Gå til innhold

Redd for å feile med oppdragelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 14 mnd som er veldig viljesterk og vet hva han vil. Jeg føler at jeg bare sier nei (vet mange mener man ikke skal si nei, men jeg mener det er nødvendig noen ganger) og irettesetter han når han gjør noe galt. Hvis han rører ting som skal stå i fred så sier jeg først vanlig nei, deretter litt strengere, også enda litt strengere. Dersom han ikke har hørt innen da så fjerner jeg han fra situasjonen og forklarer hvor jeg han ikke får lov. Samme regla 1 minutt etter, og han får tre nei for så å bli flytt bort. Når han blir flytt vekk så hyler han og spreller med armer og ben og er sint!

Jeg føler kanskje fra tid til annen at jeg er litt vel streng, og har litt mange regler, i den forstand at jeg kanskje forventer for mye av barnet?

Jeg håper og lykkes, slik at jeg ikke får en frekk, utakknamlig unge.

Anonym poster: b39b980500958201526f862ad6cb0e24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det fungere å avlede han litt oftere enn å irettesette? :)

Det har fungert veldig godt her..

"Nei, du får ikke tegne på veggen, men kom hit å se hva jeg har her.... Vi kan tegne sammen i en bok i stedet..." Eller noe slikt.. :)

• Liker 1
Skrevet

Såklart skal man si nei! Barn har veldig godt av å få høre nei. Men det må være en god balansegang... For mye nei er ikke bra, og du kan heller ikke forvente at et så lite barn skal "lye" i form av at han ikke går bort til det som han ikke får lov til.

Fortsett å si nei som du gjør når han gjør noe han ikke får lov til, men ikke overdriv. Og om han f.eks piller på en sak ørten ganger, så fjerner du heller tingen fremfor at det blir et styr ut av det. Han er som sagt for liten til at du kan forvente at han skal lye deg.

Lange forklaringer om hvorfor han ikke får pille på ting og tang er også helt bortkastet for et så lite barn.

• Liker 2
Skrevet

Barn er forskjellige, men for vår del har det fungert fint hele veien å si at "ikke rør den, den er mamma sin". For eksempel.

Det har fungert bedre med sånne reaksjoner, fremfor bare "nei".

Skrevet

Jeg har og en liten gutt på snart 14 mnd som vet hva han vil :) Her har jeg gjort det sånn at de fleste tingene som står i hans høyde er hans, altså lekene og slike ting. Så er det et lite område ved tv'n der jeg sier nei når han river ut dvd'er og slike ting. Hvis jeg ikke hadde gjort de på dene måten så hadde jeg ikke gjort noe annet enn å si nei hele dagen.

Her hjelper det best å distrahere han med andre ting når han nærmer seg "forbudte" områder :) Sjelden det hjelper å si nei, da bare smiler han mens han gir meg en dvd :) Han hører mer på meg hvis jeg sier, nei det e mamma sin.

Skrevet

Ah, en herlig alder! Mine råd: Velg dine kamper, enkelte regler er viktigere enn andre. Begrens stridsområdene, fjern gjenstander han piller mye på. Avled med annen aktivitet, og gi ros når han blir med på den. Gi masse oppmerksomhet når han leker med egne ting, oppmerksomhet er også en belønning og skjenn er også oppmerksomhet. Gi alltid en enkel forklaring samtidig som du fysisk flytter på han eller gjenstanden, etterpå er for sent. Og sist, men ikke minst, 'mamma sin' er en mye bedre forklaring for de minste enn 'den kan gå i stykker'.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har og en liten gutt på snart 14 mnd som vet hva han vil :) Her har jeg gjort det sånn at de fleste tingene som står i hans høyde er hans, altså lekene og slike ting. Så er det et lite område ved tv'n der jeg sier nei når han river ut dvd'er og slike ting. Hvis jeg ikke hadde gjort de på dene måten så hadde jeg ikke gjort noe annet enn å si nei hele dagen.

Her hjelper det best å distrahere han med andre ting når han nærmer seg "forbudte" områder :) Sjelden det hjelper å si nei, da bare smiler han mens han gir meg en dvd :) Han hører mer på meg hvis jeg sier, nei det e mamma sin.

Ah, en herlig alder! Mine råd: Velg dine kamper, enkelte regler er viktigere enn andre. Begrens stridsområdene, fjern gjenstander han piller mye på. Avled med annen aktivitet, og gi ros når han blir med på den. Gi masse oppmerksomhet når han leker med egne ting, oppmerksomhet er også en belønning og skjenn er også oppmerksomhet. Gi alltid en enkel forklaring samtidig som du fysisk flytter på han eller gjenstanden, etterpå er for sent. Og sist, men ikke minst, 'mamma sin' er en mye bedre forklaring for de minste enn 'den kan gå i stykker'.

Jeg er forsåvidt enig at det jeg har hevet ut er en lur ting å gjøre, samtidig er ikke det en måte jeg vil gjøre det på. Jeg mener at han må lære seg til at ting kan stå fremme uten at han skal pille på det. Jeg innbiller meg også at dersom vi gjør det hjemme, altså har pynteting stående fremme og lærer han at det skal stå uten å pelle på det, så blir det enklere å holde han unna pynteting når vi er borte hos andre også.

Men jeg skal forsøke med litt avleding istedenfor nei hver gang :)

Anonym poster: b39b980500958201526f862ad6cb0e24

Skrevet

Jeg fjernet mye, men lot endel være igjen. Har ikke hatt problemer med gutten borte, barn har en tendens til å være forsiktigere borte enn hjemme, heldigvis :)

Det er en krevende alder, synes jeg, men den fasen varte heldigvis ikke så lenge. Om et år (kort tid i den store sammenhengen) er mye annerledes :)

...og bare en tanke, men det kan hende det er for sent å reagere på det tredje neiet. Jeg har alltid gitt én sjangs til å høre, deretter ble han løftet vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...