AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 Jeg har noen spm, som jeg håper noen kan svare på. 1. Jeg vet arbeidsavtalen skal inneholde stillingsprosent, men kan det stå uspesifisert? Er det lov? 2. Om jeg har uspesifisert stillingsprosent, og jobber ca 50%. har jeg noen rettigheter på tapt inntekt, fra Nav? 3. Kan arbeidsgiver styre arbeidsmengden min selv, eller er den muntlige "kontrakten" på 50% bindende? 4. Hvem kan jeg prate med om min arbeidskontrakt, hvilke rettigheter jeg har osv? 5. Ifølge arbeidsmiljøloven, er det 1 eller 3 måneders oppsigelsestid? Hilsen undrende Anonym poster: 7daf50d4b46bb5ac45e35f9790deb821
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 bump Anonym poster: 7daf50d4b46bb5ac45e35f9790deb821
lowercasecaps Skrevet 26. desember 2012 #3 Skrevet 26. desember 2012 Jeg har noen spm, som jeg håper noen kan svare på. 1. Jeg vet arbeidsavtalen skal inneholde stillingsprosent, men kan det stå uspesifisert? Er det lov? Det er ikke noe i veien for at det står uspesifisert, så lenge det står lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid, samt at det foreligger en avtale om særlig arbeidstidsordning etter bestemmelsene om redusert arbeidstid, fleksibel arbeidstid m.v. Dette stiller seg naturligvis annerleders om du fks. er tilkallingsvikar. Se Arbeidsmiljøloven § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen. 2. Om jeg har uspesifisert stillingsprosent, og jobber ca 50%. har jeg noen rettigheter på tapt inntekt, fra Nav? Nei. Personlig har jeg problemer med å forstå logikken bak denne tanken i det hele tatt. 3. Kan arbeidsgiver styre arbeidsmengden min selv, eller er den muntlige "kontrakten" på 50% bindende? Den muntlige avtalen er bindende, men utfordringen din er at det kan lett oppstå uenighet om hva som ble avtalt mellom deg som arbeidstaker og arbeidsgiver. 4. Hvem kan jeg prate med om min arbeidskontrakt, hvilke rettigheter jeg har osv? Er du organisert? Snakk med ditt forbund. Om du ikke er det kan du få hjelp gjennom bla. regelhjelp.no, NAV, mm. 5. Ifølge arbeidsmiljøloven, er det 1 eller 3 måneders oppsigelsestid? Dette er avhengig av lengden på ditt ansettelseforhold og hva som er spesifisert i kontrakten (se Arbeidsmiljøloven § 15-3. Oppsigelsesfrister) Kort fortalt: Ansettelse under fem år gir 1 mnd, fem-ti år gir to mnd, mens mer enn ti år gir tre mnd. Hilsen undrende Anonym poster: 7daf50d4b46bb5ac45e35f9790deb821 I forlengelsen av dette er det verdt å nevne at jeg ikke skal si dette med sikkerhet, men det er det som står på internettet. Det er ca. like vanskelig for deg som for meg å finne frem til denne informasjonen. Håper du får et riktig godt nytt år, 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå