AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 Jeg har lagt meg på følgende linje på gaver vi gir: * Barn og ektefelle - opp til 1000 kr * Foreldre/Svigerforeldre/søsken - opp til 500 kr * Alle andre - opp til 350 kr Jeg finner ofte gaver på salg, så gavenes opprinnelige verdi er vanligvis høyere enn pristaket. Så får jeg telefon fra en kusine 1.juledag, der hun takker for gavene, og så sier hun: "neste år tror jeg vi kutter ut gavene til de voksne, så kan heller barna (også de voksne) få litt større gaver". Jeg fikk hakeslepp. At de ikke liker gavene jeg kjøper til dem er ærlig nok, men at gavene ikke er dyre nok... jeg har ikke ord! Så la meg nå få høre det. På en skala fra 1-10, hvor gnien er jeg? Anonym poster: 41335e85e01303533f48f29112b043bc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 Er du gnien, er jeg mer gnien enn deg. .. Du er ikke gnien. Anonym poster: aeae4fc04446c8f149b22bcef51289c5 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #3 Skrevet 26. desember 2012 Jeg tolket utsagnet på en litt annen måte enn deg. Det betyr ikke annet enn at de ønsker å kutte ned på gavene, og tenker da at en del av de pengene du normalt ville ha brukt på de voksne heller kan legges til ungenes gaver. Absolutt ingen skjult agenda om at gavene fra deg er kjipe eller billige. Anonym poster: 84e317d3e67eb696899db4761f1da61f 7
Rararara Skrevet 26. desember 2012 #4 Skrevet 26. desember 2012 Du er ikke gnien, det er heller hun som er kravstor om hun mener det.. 1
Mangopai Skrevet 26. desember 2012 #5 Skrevet 26. desember 2012 0 om jeg må holde meg til skalaen så skal du få en ener.. Helt greit at de vil kutte voksengavene, men ikke fordi ungene skal få noe dyrere! Jeg ligger på samme nivå som deg, i år hadde jeg komt på noe veldig lurt til besteforeldrene mine som var dyrere. Det var noe skikkelig som jeg vet de satt veldig pris på - så da gikk vi sammen fire familier! Ble kjempegodt mottatt -selv om de da fikk en gave i stedet for fire... Så for meg er det ikke deg som er problemet her!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #6 Skrevet 26. desember 2012 du er overhode ikke gnien. Heller raus. Dersom det er greit å kutte gaver til de voksne så hadde jeg allikevel ikke økt prisen til ungene. Anonym poster: 839610e272e18bdf5359cd34df86ad6b 1
Gjest Bud Skrevet 26. desember 2012 #7 Skrevet 26. desember 2012 Som en annen her i tråden så tolket jeg også utsagnet annerledes enn deg.. 1
Singha Skrevet 26. desember 2012 #8 Skrevet 26. desember 2012 Jeg tolket utsagnet på en litt annen måte enn deg. Det betyr ikke annet enn at de ønsker å kutte ned på gavene, og tenker da at en del av de pengene du normalt ville ha brukt på de voksne heller kan legges til ungenes gaver. Absolutt ingen skjult agenda om at gavene fra deg er kjipe eller billige. Anonym poster: 84e317d3e67eb696899db4761f1da61f Jeg er enig i dette, og dette er også en veldig vanlig måte å løse "gaveproblematikken" på i min familie på begge sider. Gaver ble gitt til barn og barnebarn fra foreldre og besteforeldre, og fra søskenbarn til søskenbarn opp til en viss alder (det var jo våre foreldre som tok seg av å kjøpe og skrive våre navn på dem). Jeg synes egentlig det er rart at du gir gaver til din kusine sine barn i utgangspunktet, men dere har vel sikkert et nærmere forhold enn det jeg har til mine søskenbarn. Konklusjon: Du er ikke gniten på noen måte, men jeg tror altså som AB jeg siterer at du feiltolker.
Uglen Skrevet 26. desember 2012 #9 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Som en del andre her i tråden tolker jeg ikke din kusines forslag som kritikk. (Jeg synes ikke at du er gnien med ditt budsjett, bare så det er sagt!) Jeg kjenner mange som kutter ut gaver mellom de voksne i familien, eller begrenser dem til en konfekteske e.l, og heller folkuser på barna. Dette behøver ikke å ha noe med økonomi å gjøre - og er heller ikke ment som kritikk mot "gavegiverne". Det kan være fordi man føler "man har alt" - og heller ser at barn/barnebarn får noe mer. Det kan være for å unngå julestresset, og det kan selvfølgelig også være knyttet til økonomi. Men jeg ser altså ikke hvordan dette skal være ment som kritikk mot dine gaver. (edit: dårlig ordvalg rettet opp) Endret 26. desember 2012 av Uglen
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #10 Skrevet 26. desember 2012 Jeg tolket utsagnet på en litt annen måte enn deg. Det betyr ikke annet enn at de ønsker å kutte ned på gavene, og tenker da at en del av de pengene du normalt ville ha brukt på de voksne heller kan legges til ungenes gaver. Absolutt ingen skjult agenda om at gavene fra deg er kjipe eller billige. Anonym poster: 84e317d3e67eb696899db4761f1da61f Som en annen her i tråden så tolket jeg også utsagnet annerledes enn deg.. Jeg er enig i dette, og dette er også en veldig vanlig måte å løse "gaveproblematikken" på i min familie på begge sider. Gaver ble gitt til barn og barnebarn fra foreldre og besteforeldre, og fra søskenbarn til søskenbarn opp til en viss alder (det var jo våre foreldre som tok seg av å kjøpe og skrive våre navn på dem). Jeg synes egentlig det er rart at du gir gaver til din kusine sine barn i utgangspunktet, men dere har vel sikkert et nærmere forhold enn det jeg har til mine søskenbarn. Konklusjon: Du er ikke gniten på noen måte, men jeg tror altså som AB jeg siterer at du feiltolker. Dere har kanskje rett, men da synes jeg det var rart at hun ba meg gi barna hennes dyrere gaver ved å legge "hennes gavepenger" inn i barnas gaver. Og ja, kusinen og jeg har hatt et nært forhold opp gjennom årene. Helt greit at de vil kutte voksengavene, men ikke fordi ungene skal få noe dyrere! Slik tenkte jeg også. Anonym poster: 41335e85e01303533f48f29112b043bc
Singha Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Dere har kanskje rett, men da synes jeg det var rart at hun ba meg gi barna hennes dyrere gaver ved å legge "hennes gavepenger" inn i barnas gaver. Det er bare rart fordi du tolker det i den mest negative retningen uten at hun (ut i fra den informasjonen du har gitt) på noen måte virker å ha ment det slik. Hun har vel bare funnet ut at julen er viktigere for barn enn for seg selv. Det er mange som tenker slik. Edit: Har du egne barn? For det er kanskje litt rart om hun foreslår å kutte ut gaver dere i mellom men ønsker at du bruker mer på hennes barn. Igjen, om du har et nært forhold til disse barna er det jo i utgangspunktet ikke noe i veien for dette, men jeg kan forstå bedre at du tolker det på denne måten om det er tilfellet at du selv ikke har barn. Endret 26. desember 2012 av Singha
Gjest Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Jeg ligger omtrent på samme nivå som deg, men vet jeg får gaver som er mindre verdt. Det gjør meg ingenting.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Det er bare rart fordi du tolker det i den mest negative retningen uten at hun (ut i fra den informasjonen du har gitt) på noen måte virker å ha ment det slik. Hun har vel bare funnet ut at julen er viktigere for barn enn for seg selv. Det er mange som tenker slik. Du kan ha rett i det. Jeg ble faktisk veldig lei meg over både tidspunktet det kom fram på, og måten det ble sagt på, og det førte sikkert til at jeg overreagerte Men for å være helt ærlig, hadde det vært mer naturlig for meg å kuttet ut gavene til hennes voksne barn (25 og 27 år), enn å kutte ut gaven til henne, siden jeg knappest kjenner hennes barn. Anonym poster: 41335e85e01303533f48f29112b043bc 1
Gjest anonym Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Du er ikke gnien. Derimot er svigerfamilien min gniene som forventer flotte gaver til seg selv og sine 5 unger, men gir bort billig crap fra Nille til 50kr selv. Og bilde av sine egne unger innrammet. Det var koselig å få innrammet bilde av ungene første gangen. Men ikke hver jul. Hvem er interessert i å ha ørten bilder av andres unger på veggen? Det holder med et par. Jeg vet jeg høres utakknemlig ut nå. Men jeg kan ikke noe for at jeg føler en viss skuffelse når man har brukt masse tid på å finne gave som man vet blir satt pris på til alle nevøer og nieser + foreldrene deres og så får man en spleisegave fra Nille som man vet ikke kosta mer en 50kr. Og da handler det egentlig ikke om penger, men at det virker som de ikke har noen interesse av å bruke tid på å finne noe fint til oss. Spesielt når man ser at de legger så mye arbeid i å finne perfekte gaver til hverandre og sine egne unger. Jeg ber ikke om noe dyrt, men i det minste en gave som viser at de bryr seg litt. Men noen er vel mest opptatt av seg selv og egne barn har jeg forstått. Beklager hvis jeg kuppa tråden med snakk om meg selv. Måtte bare få ut litt frustrasjon:p
Singha Skrevet 26. desember 2012 #15 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Du kan ha rett i det. Jeg ble faktisk veldig lei meg over både tidspunktet det kom fram på, og måten det ble sagt på, og det førte sikkert til at jeg overreagerte Men for å være helt ærlig, hadde det vært mer naturlig for meg å kuttet ut gavene til hennes voksne barn (25 og 27 år), enn å kutte ut gaven til henne, siden jeg knappest kjenner hennes barn. Anonym poster: 41335e85e01303533f48f29112b043bc Hvorfor i alle dager gir du gaver til godt voksne barn, av en kusine av deg, som du ikke kjenner? Jeg slutta å få gaver av mye nærere slektninger enn det du er til dem fra jeg var 16 til jeg ble 20 (fra 20 og ut har jeg kun fått gaver fra direkte familie; foreldre, besteforeldre og søsken). Uavhengig av hvor godt forhold mine foreldre hadde til deres foreldre. Endret 26. desember 2012 av Singha
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #16 Skrevet 26. desember 2012 Hvorfor i alle dager gir du gaver til godt voksne barn av en kusine av deg som du ikke kjenner? Jeg slutta å få gaver av mye nærere slektninger enn det du er til dem fra jeg var 16 til jeg ble 20 (fra 20 og ut har jeg kun fått gaver fra direkte familie; foreldre, besteforeldre og søsken). Uavhengig av hvor godt forhold mine foreldre hadde til deres foreldre. Gammel vane tenker jeg. Hun gir jo fremdeles til mine mindreårige barn, så da har det bare blitt slik. Men hun kommer hit om noen dager. Da skal jeg foreslå at vi slutter å gi gaver til hverandres barn. Anonym poster: 41335e85e01303533f48f29112b043bc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #17 Skrevet 26. desember 2012 Det var faktisk godt å høre at prisnivået ikke var så alt for galt. Jeg følte meg faktisk ganske gjerrig etter å ha snakket med henne, selv om jeg ser nå at det hun sa kan tolkes på flere måter. Takk alle sammen. Anonym poster: 41335e85e01303533f48f29112b043bc
Singha Skrevet 26. desember 2012 #18 Skrevet 26. desember 2012 Gammel vane tenker jeg. Hun gir jo fremdeles til mine mindreårige barn, så da har det bare blitt slik. Da blir det vel kanskje litt mer naturlig igjen. Men jeg synes det hadde vært rart å få gaver av så perifere familiemedlemmer. Jeg blir forundret når min mors samboer plutselig i år fant på å gi meg gave siden vi treffes stort sett en gang i året og han har egne barn han burde brukt pengene sine på. (Ok, nå har han mye penger og gaven til meg er antakeligvis strengt tatt indirekte en gave til min mor siden den fører til økt samvær, men allikevel).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå