Gå til innhold

Hva kan man få hjelp til fra venner/familie/bekjente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i sommer, og har ikke så god råd. Jeg tenkte derfor å kanskje benytte meg av venner og familie som er invitert i bryllupet, kanskje de kan ordne noe, så det blir litt billigere?

Men jeg kommer ikke på noe. Det første som falt meg inn var frisyre og fotograf, men jeg kjenner ingen frisører eller fotografer.

Flere forslag?:)

Anonym poster: 0cf61ba141cfcb1b7152c60e0e90844f

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_drømmer4livet
Skrevet

ett godt råd. ikke gift dere til sommeren. bruk ett par år på å spare...

• Liker 15
Skrevet

severing (mest ved buffet og denslags), toastmaster, ta med seg kake, kjøre brudeparet fra vielse til festlokalet, kanskje litt rydding etterpå eller hjelp med å dekke på, vaske opp, stå i baren...

Noen av disse er det vanligere å be om vennehjelp til enn andre. og noen er mye mer jobb enn andre. Men jeg ville virkelig tenkt meg om både en og to ganger før jeg spurte noen. Det er viktig for oss at gjestene våre skal være nettopp gjester. Det å ha en oppgave gjør at de ikke får slappet av og nytt dagen på samme måte. Særlig hvis det er ting som servering/rydding/oppvask som gjerne pågår litt utover kvelden (det gjelder jo fotograf også, forsåvidt).

men altså, folk er forskjellige og noen bryr seg mye mindre om å bruke litt tid på sånt enn andre. Se an de dere kjenner og se om det kan være noen gode kandidater. Ellers er dere nok nødt til å spare litt mer, jeg synes det blir grunnleggende veldig feil å basere seg på at gjestene skal hjelpe til! (og husk for guds skyld å gi dem litt betalt eller en gave som takk for hjelpen)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det virker litt rart å 'spekulere i' hva du kan bruke venner og bekjente til. Det bør heller komme som en positiv overraskelse, en slags bonus som man ikke tar for gitt, mener nå jeg.

Jeg synes det er greit å spørre om noen har lyst til å bake en kake. Det synes folk flest er hyggelig å kunne bidra med og krever ikke allverden av hverken tid eller penger for den som blir spurt.

Frisør- og fotografoppgaver er et mye større ansvar som bør lønnes på en eller annen måte (gavekort, kontanter).

Hvis dere er helt avhengig av tjenester fra venner og familie for å kunne gjennomføre bryllupet, ville jeg ventet litt og heller spart en stund til. Eller hatt færre gjester. Vi betaler ALT i vårt bryllup selv og skal ikke spørre om en eneste tjeneste. Vi ønsker at gjestene skal være GJESTER og ingenting annet. Men så er vi godt voksne i førtiårene som arrangerer bryllup uten innblanding/hjelp fra mødre og andre. Er sikkert annerledes hvis man er tjue år yngre enn det vi er.

Anonym poster: 3fa4577336af9172c13224c318143150

• Liker 5
Skrevet

Har dere ikke råd, så må dere ha et mindre bryllup. Har du ikke råd til fotograf, så er det sikkert noen som er flinke til å ta bilder, men da blir det selvfølgelig ikke samme kvalitet.

De som er bedt i bryllup som må hjelpe masse til vil ikke synes det er stas. Da er de ikke lenger gjester.

Hvis du absolutt vil ha flere gjester, så kan dere skrive at dere ikke vil ha gave, men at alle tar med litt mat selv.

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere må gifte dere til sommeren? Er det ikke bedre å spare penger og vente 1-2 år? Og som jeg skrev, hvis dere absolutt må, så ville jeg hatt en veldig lite og intimt bryllup, for da har dere også muligheten til å lage mat selv, ha det hjemme/leie mindre lokale osv. Det med fotograf så kan dere ha masse engangskamerar som folk bruker. Er det en dere kjenner som er glad i å ta bilder, som gjerne vil gjøre det, så må dere gi noe tilbake, som en god vin eller no.

• Liker 4
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Vi skal ha et skikkelig dugnadsbryllup og er et kjempeeksempel på et bryllup der alle har et eierskap. :-)

Hjelp trenger ikke være fysisk hjelp samme dag, hjelp kan være å bruke kontaktnettverket for å få ting både billigere og bedre! Tenk litt utenfor boksen sparer dere masse penger!

Eks. Vi skal ha bryllupet vårt i hagen hjemme på gården leie: 0,- tante og onkel har spurt vennepar av seg om lån av telt som de brukte til deres bryllup, der sparer vi minst 5000,-! Søsteren min sin venninne stiller opp som stylist og frisør hele dagen, myyyyye billigere selv om hun skal få gave. Pappa ordner blomster siden det er hans yrke, bruker kontakter og kan kjøpe til grossistpriser. Samme med tappetårnet brudgommen vil ha med øl. + + + . :-D

sett dere ned alle sammen, involver folk, hos oss har det vært en overveldende respons på og hjelpe til, det blir masse jobb i forkant, men det kommer til å bli personlig og kjempefint! :-)

lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Mitt tips må være å se an gjestene. Er dere omgitt av travle småbarnsfamilier, ville jeg heller ventet et år enn å satse på at jeg stiller opp. Jeg hadde typisk sagt ja til noe jeg egentlig ikke orker, for å være grei, og hatet hele greia...

Andre synes det er moro å være med. Men vær nå sikker på at de synes det er gøy, før de spør. Mange har mer enn nok å henge fingrene i i hverdagen ;)

Anonym poster: 455ce7d3bce17ae0ba1b5ab7009fe2a4

• Liker 6
Skrevet

"ville jeg heller ventet et år enn å satse på at folk stiller opp" skulle det vært :)

Anonym poster: 455ce7d3bce17ae0ba1b5ab7009fe2a4

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Vi betaler også alt selv. Har valgt mange dyre løsninger som mange andre ikke gidder, men det har vi kunnet pga kostnadene er lave andre steder enn hvis vi ikke hadde hatt hjelp.

Mamma har feks ingenting hun skulle ha sagt mht pynt, men hun tar seg av all logistikk og det praktiske når det kommer til servering og dekketøy.

så lenge vi/dere betaler selv er det vi som bestemmer hva som kommer inn og hva som droppes. :-)

synes det er synd at ikke flere bruker kontaktnettverket som mange slektninger og venner sitter på. Det er ikke alle det passer for eller som ønsker en full pakke på et hotell og restaurant der man er prisgitt en imøtekommen hovmester. :-)

Skrevet

Vi skal ha litt hjelp, men de vi har spurt er av typen som synes det er helt ok og en selvfølge å bidra. Rydding og div. under selve festen har vi bestemt oss for ikke å bruke gjestene til. Da finner vi heller et par naboer eller bekjente som synes det er ok å stille opp. Jeg vil ikke at familien eller venner skal måtte bruke tid på å rydde og vaske opp i finstasen denne kvelden.

Hvis du skal få noen til å ta bilder, så vær sikker på at de tar gode bilder da! Er litt nedtur om dere får dårlige bilder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vel heller ha tatt det som en hyggelig overraskelse om noen av gjestene tilbød seg å hjelpe til med noe, enn å be om at folk skal gjøre ting gratis for dere. Å spørre om noen kan ta med en kake er i en helt annen kategori enn å spørre f.eks. en frisør om å ordne håret ditt gratis. Det er rett og slett frekt. (En venninne av meg driver egen salong, og hun sier at om hun skulle ha gitt rabatter og ordnet gratis for alle de som synes de burde få det av henne. så hadde hun gått konkurs.)

Når det er sagt, så kan du sikkert spørre noen om å bake, noen om å hjelpe til å dekke bord og pynte, være toastmaster, lage en spilleliste med musikk osv, men ikke spør folk som har noe som levevei om å gjøre noe gratis for deg, med mindre det er broren din el. Det setter dem i en kinkig situasjon og neon av dem vil helt sikkert si ja, selv om de mener nei.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville vel heller ha tatt det som en hyggelig overraskelse om noen av gjestene tilbød seg å hjelpe til med noe, enn å be om at folk skal gjøre ting gratis for dere. Å spørre om noen kan ta med en kake er i en helt annen kategori enn å spørre f.eks. en frisør om å ordne håret ditt gratis. Det er rett og slett frekt. (En venninne av meg driver egen salong, og hun sier at om hun skulle ha gitt rabatter og ordnet gratis for alle de som synes de burde få det av henne. så hadde hun gått konkurs.)

Når det er sagt, så kan du sikkert spørre noen om å bake, noen om å hjelpe til å dekke bord og pynte, være toastmaster, lage en spilleliste med musikk osv, men ikke spør folk som har noe som levevei om å gjøre noe gratis for deg, med mindre det er broren din el. Det setter dem i en kinkig situasjon og neon av dem vil helt sikkert si ja, selv om de mener nei.

Sånn til TS' forsvar så sa hun jo ikke gratis da - hun sa billigere. (selv om jeg i utgangspunktet er ekstremt enig id et du skriver!)

Anonym poster: 0370ab5f56364dc5441bbc399c16dcc3

Skrevet

Vi skal gifte oss i sommer, og har ikke så god råd. Jeg tenkte derfor å kanskje benytte meg av venner og familie som er invitert i bryllupet, kanskje de kan ordne noe, så det blir litt billigere?

Men jeg kommer ikke på noe. Det første som falt meg inn var frisyre og fotograf, men jeg kjenner ingen frisører eller fotografer.

Flere forslag? :)

For å gjøre det billigere er det veldig lurt å involvere flest mulig, men ikke i så stor grad at det faller så mye på enkelte at de ikke klarer eller vil gjøre det (annet enn søsken, svigersøsken, far og mor og svigerforeldre).

Jeg kan komme med noen eksempler på hvordan man gjøre det billigere (og kanskje også "tjene" noen kroner ved å omfordele). Man må også tenke på det utvidede nettverket. Venner og familie har jo gjerne venner og familie selv også som kan hjelpe til med mat, frisør, sy osv.

Noen ting gir seg selv:

- Be venner/familie om å være toastmaster og servitører.

- Få slekt og venner til å lage kaker.

- Få oversikt over hva folk har tilgjengelig (duker, te-lys, stearinlys, spiller noen i band eller kjenner noen som gjør det?, har noen servietter i den fargen dere trenger, har noen kontakter som er frisør? Har noen mye brus liggende?), sett opp en liste over hva dere trenger og spør rundt)

Andre ting kan man gjøre om man har eget lokale hvor man selv bringer mat:

- Be folk som bor nært svenskegrensa om å kjøpe kvoten sin til dere når de likevel er over

- Be folk som bor nært svenskegrensa om å kjøpe inn mat/snacks til dere når de likevel er over

- Kan noen tilberede nattmaten?

- Har noen dere kjenner bartenderkurs eller er flinke til slikt?

- Kanskje kjenner noen en kokk?

"Inntjening"

- Leie lokaler hvor rom er inkludert i leien, lei dem ut for litt ekstra til nær familie (slik gir de et lite bidrag).

- Spør rundt om folk har litt ledig pass hjemme hos seg, om de har så kan jo dere få en venn(eller gjøre det selv) til å være kontaktsentral og formidle dette rundt til folk som ønsker dette mot en hundrings per person for.eks.

- Be om pengegaver til bursdag/jul fordi det er bryllup snart. Gjør klart at det er til bryllupet dere ønsker dere penger, folk blir gjerne litt mer rause da.

- Spør besteforeldre/foreldre om bidrag til bryllupet.

- Tilby dere å hjelpe andre for ting de trenger hjelp til (snømåking, male hus osv) mot at dere får et bidrag.

- Undersøk om noen kjenner noen som har konfirmasjon/bryllup i samme periode og tilby dere å ta i mot alt som er til overs av brus, pynt osv. Noe tar dere selvfølgelig gratis, men gi et tilbud under innkjøpspris på brusen for.eks.

Det gjelder å være lur og å bruke kontaktene sine så kan man få gjort et bryllup unna veldig billig. Det er forventet at folk stiller opp til et bryllup så folk sier gjerne ikke nei, så da blir det fort veldig greit.

Den viktigste jobben man selv gjør er å koordinere alle de som hjelper. Dette kan være krevende så man må være klar over at man ikke bidra alltid på andre områder, så sørg for at man utfordrer venner og familie til å ta ansvar for sitt område og å levere innfor forventningene.

Anonym poster: 79c931a3d3ca9b2dfc832af91d150e99

• Liker 1
Skrevet

Hvis folk tilbyr seg å hjelpe deg er det flott, men du spør ikke gjester om de kan hjelpe. Det er bare arrogant.

Skrevet

- Få oversikt over hva folk har tilgjengelig (duker, te-lys, stearinlys, spiller noen i band eller kjenner noen som gjør det?, har noen servietter i den fargen dere trenger, har noen kontakter som er frisør? Har noen mye brus liggende?), sett opp en liste over hva dere trenger og spør rundt)

- Be folk som bor nært svenskegrensa om å kjøpe kvoten sin til dere når de likevel er over

- Be folk som bor nært svenskegrensa om å kjøpe inn mat/snacks til dere når de likevel er over

"Inntjening"

- Leie lokaler hvor rom er inkludert i leien, lei dem ut for litt ekstra til nær familie (slik gir de et lite bidrag).

- Spør rundt om folk har litt ledig pass hjemme hos seg, om de har så kan jo dere få en venn(eller gjøre det selv) til å være kontaktsentral og formidle dette rundt til folk som ønsker dette mot en hundrings per person for.eks.

- Undersøk om noen kjenner noen som har konfirmasjon/bryllup i samme periode og tilby dere å ta i mot alt som er til overs av brus, pynt osv. Noe tar dere selvfølgelig gratis, men gi et tilbud under innkjøpspris på brusen for.eks.

Det gjelder å være lur og å bruke kontaktene sine så kan man få gjort et bryllup unna veldig billig. Det er forventet at folk stiller opp til et bryllup så folk sier gjerne ikke nei, så da blir det fort veldig greit.

Den viktigste jobben man selv gjør er å koordinere alle de som hjelper. Dette kan være krevende så man må være klar over at man ikke bidra alltid på andre områder, så sørg for at man utfordrer venner og familie til å ta ansvar for sitt område og å levere innfor forventningene.

Dette blir i overkant frekt for meg. "Hei, kan vi få stearinlysene og de to kassene med brus fra konfirmasjonen deres?" Jeg hadde ihvertfall fått hakeslipp om noen hadde "tilbudt seg" å avlaste meg for de serviettene og mineralvannet jeg hadde betalt for. Det er i min familie og vennekrets ikke forventet at man stiller opp noe videre ut over å bake en kake og kanskje dekke bord eller holde en tale til et bryllup. Man blir jo invitert som gjest, og om noen hadde basert bryllupet sitt på å melke omgangskretsen for penger ved å ta betalt for at noen skulle overnatte hos privatpersoner som generøst tilbyr seg å huse langveisfarende, så hadde neppe sjokkbølgene lagt seg på måneder.

Min anbefaling er å ikke prøve å tyne penger ut av gjestene og familiene deres...

• Liker 14
Skrevet

For å gjøre det billigere er det veldig lurt å involvere flest mulig, men ikke i så stor grad at det faller så mye på enkelte at de ikke klarer eller vil gjøre det (annet enn søsken, svigersøsken, far og mor og svigerforeldre).

Jeg kan komme med noen eksempler på hvordan man gjøre det billigere (og kanskje også "tjene" noen kroner ved å omfordele). Man må også tenke på det utvidede nettverket. Venner og familie har jo gjerne venner og familie selv også som kan hjelpe til med mat, frisør, sy osv.

Noen ting gir seg selv:

"Inntjening"

- Be om pengegaver til bursdag/jul fordi det er bryllup snart. Gjør klart at det er til bryllupet dere ønsker dere penger, folk blir gjerne litt mer rause da.

- Tilby dere å hjelpe andre for ting de trenger hjelp til (snømåking, male hus osv) mot at dere får et bidrag.

Hvis du vil ende opp som tidenes mest leste email og på forsiden av alle aviser: http://shine.yahoo.com/love-sex/bridezillas-crazy-email-bridesmaids-goes-viral-respond-her-201500809.html så er den "planen" en fantastisk idé.

• Liker 1
Skrevet

Flere forslag? :)

Lage middagen /bidra til koldtbordet, bake kaker, servere, handle inn alkohol /drikke, bidra med sminken, rengjøre lokalet etterpå og lage par sanger? ;)

Skrevet

Hadde en bekjent spurt meg om hjelp til bryllupoet sitt så hadde jeg spurt henne om hun var rektig rett.

Skrevet

jeg kommer til å spørre om kakebake-hjelp, og hjelp til å pynte lokalet / dekke bord :) i hovedsak kommer jeg til å spørre forlover-jentene mine og nærmeste familien som foreldre og søsken :)

utover det skal gjestene få være gjester, og vi må sørge for å ordne alt annet!

tilbyr gjestene seg å hjelpe til med andre ting, er det velkomment, men syns det blir frekt å forvente at gjestene skal stille opp utover dette igrunn.. men det kommer nok an på familiene og brudeparene om hva de syns er for frekt å be gjestene om..

Skrevet

Noen ting gir seg selv:

"Inntjening"

Dette må være tull?!

1) Med andre ord lure og manipulere folk til å tro at de skal bidra bare bittelitt.

2) Jeg var en gang dum nok til å si ja til å servere i en tidligere kollegas bryllup. Hun presenterte det som om det var en ære å få lov å bli spurt, å få lov til å være der på dagen hennes. Jeg var i kirken og alt og ga dem gave, men i virkeligheten var jeg jo bare gratis arbeidskraft. Ikke var jeg eller de andre servitørene særlig duganes heller. Rekecoktailene som var forretten deiset i gulvet fra de glatte fatene. Heldigvis var det en venn av en av familiene der som hadde litt peil på servering som fikk lagt noen våte servietter under glassene. I dag føler jeg meg kun dum og veldig utnyttet av en grådig gjerrigknark av en brud.

3) Dette er ikke annet enn å tigge. Telys og servietter går sjelden ut på dato, så det er vel for de færreste noe problem å ha slikt liggende. Det samme gjelder faktisk brus. Brus blir ikke dårlig på mange måneder. Det er langt ærligere å lage spleiselag med lister som gjestene kan skrive seg opp på, så kan de selv velge hva de vil bidra med.

4) Å leie ut rom og kreve ekstra betaling f.eks. av familie er svindel og ikke noe annet. Det var en tråd om et slikt bryllup tidligere i år: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=635131&st=180#entry10781776

5) Joda, å kreve bookinggebyr for shitty privat overnatting blir nok populært, skal dere se. Er det til og med snakk om å ta betaling for å la en gjest bo gratis hos venner og kjente?

6) Se 3), dette er tigging, og ingen barmhjertig "avlastning".

7) Hvis folk skal bidra, må de få gjøre det på egne premisser. Dersom noen får ansvar for noe, ja, så er det de som setter standarden også. Utover det kan man ikke kreve noe som helst.

Makan. Hadde noen jeg kjenner arrangert bryllup på denne måten, hadde de fort blitt dumpet!

Anonym poster: 80132c78c04d589dc03350f8cf5d47f4

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...