AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #1 Skrevet 25. desember 2012 Vet at det ikke hjelper at jeg skriver noe her, men må få det ut. Skal prate med sambo i morgen, for da er vi alene. Denne julaften var den første vi skulle feire her hjemme. Tidligere har vi vært hos enten min mamma, eller hans foreldre. Mamma og ene søsteren min kom på julaften og har overnattet til i dag. Jeg gledet meg skikkelig til å ha jul hjemme, men julaften ble ikke slik jeg håpet på. Jeg er vant med at alle setter seg ned når pakker skal åpnes, og følger med på hva andre får, og at maten nytes uten mobil og at man generelt er med familien. Vi ble enige om å åpne litt pakker før middagen siden vi har en 2-åring som også skulle bli "ferdig" innen nesten normal leggetid. Men når vi skulle åpne gaver gjorde han mye annet i tillegg. Var på mobilen, rørte i sausen(som egentlig var ferdig og dermed ikke trengte å røres i), og generelt ikke tilstede. Kom å åpnet gaver i ny og ne, men la de fort bort. Så kom middagen, som er der jeg ble mest paff/skuffet. 2-åringen vår har vært syk de siste dagene, så matlysten har ikke vært den beste. Forsto derfor at hun ikke ville ha mat. Men sambo skulle absolutt ha henne til å spise ribbe, smake ditten og datten etc. Et sabla mas, noe som gjorde at hun var urolig og hylte mye. Så når han da presterer å si at hun må spise for å få pakker etterpå kom jeg med en kommentar om at han ikke skal "true" med noe han ikke mener. Da fyrer han seg opp og sier at han kan si hva pokker han vil. Jeg ble så paff at jeg ikke sa noe, flau siden mamma og ene søstra mi satt der og. Ble nesten på gråten så måtte gå å hente mer mat for å samle meg. Klarte nå etterhvert å få 2-åringen rolig med et knekkebrød, og prøvde å få det koselig rundt bordet. Så ringer telefonen hans, og den tar han selvfølgelig. Kan det ikke vente? Er sikkert bare jeg som er for hårsår, men julaften ble ikke så kjekk som jeg hadde tenkt nei. Etter middag ble vi enig om å la maten stå, og heller pakke opp resten av gavene slik at datteren vår fikk være med på alt, men da måtte jeg mase flere ganger før han satt seg ned med oss for å pakke opp. Ble nå heldigvis bedre etter at pakkestyret var over, og vi voksne hadde det hyggelig noen timer. Tanker og meninger? Anonym poster: cbe12bfbf3e8e08e5efc2cd79c90851f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #2 Skrevet 25. desember 2012 Er dette første gangen han oppfører seg sånn? Anonym poster: 22dae835673d66965739957061557491 1
Alina X Skrevet 25. desember 2012 #3 Skrevet 25. desember 2012 At mannen din er en ass. Han bryr seg tydeligvis mer om telefonen som ringer i tide og utide enn familiehygge. Ta det opp med han og si at det er uakseptabelt at han truer ungen og kjefter på deg for å snakke imot han. Skaff deg litt ryggrad, og ikke vær en dørmatte for en drittsekk av en mann. 3
Trivia Skrevet 25. desember 2012 #4 Skrevet 25. desember 2012 Jeg vet ikke helt. Han er jo voksen, men ut i fra måten du skriver på virker det nesten som om du behandler ham som et barn. Du kan ikke detaljstyre andre menneskers oppførsel slik at de skal stemme på en prikk med dine forventninger. Kommer bare med mitt inntrykk her. 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #5 Skrevet 25. desember 2012 Tja, sånn generelt har jeg ofte tenkt at han er litt fraværende rundt min familie i selskaper og slikt. Men ikke alltid, Nå er de veldig "mobilfikserte" i hans familie da, men hadde ikke tenkt at de tar telefonen etc under feks julemiddagen. Synes slikt er en uting, og blir så avbrutt i feks samtaler. Anonym poster: cbe12bfbf3e8e08e5efc2cd79c90851f 1
Trivia Skrevet 25. desember 2012 #6 Skrevet 25. desember 2012 Jeg tenker at du burde ta opp dette med ham på forhånd før neste familietilstelning. Forklar ham hva og hvorfor, så får han en mulighet til å gjøre noe med ting. Han kan jo ikke vite at du irriterer deg over slike ting om du ikke sier ifra. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #7 Skrevet 25. desember 2012 Trivia: Mulig han opplever det slik at jeg prøver å belære han eller noe, men akkurat da klarte jeg ikke å holde det inne. Synes det er en uting å drive på å true med ting som ikke gjennomføres, og dette gjelder generelt også. Anonym poster: cbe12bfbf3e8e08e5efc2cd79c90851f 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Ja skal prate med han i morgen, og høre hvordan han hadde det. Og litt generelt om han synes jeg behandler han som en unge eller ikke. Men han ytrer sine meninger, og jeg mine. Og vi er nok litt forskjellige på hvordan vi mener barneoppdragelse skal foregå. Men reagerte også mye på at han sa høyt: "Jeg kan si hva POKKER jeg vil", og at han ikke heller arbeider for at vi skal få det trivelig rundt bordet istedet for å mase på ungen vår som blir sur. Anonym poster: cbe12bfbf3e8e08e5efc2cd79c90851f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #9 Skrevet 25. desember 2012 Ikke det at jeg mener unger skal få det som de vil hele tiden, men akkurat på julaften, når hun hadde vært/enda var litt småsyk så kan man vike litt på prinsippene sine og heller gi ungen et knekkebrød om det er det hun vil ha. Anonym poster: cbe12bfbf3e8e08e5efc2cd79c90851f
Gjest Lillesiren Skrevet 25. desember 2012 #10 Skrevet 25. desember 2012 (endret) Mine tanker: Noe mange gjør bevisst eller ubevisst er å projeksere sine egne oppfatninger av hvordan ting skal være/hvordan ting skal gjøres over på andre. Du har visse forventinger om at alle skal sette seg ned rundt pakkene når de åpnes, kanskje fordi det er det du selv er vokst opp med/vant til? Vel, kanskje er han vokst opp med noe annet, og handler utifra hva han er vant til. Dersom dette er noe som er viktig for deg, kan du kanskje spørre han om hva han er vokst opp med, hva han ønsker og i fellesskap komme frem til en løsning på hvordan ting skal gjøres? Situasjonen med to-åringen: Kanskje han opplevde din reaksjon og korrigering som hakking og umyndiggjøring av hans avgjørelse? Mange, spesielt menn opplever det sårt å bli korrigert på slike ting i all offentlighet..Kanskje han ikke opplevde seg respektert? Jeg tenker det er viktig at du på forhånd setter ord på hvilke forventinger du har til gitte situasjoner og også lytter til hvilke forventinger han har. Endret 25. desember 2012 av Lillesiren 5
challenger Skrevet 25. desember 2012 #11 Skrevet 25. desember 2012 Kanskje han er ukomfortabel rundt familien din, slik at han prøver å "komme" seg unna litt? 5
ViljaH Skrevet 27. desember 2012 #12 Skrevet 27. desember 2012 Tror også han følte seg litt hakket på. Dere må snakke mye rundt oppdragelse så dere slipper å krangle i situasjonen. Men at noen tar telefonen i julemiddagen, det er ufint! Avtal at dere legger bort telefonet under middag og ellers under samvær med barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå