Gå til innhold

Tørketrommel med varmepumpefunksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha tørketrommel, og det er snakk om en "vanlig"kondenstrommel i energiklasse B.

Den andre har varmepumpefunksjon og er i energiklassr A.

De tar like mye vekt, og prisforskjellen er 1000,-.

Er det verdt å bruke de ekstra pengene?

Den skal stå på et bad på ca 8-10 m2.

Anonym poster: 82ae1e71fe260420d7882ec60fe44855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry skrivefeil. skriver på mob..

Anonym poster: 82ae1e71fe260420d7882ec60fe44855

Skrevet

Spørsmålet var altså, "ER DET VERDT DE EKSTRA PENGENE?"

Ikke "Hvilken tørketrommel har du?".

Anonym poster: 83796056b0de8a8f5039d139b4f0115d

• Liker 1
Skrevet

Varmepumpeteknologien skal visstnok tørke klær mer skånsomt (= flere typer klær kan gå i trommelen), så for min del hadde det vært verd de ekstra kronene.

• Liker 1
Skrevet

Den typen gjenvinner mer av varmen slik at mindre slippes ut til omgivelsene. Kan være et viktig poeng om rommet den står i lett blir for varmt når maskinen er i gang. Den bruker mindre energi som følge av at varmepumpen er mer effektiv til å gjenvinne varmen når avløpsluften avkjøles for å kondensere vannet.

Gjest brutal mann
Skrevet

Varmepumpefunksjon? Kult! Link? Modell? Produsent?

Har alltid irritert meg over hvor mye varme som sløses vekk med tørketrommel.

Skrevet

Miele, AEG og Bosch har slike, iallfall.

Skrevet

Whirpool har også slike, min Whirpool med varmepumpe funksjon lager ikke badstu på det lille badet mitt

Skrevet

Spørsmålet var altså, "ER DET VERDT DE EKSTRA PENGENE?"

Ikke "Hvilken tørketrommel har du?".

Anonym poster: 83796056b0de8a8f5039d139b4f0115d

Så uhøflig du er.

Anonym poster: 712de5a9f9885d07385295962949cabf

Skrevet

Og jeg som håpet at tørketrommel med varmepumpeteknologi tilsa det motsatte, nemlig at overskuddsvarmen ble sluppet ut og kunne brukes til oppvarming... :sukk:

Jeg vurderer å kjøpe meg tørketrommel nå, og med vaskerom i en kald kjeller som må varmes opp for at vannrørene ikke skal fryse, så hadde det vært ypperlig å kunne bruke tørketrommelen til å hjelpe til litt med oppvarmingen.

Skrevet

Og jeg som håpet at tørketrommel med varmepumpeteknologi tilsa det motsatte, nemlig at overskuddsvarmen ble sluppet ut og kunne brukes til oppvarming... :sukk:

Jeg vurderer å kjøpe meg tørketrommel nå, og med vaskerom i en kald kjeller som må varmes opp for at vannrørene ikke skal fryse, så hadde det vært ypperlig å kunne bruke tørketrommelen til å hjelpe til litt med oppvarmingen.

Kjøp en vanlig gammeldags tørketrommel med utluftning istedet for kondens. Pappa har et ikke alt for stort bad med vanlig tørketrommel. Det blir helt badstue der inne når man tørker klær, man må faktisk ha badedøren oppe for å ikke lage svimlende varme. Husk å ha utluftninga inne på vaskerommet

Skrevet

Utlufting vil vel føre til at det blir mye fuktigere luft? Isåfall så er ikke dette aktuelt, for jeg vil helst beholde kjelleren så tørr som den er nå. Ikke har jeg avtrekksvifte der nede heller.

Gjest brutal mann
Skrevet

Det hadde vert skikkelig genialt!'

Når alt på kjøkkenet skal være integrert, hvorfor ikke tørketrommelen også?

Gjest brutal mann
Skrevet

Utlufting vil vel føre til at det blir mye fuktigere luft? Isåfall så er ikke dette aktuelt, for jeg vil helst beholde kjelleren så tørr som den er nå. Ikke har jeg avtrekksvifte der nede heller.

Nettopp. Det er problemet med de gamle tørketromlene. Luften ut er så fuktig at du ville bodd i sopphimmelen på null komma ingenting.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Du kan ikke/bør ikke ha en gammeldags trommel med utlufting i kjelleren din, SmallTalk.

Da får du alt vannet fra tøyet i maskinen ut i rommet via utluftingen fra maskinen.

Deu derimot helt fint kan ha er en kondenstrommel. samme hvordan man vrir og vender på seg så vil det genereres varme fra en tørketrommel, og jo lavere energiklasse jo mere varme.

Mao vil du få mer varme fra en klasse C kondensmaskin enn fra en klasse B kondensmaskin.

Det skulle ikke forundre meg om det vil holde lenge med en klass A maskin (typen med varmepumpeteknologi), selv om denne da vil bruke sånn ca 44% mindre energi enn en klasse B maskin uten varmepumpeteknologi.

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...