Gå til innhold

Hvilken hunderase skal jeg velge?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp mistet et "familiemedlem", hunden vår ble akutt syk og måtte avlives. Hun savnes sårt av hele familien. :(

Selv om dette nylig har skjedd, vet jeg at jeg vil ha hund igjen. Jeg har hatt schæfer to ganger nå, og har bestemt at schæfer blir det ikke igjen.

Denne gangen vil jeg ha en mindre hund. Den må være en familiehund, gå bra sammen med barn, og vi har også vurdert å skaffe oss en katt - eventuelt samtidig med hunden. :o

Er det noen som kan anbefale noen egnede hunderaser? Jeg vil ikke ha puddel eller Chihuahua-størrelse, heller ikke kongepuddel. Det er allerede avgjort. Noen forslag noen? :blomst_opp:

Er det noen som kjenner til shelti (shetland sheepdog) som familiehund, om den er egnet osv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da :( det er alltid så trist når sånt skjer.

En liten oppmuntrings klem til deg fra meg:

:klem:

Fetteren min hadde en shetland sheepdog tidligere, det var verdens mest koslige og tolmodige hund. Men jeg kjenner igrunn bare denne hunden, og kjenner egentlig ikke rasen som så da så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Shelti trenger mye psykisk stimuli og de bjeffer mye.. Jeg ville annbefalt labrador. Mange faller for golden retriver, men lobradoren er mere stabil psykisk (golden er avlet på i forstor grad av useriøse oppdrettere pga derm popuoæritet..)

Forrige hunden min var blnedig av golden R og labb, nydelig hund! (her nå St. bernad.. Mye større, mye roligere..)

Lykke til i valget av rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med en springer spaniel? Eller en Toller?

Jeg har aldri sett for meg shelti som kun familiehund, jeg innbiller meg at de må stimuleres mye for å trives (gjerne agility).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil virkelig anbefale deg Dachs. Det er en liten hund men tøff som en vilken som helst stor hund. Den er sosial, glad i barn, super turkamerat, stor personlighet osv. Rasen Dachs finnes i tre forskjellige hårlag og tre forskjellige størrelser. Det er store forskjeller innenfor denne rasen. Gå inn på hjemmesiden til Dachshunden og les innfo der. http://www.ndf.rett.no/ Gå inn på venstre side og trykk på Dachshunden, gå så inn på "Den lille "allrounder" der vil du finne det meste om Dachsen.

Lykke til med valg av ny hund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med blandingshund? Vi hadde aldri hatt hund foer vi fikk vaar elskede lille rover i hus; en blanding mellom border collie og schnauzer. Han har et fantastisk gemytt - eier ikke aggressivitet, elsker aa kose og er full av spillopper. I folge mange jeg har snakket med, baade veterinaerer og hundefolk, er ikke dette sjeldent ved blandingshunder, i tillegg er de ofte midre syke enn renrasede hunder. Bare noe aa tenke paa! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goliat

Hei!

Har selv en golden retriver på 10 mnd. Herlig familiehund. Ligger på gulvet med ungene og ser barnetv og løfter bena for og bli klødd på magen!

Kjempeflott hund som er med oss over alt. Har hatt både puddel, schæfer, new foundlender og golden før, men dette er den beste! Ligger på rommet til gutta når de leker eller spiller og har kamerater på besøk.

Kanskje ikke helt ideel til vakthund, men en herlig familiehund! Snill som bare det....men det kommer også an på eieren og oppdretter selvfølgelig!

Og om morgenen verdens beste vekkerklokke.......stikker snuta forsiktig borti henda våres for og vekke oss.....Selvfølgelig etter at klokka har ringt fire fem ganger først!!

Ønsker deg lykke til med valget av hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...