Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sulosi er i sitt tenkende hjørne i natt og har søkt litt på nettet for å finne ut hvilke menigheter som er aktive i debatten rundt Israel og Palestina. Finnes det noen meningheter som ikke deltar i denne debatten? Og hvem støtter hvem? Jeg er ikke ute etter en debatt om hvem som har rett bare så det er sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker selv, men tror mange kristne støtter Israel pga det som står i bibelen ang det lovede landet ol. Selv går jeg av og til i kirka, men ikke en fast kirke og er hva man kan kalle katolikk,men ikke personlig katolikk. I den ene menigheten jeg har gått i, vet jeg at de støtter Israel, men jeg mener uansett at en god kristen ikke skal støtte stater, men mennesker som lider under nød, det minner ikke mye om Jesus sine verdier å støtte krig.

Selv personlig støtter jeg palestinerne fordi de er okkuperte, slik so jeg støtter kristne i Nigeria da det er de som lider mest der.Jeg støtter med andre ord de som lider, ikke regjeringer eller stater som begår folkemord.

Endret av Fortuna Xania
  • Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke helt, men blander du ikke politikk og religion litt her, Sulosi?

Anonym poster: 2f3d4efa71de5936ccbd5356260e62b9

Skrevet

Politikk og relgion? Jeg er vel mer opptatt av enkeltpersoners skjebner enn hvor de måtte bo henne. Politisk har jeg ikke tatt noe standpunkt til noen av disse statene og jeg kommer heller ikke til å gjøre det (og jeg er aktiv i fylkeslag). Den dagen mitt parti tar et standpunkt og velger den ene foran den andre da melder jeg meg ut. Sånn sett så blander jeg muligens politikk og relgion men i denne saken er det vel nesten så godt som umulig å ikke blande de to eller?

Skrevet

Sulosi: AH! Der kom den åpningen jeg ventet på. Du sporet av med ditt sistnevnte spørsmål. Takk! :)

Nei, det trenger ikke være Israel ELLER Palestina. Det finnes en annen løsning faktisk. For det første, mitt inntrykk, mitt personlige inntrykk og mine personlige tanker om konflikten, er at det er tre parter i denne konflikten. Israels regjering, "Palestinas" (Vestbredden har sin, Gaza har sin) regjering og den tredje parten: folket. Mitt inntrykk er at folk flest i Israel ønsker bare en slutt på konflikten, hverken mer eller mindre. Folk flest i Vestbredden og Gaza ønsker også en slutt på konflikten. De ønsker å kunne dra tilbake til sine jobber i diverse "soner", å kunne tjene penger og arbeide for å kunne skape en fremtid for seg selv, for sine kjære og for sine barn. Akkurat som folk flest. Både israelere og palestinere.

De som ønsker krig er de som ønsker stemmer ved å slå på stortrommene, de med makten.

Selve løsningen som jeg støtter opp om er å gjøre hele området til en eneste stat og gjøre alt folket i området til innbyggere av samme stat.

Denne personen forklarer dette så mye bedre (og ikke la deg lure til å tro at det er enten det ene eller det andre, vent 3-4 minutter så får du et annet inntrykk av den enn du først får med en gang :P).

Skrevet

Jeg skal garantert se den videoen, akkurat nå går nettet så sent at jeg må gi opp :(

Skrevet

Og når det gjelder de som holder på Israel så er de ultra-nasjonalister.

Og når det gjelder de som holder på Palestina så er de ultra-nasjonalister.

Begge bruker samme type argumenter ("de andre er så hatefulle, de andre lærer barna sine å hate, de andre er umenneskelige mot de jeg heier på, de jeg heier på har rett til å ta tilbake det som er deres land, koste hva det koste vil").

I grunnen har det ikke noe å si hvor (nasjonenes) grense går. Det finnes ingen fjell, ingen steiner, som det står på, "tilhører jøder", eller "tilhører arabere". Land er land. Det er alt det er. Det kan ikke være reservert for en bestemt etnisk gruppe. Om Israels grense går her eller der er irrelevant. Om Palestinas grense går her eller der er irrelevant. Om barna vokser opp og snakker arabisk er ikke viktig. Om barna vokser opp og prater hebraisk er ikke viktig. Det viktige er at de får en god utdannelse og en god jobb og muligheten til å skape sin egen fremtid. Krig vil aldri kunne gi dem den friheten.

Palestina-vennene er like blendet av hat som Israel-vennene.

Jeg er glad for å høre at du ikke (ennå i alle fall) har tatt side i denne konflikten. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selve løsningen som jeg støtter opp om er å gjøre hele området til en eneste stat og gjøre alt folket i området til innbyggere av samme stat.

Høres ufattelig virkelighetsfjernt ut, partene klarer ikke å leve adskilt en gang uten at det blusser opp til konflikt. Videre så har de forskjellige folkegruppene fullstendig forskjellige syn på hvordan landet skal ledes. Israel er i stor grad ledet på et sekulært grunnlag med stor grad av likestilling mens palestinske selvstyreområder ligger flere titalls år bak når det gjelder sekularitet og likestilling, og styres i stor grad av religiøse ledere.

Denne ideologiske splittelsen vil garantert føre til konflikter siden den jødiske majoriteten vil styre landet på den måten de har styrt Israel tidligere på, og da vil borgerkrig nesten garantert blusse opp mellom den Palestinske minoriteten og den Israelske majoriteten, og da er vi sannsynligvis enda lengre fra varig fred.

Befolkningen i Palestinske selvstyreområder stemte fram organisasjonen Hamas, med sitt uttalte mål å utslette Israel. Mener du ærlig talt at disse som stemte fram Hamas vil kunne leve i harmoni tett innpå den Israelske befolkningen?

Endret av meh
  • Liker 2
Skrevet

Denne personen forklarer dette så mye bedre (og ikke la deg lure til å tro at det er enten det ene eller det andre, vent 3-4 minutter så får du et annet inntrykk av den enn du først får med en gang :P).

Jeg ser at denne personen protesterer mot at Israel prøver å stoppe rakettangrepene mot egne sivile fra Gaza.

Betyr det at han er en av disse som mener det er greit å slakte sivile så lenge de er israelere? (Det er jo hvite nordmenn som mener det er greit å drepe hvite nordmenn, men ikke mennesker med en annen hudfarge, f.eks.)

• Liker 2
Skrevet
Jeg er glad for å høre at du ikke (ennå i alle fall) har tatt side i denne konflikten. :)

Skal man ikke ta side med demokrati og frihet?

Skrevet
partene klarer ikke å leve adskilt en gang uten at det blusser opp til konflikt

Partene? Palestinerne klarer ikke engang å leve med fred internt, men slakter hverandre ned. For en tid tilbake måtte Israel åpne grensene og la Fatah-tilhengere søke tilflukt i landet fordi de ble forfulgt og forsøkt slaktet ned av Hamas.

• Liker 2
Skrevet

Konflikten er såpass vanskelig og flere løsninger er jo lagt på bordet uten at de har klart å komme til en varig fredelig enighet. Man må våge å tenke nye baner som ikke gjør den ene eller den andre til synder.

Uansett, det jeg lurer på er om det finnes menigheter som ikke er aktive i å støtte den ene eller den andre.

Skrevet

Konflikten er såpass vanskelig og flere løsninger er jo lagt på bordet uten at de har klart å komme til en varig fredelig enighet. Man må våge å tenke nye baner som ikke gjør den ene eller den andre til synder.

Uansett, det jeg lurer på er om det finnes menigheter som ikke er aktive i å støtte den ene eller den andre.

Hvorfor akkurat menigheter?

Og er det ikke nok å innse at Israel er et demokrati der alle, inkludert arabare, har fulle rettigheter? Og at dette demokratiet ønskes utslettett av sine naboer?

• Liker 2
Skrevet

Og er det ikke nok å innse at Israel er et demokrati der alle, inkludert arabare, har fulle rettigheter? Og at dette demokratiet ønskes utslettett av sine naboer?

Fordi det er det jeg lurer på, er ikke det lov da?

Gjest brutal mann
Skrevet

Sulosi er i sitt tenkende hjørne i natt og har søkt litt på nettet for å finne ut hvilke menigheter som er aktive i debatten rundt Israel og Palestina. Finnes det noen meningheter som ikke deltar i denne debatten? Og hvem støtter hvem? Jeg er ikke ute etter en debatt om hvem som har rett bare så det er sagt.

Enhver "kristen" menighet heier på jødene mens alle muslimske menigheter heier på palestinerne. Geniale eksempler for hvordan religion får folk til å drite i å være konsekvente i moralske spørsmål.

Gjest brutal mann
Skrevet

Du forstod ikke hovedinnlegget du, gjorde du vel?

• Liker 1
Skrevet

hoho, hadde alle i stor israel inkludert vestbredden og gaza fått stemmerett i knesset så ville ikke vært en jødisk stat, men en stat for alle innbyggere og alle religioner! Et land med menneskerettigheter for alle.

• Liker 1
Skrevet

Er det demokratisk av israel og be om valg og deretter anerkjenne valgtaperne som seierherrene og seierherrene som valgets tapere?

Hamas vant valget både på vestbredden og gaza.

Skrevet

Enhver "kristen" menighet heier på jødene mens alle muslimske menigheter heier på palestinerne. Geniale eksempler for hvordan religion får folk til å drite i å være konsekvente i moralske spørsmål.

Jeg misstenker at du har rett Brutal Mann.

Skrevet

hoho, hadde alle i stor israel inkludert vestbredden og gaza fått stemmerett i knesset så ville ikke vært en jødisk stat, men en stat for alle innbyggere og alle religioner! Et land med menneskerettigheter for alle.

Du mener slik alle innbyggere med alle religioner i Israel i dag har full stemmerett? Araberne har blant annet egne representanter i nasjonalforsamlingen, og det var ikke før Israel okkuperte Jerusalem at alle religioner fikk tilgang til sine hellige steder (før dette var bare det bare muslimer som fikk slippe til).

20% av Israel består av arabere, og samtlige av disse i stemmeberettiget alder har full stemmerett.

Kunnskapsnivået ditt er farlig lavt!

Er det demokratisk av israel og be om valg og deretter anerkjenne valgtaperne som seierherrene og seierherrene som valgets tapere?

Hamas vant valget både på vestbredden og gaza.

Det er Israels rett å ikke anerkjenne terrorister som legitime motparter. Men du må nesten komme med noen linker som omtaler det du skrier om. Hvem anerkjenten Israel som seierherrer? Kilder, takk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...