AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #1 Skrevet 25. desember 2012 ja som emnet sier.. hva synes dere er mest krevende? eller synes dere det ikke kan sammenlignes, at det er like krevende på hver sin måte? Anonym poster: e1850fa071dac5427af64a32f8f05bc2
Gjest gressløk Skrevet 25. desember 2012 #2 Skrevet 25. desember 2012 Det kan ikke sammenliknes. Kommer an på hva slags jobb. Og mange jobber må man jo gjennom en utdanning for å få også.. Men hvis man skal se veldig generelt på det; jobber men i en standard jobb, så går man hjem når man er ferdig, og skal ikke jobbe før dagen etter igjen. Som student er du aldri ferdig før etter eksamen. 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #3 Skrevet 25. desember 2012 Mer ansvar med jobb, men i alt kommer det ann på jobben og studiet. Anonym poster: c051ebe606548e5053c07749343167ba
Gjest SpaceBaby Skrevet 25. desember 2012 #4 Skrevet 25. desember 2012 ja som emnet sier.. hva synes dere er mest krevende? eller synes dere det ikke kan sammenlignes, at det er like krevende på hver sin måte? Studier er definitivt mest krevende for min del. Syns det er utrolig vanskelig å motivere seg til noe som bare går ut over en selv dersom en driter i det. Jobb er annereldes for der er det andre som er avhengige av at du gjør det du skal. På høyere utdannelse har jeg alltid hatt godt over 50% fravær, opp mot 70-80% i noen fag. På jobben har jeg knapt fravær i det hele tatt. Har vel brukt egenmelding 2-3 dager i løpet av 3 år. 3
Cata Skrevet 25. desember 2012 #5 Skrevet 25. desember 2012 Jobb. Da jeg studerte gikk det bare utover meg selv hvis jeg ikke gjorde det jeg skulle en dag. I jobben har avgjørelsene både betydning for arbeidgivers inntjening og for menneskene jeg jobber sammen med.
Anglofil Skrevet 25. desember 2012 #6 Skrevet 25. desember 2012 Jeg synes begge deler, på hver sin måte. Mvh Yvonne
-Jiinxs- Skrevet 25. desember 2012 #7 Skrevet 25. desember 2012 Synes ikke man kan sammenligne å studere og å jobbe. Kommer jo helt an på hva man studere og jobber med. 1
Ixnay Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Er enig med dem som sier at det ikke kan sammelignet! Begge er veldig krevende på hver sin måte, men det henger selvsagt også sammen med jobben og studiene.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #9 Skrevet 25. desember 2012 for min del var studier definitivt mest krevende! Men jeg gikk på et vanskelig studie innen naturvitenskap. Generelt sett kommer det nok veldig an på hvilket studie man går på. En venn av meg som gikk på jus, hadde det ganske ok som student, men har veldig krevende jobb nå. Anonym poster: 9120107fd4839d6e0c2ee2e3e80f57a7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #10 Skrevet 25. desember 2012 Jeg har jobbet i flere år, og er nå student. Å være student er for min del definitivt tøffest! I tilleg til 8-4 obligatorisk undervisning, jobber jeg ca 3 kvelder/eller helg og all lesing av pensum skjer etter 16 pga undervisning. Er totalt utslitt, og kan nesten ikke vente med å komme ut i arbeidslivet! Det er slitsom til tider det også, men det blir på en annen måte. Man jobber de timene man skal, og kan etterpå disponere fritiden akkurat som man vil. Jeg gleder meg! Anonym poster: c0a4b9baf9be4f65da746065a28400c8 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 For min del jobb, studie hadde veldig lite obligatorisk dvs nesten bare slutt eksamener.. Anonym poster: 207949803ca8ba3a7a9b9cbbc9dc99a6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Syntes jobb har vært mest krevende. Hos oss er det veldig mye å gjøre, og dagene blir gjerne lange, gjerne 14 timer. Det var selvsagt lange dager på krevende studier også, men når man er student kan man i det minste ta pause når man vil, kan droppe enkelte forelesninger som ikke behøves etter hvert som man ser at man kan stoffet etc. Denne fleksibiliteten har jeg ikke på jobb, faller jeg ut er det veldig mange andre som ikke får gjort jobben sin, og det er da et press om å være tilstede hele tiden, uansett hva klokka er. I tillegg har vi prosjekter vi må levere på hele tiden, også uansett hva klokka er. Så dere som påstår at studier er så mye tøffere, selv de på harde studier: Gled dere til dere får en tøff jobb med både daglige oppgaver og utstrakt prosjektarbeid, da skal dere få se hvor godt dere hadde det som student. Anonym poster: ff0501a55b682792f17238381f473638 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Det kommer jo helt ann på studiet og jobben. Men jeg synes det er tøffest å være student, ikke minst presset om alt som skal være gjort. Vi har mye gruppearbeid/innleveringer så det går ikke bare utover meg selv om jeg driter i det. Eller jeg blir jo kastet ut av gruppen, så det går jo utover meg selv til slutt. Jeg bryter nesten ned meg selv når jeg tenker på det jeg skal igjennom de neste månedene, blir kvalm. Jeg gleder meg til neste år når jeg kan gå på jobb, gjøre jobben min, gå hjem og slippe å tenke på alt jeg skulle ha gjort. Anonym poster: ee07215e804efc12541fa62625dd59cb
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Jobben er krevende på den måten at mange er avhengig av at jeg gjør jobben min ordentlig og at jeg gir av meg selv hver dag. Men fordelen med jobb fremfor studier er at jeg kl 16 kan legge jobben bak meg og resten av dagen er fritid. Når jeg studerte var jeg student hele tiden, og hadde ofte dårlig samvittighet når jeg ikke leste eller skrev på oppgaver. Så for min del er begge deler krevende, men på ulike måter. 1
Gjest Naria Skrevet 26. desember 2012 #15 Skrevet 26. desember 2012 Jeg synes ingen av delene er spesielt slitsomt, med unntak av eksamensperioden og i perioder når det er ekstra mye å gjøre på jobb. Men dersom jeg skal sette de opp mot hverandre synes jeg vel jobb er hakket mer slitsomt, men det har mest å gjøre med at jobben legger strengere rammer for hvor og når ting må bli gjort. Som student har jeg mye større frihet til å legge opp dagene selv.
Leifern Skrevet 26. desember 2012 #16 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Det spørs hvordan man ser det. Studier er mer krevende, men trenger ikke ta så mye tid. For oss skippertakmennesker var eksamensperioden meget krevende og belastende rent mentalt. Men så kunne vi jo gjøre hva vi ville resten av året bortimot. I jobb bruker man mye lengre tid gjennom et år, og det er mer krevende på den måten, men har aldri måttet yte på jobb tilsvarende hva jeg måtte (eller dvs valgte å) gjøre siste døgnet før en eksamen, eller siste uken før innlevering av masteroppgave for den saks skyld. Endret 26. desember 2012 av Leifern
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #17 Skrevet 26. desember 2012 Studier. Fordi man har aldri ordentlig fri. Anonym poster: a69fd84e77f705b9508aba49a8859887 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #18 Skrevet 27. desember 2012 Tja, det er vanskelig å si. Hadde du spurt meg for ett år siden (når jeg var 100% student og deltidsansatt) hadde jeg sagt studier. Var av oppfatning at ingenting er mer slitsomt enn det. Nå som jeg jobber hver dag merker jeg at det også tar på. Jobben krever mindre av meg, men jeg må være tilstede hele tiden. Å stå opp kl. 6 i hverdagen er tyngre enn å lese til eksamen for min del. Anonym poster: 1ae344309a5f2839f7689a0cddbc4c92
Chloe- Skrevet 27. desember 2012 #19 Skrevet 27. desember 2012 Studier, fordi det gjerne må kombineres med jobb alikevel.
Rubies_ Skrevet 27. desember 2012 #20 Skrevet 27. desember 2012 Jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet "krevende". Det som er mest utmattende for meg, og som gjør meg mer sliten, er å jobbe. De månedene jeg har jobbet fra 08-16 hver dag er jeg mye mer fysisk og psykisk sliten enn jeg er når jeg studerer. Ikke overraskende kanskje. Studiene er krevende på en annen måte. Det krever en annen type kognitiv del av meg, og er mer krevende mentalt sett i og med at jeg må gjøre en mye større jobb med at jeg setter meg dypt inn i ting, tenker over ting, studerer og analyserer, samt repeterer, leser og diskuterer. Men når jeg studerer planlegger jeg dagene mine selv, og tar meg lange gode pauser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå