Gjest Nikee Skrevet 24. desember 2012 #61 Skrevet 24. desember 2012 (endret) Jeg er helt enig. Men det er slikt som kan være utenfor vår kontroll. Og når det gjelder slike overbevisninger, så er det som regel lettere å forbedre seg selv enn å klare å forbedre andre. Spesielt når det kommer til religion. For min del viser jeg mer respekt for meg selv og min tro ved å ikke la meg bli krenket av hva andre tror og mener er best for meg. Ofte vil man og ta inn over seg andres dritt ved å senke seg til den andres nivå. Det blir litt som sitatet mitt fra Mark Twain i signaturen min, hvis du forstår. Og så handler det litt om å være glad nok i seg selv til at man ikke lar seg prege av andres piss :-P. Jeg er forsåvidt enig med deg Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe annet enn takk, men så var jo saken at jeg hadde fått tre(!) bøker om emnet til bursdagen min fra vedkommende tidligere, så da julen kom (noe de egentlig ikke feirer) ble det på tide med en beskjed Endret 24. desember 2012 av Nikee
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #62 Skrevet 24. desember 2012 Når du i et forsøk på å kverrulere kun klarer å finne 2 sider som omhandler dette i en tykk bok så bekrefter bare det at jeg har rett. Det er en bok om ateisme, ikke om guder. Det er ikke jeg som tar dette personlig. Jeg er ikke en gang engasjert i dette. Det hele er en enkel debatt. ateisme utt ate-is>me; av gr atheos 'uten gud', se teisme lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelse kilde: Norsk Ordliste Hvor tjukk er en bok som forklarer dette egentlig? Ett ark er ikke en bok. Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7 Påstanden kom så at en bok som forklarer dette kan være på 464 sider. Med henvising til "The God Dillusion". Problemet er at det er ikke en bok om ateisme. Det er en bok om guder, om misforståelser, om Gould, om moral, om en hel masse annet enn akkurat dette: ateisme. Ateisme er ikke moral. Å diskutere (med seg selv) hva personer tenker og mener om guder er ikke ateisme. Å skrive om moral er ikke ateisme. Ateisme er bare det å ikke tro på guder. Det er alt. Skriver man om noe mer enn det så skriver man om noe annet. Men altså ikke ateisme. Følgelig er det ikke mulig å gi bort en bok om ateisme. Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7 1
Wildy Skrevet 24. desember 2012 #63 Skrevet 24. desember 2012 Jeg hadde blitt veldig glad om det var en bibel-utgave som var i håndterbart format. For alt jeg har her hjemme er en gedigen slektbibel fra slutten av 1800-tallet;med merkelig skrift, diger som et uvær og med bilder i hytt og pine, og håpløs å lese. Jeg er ikke religiøs; men synes religiøse tekster er spennende å lese.Og jeg mangler faktisk en lesbar bibel her hjemme. 2
Gjest Prodigy Skrevet 24. desember 2012 #64 Skrevet 24. desember 2012 Var i min brors borgerlige konfirmasjon for noen år siden og en representant fra humanetisk forbund holdt tale. Ble sjokkert over alt det dritt han klarte å lire fra seg om kristne. Han kunne spart seg for det aller meste. Men går utifra at talen hans da hadde blitt for kort til at han hadde fått betalt. For han hadde tydeligvis ingenting intelligent å komme med. Og det ser jeg stadig oftere i dagens samfunn. Kristne er en "rase" som skal latterligjøres og rakkes ned på. Ironien er at noen av disse simple menneskene tror gjerne på healing, firkløvere, hestesko, spøkelser eller ufoer. Men så lenge de ikke tror på kristendom så er de ikke så dumme. Jeg for min del driter i om du er Kristen, Ateist , Muslim, buddhist eller noe annet. Eneste som har betydning for meg er deg som person. Du fikk en bok i presang. So what? Det var sikkert ikke vondt ment. Er vi blitt så materialistiske at vi har glemt ut at det er tanken som teller når du får en presang? Jeg er fornøyd med alt jeg får. Om det så er en dorullnisse.
acrv Skrevet 25. desember 2012 #65 Skrevet 25. desember 2012 Jeg hadde revet ut et par sider itilfelle jeg noen gang skulle gått tom for rizla. Resten av bibelen hadde jeg kasta :-)
Gjest + Carnage + Skrevet 25. desember 2012 #66 Skrevet 25. desember 2012 (endret) Hadde gitt den samme sjebne som alle andre kristne Bibler som var så uheldige å forville seg inn i mitt eierskap. Uten å fortelle personen som gav meg den selvsagt. Endret 25. desember 2012 av + Carnage +
Gjest Chin Skrevet 25. desember 2012 #67 Skrevet 25. desember 2012 Tror jeg hadde blitt litt skuffa over at de ikke kjente meg -overhodet-.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #68 Skrevet 25. desember 2012 Tror jeg hadde blitt litt skuffa over at de ikke kjente meg -overhodet-. Eller også var det nettopp det de gjorde (pranked) Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #69 Skrevet 25. desember 2012 Fy så jævlige nordmenn generelt ser ut til å være, spesielt dømt utifra denne tråden. Trosløse skapninger som opphøyer et vesen, seg selv selvsagt, som må være det mest ustabile og onde som noengang har gått på kloden. En løve eller de norske fjell fortjener mer tro og ære enn oss humane idioter. Når det er sagt, er det enkelt og forstå hvorfor islam og muslimer får stadig større fotfeste i verden. En tro som kristendom med kristne, som har blitt endret til det ugjenkjennelige og som folk på et forum står å babler så respektløst om, kan ikke beholde sin styrke. Islam tolerer ikke det, og jeg blir stadig mer og mer facinert og takknemmelig over at det norske samfunn går i enn annen retning enn humanistene hadde ønsket. Anonym poster: e402a97d8af6790a11ae6ae2a1ae6d62 2
Gjest Svampebob1 Skrevet 25. desember 2012 #70 Skrevet 25. desember 2012 Jeg er forsåvidt enig med deg Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe annet enn takk, men så var jo saken at jeg hadde fått tre(!) bøker om emnet til bursdagen min fra vedkommende tidligere, så da julen kom (noe de egentlig ikke feirer) ble det på tide med en beskjed Den har jeg ikke vanskelig for å se. Jeg ville nok gjort det samme selv :-)
Snurrebart Skrevet 25. desember 2012 #71 Skrevet 25. desember 2012 Det hadde vært meningsløst å gi meg en bibel. Ikke bare har jeg over et dusin eldgamle bibler fra 1800-tallet, men jeg er ikke troende.
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. desember 2012 #72 Skrevet 25. desember 2012 (endret) Siden jeg har bibelen ville det vært merkelig og gitt meg den Men jeg har mange hellige skrifter fra mange forskjellige religioner. Og nei jeg tror ikke på noen av dem jeg bare synes det er innteresant og lese dem Endret 25. desember 2012 av Corto Maltese 1
Gjest + Carnage + Skrevet 25. desember 2012 #73 Skrevet 25. desember 2012 (endret) Fy så jævlige nordmenn generelt ser ut til å være, spesielt dømt utifra denne tråden. Trosløse skapninger som opphøyer et vesen, seg selv selvsagt, som må være det mest ustabile og onde som noengang har gått på kloden. En løve eller de norske fjell fortjener mer tro og ære enn oss humane idioter. Når det er sagt, er det enkelt og forstå hvorfor islam og muslimer får stadig større fotfeste i verden. En tro som kristendom med kristne, som har blitt endret til det ugjenkjennelige og som folk på et forum står å babler så respektløst om, kan ikke beholde sin styrke. Islam tolerer ikke det, og jeg blir stadig mer og mer facinert og takknemmelig over at det norske samfunn går i enn annen retning enn humanistene hadde ønsket. Anonym poster: e402a97d8af6790a11ae6ae2a1ae6d62 Fy så jævlige kristne på 1000-tallet var da de frekke faenskapene blodig kristnet et hedensk land og truet med vold og krig hvis ikke vi gav opp våre røtter og egentlige tro. Neinei ateistene er jævlene Endret 25. desember 2012 av + Carnage + 2
Marcellus Skrevet 25. desember 2012 #74 Skrevet 25. desember 2012 Heller bibelen enn ringenes herre..... Syns bibelen er ei knallgod historie, går jo utenpå JRR en lang vei.... 600år gamle menn, brødre som dreper hverandre, sex mellom søsken, den boka har alt :=) 1
Mann 42 Skrevet 26. desember 2012 #75 Skrevet 26. desember 2012 Jeg hadde nok spurt hva poenget var. Og byttet den. Samme her. Det er den høfligste reaksjonen jeg kan komme på. Mitt ateistiske ståsted er velkjent blant alle som kunne tenkes å gi meg en gave.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #76 Skrevet 26. desember 2012 Det er da greit å ha en Bibel, både for troende og ikke-troende. Dette er jo en bok som har lange tradisjoner i kulturen vår, så det er nesten obligatorisk lesning. Man må ikke være troende for å lese. Det var Bibelen som gjorde meg til ateist, og jeg tror at den raskeste veien å miste troen sin på er å lese i boken. Man ser da at det er en samling myter på lik linje med andre mytologier. Anonym poster: 006d5d7b3aa7873f6d231d0130a12ee4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #77 Skrevet 26. desember 2012 Fy så jævlige nordmenn generelt ser ut til å være, spesielt dømt utifra denne tråden. Trosløse skapninger som opphøyer et vesen, seg selv selvsagt, som må være det mest ustabile og onde som noengang har gått på kloden. En løve eller de norske fjell fortjener mer tro og ære enn oss humane idioter. Når det er sagt, er det enkelt og forstå hvorfor islam og muslimer får stadig større fotfeste i verden. En tro som kristendom med kristne, som har blitt endret til det ugjenkjennelige og som folk på et forum står å babler så respektløst om, kan ikke beholde sin styrke. Islam tolerer ikke det, og jeg blir stadig mer og mer facinert og takknemmelig over at det norske samfunn går i enn annen retning enn humanistene hadde ønsket. Anonym poster: e402a97d8af6790a11ae6ae2a1ae6d62 Hvor er du fra? Anonym poster: 261c180cd12ee346d43ed361e090db9c
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 26. desember 2012 #78 Skrevet 26. desember 2012 Jeg hadde nok blitt ganske overrasket om jeg skulle få en bibel i julegave. Vi har faktisk en fra før, som vi fikk da vi giftet oss, så om det var mulig hadde jeg nok bytta den. Hvis den ikke hadde et veldig pent omslag da, da kunne den få stått i bokhylla til pynt Blir veldig overrasket over mange av reaksjonene her. Om jeg så hadde fått koranen i julegave så hadde jeg aldri ødelagt den eller kastet den. Gjør dere det med andre julegaver dere ikke liker også, eller er det bare bibelen som får gjenomgå? 2
Mann 42 Skrevet 26. desember 2012 #79 Skrevet 26. desember 2012 Det er da greit å ha en Bibel, både for troende og ikke-troende. Dette er jo en bok som har lange tradisjoner i kulturen vår, så det er nesten obligatorisk lesning. Man må ikke være troende for å lese. Det var Bibelen som gjorde meg til ateist, og jeg tror at den raskeste veien å miste troen sin på er å lese i boken. Man ser da at det er en samling myter på lik linje med andre mytologier. Anonym poster: 006d5d7b3aa7873f6d231d0130a12ee4 Jeg er allerede ateist, og jeg trenger ikke lese nøyaktig hva folk som tror, tror på, for å kunne konkludere med at jeg aldri kommer til å tro på noen gud. Det er liksom hele det grunnleggende konseptet som er galt, ikke detaljene. Men jeg har hørt om mange som TRODDE de var kristne helt til de leste bibelen og fant ut at de måtte revurdere sitt ståsted.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #80 Skrevet 27. desember 2012 Det er liksom hele det grunnleggende konseptet som er galt, ikke detaljene. For en som er hjernevasket til å tro på en religion blir "det grunnleggende konseptet" hellig. Det blir noe man rett og slett ikke stiller spørsmål ved. Jeg måtte finne min vei tilbake til fornuften gjennom de utrolige (og) grusomme fortellingene i Bibelen. Skal kvinner som ikke er jomfru på bryllupsnatten virkelig steines til døde? Er dette noe en god gud, universets skaper, ville kreve? Vil en god gud kommandere folket sitt til å plyndre landsbyer, drepe uskyldige voksne og barn, voldta byens kvinner og ta dem til slaver? Enkelte aspekter ved kristendommen blir man aldri fortalt om i kirken. Derfor skulle jeg ønske at enhver kristen hadde en egen bibel. Anonym poster: 006d5d7b3aa7873f6d231d0130a12ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå