Gå til innhold

Føler meg litt fanget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er litt over et år og går som et uvær. Hun har gått en stund så hun går stødig og driver nå å utforsker på harde livet. Det er høyt og lavt hele tiden. Og jeg får ikke gjort stort når hun er våken. Prøver jeg å legge sammen klær, vaske opp og lignende så er hun så nysgjerrig på hva jeg gjør at hun vil helst opp på armen.

Hun leker fint på gulvet dersom jeg sitter på gulvet ved siden av henne, men gjør jeg ikke det så er hun enten på tokt eller henger i beina mine. Vi er ute en tur de dagene det ikke er for kaldt. Hun er for liten ennå til å ha glede av tegning og duplo og slikt tidsfordriv så dagene kan bli veldig veldig lange, noe som resulterer i at vi ofte får litt besøk eller drar på besøk.

Jeg vet dette er vanlig, måtte bare få det ut. Jeg ser frem til hun blir litt mer selvstendig hva gjelder leking.

Anonym poster: e977603248c75f2a811cb93d57d0704a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om det er åpen barnehage i nærheten, dersom hun ikke går i barnehage til vanlig. Jeg hadde en sånn en, gikk tidlig, høyt og lavt og aldri i ro. Derimot så lekte hun fint alene da, men lekingen innebar ofte å klatre til tops i reoler og utforske alt av skuffer og skap og planter og hva har du. Åpen bhg var en sjanse til å la henne ta seg ut med andre små knotter i trygge omgivelser.

Skrevet

Det er da helt normat at 1 åringer er travle. Frem til de er 2 er det hektisk. Tenk på oss som har 20 slike 1 åringer i barnehagen og løpe etter. Dagens trim har jeg på jobb for å si det slik ;) Kos deg med aktivt barn og gå heller ut. Lek mye ute og de får utforske nærområde.

Anonym poster: 2e4f4b3830040ea268947b0955f6e16d

Skrevet

Hos oss må 1 åringene leke med duplo og tegne. Da setter vi dem ved bordet og de synes det er moro. Da kommer de også opp i høyde og leker fint med duplo ved bordet, eller tegning, plastalina ect. De kan gjøre alt som andre barn gjør hos oss ihvertfall.

Skrevet

Min 1åring leker med duplo, tegner og maler. Ikke for liten til det. Han har lekt med duplo lenge før han ble 1 år. Så klart er dagene travle. Derfor tar jeg huset når han sover.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, jeg synes den perioden der var slitsom. Nå er sønnen min nettopp fylt to år, og alt er veldig mye bedre enn det var i fjor. Det at vi kan leke med ting som gir bittelitt mening for meg også (f.eks. Brio-tog) hjelper veldig. Samtidig tror jeg ikke selvstendighet når det gjelder leking er noe som kommer helt av seg selv, det må de læres. Jeg er alene med sønnen min, derfor har han blitt vant til at han må klare seg selv mens jeg gjør ting jeg må gjøre.

Skrevet

Det er da helt normat at 1 åringer er travle. Frem til de er 2 er det hektisk. Tenk på oss som har 20 slike 1 åringer i barnehagen og løpe etter. Dagens trim har jeg på jobb for å si det slik ;) Kos deg med aktivt barn og gå heller ut. Lek mye ute og de får utforske nærområde.

Det er mye som er normalt, men det er nå bare en av mine som har vært helt vill i knickersen og utforskende så til de grader at man ble hemmet i hverdagen. De andre har vært mye mer bedagelige og lekt og utforsket på en roligere måte.

Skrevet

Hos oss må 1 åringene leke med duplo og tegne. Da setter vi dem ved bordet og de synes det er moro. Da kommer de også opp i høyde og leker fint med duplo ved bordet, eller tegning, plastalina ect. De kan gjøre alt som andre barn gjør hos oss ihvertfall.

Må? Hvordan tvinger du en ettåring til å leke med f.eks Duplo?

Takk for gode innspill :)

Er det noe i det Marmot sier? At selvstendighet må læres? Jeg forsøker å si at "nå må mamma gjøre det og det før hun kan ta deg opp", men hun henger i buksebenet eller henger i andre ting hun ikke skal. Jeg skjønner ikke hvordan jeg per dags dato skal lære henne selvstendighet. Jeg hadde håpet at dette var noe som kom litt mer av seg selv med alderen jeg....

Skrevet

Selvstendighet og fantasi er noe man må utvikle. Hos noen kommer det raskere enn andre.

Om foreldrene alltid er med å leker og slik lærer de ikke å leke alene. Om de av og til "må" leke eller gjøre andre ting alene utvikler selvstendingheten og fantasien seg.

Jenta mi er 2 år og to måneder, og hun har vi "trent" til å utforske alene siden hun var ganske liten. At hun f.eks starter å tegne eller bygge lego alene, og at jeg skal gjøre ferdig det jeg holder på med før jeg kommer. Hun er kjempe flink å leke seg alene nå, og elsker å sitte med nabby og andre ting mens jeg lager middag eller vasker klær. Hun har siden hun var rundt året gammelt kost seg inn på lekerommet sitt istedenfor å sitte på stuen. Ikke fordi hun ikke får lov å sitte på stuen, det får hun! (Men jeg rydder alt på plass på lekerommet etter hun har lagt seg). Vi leker selvfølgelig kjempe mye sammen med henne, men mener også at barn må kunne underholde seg selv litt uten at voksne må sitte heeeelt inntil hele tiden

Skrevet

Selvstendighet og fantasi er noe man må utvikle. Hos noen kommer det raskere enn andre.

Om foreldrene alltid er med å leker og slik lærer de ikke å leke alene. Om de av og til "må" leke eller gjøre andre ting alene utvikler selvstendingheten og fantasien seg.

Jenta mi er 2 år og to måneder, og hun har vi "trent" til å utforske alene siden hun var ganske liten. At hun f.eks starter å tegne eller bygge lego alene, og at jeg skal gjøre ferdig det jeg holder på med før jeg kommer. Hun er kjempe flink å leke seg alene nå, og elsker å sitte med nabby og andre ting mens jeg lager middag eller vasker klær. Hun har siden hun var rundt året gammelt kost seg inn på lekerommet sitt istedenfor å sitte på stuen. Ikke fordi hun ikke får lov å sitte på stuen, det får hun! (Men jeg rydder alt på plass på lekerommet etter hun har lagt seg). Vi leker selvfølgelig kjempe mye sammen med henne, men mener også at barn må kunne underholde seg selv litt uten at voksne må sitte heeeelt inntil hele tiden

Funker det for en som er rundt året og forklare at nå må du bygge Lego mens mamma legger sammen klær?

Får prøve å lære opp etterhvert :)

Skrevet

Lekegrind?

Det blir bare hyl og skrik :) men hun må være der når jeg skal på do. Men ikke et sted hun vil være over lengre tid :)

Skrevet

Funker det for en som er rundt året og forklare at nå må du bygge Lego mens mamma legger sammen klær?

Får prøve å lære opp etterhvert :)

Var ikke helt det jeg mente da. Altså, hun har lenge vært glad i å sitte for seg selv med lego, puslespill og bøker.så hun bryr seg ikke om jeg sitter å bretter klær mens hun leker. Det gjør ikke henne noe om jeg går i etasjen under for å sette på en maskin med klær, mens hun blir igjen på stuen.

Skrevet

Jeg har to slike, twins, som henger i beina mine hele dagene. Jeg får ikke gjort husarbeid, og har heller ingen å besøke/ få besøk av, da vi bor på mannens hjemsted og jeg ikke kjenner noen. Fanget ja!

Men regner med at det blir enklere når de blir litt eldre og får mer glede av å leike med hverandre!

Anonym poster: 37b05bf46330d05d879d0220e4d0676a

Skrevet

Tvillingmamma jeg og. Lurt å "ta dem med" på egne gjøremål. Når jeg bretter klær så gir jeg dem et håndkle hver, og da er de opptatte med å herme meg.. Er jeg på kjøkkenet roter de i en skuff og drar ut sleiver og ting mens jeg gjør mitt. Er jeg på do har de hver sin dorull.. osv. Ting tar tid... mye lenger tid enn man ellers ville brukt på slike gjøremål, fordi halvparten av tida går med på å "vise" hva vi skal gjøre eller hindre dem i å slå eller bite hverandre.. Men man får da gjort noe en gang i mellom...

Alle andre ting enn leker er i alle fall interessante. Finn noe annet som de ikke kan ha i stykker, seg selv eller andre på.. så er de mer medgjørlige synes jeg.

*sliiiiten*

Skrevet

All ære til dere som har tvillinger!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to slike, twins, som henger i beina mine hele dagene. Jeg får ikke gjort husarbeid, og har heller ingen å besøke/ få besøk av, da vi bor på mannens hjemsted og jeg ikke kjenner noen. Fanget ja!

Men regner med at det blir enklere når de blir litt eldre og får mer glede av å leike med hverandre!

Anonym poster: 37b05bf46330d05d879d0220e4d0676a

Tvillingmamma jeg og. Lurt å "ta dem med" på egne gjøremål. Når jeg bretter klær så gir jeg dem et håndkle hver, og da er de opptatte med å herme meg.. Er jeg på kjøkkenet roter de i en skuff og drar ut sleiver og ting mens jeg gjør mitt. Er jeg på do har de hver sin dorull.. osv. Ting tar tid... mye lenger tid enn man ellers ville brukt på slike gjøremål, fordi halvparten av tida går med på å "vise" hva vi skal gjøre eller hindre dem i å slå eller bite hverandre.. Men man får da gjort noe en gang i mellom...

Alle andre ting enn leker er i alle fall interessante. Finn noe annet som de ikke kan ha i stykker, seg selv eller andre på.. så er de mer medgjørlige synes jeg.

*sliiiiten*

Jeg er tvillingmamma og jeg kan skrive under på at de tre første årene var et sant h... Noen ganger var jeg så sliten at jeg bare gråt. Det blir lettere, mye lettere. Utfordringen var å sette regler og få de til å følge dem. Jeg kunne si at det ikke var lov å hoppe i sofaen men jeg måtte si det først til den ene og så den andre. At jeg snakket til de begge to samtidig var jo ikke mulig i deres hode, de var jo to ulike gutter :ler: Til slutt ga jeg opp å mase og bestemte meg for å ta de på volumet. Ikke rop, ikke skrik, skal dere bråke får dere gå på rommet osv. DET hjalp!! Det var jo ikke gøy å hoppe i sofaen eller klatre på taket hvis de ikke kunne rope. Samtidig lot jeg de være i fred så fort de hadde en fin lek sammen, så fikk heller middagen vente en halvtime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...