Gå til innhold

Din hunds typiske hverdag - fortell!

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hvor mange ganger om dagen går du tur med hunden din? (totalt timer pr dag)

- Hvor mange ganger om dagen får hunden din mat?

- Hvilken rase er den?

- Hvor gammel er den?

- Tispe eller hann?

- Hvor sover den?

Jeg er litt nysgjerrig. Mine svar:

- Jeg går som regel to ganger om dagen. + 2-3 korte tisseturer. Det varierer veldig fra dag til dag hvor mange timer totalt hunden min får, men det minste er 40 minutter. (20 minutter to ganger daglig) Har jeg god tid, går jeg som regel 1 time på morgenen og ca. 20 minutter tidlig på kvelden. (Får også i tillegg litt hjernetrim hver dag)

- 2 ganger om dagen. Morgen og kveld.

- Jack Russell terrier

- 2 og 1/2 år.

- Tispe

- Sover enten med meg i senga eller under senga på sin egen madrass.

Anonym poster: f1eade013f444e4e5887a6b4964b0b98

Videoannonse
Annonse
Gjest jente8923
Skrevet

Sikkert 6-7 ganger om dagen er vi ute i hagen eller på korte turer. Minst en gang om dagen er vi på lenger tur (20 min - 4-5 timer)

Hunden min har matskålen stående fremme hele tiden. Fyller på hvis det blir tomt.

- Hvilken rase er den?

Parson Russell Terrier

- Hvor gammel er den?

Han er litt over 5 måneder

- Tispe eller hann?

Hann

- Hvor sover den?

I bur ved siden av sengen på natten. På dagtid sover han der han føler for det. Gjerne under ovnen foran tven

Skrevet

1 time pr. dag + tilgang til hundegård+ lek med både mennesker og dyr+hjernetrim..

To. Morgen og kveld.

- Hvilken rase er den?

Chihuahua

- Hvor gammel er den?

10 mnd.

- Tispe eller hann?

Hann.

- Hvor sover den?

I sengen sin om dagen, og i sengen min om natten.

Anonym poster: b65ae0c6834f77cb8687cd2a795e9155

Skrevet

ca 2-4 timer(elsker å gå turer).

- Hvor mange ganger om dagen får hunden din mat?2 ganger pluss litt godbiter i ny og ne.

- Hvilken rase er den? Ene er miks av rottweiler,cane corso og kangal og andre er rottweiler.

- Hvor gammel er den? ene er 2 år den andre er 3 og et halvt.

- Tispe eller hann? begge er tisper.

- Hvor sover den? oppå et pledd på sofaen eller under kjøkkenbenken.

Skrevet

Vi har en Dansk-svensk gårdshund på snart 8 mnd. Hannhund.

Ut rett etter at vi har stått opp, mat, ut igjen, ut på ettermiddagen, mat, ut rett før vi legger oss. Siden han er så ung enda, går vi ikke så lange turer, men tar en tur på 10-20 minutter i løpet av dagen, resten er tisseturer. Han er ikke så fryktelig glad i å være ute når det er kaldt heller.

Han får valpevom to ganger om dagen, og sover i bur i stua.

---

Vi har også en Rottweiler på snart 6 år, men han er "skilsmissehund" så han er både her hos oss og hos eksen min. Hannhund.

Han får mat på morgenen, tur etterhvert (han trenger ikke gå ut med engang på morgenen), tur på ettermiddagen og tur på kvelden. Typiske tisseturer er gjerne på 15-30 minutter, men går lengre turer omtrent daglig. Han bærer kløv, så er også fin å ha med på handletur til butikken.

Han får vom to ganger om dagen, og sover hvor han vil i huset, velger som regel gangen utenfor soverommet vårt.

• Liker 1
Skrevet

Minimum 1 time tur per dag, som oftest 2-3. Og et par turer ut for å tisse, samt at han står i line litt i blant.

2. Morgen og kveld :-)

- Hvilken rase er den?

Border Collie

- Hvor gammel er den?

Han er 11mnd, fyller 1 år i Januar.

- Tispe eller hann?

Hannhund.

- Hvor sover den?

Han sover der det passer han. Som regel i sengen sin, mer er også ofte å finne under varmepumpa :-)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hunden lever ikke mer.

30 mins hver morgen. Etter jobb, så var vi i stallen tre-fire timer hver dag (jeg gikk også alltid en runde med hunden i området bare oss to). Om ikke så minimum en time i skogen eller spor eller LP-trening. 15 mins tissetur på kvelden.

En gang - når vi kom hjem for kvelden

- Hvilken rase er den?

Låvemiks. En del BC, kanskje schæfer, sort elghund? mye rart. Medium og meget aktiv hund.

- Hvor gammel er den?

- Tispe eller hann?

Tispe

- Hvor sover den?

Hun hadde en egen seng, men sov på gulvet eller i sofaen men jeg våkna veldig ofte med henne i senga. Midt i senga...

Skrevet

- Hvor mange ganger om dagen går du tur med hunden din? (totalt timer pr dag

Går tur til sammen ca en time om dagen, men det kan variere noe. Går tre-fire turer (han er valp enda, så vi kan ikke gå så langt)

To

- Hvilken rase er den?

Japansk spisshund

- Hvor gammel er den?

6 måneder

- Tispe eller hann?

Hann

- Hvor sover den?

Han sover som regel på gulvet på soverommet, men vi har døren åpen til gangen så det hender han legger seg der også.

Gjest BC-jenta
Skrevet

- Hvor mange ganger om dagen går du tur med hunden din? (totalt timer pr dag

1-2 timer hver dag. Trener også hverdagslydighet/triks osv på turene. Ho har også tilgang til inngjerda hage som jeg slipper ho ut i med tilsyn noen ganger.

Hos oss fungerer det best at matskåla står framme hele tida. Etterfyller ved behov. I tillegg får ho Kong med leverpostei noen ganger, tyggebein osv.

- Hvilken rase er den?

Border collie <3

- Hvor gammel er den?

1,5 år

- Tispe eller hann?

Tispe

- Hvor sover den?

Der ho vil. Foretrekker å sove i korga si eller på et teppe i sofaen. Noen ganger liker ho å trekke seg tilbake og ligge i toppen av trappa og hvile (holde oversikt:D) I følge naboene mine, ligger ho også i vinduet i 2.etg og sover noen ganger:) Og så hender det ho sniker seg opp i dobbeltsenga vår om natta, men det er bare noen sekunder før ho deiser ned igjen og legger seg på golvet. :)

Skrevet

Det varierer, alt fra en time til tre-fire timer (lengre fjellturer/skiturer osv) pluss tisseturer. Er hun med pappa på hytta er de ute stort sett hele dagen.

Matskåla står framme hele tiden. Hun er ikke noen storspiser, men spiser litt og litt etter behov. Aldri sett henne spise en hel skål på en gang.

- Hvilken rase er den?

Eurasier

- Hvor gammel er den?

Fyller to år i februar

- Tispe eller hann?

Tispe

- Hvor sover den?

Der hun føler for det. Som regel i stua eller utenfor soveromsdøra.

Skrevet

På en vanig ukedag tenker jeg den får ca 1 time. Morgentur, midt på dagentur og kveldstur. Så hender det den får seg lengre turer i helgene, og det hender i blant den får løpe fritt ute.

To, morgen og kveld, pluss dentastic og noen godbiter

- Hvor sover den?

Det varierer. Noen ganger i sofaen, noen ganger i yttergangen, noen ganger utenfor soverommet, og noen ganger sniker den seg opp i senga, helt nederst i fotenden ;)

Skrevet

4-5 (en tur på ca en time, og resten små tisseturer. Vi bor i leilighet så må på tur hver gang han må tisse.)

3

- Hvor gammel er den?

1 år

- Tispe eller hann?

Hann

- Hvor sover den?

I sengen sin, eller hvor han ellers får lyst til å sove

Skrevet

Ca 1 time hver dag. Er ute og tisser 3-4 ganger daglig, en lang tur.

Dette er hverdagene, blir gjerne mer i helgene og andre ganger vi har mer tid. Da blir det ofte lek i en time-halvtime i tillegg og kanskje en skogstur på 3-4 timer.

En gang, full skål.

- Hvor gammel er den?

2 1/2 år

- Tispe eller hann?

Hann, border collie/blanding.

- Hvor sover den?

På gulvet, i en lenestol vi har vurdert å kaste som han har på et eget rom. På kanten av trappa, ved beina våre, men om natta sover han i kurven sin utenfor rommet vårt.

Anonym poster: c82b882b03f9a0af21a5e4155aefb3f2

Skrevet (endret)

- Hvilken rase er den?

- Hvor gammel er den?

- Tispe eller hann?

- Hvor sover den?

1. 2-3 timer.

2. 3 ganger pr dag. Vår Rex får 3-4 dl mat 3 ganger pr dag.

3. 2/4 Border Collie, 1/4 Svensk lapphund og 1/4 Rottweiler.

4. 5 mnd 20.januar -13.

5. Hann

6. Favoritt på natta: Buret. Noen ganger liker han å ligge sammen med oss i senga, dog senga er på våre (eierne) sine premisser, noe hunden er klar over. Om Rex fryser, så får han selvsagt varme seg hos oss eiere i senga, men han har pledd i senga si selv. Han får forresten lov til å ligge i (skinn)sofaen når han er rolig; dvs hver dag. Han har bra pels, men han ELSKER skinn/tjukke pledd, så det er greit. Vil ikke at lille voffsen vår skal fryse på seg uvi!

Endret av poppyseed
Skrevet

Går som regel mange små turer, og en lang. Tilsammen mellom 2 og 3 timer. Kommer an på vær, osv. Noen dager kan vi gå lange fjellturer på 5 timer, og da blir det en veldig kort tur neste dag.

Han har mat i skåla hele tiden og forsyner seg selv når han er sulten. Gir meg et tegn om han trenger mer. Så han småspiser litt hele dagen egentlig.

- Hvilken rase er den?

En blanding mellom to Bichon-raser

- Hvor gammel er den?

3 år

- Tispe eller hann?

Hanne

- Hvor sover den?

På lammeskinn på soveromsgulvet.

Skrevet

- Hvilken rase er den?

- Hvor gammel er den?

- Tispe eller hann?

- Hvor sover den?

Jeg er litt nysgjerrig. Mine svar:

- Jeg går som regel to ganger om dagen. + 2-3 korte tisseturer. Det varierer veldig fra dag til dag hvor mange timer totalt hunden min får, men det minste er 40 minutter. (20 minutter to ganger daglig) Har jeg god tid, går jeg som regel 1 time på morgenen og ca. 20 minutter tidlig på kvelden. (Får også i tillegg litt hjernetrim hver dag)

- 2 ganger om dagen. Morgen og kveld.

- Jack Russell terrier

- 2 og 1/2 år.

- Tispe

- Sover enten med meg i senga eller under senga på sin egen madrass.

Du har en enormt krevende hund, og den får en time og tjue minutters tur npr du har GOD tid?! Stakkars dyr...

Anonym poster: 025ee4bce3ebaba987ab2554836a8cb3

• Liker 1
Skrevet

- Vanskelig å svare på. Har en valp som ikke skal gå alt for langt. Noen ganger 1,5 time, andre ganger 20 minutter kun i tisseturer.

- Han er litt tynn, så han har mat stående fremme hele tiden.

- Golden Retriever

- 5 mnd

- Hann

- Sover på det store vaskerommet vårt, der han har ett ÅPENT bur og tepper rundtom. Er vi på hytta sover han i gangen på varmekablene :)

Skrevet

Du har en enormt krevende hund, og den får en time og tjue minutters tur npr du har GOD tid?! Stakkars dyr...

Anonym poster: 025ee4bce3ebaba987ab2554836a8cb3

Hva er det du klager på? Hunden min har det veldig bra hos meg, og det er jeg som kjenner henne ikke du. Selv om jeg har god tid, så betyr det ikke at jeg må gå tur med den fem timer hver dag liksom?

Som sagt så varierer det veldig fra dag til dag ettersom jeg studerer to dager i uka og jobber en dag i uka. Så de dagene jeg ikke er hjemme, blir det naturligvis mindre/kortere turer. Mens de dagene jeg ER hjemme, blir det gjerne lengre turer. 1 time eller mer, en eller to ganger om dagen pluss at vi gjerne leker ute i hagen osv. Hjernetrim, masse kos osv fordi jeg er hjemme. Ser ikke at jeg gjør noe galt her jeg...

Kanskje jeg burde nevne at den får være med på joggeturer også? (spesielt om våren og sommeren) Jack Russler er den perfekte treningskamerat og det har jeg fått erfare med min hund! ;)

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du klager på? Hunden min har det veldig bra hos meg, og det er jeg som kjenner henne ikke du. Selv om jeg har god tid, så betyr det ikke at jeg må gå tur med den fem timer hver dag liksom?

Som sagt så varierer det veldig fra dag til dag ettersom jeg studerer to dager i uka og jobber en dag i uka. Så de dagene jeg ikke er hjemme, blir det naturligvis mindre/kortere turer. Mens de dagene jeg ER hjemme, blir det gjerne lengre turer. 1 time eller mer, en eller to ganger om dagen pluss at vi gjerne leker ute i hagen osv. Hjernetrim, masse kos osv fordi jeg er hjemme. Ser ikke at jeg gjør noe galt her jeg...

Kanskje jeg burde nevne at den får være med på joggeturer også? (spesielt om våren og sommeren) Jack Russler er den perfekte treningskamerat og det har jeg fått erfare med min hund! ;)

Du skrev faktisk i åpningsinnlegget ditt at npr du hadde god tid gikk du en time og tjue minutter da! Og selv om du kjenner hunden din så ER rasen din en krevende rase.

Skrevet

Du skrev faktisk i åpningsinnlegget ditt at npr du hadde god tid gikk du en time og tjue minutter da! Og selv om du kjenner hunden din så ER rasen din en krevende rase.

Hadde jeg merka om hunden ikke trives og trenger mer mosjon, så hadde jeg gitt den det. Hun er 2 år og i løpet av de 2 årene har jeg lært meg å kjenne henne og finne ut hva som fungerer best for henne i hverdagen. Og JA, hun er en aktiv og krevende hund. Skal leke mye, elsker å lære, elsker å leke ute. Det var en periode hvor jeg gikk ekstremt mye med henne, over 3 timer hver dag og det resulterte i at hun begynte å skjelve og pipe hvis det var en dag hvor jeg "bare" gikk i 1 time eller 2.

Dette ble veldig slitsomt for både meg og henne, så da prøvde jeg heller å gjøre noe annet. Og det var å IKKE gjøre det samme hver eneste dag, for da forventer hun ikke at det og det skal skje. Så dermed varierer det VELDIG fra dag til dag hvor lange turer hun får og hvor ofte.

Men SOM REGEL blir det rundt 2 timer hver dag (feks. 1 time på morgenen (som da er rundt 11-12 tiden) og alt fra 20 minutter-1 time på ettermiddagen/tidlig kveld (som regel rundt 6-7 tiden) Jeg starter ikke dagen kl 7 som "alle andre" gjør, fordi jeg begynner på skolen seint på dagen og på jobben begynner jeg aldri før kl 10 på morgenen.

Det hadde nok vært andre baller hvis jeg også startet dagen tidlig, som kl 7. Da hadde det vel blitt TRE lange turer på denne bikkja?!

Så det jeg sier når jeg sier "jeg kjenner henne best" er at JA, hun er en jack russell som krever mye mosjon og hjernetrim, og dermed har jeg funnet hverdagen som passer best for henne. Jeg har vokst opp med hunder hele livet, helt siden jeg lå i min mors mage og jeg vet at hunden min har det bra. Mer enn bra! Veldig bra.

Uansett rase, så er likevel alle hunder forskjellige og man må bare lære seg å kjenne hunden (OG RASEN JA) og finne ut hva som fungerer best for akkurat den hunden.

Jeg må vel være nøyaktig og nevne at i mellom de lange turene hun får, så blir det selvfølgelig to-tre-fire eller åtte tisseturer (det varierer OGSÅ fra dag til dag. Noen dager er hun mer tissatrengt enn andre dager og det er hun flink til å ifra på. Hun står ved døra og piper eller løper fram og tilbake. Det er hennes måte å si "Mamma, jeg er tissatrengt!")

Og hun VET at hun får tur, men ikke NÅR, og det fungerer best for henne. Da slapper hun av og leker med lekene sine eller følger etter meg hvor enn går, eller får hjernetrim etc. helt til jeg er klar for å ta henne med ut på en lang og herlig gåtur.

Håper dette kan snu litt på tankegangen din angående meg og hvordan jeg behandler hundne min. HVis ikke, neivel. Driter jeg i. Pass på din egen bikkje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...