært i akkurat din situasjon TS, dog "bare" 20 kg å miste. Og det er utrolig vanskelig å gjøre noe med vekten når man ikke får ha kontroll over kostholdet sitt. Men om du er 18 regner jeg med du er på vgs fortsatt? Får du stipend? Da kan du jo i det minste kjøpe dine egne grønnsaker og frukt, og heller spise mindre av det resten av din familie spiser, og bare ha grønt ved siden av. Kanskje de følger ditt eksempel etterhvert? Og selvsagt trimme på siden, her er det bare å være kreativ om du ikke har penger til treningssenter! Kan anbefale fitnessblender.com:) Ikke undervurder hoppetau heller! En annen lur ide kan kanskje være å sette seg inn i dette med kosthold og trening, om du ikke alt har gjort det:) Garanterer at du finner masse, masse blogger om dette på nettet! Prøv Fitnessbloggen:) Ellers kan du jo kanskje prate med helsesøster på skolen? Kanskje hun har noen smarte ideer. Og et alternativ er jo å flytte for seg selv, men det kan fort bli en brå overgang for mange, så prøv hjemme først! Anonym poster: df4f1f1c96889e016cdb414ce43b1b47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå