AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 Hei! Jeg hadde egentlig tenkt til å poste dette innlegget på facebooksiden til en hudpleieblogger, men siden jeg er redd for at vedkommende kan tolke det som kritikk, så poster jeg det heller her, og håper dere har peiling. Er hudpleie vitenskap? Er det vitenskapelig bevist at mennesker som bruker fuktighetskrem har mindre rynker enn andre med samme utgangspunkt som ikke bruker fuktighetskrem? Har mennesker som har hatt en fin hudpleierutine finere hud når de blir eldre enn mennesker som ikke har brukt noe som helst? Jeg vet at hud har mye med gener å gjøre, og at det er forskjellige faktorer som spiller inn når det kommer til f.eks. rynker, men hvis vi legger det til side nå. Og hva med Decléor vs Garnier, er det dokumentert at hudpleiemerkene som ikke inneholder dritt gir bedre resultat med tiden? Jeg skjønner at merker som ikke inneholder så mye dritt vil gi bedre effekt enn de dårlige merkene på kviser og urenheter, men nå har jeg aldri hatt problemer med huden, og huden min ser egentlig helt lik ut om jeg bruker Garnier/Decléor/ikke noe. Hilsen ei som ikke fikk sove i går kveld og som har dyrevennlig, vegansk og økologisk hudpleie for mange tusen kroner på badehylla. :-) Anonym poster: 9e72e3d921cb71a5b87f44e28c8c6e48
Honesty Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 Jeg tror ærlig talt ikke det er så stor forskjell på hva man bruker, så lenge produktene er milde og tilpasset hudtypen. Mye av kviser osv er forårsaket av fintunede hormonelle forhold i kroppen, og det er (i mine øyne) naivt å tro at ting man påfører fra utsiden har så veldig stor effekt. Selvsagt er det fint å bruke renseprodukter tilpasset hudtypen, fuktighetskremer (som delvis tilfører fukt, men mest av alt hindrer fuktigheten i å fordampe fra hudoverflaten), og solfaktor, men utover det er mye styrt av gener og hormoner. Mot hudaldring er det vel kun noen få typer ingredienser (a-vitaminderivater, antioksidanter, noen peptider) som har vist seg effektive, men man vil jo gjerne tro på det som hevdes fra produsentenes side. Jeg har også en samling av dyre hudpleieprodukter fra "gode" merker, og blir mer og mer glad i det jeg kaller "high-tech naturkosmetikk", men det er ikke fordi jeg nødvendigvis tror at kun en håndfull produkter fra et knippe serier som er blitt funnet "verdige" kan funke, men mer fordi jeg er veldig glad i å teste forskjellige produkter.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #3 Skrevet 26. desember 2012 TS her. Jaja, det var det jeg tenkte. Vitenskapen lenge leve. Så tåpelige vi kvinner er som bruker tusenvis av kroner på produkter som ikke vil utgjøre en forskjell uansett... Så egentlig vil det være ett fett om man bruker en øyekrem til 1000 kr under øynene eller ei flaske spenol?! Jeg vet fra før at det at et produkt er tilsatt vitaminer har ingen effekt, for huden har ikke muligheten til å ta opp vitaminer. Eneste unntaket er svært sterke reseptbelagte kremer man får på apotek. Anonym poster: 9e72e3d921cb71a5b87f44e28c8c6e48
Djungelvrål Skrevet 26. desember 2012 #4 Skrevet 26. desember 2012 Tror definitivt gener spiller inn mye. Jeg har stelt bra med huden min siden tenårene. Men har solet meg mye uvettig og har røkt i mange år. Har noen få linjer rundt øynene og sinnarynka men ellers ikke rynker. Får høre ofte at jeg ser 10 år yngre ut enn jeg er,
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #5 Skrevet 26. desember 2012 Jeg har aldri hatt så fin hud - og jevn hudtone - som når jeg sluttet å gå med foundation og rense fjeset morgen og kveld. Har iløpet av livet prøvd det meste som skulle gjøre underverker for min hudtype, men jeg merker at jo mer jeg roter med huden - jo verre blir den, og den onde sirkelen (som markedskreftene VET å utnytte) gjør jo at man gjerne BLIR fristet til å fortsette med flere produkter som skal fikse både det ene og det andre. Sannheten er vel at huden aldri får tid til å lege seg hvis man holder på sånn. Så for min del, less is more. Anonym poster: 10894ade18c0a433baef214a8641cc17
Professor Orm Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Der finnes ingredienser med dokumentert effekt mht. rynker, nemlig glykolsyre og A-vitaminsyre. Sistnevnte får man bare på resept. Det er snakk om at flere ingredienser også er dokumentert, men dem kjenner jeg ikke så mye til. Der finnes mange gode ingredienser som virker beroligende, fuktighetsgivende og mykgjørende osv. Provitamin B5 kan tiltrekke seg fukt fra lufta, så den gir fukt. Men den reparerer ikke. Finn en krem som du føler passer for huden din, det være seg alt fra spenol til Crème De La Mer. Det viktige er å unngå sol (!!!) og sigaretter. Og som nevnt, less is more.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 Okei, fint, det er godt å få det bekreftet. Tenkte at siden dette er et typisk jenteforum ville jeg kanskje ikke få det svaret som jeg håpet på, men heller type "jeg har brukt garnier hele livet, og venninna mi bruker nivea, og jeg har mye glattere hud enn henne" ... :) Når man leser bloggen til hudpleiere er det jo verdens undergang å bruke kremer som ikke er sånn og sånn, men de har jo ikke finere hud enn folk flest, og på gata er det umulig å se hvem som bruker dyr kontra billig hudpleie. Anonym poster: 9e72e3d921cb71a5b87f44e28c8c6e48
perlita Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Leste nylig en artikkel på University of Maryland sine sider: http://www.umm.edu/p...es_000021_5.htm Artikkelen har masse referanser til andre artikler hvor i hvertfall noen kan finnes på pubmed. Her står det blant annet at noe som er bra mot rynker er vitamin A, C og E. Det står også at man kan eksfoliere huden hjemme: forsiktig med mild skrubb eller forsiktig kjemisk - men da må unngå soling! Det står at fuktighetskremer i seg selv ikke har noen effekt mot rynker. Det står at for kosmetikk - så er det kun kamuflasje som gjelder - og at for de med "moden hud" så er "less is more". Så står det endelig at overdreven soling gjør en rynkete - men det visste vi jo. Selv bruker jeg bare rent uraffinert sheasmør på huden. Det inneholder A og E, det er fett - og hindrer derfor uttørring, og har en mild UV dempende effekt. Inneholder heller ikke noen skumle konserveringsmidler. Til slutt så er det laget av sheanøtter - og de trærne vokser bare villt, ikke i plantasjer, så da burde det vel være både organisk og vegansk også. Endret 27. desember 2012 av perlita
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #9 Skrevet 28. desember 2012 Takk for tips Perlita :-) Får ha som nyttårsforsett å bruke mine penger på hudpleie, for jeg trenger jo ikke øyekrem/gel, serum, toner, fuktighetsspray, fuktmaske osv. Det er vel de aller færreste som virkelig trenger dette? Sånn blir det vel i samfunn hvor man ikke lenger vet hva man skal bruke pengene på... Anonym poster: 9e72e3d921cb71a5b87f44e28c8c6e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå