Gå til innhold

Min sønn har så og si ingen venner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Han er 11 år og skulle feire bursdagen sin på badeland fredag før jul. Han invterte 6-7 stk. En annen som han kjente skulle også ha bursdagsbesøk samme dag, men senere på dagen. Han hadde også invitert de samme som min sønn.

Den store dagen kommer og bare en av de han har invitert kommer. Denne gutten kunne fortelle at den andre gutten som også skulle ha bursdagsbesøk samme dag hadde sagt til alle at hans besøk skulle begynne tidligere enn det han hadde sagt. Og jeg lurer på om det er fordi min sønn inviterte de samme som den andre gutten hadde invitert, for opprinnelig skulle hans besøk begynne kl 17, mens min sønn sitt selskap begynte kl 14:30....

Jeg tar ikke i når jeg sier at sønnen min ble VELDIG skuffet og lei seg og følte at han andre gutten hadde framskyndet sitt selskap pga at min sønn også skulle ha selskap...

Min sønn har ikke så mange å være med. Den ene kameraten som han er med, kjenner flere av guttene i klassen til min sønn og de "kjemper" om denne kameraten. Mens jeg ikke kan forstå hvorfor min sønn vil være venn med denne gutten, da han har mobbet og slått til min sønn....

Men hva kan jeg gjøre som mor? Jeg ser på sønnen min at han er lei seg og vil gjerne ha venner, bestevenner. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre...

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest snakke sammen
Skrevet

Her er det slik at hvis noen har bursdag omtrent på samme tid, så har de ofte feiring sammen. Hva om du om foreldrene til den andre bursdagsgutten hadde snakket sammen på forhånd, og laget en avtale? Enten avtalt slik at den andre gutten ikke fikk mulighet til å flytte på tidspunktet, eller at dere holdt selskap sammen. Kanskje gjøre det neste år?

Skrevet

Dette er konsekvensene som vi ser av feminismen. Gutter eier ikke lenger guts. Gutter lar seg tråkke på og bli rakket ned på av andre fordi de er for feminiserte. Vil du gutten din vel så flytt ut av Norge og til et samfunn som ikke er ødelagt av feminismen. Som Finland feks. Lær han å være en ekte manne-mann. Så han våger å slå tilbake mot de som fornærmer han på den måten.

Gjest oreokaka
Skrevet (endret)

Snakk med foreldrene til den andre gutten som også skulle feire bursdag?

Edit. Skrivefeil.

Endret av oreokaka
  • Liker 2
Skrevet

Her er det slik at hvis noen har bursdag omtrent på samme tid, så har de ofte feiring sammen. Hva om du om foreldrene til den andre bursdagsgutten hadde snakket sammen på forhånd, og laget en avtale? Enten avtalt slik at den andre gutten ikke fikk mulighet til å flytte på tidspunktet, eller at dere holdt selskap sammen. Kanskje gjøre det neste år?

Jeg visste ikke om denne bursdagen før 1-2 dager før. Vi kjenner heller ikke foreldrene og jeg visste ikke at denne andre gutten skulle ha bursdag samme dag. Hadde jeg visst det, så hadde vi tatt en annen dag, men invitasjoner var allerede delt ut.

• Liker 2
Skrevet

Dette er konsekvensene som vi ser av feminismen. Gutter eier ikke lenger guts. Gutter lar seg tråkke på og bli rakket ned på av andre fordi de er for feminiserte. Vil du gutten din vel så flytt ut av Norge og til et samfunn som ikke er ødelagt av feminismen. Som Finland feks. Lær han å være en ekte manne-mann. Så han våger å slå tilbake mot de som fornærmer han på den måten.

Han tar igjen og sier ifra, det er null problem. Men han er venn med mobberen sin fordi han ikke har noen andre å være med. Det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg egentlig...

• Liker 2
Gjest snakke sammen
Skrevet

Når det gjelder å få venner: Holder gutten din på med noen fritidsaktiviteter? Er det evt. andre i klassen som driver med det samme? Hvis ikke, er det mulig å koble gutten din inn på aktiviteter som andre i klassen holder på med? Har dere "åpent hus", dvs. kan gutten din ta med seg venner hjem? Får han ha overnattingsbesøk? Tar dere med gutten deres og venner på ulike aktiviteter?

Gjest snakke sammen
Skrevet

Jeg visste ikke om denne bursdagen før 1-2 dager før. Vi kjenner heller ikke foreldrene og jeg visste ikke at denne andre gutten skulle ha bursdag samme dag. Hadde jeg visst det, så hadde vi tatt en annen dag, men invitasjoner var allerede delt ut.

Hva med å ta det opp med disse foreldrene på en fin måte? Dvs. fortelle hva som skjedde, at gutten din ble veldig skuffet, og om dere kan samkjøre neste år? Barn kan holde på slik, hvis foreldre ikke vet...
Gjest RompeRusk
Skrevet

:( Får vondt av gutten din..

Til neste år ville jeg diskutert dette med foreldrene. Enten ha på 2 forskjellige dager, eller å samkjøre.

Ellers, har gutten din fritidsaktiviteter hvor han kan skaffe seg andre venner? Prøv å få ham i flere sosiale situasjoner hvor han kan bli kjent med nye folk kan hjelpe :)

Håper det ordner seg!

• Liker 7
Skrevet

Ikke infiser denne tråden med dine tåpelige og fordummende holdninger! :angry:

Ingen andre tråder på forumet heller, for den del.

Ts, jeg har ikke erfaringer med problemet, men jeg synes gjest "snakke sammen" og Rumperusk har noen fine svar. :)

Og... om jeg ikke har opplevd det selv klarer jeg veldig godt å forstå hvor vondt det må være for både sønnen din og for deg som mor.

Håper som andre her at dere finner en brukbar løsning på det neste år. :klemmer:

• Liker 4
Skrevet

Når det gjelder å få venner: Holder gutten din på med noen fritidsaktiviteter? Er det evt. andre i klassen som driver med det samme? Hvis ikke, er det mulig å koble gutten din inn på aktiviteter som andre i klassen holder på med? Har dere "åpent hus", dvs. kan gutten din ta med seg venner hjem? Får han ha overnattingsbesøk? Tar dere med gutten deres og venner på ulike aktiviteter?

Han går på fotball og det gjør nesten alle guttene på hans alder. Han kan ta med seg venner hjem hvis han vil det, da spiller de gjerne på dataen. Han har også hatt overnattingsbesøk. Men alt dette har debbet av.. Det er sånn at de er med hverandre hvis de ikke har noen andre å være med, så min sønn er ikke akkurat førstevalget,,,,

Skrevet

Kanskje han har andre interesser enn fotball? Fotball er litt sånn for alle og ikke et sted der man treffer andre med samme interesser som en selv. Om man ikke er av typen som lever for fotball da ....

Hva liker sønnen din å gjøre ? Bor du på en plass der det finnes utvalg i fritidsaktiviteter?

• Liker 1
Skrevet

Been there, done that. Jeg var jenta i klassen på 50 stk og 4 møtte opp av de 25 jeg ba. Verden er grusom, og det å få en start på den måten er sur, men det er sånt man blir sterk av også. Da jeg startet i 10. klasse fikk jeg masse gode venner og ekte venner. og jeg har de samme vennene enda og det er noen år siden jeg gikk ut av ungdomskolen. Jeg er sikker på at gutten din er bra på mange måter, men dessverre har mødre en tendens til å tro godt om sine egne barn og ser ikke hva de andre barna synes om barna sine. men det betyr ikke at han er en "taper" på skolen likevel. Jeg husker den følelsen jeg fikk da såå godt og den unner jeg ingen. Men etterhvert vil han få ekte venner.

Skrevet

vet hvordan det er . jeg vokste opp med kun å ha en kompis. pga jeg var veldig aktiv.. adhd. så ingen andre barn fikk lov av foreldre sine og være med meg.

kan bare si det vil bli bedre fremover. ungdomskolen og vgs. får man håpe går bedre. gjorde det for meg hvertfall.

han vil utvikle gode egenskaper med at han tar vare på de rundt seg ...

så se lyst på deT:)

god jul til dere:)

Anonym poster: 76d48d70fb2430837ab74bd26682b37e

Gjest snakke sammen
Skrevet

Han går på fotball og det gjør nesten alle guttene på hans alder. Han kan ta med seg venner hjem hvis han vil det, da spiller de gjerne på dataen. Han har også hatt overnattingsbesøk. Men alt dette har debbet av.. Det er sånn at de er med hverandre hvis de ikke har noen andre å være med, så min sønn er ikke akkurat førstevalget,,,,

Er dere foreldrene med på fotballtreningen, og får mer innblikk i hva som skjer? Oppsøker gutten din de andre eller sitter han hjemme å venter på besøk? Er det en grunn til at han ikke er "førstevalget"? Er det noe som kan forandres på? Er det noen aktiviteter som kan gjøre han litt "tøffere" i de guttene sine øyne? Er det noen han kan være sammen med, som han selv velger bort?
Skrevet (endret)

Er dere foreldrene med på fotballtreningen, og får mer innblikk i hva som skjer? Oppsøker gutten din de andre eller sitter han hjemme å venter på besøk? Er det en grunn til at han ikke er "førstevalget"? Er det noe som kan forandres på? Er det noen aktiviteter som kan gjøre han litt "tøffere" i de guttene sine øyne? Er det noen han kan være sammen med, som han selv velger bort?

Vi er med på fotballtrening og der går det forsåvidt greit for seg. Han ringer på til andre og spør om de vil være med ut, men de vil aldri være med ut for de spiser enten middag/spiller dataspill/er med andre/være ute osv. Det finnes andre aktiviteter, men de synes ikke min sønn er interessante (hockey, taekwondo f eks). Jeg håper iallefall at ting blir bedre for han, for det er grusomt å se han sitte alene. Det er ofte han kommer hjem igjen når vi har sendt han ut ( når han har sittet inne for lenge ) fordi han ikke har noen å være med...

Endret av Kittykat
Skrevet

Vi er med på fotballtrening og der går det forsåvidt greit for seg. Han ringer på til andre og spør om de vil være med ut, men de vil aldri være med ut for de spiser enten middag/spiller dataspill/er med andre/være ute osv. Det finnes andre aktiviteter, men de synes ikke min sønn er interessante (hockey, taekwondo f eks). Jeg håper iallefall at ting blir bedre for han, for det er grusomt å se han sitte alene. Det er ofte han kommer hjem igjen når vi har sendt han ut ( når han har sittet inne for lenge ) fordi han ikke har noen å være med...

Aktiviteter er ikke bare sport....

Han er tydligvis interessert i data, arranger linkeparty, det er er slager.

Skrevet

Nå er det ikke så uvanlig å være nesten uten venner. Da mener jeg riktige venner. Barn i den alder følger flokken . Det som kan være bekymringsfult er at han er sammen mef mobberen. Dette er ofte personer med lite selvtillit og støt makt i flokken . Sønnen deres bør ikke ha kontakt med mobber pga. Han vil bli utnyttet

Skrevet

Finn nye arenaer hvor sønnen din kan få venner. Det er mange å velge blandt. Skole er bare 1. Nabolag, forskjellige idretter, fritidsaktiviteter som speider, teatergruppe osv. Når så sønnen din får seg noen venner, vil han føle seg mer trygg og avslappet, og trives bedre på skolen også, så få bedre venner der. Prøv å finne en arena hvor ungene er like din sønn som typer.

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

I forhold til bursdag spesifikt så kan kino-bursdag være en god ide. - Da har alle som blir bedt en tendens til å møte opp hvis de har lyst til å se filmen uavhengig av hva de egentlig syns om bursdagsbarnet. Det gjør jo ikke egentlig kjerneproblemet bedre, men kan i alle fal sikre at han ikke blir forlatt på akkurat bursdagen sin til neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...