Gjest Evans Skrevet 25. desember 2012 #1 Skrevet 25. desember 2012 Jeg sitter med tre store oppgaver som snart skal leveres, men jeg finner ikke motivasjonen til å gjøre dem ferdig! Tror jeg aldri har vært så umotivert for å gjøre en innsats før. Tidligere når jeg har arbeidet med oppgaver jeg syns er meningsløse og kjedelige har jeg klart å tenke at ”jo fortere jeg blir ferdige med de, jo bedre blir det”. Nå utsetter jeg heller arbeidet, og når jeg setter meg ned for å arbeide med de er tankene mine alle andre steder, og jeg bruker en evighet. Jeg bruker også mye tid på å grue med til å jobbe med de, og bekymre meg over at jeg ikke skal bli ferdig eller at jeg ikke får gjort noe på de. Jeg vet så inderlig godt at jeg bare må ta meg selv i nakken og få de gjort og få de ut av verden, men jeg får det ikke til denne gangen… Jeg vet også at det ikke er noen vei ute om; jeg må levere de innen tidsfristen. Det er ikke noen mulighet for at jeg kan lure meg bort fra de; da må jeg ta 30 nye studie poeng og bruke et halvt år ekstra, og det vil jeg virkelig ikke. Derfor MÅ jeg finne tilbake til motivasjonen! Har dere noen gode motivasjonstips å komme med til meg?
Trivia Skrevet 25. desember 2012 #2 Skrevet 25. desember 2012 Just do it. Flåsete siden du utsetter og utsetter, men det er det beste rådet. Kom i gang med det.
Gjest Evans Skrevet 25. desember 2012 #3 Skrevet 25. desember 2012 Just do it. Flåsete siden du utsetter og utsetter, men det er det beste rådet. Kom i gang med det. Jeg vet! Jeg MÅ bare gjøre det! Men det er det å faktisk gjøre det.... Åha...! Blir nesten kvalm, så umotivert er jeg! *ta meg selv i nakken og riste meg selv*
PanLi Skrevet 25. desember 2012 #4 Skrevet 25. desember 2012 Sliter med samme!! For meg funker det å sette meg mindre mål, eller delmål. Altså ikke: gjøre ferdig 3 oppgaver. Da får jeg panikk! Det virker alt for stort og uoverkommelig! Så isteden tenker jeg f.eks: skriv ferdig et avsnitt, les èn side, finn et argument for/mot problemstillingen osv. Ta pause mellom hver sånn lille aktivitet, og belønn deg selv med noe: klapp på skulder for innsatsen, en kopp te, hør på en fin sang osv.. Du får ikke gjøre to ting uten en sånn liten pause Det som ofte skjer med meg da...er at jeg glemmer pausene etterhvert, og finner flyt ...men det viktigste, tror jeg, er altså SMÅ og oppnåelige delmål, og belønning av innsats, og selvsagt: være fornøyd med å ha skrevet ett avsnitt, når jeg ellers ville, som deg, sett ut av vinduet og tenkt på andre ting!
Gjest Evans Skrevet 25. desember 2012 #5 Skrevet 25. desember 2012 Sliter med samme!! For meg funker det å sette meg mindre mål, eller delmål. Altså ikke: gjøre ferdig 3 oppgaver. Da får jeg panikk! Det virker alt for stort og uoverkommelig! Så isteden tenker jeg f.eks: skriv ferdig et avsnitt, les èn side, finn et argument for/mot problemstillingen osv. Ta pause mellom hver sånn lille aktivitet, og belønn deg selv med noe: klapp på skulder for innsatsen, en kopp te, hør på en fin sang osv.. Du får ikke gjøre to ting uten en sånn liten pause Det som ofte skjer med meg da...er at jeg glemmer pausene etterhvert, og finner flyt ...men det viktigste, tror jeg, er altså SMÅ og oppnåelige delmål, og belønning av innsats, og selvsagt: være fornøyd med å ha skrevet ett avsnitt, når jeg ellers ville, som deg, sett ut av vinduet og tenkt på andre ting! Det var veldig smart! Skrive ferdige et argument - så inn på KG å se om det har kommet ennå noen flere tips, hehe Kjempe smart!
Gjest Eld Skrevet 26. desember 2012 #6 Skrevet 26. desember 2012 Støtter det PanLi skriver. Lag en realistisk progresjonsplan. Viktig å gi seg selv lov til å ta skikkelige pauser innimellom. Husk å spise! Det som ofte hjelper for meg er å legge vekk alle unødvendige distraksjoner som mobil, facebook osv. Hvis du ikke trenger internett til oppgaven så kan det være lurt å koble det helt ut akkurat mens du jobber. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #7 Skrevet 26. desember 2012 du må slutte å tenke at du trenger motivasjon. Du har en jobb som må gjøre, thats it! Man kan ikke alltid la motivasjonen styre hva som blir gjort ;-) Anonym poster: 39f5f8b260978cc5b31907d1a13cbbd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå