simsalabim Skrevet 10. mars 2004 #1 Skrevet 10. mars 2004 Vet noen hvordan man kan få musikk på hjemmesiden?
Gjest Starya Skrevet 10. mars 2004 #2 Skrevet 10. mars 2004 Ja. Eller.. Jeg vet hvordan jeg får det inn når jeg bruker frontpage da.
Crazee Skrevet 10. mars 2004 #3 Skrevet 10. mars 2004 Kva type musikk? Midi, mp3, eller anna? Og skal det spela automatisk (ikkje alle likar det - tenk på kritikken mot lydreklame; folk høyrer kanskje allereie på musikk) eller skal du klikke for å starte å spela? For å klikke for å starte midimusikk, så går det å berre lenke til midi-fila. (I alle fall for meg - eg gjorde det nett på ei webside.) Det går òg an å bruke <object>-taggen (evt. <embed for nokre eldre nettlesarar), eller lage ein liten flash-player for mp3, wav. Skulle jo gjerne fortalt korleis du skulle bruke <object> - men det må eg i så fall slå opp sjølv, òg...
Crazee Skrevet 10. mars 2004 #4 Skrevet 10. mars 2004 Ja. Eller.. Jeg vet hvordan jeg får det inn når jeg bruker frontpage da. Korleis ser koden ut når du gjer det? *nyfiken*
Gjest Starya Skrevet 10. mars 2004 #5 Skrevet 10. mars 2004 Usj, da må jeg åpne og se etter.. *tusler avgårde*
Gjest Starya Skrevet 10. mars 2004 #6 Skrevet 10. mars 2004 Satte inn en snutt som var en windows media fil eller noe sånt. Da ble koden slik: <embed width="128" height="128" src="file:///C:/filnavn.wma"> Prøvde med mp3, funka like fint. Med denne funksjonen får du opp en "boks" (den kan skjules), musikken starter automatisk når siden åpnes. Er boksen skjult får du ikke stoppet den, etter hva jeg kan se.
Crazee Skrevet 10. mars 2004 #7 Skrevet 10. mars 2004 Takk skal du ha Kjenner til embed; det er ein del parametrar du kan bruka til den der, slik at du bl.a. kan skjula kontrollpanelet: width=xx height=yy autostart=true|false loop=true|false hidden=true|false Altså: <embed src="musikk.mp3" autostart="false"> - så må du starte manuelt. Er jo i bruk enno, den taggen, så den er jo nyttig å hugse på... Slo forresten opp korleis du skal bruke <object> òg, eg: Valid Method: First make sure that your document has an XHTML doctype listed as the first tag on the page: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> Find a location on your page where you would want controls to appear. Add in an object tag: <object data="soundfile.mid" codetype="audio/mid"> </object> Change "soundfile.mid" to the midi you want to play. If you change it to a wav or other audio file, change the codetype as well.
Gjest -Starya Skrevet 11. mars 2004 #8 Skrevet 11. mars 2004 width=xx height=yy autostart=true|false loop=true|false hidden=true|false Altså: <embed src="musikk.mp3" autostart="false"> - så må du starte manuelt. Aha, kjekt å vite! *noterer* Takker. :rosasmil:
simsalabim Skrevet 11. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2004 Takker skal prøve igjen,jeg prøvde å laste opp ei fil med musikk men det gikk ikke. :-? Men jeg skal ikke gi meg :-)
jordbær Skrevet 11. mars 2004 #10 Skrevet 11. mars 2004 Uæh... Hjemmesider/web-sider med musikk er ekkelt! Sårry.. Måtte bare kommentere det!
Gjest Starya Skrevet 11. mars 2004 #11 Skrevet 11. mars 2004 Nja, det avhenger nå også litt av musikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå