Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne måneden er første gang jeg er "fruktbar" etter fødsel og vi har bestemt oss for å la naturen gå sin gang. Det jeg ikke har tenkt på er å ta folat! Nå er jeg helt ut av meg i frykt for å være gravid uten å ha tatt disse vitaminene. I tillegg er jeg i en risikogruppe og skulle derfor tatt 5 x vanlig dosering. Vet jo at det har gått bra med folk tidligere, men alikevel! Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Jeg ønsker meg jo barn, men vil gjøre det på den "rette" måten. Og håper egentlig at jeg ikke er gravid. Men det er jo som regel sånn at når man ikke ønsker skjer det og omvendt...

Anonym poster: aa552ab5a0dc05b497a2d12a11998ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har da blitt født millioner av fantastiske barn uten folat. Jeg har selv et av dem. Stakkars gravide idag..

Endret av winston
  • Liker 2
Skrevet

Det har da blitt født millioner av fantastiske barn uten folat. Jeg har selv et av dem. Stakkars gravide idag..

Hehe ja! Skal man følge alt av råd så blir man helt surrete i hodet. Jeg spiste salami en gang. Barnet mitt er helt friskt!

Det går nok helt sikkert bra! Som nevnt over så er det født mange barn uten folat som er 100% :)

Skrevet

I og med at TS tilhører en risikogruppe blir det feil å avfeie bekymringene hennes med å henvise til alle de millionene av barn som har blitt født uten folat.

TS, jeg vil tippe at selv om risikoen kanskje er bittelitt forhøyet er den sikkert fortsatt forsvinnende liten. Snakk med legen din så kan han sikkert berolige deg.

Ikke glem at du få folat gjennom mat også, det kan godt være at du har et kosthold som er rikt på folat så du har fått i deg mye folat uten å tenke over det.

Anonym poster: 0422b92e27a9f7a17b2d1fb71ed736dc

Skrevet

Jeg oppdaget tilfeldig at det er folat i den vanlige multivitaminpilla som jeg tar daglig, sjekk den hvis du tar den. Ta folat fra nå av og sats på at det går bra, det er jo ikke noe annet å gjøre :) Du vil vel ikke ta abort kun pga glemt folat?

Anonym poster: 0099be971bab14a6d0f29ee1eb8c95d8

Skrevet

Dette er en type spørsmål du må ta opp med legen, og ikke her inne. Mulig du bør utsette prøvingen til folsyrelagrene er fulle (3 måneder) i og med at du er i en risikogruppe. Men gjort er gjort og spist er spist, viser det seg at du har blitt gravid er sannsynligheten for at fosteret har tatt skade lav, og da bidrar det ingenting å gå rundt og bekymre seg.

Tullete kommentarer om at dette er "hysterisk" er unødvendige. Riktignok er risikoen lav, men ryggmargsbrokk innebærer som regel et barn med alvorlige lammelser, nerveproblemer og kognitive utfordringer. Altså både fysisk og psykisk utviklingshemming.

Jeg oppdaget tilfeldig at det er folat i den vanlige multivitaminpilla som jeg tar daglig, sjekk den hvis du tar den. Ta folat fra nå av og sats på at det går bra, det er jo ikke noe annet å gjøre :) Du vil vel ikke ta abort kun pga glemt folat?

Det er nok alt for lite folat i mulitivitaminpilla. Normal dose folat i multivitaminer er 200 mu, anbefalt dose er 400.

Skrevet

Dette er en type spørsmål du må ta opp med legen, og ikke her inne. Mulig du bør utsette prøvingen til folsyrelagrene er fulle (3 måneder) i og med at du er i en risikogruppe. Men gjort er gjort og spist er spist, viser det seg at du har blitt gravid er sannsynligheten for at fosteret har tatt skade lav, og da bidrar det ingenting å gå rundt og bekymre seg.

Tullete kommentarer om at dette er "hysterisk" er unødvendige. Riktignok er risikoen lav, men ryggmargsbrokk innebærer som regel et barn med alvorlige lammelser, nerveproblemer og kognitive utfordringer. Altså både fysisk og psykisk utviklingshemming.

Det er nok alt for lite folat i mulitivitaminpilla. Normal dose folat i multivitaminer er 200 mu, anbefalt dose er 400.

Jo det vet jeg men det er bedre enn ingenting, også er det 200 i b-vitamin tabletter og. Da folat er et b-vitamin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...