Gå til innhold

Generalforsamling


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Dere som bor i sameier, borettslag og boligselskap - husker dere å gå på generalforsamlinger?

Jeg har vært litt opptatt av dette i dag som den observante dagbokleser har sette. Men helt seriøst! Det dreier seg om hjemmet vårt. Og jeg registrerer i min omgangskrest at mange ikke gidder. "Det er jo bare krangling" og "gubbevelde" og med de teite husreglene etc.

Ja, mulig det. Hva skal man gjøre med det da? Møte opp og endre det kanskje?

Vi hadde oppe i dag tre forslag som kunne ha påvirket husleien. Hva sier du neste gnag du får giroen og den er øket med 500,- eller 1000,- Faen! Jepp, det hadde jeg sagt også...

Hva sier du når tørketrommelen i fellesvaskeriet er fjernet og du heretter må tørke alle klærne dine i stuen fordi trommelen gikk i stykker og det ble vedtatt at dere ikke trengte å kjøpe en ny.

Hva sier du når naboen forteller deg at han er valgt inn i styret og det er vedtatt 100.000,- i styrehonorar til intern fordeling på fem stykker...?

Det er hjemmet ditt og du bør være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi nettopp kjøpt leilighet og vi har planer om å dra på generalforsamlinger ja, har vært med min mor før. Får litt den synd-for-deg-innstillingen til de som ikke gidder å komme på generalforsamling og ikke gidder å forhåndstemme/sende fullmaktsperson. Selv er vi selvfølgelig interessert i de endringer som skjer i borettslaget vårt - for som du sier det påvirker jo oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid leilighet i 13 år og har alltid sittet i styret.. Like greit å være med der det skjer! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Bor ikke i noe slikt selv, men det var interesant å lese denne påminnelsen. Det skal jeg huske på om jeg noen gang kommer i et slikt boligforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slitsomme er de som ikke har løtet en finger, men som likevel finner det passende å kritisere uhemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...

Møt opp på generalforsamlinger og årsmøter!!!

Det gjelder ikke bare i bolig-sammenheng, men også andre saker, der vi har interesser og meninger!!!

Mange vil ikke møte opp, fordi de er redd for å bli valgt inn i styret. Men de som blir valgt inn er jo (som oftest!) blitt spurt på forhånd!

Å stille opp er jo litt av vår "borgerplikt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er morsomt og lærerikt å være med på generalforsamlinger. Dessuten er det bedre å bli valgt inn, og gjøre en skikkelig jobb, enn å sitte på sidelinja og irritere seg over alt som blir gjort elendig!

Tusenfryd: Jeg håper eksempelet ditt med 100.000 i styrehonorar ikke er reelt??? :o :o Har lest om et borettslag i Oslo hvor sameierne gikk til sak mot styret for suspekte økonomiske transaksjoner - bl.a. urimelig billig leilighet solgt til styreleder :roll: Men problemet er jo selvsagt når ingen gidder å engasjere seg, så kan noen overkjøre generalforsamlingen fullstendig - og de kan holde på ganske lenge før de blir stoppet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - 100 store var satt litt på spissen ja... men de kunne ha gjort det... og hadde man ikke møtt opp så kunne man ikke sagt noe på det!

Vi skal ikke bo her for evig og alltid, derfor er ikke jeg i styret. Der jeg bodde før, var jeg det. Styret gjør ikke annet enn det man gjør når man eier en enebolig fx. I litt andre former ja, og i større skala... og selvsagt er det forskjell på selskap og borettslag med 200 husstander og 30 - men likevel - det er i styret og på generalforsamling det skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi har fx vedtatt nå å skifte ut alle rør i blokka(de er pil råtne, fra krigens dager) før de går lekk og ødelegger leiligheter osv. Dette innebærer at badgulv, sluk osv må rives opp og i samme slengen må vi pusse vi opp badene til dagens standard. Det blir en økt fellesgjeld på ca 100 000,- pr leilighet, samt at da vil husleien også øke for å betjene det lånet. Vi var 15 stk som møtte opp på generalforsamling(det er 50 boenheter i blokken).

Det ble enstemmig for en utskiftning av rør, men de som IKKE var på møtet er kanskje ikke klar over dette(hvis de ikke har lest referatet da..). Vi skal ha en ny generalforsamling snart å informere om fremdrift, byggestart osv.

Jeg vet det er flere leiligheter i blokken som har vært solgt i det siste uten at selger har opplyst om at det skal pusses opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en enebolig med eget gårds og bruksnummer, med svært lite fellesareal. Allikevel går både min mann og jeg alltid på slike møter, fordi det kan dukke opp viktige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

I det borettslaget jeg bor i er det nettopp vedtatt 100.000 i styrehonorar. Tidligere har det ligget på 50.000. Men dette er et stort borettsalg med nesten 150 leiligheter og 5 i styret. På den ene siden synes jeg at det er ok da de som sitter der nå er kompetente til arbeidet (alle har enten universitets eller høyskolebakgrunn) og sakene behandles på en korrekt måte. På den andre siden dreier antall timer seg om ca 10 timer i måneden og at jobben også gjøres ut fra egen interesse også.

Både jeg og sambo møter alltid opp på møter angående borettsalget. Det er jo i våres egen interesse å være med å bestemme over egen eiendom. Den som ikke møter opp kan heller ikke komme i etterkant å klage, selv om det er utrolig mange som gjør akkurat det. Blir litt lettere oppgitt over slike mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det borettslaget jeg bor i er det nettopp vedtatt 100.000 i styrehonorar. Tidligere har det ligget på 50.000. Men dette er et stort borettsalg med nesten 150 leiligheter og 5 i styret. På den ene siden synes jeg at det er ok da de som sitter der nå er kompetente til arbeidet (alle har enten universitets eller høyskolebakgrunn) og sakene behandles på en korrekt måte. På den andre siden dreier antall timer seg om ca 10 timer i måneden og at jobben også gjøres ut fra egen interesse også.

Både jeg og sambo møter alltid opp på møter angående borettsalget. Det er jo i våres egen interesse å være med å bestemme over egen eiendom. Den som ikke møter opp kan heller ikke komme i etterkant å klage, selv om det er utrolig mange som gjør akkurat det. Blir litt lettere oppgitt over slike mennesker.

Det er mye jobb å mye å sette seg inn i! Det er jo å sammenligne med en bedrift! Penger skal forvaltes og regler skal følges. Skulle bare mangle at en skulle få litt honorar for det. Jeg tror vi får 4-5000 kr hver.(før skatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det borettslaget jeg bor i er det nettopp vedtatt 100.000 i styrehonorar. Tidligere har det ligget på 50.000. Men dette er et stort borettsalg med nesten 150 leiligheter og 5 i styret. På den ene siden synes jeg at det er ok da de som sitter der nå er kompetente til arbeidet (alle har enten universitets eller høyskolebakgrunn) og sakene behandles på en korrekt måte. På den andre siden dreier antall timer seg om ca 10 timer i måneden og at jobben også gjøres ut fra egen interesse også.

Både jeg og sambo møter alltid opp på møter angående borettsalget. Det er jo i våres egen interesse å være med å bestemme over egen eiendom. Den som ikke møter opp kan heller ikke komme i etterkant å klage, selv om det er utrolig mange som gjør akkurat det. Blir litt lettere oppgitt over slike mennesker.

Ti timer pr mnd betyr 2,5 timer uke..... 20 000 i årslønn.....

Jaja. Grei timesbetaling det..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er redd jeg har sluttet å gå på generalforsamlinga vår jeg....der er det slik at ting som regel er oppe og avgjort lenge før møtet, fordi folk dukker opp med en skare av tilhengere som bakker de opp. det er ikke lenger noe morro å være den eneste som setter seg til motmele på møter og må se på hvordan gamlegubbene turer frem. det er ikke mange unge i vårt boretslag, og de eldre damene er enten for redd til å si noe eller så sitter de i eldreutvalget.

sender forøvrig fullmaktsseddel med naboen, som jeg vet har hue på rett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som bor i sameier, borettslag og boligselskap - husker dere å gå på generalforsamlinger?

Jeg har vært litt opptatt av dette i dag som den observante dagbokleser har sette. Men helt seriøst! Det dreier seg om hjemmet vårt. Og jeg registrerer i min omgangskrest at mange ikke gidder. "Det er jo bare krangling" og "gubbevelde" og med de teite husreglene etc.

Ja, mulig det. Hva skal man gjøre med det da? Møte opp og endre det kanskje?

Vi hadde oppe i dag tre forslag som kunne ha påvirket husleien. Hva sier du neste gnag du får giroen og den er øket med 500,- eller 1000,- Faen! Jepp, det hadde jeg sagt også...

Hva sier du når tørketrommelen i fellesvaskeriet er fjernet og du heretter må tørke alle klærne dine i stuen fordi trommelen gikk i stykker og det ble vedtatt at dere ikke trengte å kjøpe en ny.

Hva sier du når naboen forteller deg at han er valgt inn i styret og det er vedtatt 100.000,- i styrehonorar til intern fordeling på fem stykker...?

Det er hjemmet ditt og du bør være interessert.

Bor du slik, så er generalforsamlinger viktige for deg. Da skal det kansje byttes ut styremedlemmer også. Hvem som sitter i styret er også viktig.

Vi hadde ei i vårt styre,hun hade bodd der fra beg. av. Hun hadde stor innflytelse på de andre styremdl. For oss ble det veldig viktig at hun ble byttet ut.

Så det er viktig at det er en valgkomite osv.

Når det gjelder økning av husleier og andre utgifter, så er det ikke en beslutning styret kommer med slik ut av luften. Da har som regel forretningsfører anbefalt det pga økonomien.

Om en tøtketrommel ryker, så kan det være fornuftig å ikke kjøpe inn ny,men det er flertallet som bestemmer.

Vi selv hadde vaskeri. Det var store maskiner,men veldig dyr i drift. Mange hadde private maskiner, så det var rett og slett ikke lønnsomt. vaskeriet ble nedlagt.

Men det er så mange andre saker som berører deg, så en må bare gå på generalforsamling. Og andre møter i laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...