Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det slikt at vi skal flytte sammen. Pr dagsdato eier jeg en leilighet og han leier. Tanken er at jeg skulle selge og med den kapital skulle vi kjøpe noen sammen. Problemet mitt er at jeg vil gjerne skrive det ned et sted at i tilfelle det blir brudd ville jeg fortsatt ha disse pengene ved salg av min nåværende bolig. Hvordan kan jeg formulere det og ikke minst hvordan ta det opp uten at det tolkes "du tror ikke på oss"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke nødvendig, dere eier enten halvparten hver og du har mer egenkapital enn han, slik at du betaler mindre på ditt lån hver måned. Eller så står dere med ulike eierbrøker. Å begynne slik du skisserer blir bare unødvendig rotete. Når det er sagt så er det greit med kontrakt og gjensidig livsforsikring.

Anonym poster: cd113b9a1e567ce0bca7a3ce396fe57e

Skrevet

Så m andre ord kan banken ordne slik at lånet deles m vekt på egen kapital dvs ar han betaler fult lån mens jeg betaler -egen kapital?

Skrevet (endret)

Det finnes jo masse muligheter, for eksempel;

1) Du har så mye høyere eierandel som matcher egenkapitalen

2) Han låner halvparten av disse pengene privat av deg til en avtalt og kontraktsfestet rente

3) Han har tilsvarende høyere lån - men da må dere ha hver deres, ikke sikkert banken liker det

4) Dere skriver en avtale som du nevner at du skal ha ut xx kroner ved salg før likedeling

Endret av Glitnir
Skrevet

Syntes du bør ha en kontrakt for selv om dere kjøper noe der dere eier 50/50 så kan en av partene slutte å betale på sitt lån og banken vil da ønske å Tvangs selge får å få pengene sine .

Uten en kontrakt kan banken ta av din "eier" del for å dekke lånet.

Dette skjer så klart svært sjelden, men det skjedde med min søster ....

Syntes du bare burde si at du ønsker en kontrakt som er rettferdig og trygg nå som dere skal bli samboere.

Du trenger jo ikke å si at du vil sikre de pengene som du har mer av enn han.

Alle økonomer anbefaler jo slike samboerkontrakter med tanke på at en part kan unnlate å betale på sitt lån , man kan bli skikkelig uvenner eller i værstefal kan noen dø og da er det greit å ha en sikker kontrakt og det må jo dinsamboer også være interessert i å ha ?

Skrevet

La oss si at dere kjøper en leilighet til 2 mill. Du har EK på 500 000 hvilket da er 25% av kjøpesum. Dere tar opp resten som boliglån og betjener dette 50/50. Ved salg eller brudd så skal du først ha 25% av salgssummen og resten fordeles på dere begge to.

Alternativet er at du eier eier 62,5% av leiligheten og han 37,5. Husk at ved store investeringer i leiligheten som oppussing av bad, kjøkken mm så skal dere betale etter denne brøken siden dette er oppussing som øker verdien av leiligheten og dermed kommer dere begge til gode ved salg.

Siste alternativet er at dere eier 50/50 og at han da betaler 66,7% av lånekostnadene og du 33,3. Alle investeringer i leiligheten fordeles 50/50. Ved salg/gevinst og fortsatt boliglån så deles halvparten av gevinsten på hver av dere. Han må innfri 66,7% av det resterende boliglånet og du resten.

Anonym poster: 03d3c88cd93a19811c1ad749f926283f

Skrevet

Og som AB litt over her skriver så må du sørge for at begge står som eiere av leiligheten. Selveier ved tinglysning og borettslag på kjøpskontrakten.

Anonym poster: 03d3c88cd93a19811c1ad749f926283f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...