Kamikatze Skrevet 24. desember 2012 #21 Skrevet 24. desember 2012 Synes det er et morsomt dilemma. Her feires Jesu fødsel, og gaver utveksles, men boka hans - den vil en ikke vite noe av. 13
Steinar40 Skrevet 24. desember 2012 #22 Skrevet 24. desember 2012 Ta godt vare på den. Du kan få bruk for den før du aner. 4
Gjest Svampebob1 Skrevet 24. desember 2012 #23 Skrevet 24. desember 2012 Det handler jo ikke om og ikke føle seg truet av hva de mener når de gir MEG en bibel! Om de hadde ønsket seg en ny bibel så kunne jeg gjerne gitt det til noen religiøse personer, men jeg skal da fader meg slippe å få ting det ikke er noen tvil om at jeg missliker i julegave. Det har ingenting med religion å gjøre. Jeg ville ikke tatt i mot alkohol på en høflig måte heller fordi alle som kjenner meg godt nok til å gi en gave vet at jeg ikke drikker. Det var en oppfordring jeg kom med som kunne passe inn i visse tilfeller og ikke kritikk. Beklager hvis noen følte seg truffet ;-). God jul 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #24 Skrevet 24. desember 2012 Hvordan ville en kristen likt å få en bok om ateisme til jul? ateisme utt ate-is>me; av gr atheos 'uten gud', se teisme lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelse kilde: Norsk Ordliste Hvor tjukk er en bok som forklarer dette egentlig? Ett ark er ikke en bok. Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7 3
Steinar40 Skrevet 24. desember 2012 #25 Skrevet 24. desember 2012 Det har vært forsket på betydningen av religion. Og da viser det seg at religionen er minst viktig i land med trygge sosiale forhold. Som sagt; når dette endrer seg av en eller annen grunn; så er ikke veien lang tilbake til religion og tro igjen. 2
Gjest meh Skrevet 24. desember 2012 #26 Skrevet 24. desember 2012 Hvor tjukk er en bok som forklarer dette egentlig? Ett ark er ikke en bok. Kristendommen er troen på Gud, hans sønn Jesus og den hellige ånd, done. Trengte vel ikke en bibel for det? Går fint an å ta med en god del mer enn bare definisjonen på ateisme i en bok som omhandler det. 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #27 Skrevet 24. desember 2012 ateisme utt ate-is>me; av gr atheos 'uten gud', se teisme lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelse kilde: Norsk Ordliste Hvor tjukk er en bok som forklarer dette egentlig? Ett ark er ikke en bok. Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7 Det varierer vel fra bok til bok, men for å ta et eksempel, kopien min av The God Delusion av Richard Dawkins er på 464 sider. Anonym poster: d64756d7b8dc8c14ec361b7795a0be9f 3
Gjest Svampebob1 Skrevet 24. desember 2012 #28 Skrevet 24. desember 2012 Det her blir jo bare latterlig ironisk, hvis man gir en bibel til en som egentlig ikke bryr seg om religionen så har man jammen ikke mye respekt for andres religiøse overbevisning... Ja, det er dette jeg snakker om.. Hvis man føler seg krenket fordi noen gir deg en bibel, så handler det om deg. Ikke den andre. Dette blir jo litt som mullah-tegningene som Islamistene klikket i vinkel for. Like teit det ;-) 2
Gjest Nikee Skrevet 24. desember 2012 #29 Skrevet 24. desember 2012 Synes det er et morsomt dilemma. Her feires Jesu fødsel, og gaver utveksles, men boka hans - den vil en ikke vite noe av. Nå er man strengt tatt enige om at Jesus ikke ble født i desember og mesteparten av tingene i julen stammer fra den hedenske troen, så Bibelen passer ikke helt inn den heller
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #30 Skrevet 24. desember 2012 Det varierer vel fra bok til bok, men for å ta et eksempel, kopien min av The God Delusion av Richard Dawkins er på 464 sider. Det er en bok om guder, ikke om ateisme... Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7
Gjest Nikee Skrevet 24. desember 2012 #31 Skrevet 24. desember 2012 Ja, det er dette jeg snakker om.. Hvis man føler seg krenket fordi noen gir deg en bibel, så handler det om deg. Ikke den andre. Dette blir jo litt som mullah-tegningene som Islamistene klikket i vinkel for. Like teit det ;-) Nei men altså hvis A som er veldig religiøs, gir en Bibel i gave til B som ikke kunne ha brydd seg mindre om religion enten om h*n er kristen eller ei - så er jo det A som ikke tar hensyn til Bs religiøse overbevisning. Hvordan kan det da være B som ikke respekterer As religiøse overbevisning hvis A ikke godtok B sin fra starten av? Eller misforstod jeg deg helt nå?
Gjest Svampebob1 Skrevet 24. desember 2012 #32 Skrevet 24. desember 2012 Jeg fikk en genser med opp-ned kors ... Ville heller hatt en bibel, men jeg er kristen da. Anonym poster: aa8f7a9cebce2f2a7a64d731211beeed Bruk genseren som zaggebukse i stedet, så blir den seende litt mer kristen ut ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #33 Skrevet 24. desember 2012 Det er en bok om guder, ikke om ateisme... Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7 Det er en bok om fraværet av gud, altså ateisme. Anonym poster: d64756d7b8dc8c14ec361b7795a0be9f 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #34 Skrevet 24. desember 2012 Bruk genseren som zaggebukse i stedet, så blir den seende litt mer kristen ut ;-) Haha, ikke dumt! Anonym poster: aa8f7a9cebce2f2a7a64d731211beeed
Gjest Svampebob1 Skrevet 24. desember 2012 #35 Skrevet 24. desember 2012 Nei men altså hvis A som er veldig religiøs, gir en Bibel i gave til B som ikke kunne ha brydd seg mindre om religion enten om h*n er kristen eller ei - så er jo det A som ikke tar hensyn til Bs religiøse overbevisning. Hvordan kan det da være B som ikke respekterer As religiøse overbevisning hvis A ikke godtok B sin fra starten av? Eller misforstod jeg deg helt nå? Jeg tror du misforstår. Om A respekterer overbevisningen til B, så har det ingen betydning dersom B vet godt nok hva h*n står for. Man må ikke gå inn i en diskusjon, ta slikt personlig eller la seg bli krenket av slikt dersom man vet godt at det man selv står for er riktig for en selv. Da er det nemlig ikke nødvendig å engang ta det til diskusjon. Jeg har min tro som jeg ikke gidder å prate med folk om heller, rett og slett fordi jeg vet at det ikke er nødvendig. Det gjør ingen forskjell for meg og jeg har ikke behov for å overbevise andre. Hvis andre ønsker å overbevise meg, så avviser jeg rett og slett samtalen og skifter tema. Ble du litt klokere av hva jeg mente? :-) 1
Gjest Nikee Skrevet 24. desember 2012 #36 Skrevet 24. desember 2012 Jeg tror du misforstår. Om A respekterer overbevisningen til B, så har det ingen betydning dersom B vet godt nok hva h*n står for. Man må ikke gå inn i en diskusjon, ta slikt personlig eller la seg bli krenket av slikt dersom man vet godt at det man selv står for er riktig for en selv. Da er det nemlig ikke nødvendig å engang ta det til diskusjon. Jeg har min tro som jeg ikke gidder å prate med folk om heller, rett og slett fordi jeg vet at det ikke er nødvendig. Det gjør ingen forskjell for meg og jeg har ikke behov for å overbevise andre. Hvis andre ønsker å overbevise meg, så avviser jeg rett og slett samtalen og skifter tema. Ble du litt klokere av hva jeg mente? :-) Nå forstod jeg litt bedre, men jeg er ennå uenig med deg Om A har vett i skallen så gir man ikke en Bibel til en man vet ikke kommer til å like den eller bryr seg om religion, nettopp fordi det kan og ofte vil oppfattes som om man prøver å presse på en annen sin egen religiøse overbevisning. Jeg har selv fått en Bibel, det var mer enn Jehovas Vitne bok. Jeg takket men sa i samme setning at jeg dessverre er ateist så den får ikke så mye nytte hos meg. Vedkommende gav gaven bevisst i et forsøk på å "omvende" meg/ presse på sin egen religion på meg. Når man gir gaver så skal man ikke presse sine egne meninger på andre. I alle fall er slik jeg ser det
LeaMichele Skrevet 24. desember 2012 #37 Skrevet 24. desember 2012 Hadde det vært en spesiell bibel med fint omslag så er det greit. Liker gamle bøker i bokhylla mi. Hvis ikke, så hadde jeg fyra med den. Alle rundt meg vet at jeg ikke er kristen.
-Jiinxs- Skrevet 24. desember 2012 #38 Skrevet 24. desember 2012 Hadde jeg fått en bibel ifra en som var kristen og som viste at jeg ikke trodde, så hadde jeg blitt litt småirritert. Jeg liker ikke å få det tredd over hodet mitt. Hadde det vært fra en som ikke var troende så hadde jeg bare fliret det av meg og lagt den vekk, i kjelleren. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #39 Skrevet 24. desember 2012 Det er en bok om fraværet av gud, altså ateisme. Since there are a number of different theistic ideas relating to the nature of God(s), Dawkins defines the concept of God that he wishes to address early in the book. http://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Delusion Det er en bok om guder, altså ikke ateisme. Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #40 Skrevet 24. desember 2012 Since there are a number of different theistic ideas relating to the nature of God(s), Dawkins defines the concept of God that he wishes to address early in the book. http://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Delusion Det er en bok om guder, altså ikke ateisme. Anonym poster: 0f1efca3160e9d0ec70cf6c4430053c7 Hvorfor forsøker du å diskutere en bok du åpenbart ikke har lest? Anonym poster: d64756d7b8dc8c14ec361b7795a0be9f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå