Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2002 #1 Skrevet 2. juni 2002 Hei jeg er en fulltids husmor og med det følger det ikke ferie akuratt eller fri dager..... Min sammboer jobber mye og når han kommer hjem så er han trøtt og vil slappe av. Det er jo forståelig.... Så jeg tar med meg ungene etter at vi har spist middag ut slik at han kan sove middag i fred og ro. Mens han er på jobb så har jeg barna hjemme tror ikke på at andre skal oppdra mine barn spess når de er under fire år begge to... Jeg vasker gulvet to eller flere ganger om dagen,det er alltid kles vask eller oppvask,går på buttiken hver dag for å kjøpe ferskt brød og melk.... Bader barna og legger dem hver kveld og står opp med dem hver morning.... Etter barna har lagt seg sitter vi og koser oss og spiser snop eller god mat som jeg har fikset. Jeg maserer beina hanns eller stryker på han slik at han skal slappe av.... I tolvtiden så begynner jeg og bli trøtt og sovner ofte på sofaen... Han vekker meg og føler meg inn i sengen for å så sette seg til pc`n.... Der sitter han til tidenes morning og får lite søv før han skal på jobb... Max 5 timer om natten.... Og det har gjort at han har vært mye syk det siste året. Og jeg har dullet og dikket med han løpt som en tulling,passer på at han tar medisiner og går på apoteket og kjøper hostesaft og greier slik at han skal bli frisk. Jeg blir jo selfølgelig trøtt jeg også ,men hvist jeg er så dum og sier at jeg er sliten og ikke orker å lage middag eller ta oppvasken eller gå ut med barna blir han sur og det virker som om han ikke ser andre enn seg selv.... Jeg har tatt det opp med han at jeg syntes at han kan være ganske egosentrisk og ikke se at det er andre som kan bli sliten enn han ,får han det til å høres ut som om det er jeg som er egoistisk. Han er ofte sur og trøtt og det går jo utover meg.... Og han kan prester å være sur på meg uten at jeg har gjort noe gale... Vi har begge vært en del stress fortiden i og med at han er syk og jeg ikke får tid å slappe av eller ha tid for meg selv..... Så kommer mitt spørsmål.... Er jeg allt for snill med han,er han bortsjemt?? Har han noe å klake på hær bort sett fra at han er mye syk?? *J*
Kristian (71) Skrevet 2. juni 2002 #2 Skrevet 2. juni 2002 Ja, du er for snill og det utnytter han til fulle. Istedenfor å verdsette at du tar deg av barna, huset og han selv er han som du sier blitt en egoist der alt dreier seg om hans velbefinnende. Hvor lenge orker du selv å fortsette slik? Greit at han jobber mye, det kanskje trengs for at økonomien deres skal gå i hop, men når han sitter oppe til langt på natt og ikke får søvn, ja da forsømmer han familien sin. Hadde han fått mer søvn ville han også hatt overskudd til å hjelp deg med husarbeid og barna. Har dette pågått lenge kan du få store problemer med å snu denne holdningen hans, men du er nødt til å sette foten ned og stille mer krav til han. Ikke forvent at han skal forandre seg helt med en gang, men sørg for at han gradvis må bidra mer i husarbeidet og ikke minst at han skal ta ansvaret for sine barn. Det at han orker å sitte oppe til langt på natt på nettet er for meg et tegn på at han ikke er så utslitt som han påstår at han er. Jeg mener bestemt også at om han stod over denne ettermiddagshvilen så ville han ha fått sove om natten og derav fått mer overskudd også. Men dersom han må sove, så bør han jo i høyeste grad kunne bidra med å få ungene i seng om kvelden. Kanskje det bør bli en fast oppgave han har, at han tar seg av kveldsstellet mens du kan gjøre andre ting? I det minste bør han hjelpe deg med å få ungene i seng. Jeg vet ikke om du stiller ekstremt store krav til renhet eller ryddighet i ditt hjem, eller at det er krav fra hans side. Men jeg reagerer på at du sier at du vasker gulvet to eller flere ganger om dagen? Dette er overhodet ikke nødvendig selv med 2 små barn i huset. Er det dine egne krav til renhet som får deg til å gjøre det, ja da bør du jobbe med dine egne holdninger. Senk kravene litt, da blir det mindre stress og du får tid til andre ting også. Er det hans krav, ja da viser du han hvor bøtta står og sier versegod. Bli litt egoist du også, sett av tid til deg selv. Når barna er lagt så glem å masere beina hans, har trenger ikke å bli dullet med hver dag. Gjør noe du har lyst til, besøk en venninne, gå på kino eller andre ting du liker slik at du kommer deg ut blant andre og får en miljøforandring. Klarer han ikke engang å sitte barnevakt for sine egne barn når de sover uten at du må være til stede, eller ser han ikke at du også har behov for å gjøre noe lystbetont.... ja da har du det like godt uten han. 12
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2002 #3 Skrevet 2. juni 2002 For et vidunderlig menneske du er *sukk*. Din mann vet ikke hvor godt han har det. Hans kritikk er fullstendig urettmessig. Han kan umulig vite hvor mye jobb det er å være hjemme og passe hus og familie. Og mens hans arbeidsdag varer en 8-10 timer, varer din i 16. Men kanskje får han øynene opp hvis han innlemmes i husstellet, f.eks. i helgene?
Mathias Skrevet 3. juni 2002 #4 Skrevet 3. juni 2002 Når ble mer slitsomt å være på jobb enn hjemme? Når skal noen ta hensyn til deg? Støtter helt opp om Kristians innlegg! Vi lever da i 2002! Hmmm, kan o være lurt å ikke kreve og gå i angrep, men fortelle hva du trenger, hva det gjør med deg osv. Det er vanskeligere å gå i forvar når en tar opp følslser.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #5 Skrevet 4. juni 2002 Du skal da ikke utslette deg selv, vel? Noen bitte små ting: - Dropp denne overdrevne gulvvaskingen. Det er så mye overrenslighet i dag at barna ikke får utviklet motstand mot helt vanlige bakterier o.l. og blir alergikere i stedet. - Dropp de daglige handleturer. Brød kan legges i fryseren, melk kan stå flere dager. Hvis han forlanger ferskt brød som ikke har vært inom fryseren kan han kjøpe det selv. - Han følger deg til sengs og setter seg til PC'en? Du sier ikke hva han gjør med PC'en - hisser han seg opp med nettsex for så å ligge med deg etterpå? Kanskje du kunne delta i nettsex'en du også? Da ville dere i hvert fall ha noe sammen. PS - jeg er en velvoksen mann....
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #6 Skrevet 4. juni 2002 Tusen takk for svar og råd,har hatt en mistanke om at jeg har brelt han bort..... Jeg merket at dere reagerte på hvor ofte jeg vasket gulvene....og jeg vet at jeg er ekstrem,men da jeg var tenåring utviklet jeg støvalergier og har etter det så har jeg fått etover annstrenngt forhold til dette med å vaske og rydde.... Hva han gjør med pc`n det vet jeg ikke egentlig.... Når jeg spør så sier han at han slapper av og tenker,surfer litt og sånn.... Sexliv har vi ikke hatt de to siste måndene,han har ikke orkert for at han har vært syk..... Jeg snakker med han sier hvordan jeg har det og føler å ha det slik som vi har det no. Og han forstår og sier at han skal delta mer i fammilien vår,men så er det alltid noe som gjør at det ikke blir til. Han blir syk igjenn,jobber overtid,jeg blir syk eller noe.... Er alltid noe å skyllde det på..... Han blir ofte hissig og det sier han er for at han er så stresset og sliten... Jeg føler at jeg ikke strekker til selv om jeg gjør mer enn han gjør og jeg gir så utrolig mye av meg selv og føler at jeg får veldig lite tilbake. Og det er jo litt ille når man blir mer trøtt av mannen i huset enn ungene.... *J*
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #7 Skrevet 4. juni 2002 Det virker nesten som om sykdommen hans hindrer han fra å gjøre alt bortsett fra å jobbe og sitte foran PC'en til langt på natt. Er det mulig at sykdommen hans er at han er en udugelig slamp? Hilsen Samme voksen mann som ovenfor...
Gjest Janna Skrevet 4. juni 2002 #8 Skrevet 4. juni 2002 Tramp i gulvet, kast noe i veggen og brøl til ham hvis noe annet ikke hjelper Og så planter du barna i fanget hans og tar deg en tur ut; på byen, på kino eller hva du vil. Du må da få ha litt fritid og privatliv du også!!!12
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #9 Skrevet 4. juni 2002 Jeg har tre barn og gjør det samme som deg hjemme. Min mann er borte 3 uker i gangen. Jeg handler, baker mine brød og kaker selv. Er alene om barna. Jeg er også på jobb. 75 % stilling. Jeg har tid til min mann. Vi har hver vå¨r fritid, vi har også ferie. Tror du planlegger dårlig. Vasker gulv 2-3 g pr. dag? Du kjeder deg, ellers så har du for lite å gjøre.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #10 Skrevet 4. juni 2002 Hei siste anonym... Jeg siterer : >Tror du planlegger dårlig. Vasker gulv 2-3 g pr. dag? Du kjeder deg, ellers så har du for lite å gjøre.< Er ikke det at jeg planlegger dårlig eller har lite å gjøre på eller kjeder meg er ikke derfor jeg vasker gulvene så mye.... Det er for at jeg har vel en tvangs hanling,må bare ha gulv som man kan gå på uten sokker og ikke få masse drit under beina..... Skal ikke være noe på gulvet... Jo jeg gør ting om dagene og jeg kjeder meg ikke,hadde jeg bare hatt tid til å kjede meg.... Om du er hjemme med dine barn alene tre uker om ganger er noe du gjerne var innstilt på at du skulle være og det vil da bli enklere å være alene og gjøre allt. Men når det kommer hjem en mann hver dag og bare sitter som "pynt" i stuen så blir ting litt mer fustrende og tyngre for du forventer deg at denne personen skal hjelpe til som et annet normalt menneske..... Spørsmålet mitt i det store og hele er om min samboer er bortsjemt og det er han tydeligvis.... Så da er det på tide at jeg krever at han gjør noe selv om han har vært en del syk og er no kommet på lat siden... Så da begynner jeg med "aksjonen spenn mannen opp fra sofan og bort til sankasse" klem fra *J*
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2002 #11 Skrevet 5. juni 2002 uff jeg hadde klikka...spør om dere skal bytte "jobb" i to uker?! ikke alltid de forstår at vi faktisk GJØR ting hele dagen.."vi er jo hjemme hele dagen" "heldig du som slipper jobbe"..jammen sa jeg smør! Jeg hadde også problemer med en "middagslurer"..men se på tv halve natta det var han våken til.. Jeg slutta og vaske klærne hans..han ble flinkere etter hvert
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 Gjest Anonymous skrev (På 2.6.2002 den 9.45): Hei jeg er en fulltids husmor og med det følger det ikke ferie akuratt eller fri dager..... Min sammboer jobber mye og når han kommer hjem så er han trøtt og vil slappe av. Det er jo forståelig.... Så jeg tar med meg ungene etter at vi har spist middag ut slik at han kan sove middag i fred og ro. Mens han er på jobb så har jeg barna hjemme tror ikke på at andre skal oppdra mine barn spess når de er under fire år begge to... Jeg vasker gulvet to eller flere ganger om dagen,det er alltid kles vask eller oppvask,går på buttiken hver dag for å kjøpe ferskt brød og melk.... Bader barna og legger dem hver kveld og står opp med dem hver morning.... Etter barna har lagt seg sitter vi og koser oss og spiser snop eller god mat som jeg har fikset. Jeg maserer beina hanns eller stryker på han slik at han skal slappe av.... I tolvtiden så begynner jeg og bli trøtt og sovner ofte på sofaen... Han vekker meg og føler meg inn i sengen for å så sette seg til pc`n.... Der sitter han til tidenes morning og får lite søv før han skal på jobb... Max 5 timer om natten.... Og det har gjort at han har vært mye syk det siste året. Og jeg har dullet og dikket med han løpt som en tulling,passer på at han tar medisiner og går på apoteket og kjøper hostesaft og greier slik at han skal bli frisk. Jeg blir jo selfølgelig trøtt jeg også ,men hvist jeg er så dum og sier at jeg er sliten og ikke orker å lage middag eller ta oppvasken eller gå ut med barna blir han sur og det virker som om han ikke ser andre enn seg selv.... Jeg har tatt det opp med han at jeg syntes at han kan være ganske egosentrisk og ikke se at det er andre som kan bli sliten enn han ,får han det til å høres ut som om det er jeg som er egoistisk. Han er ofte sur og trøtt og det går jo utover meg.... Og han kan prester å være sur på meg uten at jeg har gjort noe gale... Vi har begge vært en del stress fortiden i og med at han er syk og jeg ikke får tid å slappe av eller ha tid for meg selv..... Så kommer mitt spørsmål.... Er jeg allt for snill med han,er han bortsjemt?? Har han noe å klake på hær bort sett fra at han er mye syk?? *J* Ja, du er altfor snill! Det blir jo som at han er barnet ditt Anonymkode: 20f2f...458
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå