Gå til innhold

Catnip, katten ble helt spinnvill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår fikk kattegodterier med catnip i julegave igår, og jeg har aldri sett maken, den ble helt spinnvill!

Raste rundt i stua, herjet med gulvteppet, rullet seg rundt alle veier på teppet! Og dette er en katt som til vanlig er meget makelig og gidder ikke leke i det hele tatt.

Så helt utrolig komisk ut:)

Så hva er egentlig catnip, og hvorfor blir katten så rar??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nesten som dop for katter:Phehe,de er ihvertfall veldig glade i det. Å de fleste katter jeg har møtt reager akkurat likedann;P kjempe komisk:P

Endret av lovedrug
Skrevet

Fant noe om det: "

Because there really isn't any scent that causes this sort of reaction in humans, catnip is hard for us to understand. However, it is not an uncommon behavior in animals that rely heavily on their noses. For example, there are many scents that will trigger intense hunting behavior in dogs, and other scents will cause dogs to stop in their tracks and roll all over the scent.

Although no one knows exactly what happens in the cat's brain, it is known that the chemical nepetalactone in catnip is the thing that triggers the response. Apparently, it somehow kicks off a stereotypical pattern in cats that are sensitive to the chemical. The catnip reaction is inherited, and some cats are totally unaffected by it. Large cats like tigers can be sensitive to it as well."

Anonym poster: 79440e0219b912b2ea89ff42eda72554

Skrevet

Rart å se på ja. Akkurat som de blir en annen utgave av seg selv

og det ser ut til at det virker på alle kattetyper. :)

• Liker 2
Skrevet

Virkelig moro å se den makelige katten spinne rundt på gulvet, rulle og vri seg rundt, pupillene var helt sorte! Kastet et lite drops på gulvet, og hun løp som en gal mens hun "jaget" det bortover.... Underholdning på høyt nivå:)

Lurer på om det funker på bikkja og....;)

Skrevet

En av kattene mine reagerte ikke i det hele tatt på en catnip-godis i dag.. Men har to andre som blir helt ville haha.

Skrevet

Min pus blir kosete. Han gnir seg mot det og vasker seg. Han fikk en catnip-ball som kan lekes med og spises til slutt, men han ligger bare der og koser seg med den mellom potene og maler :)

Skrevet

Mine katter bryr seg ikke om catnip, eller kattemynte som det heter på norsk. Men, de har samme reaksjon på en urt som heter Valerian, og merkelig nok så reagerer de også på to skjærebrett jeg har som er laget av oliventre. Er visst noe i oliventreet som inneholder det samme stoffet som i valerian.

Jeg kjøper valeriandråper på ebay, og drypper en eller to dråper på en myk leke som de har... de blir helt ville :D

Anonym poster: ae459ddd0e553b0ed6b25e756b205b87

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Katter som reagerer på kattemynte eller på legevendelrot blir 'euforiske' av dette.

Her er det 2 som blir helt 'bortreist' mens min sorte Gentleman ikke kan forstå hva de andre to styrer på med.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg har både catnipspray og div leker med catnip inni, men alt Pusina gjør er å slikke det av/prøve å rive i stykker for å spise catnipen inni. :sikle: Men det er jo hun da... Bare ting kan spises.. :dry:

Skrevet

Min reagerer veldig på det i noen sekunder, men går veldig fort over. Blir helt vill et lite halvminutt da :)

Skrevet (endret)

Funket ikke på vofsen forresten (måtte bare prøve..), så det er nok en kattegreie;)

Endret av maya76
Skrevet

Det er faktisk et rusmiddel for katter :) Katten min elsker det, jeg kjøper tørket catnip, men hun liker ikke den jeg får kjøpt i Norge, så hamstrer litt når jeg er i USA, vet ikke hva som er forskjellen begge skal jo være 100% catnip.

Skrevet

De blir euforiske og ruset av det, ja, men det er helt ufarlig og er ikke vanedannende.

Begge våre reagerer også på det. Masser rulling rundt på golvet og gniing mot catnipen. Vi har en bitteliten sprayboks med catnip som står i bokhylla, og pus vet hvor den er - når han har lyst på, så strekker han seg så høyt opp i bokhylla han klarer, værer og snuser og ser spørrende på oss. Veldig søt. :)

• Liker 1
Skrevet

Kattemoren min blir helt gal og ruller seg i det, mens ungen bryr seg ikke.

Skrevet

Kattemoren min blir helt gal og ruller seg i det, mens ungen bryr seg ikke.

Jeg har hørt at det ikke virker på kattunger.

Gjest Lille-pus
Skrevet

De blir euforiske og ruset av det, ja, men det er helt ufarlig og er ikke vanedannende.

Begge våre reagerer også på det. Masser rulling rundt på golvet og gniing mot catnipen. Vi har en bitteliten sprayboks med catnip som står i bokhylla, og pus vet hvor den er - når han har lyst på, så strekker han seg så høyt opp i bokhylla han klarer, værer og snuser og ser spørrende på oss. Veldig søt. :)

Godt du påpekte at det ikke er hverken farlig på noe vis eller vanedannende, Tabris :Nikke:

Smarting som eier dere :fnise:

det du beskriver høres velkjent ut. Rulling over det objektet som lukter av de deilige dufter. Intens gniing mot objektet (enten det er en papp-plate med løs catnip på, en Karinamus (innholder forøvrig mye annet spennede enn bare catnip), eller en dusk sprayet med catnip-spray :)

Her er det også en viss omsetning på spray'en ja.

Skrevet

Enda godt det ikke er vanedannede :fnise: Hadde vært kjipt om katta mi skulle få en avhengighet, da hadde det vært rett på rehab!

Skrevet

Kattene mine blir ville av catnip i sprayform, pleier å spraye klorebrettet og de flipper helt ut. Men den tørkede varianten er visst ikke like spennende.

Anonym poster: 18d8629fa1ec68cccf30c60ca24dee05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...