QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. desember 2012 #101 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Jeg har allerede en Bibel. Hvis du bare bytter ut Gud med en utenomjordisk rase, blir det kjapt en temmelig spennende sci-fi-bok. Pleide å røyke meg stein og lese i Bibelen en stund. Kom meg dog ikke igjennom hele, men det er fortsatt planen. Det er faktisk en del inni der som gir litt mening dersom du hiver inn det med aliens istedet for Gud. Aner ikke hva jeg hadde gjort. Mulig den hadde blitt papir til ovnen etterhvert. Endret 30. desember 2012 av Evilposelos
sebastianen Skrevet 30. desember 2012 #102 Skrevet 30. desember 2012 Hvordan ville du reagert om du fikk bibelen i julegave? Hadde det hatt noe å si om det var fra en ikke-religøs person, en "vanlig" kristen eller en superkristen? Anonym poster: 6e42194617eea7f0dce900541830979e Hmm, jeg har en bibel så jeg ville nok byttet den. Om det var fra en ikke relgiøs person ville jeg nok lurt på om den var rasket med fra et hotellrom. Fra en vanlig kristen.... Hadde vel lurt på om han hadde røyka sokkene sine. Fra en superkristen, vel, de må jo oppfylle løftet om å gjøre alle folkeslag til hans disipler på en eller annen måte. Og så hadde jeg tatt den med til bokhandelen og byttet den i en annen bok.
Steinar40 Skrevet 30. desember 2012 #103 Skrevet 30. desember 2012 Hvilke er "man"? Jeg tror ikke på noe. Og så vidt jeg vet, så er det en holdning jeg deler med en ganske stor andel av befolkningen i siviliserte land. Undersøkelser har altså vist at religion står svakest i de landene som har et godt velferdssystem. Og omvendt. Så det er ikke langt ifra vitenskap til tro i dårlige tider. 1
Gjest Euforia Skrevet 31. desember 2012 #104 Skrevet 31. desember 2012 Jeg hadde byttet den. Synes egentlig det er ganske frekt å gi Bibelen i julegave til personer du vet ikke er kristne. 1
Mann 42 Skrevet 31. desember 2012 #105 Skrevet 31. desember 2012 Undersøkelser har altså vist at religion står svakest i de landene som har et godt velferdssystem. Og omvendt. Så det er ikke langt ifra vitenskap til tro i dårlige tider. Man kan også si at religion står svakest i de landene som har et godt utdanningssystem. Og omvendt. Så kanskje det ikke er de dårlige tidene, men de dårlige hjernene, det kommer an på. Man har jo også vist at det er en sammenheng mellom IQ og religiøsitet, slik at de mest intelligente også er de minst religiøse, og omvendt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #106 Skrevet 31. desember 2012 Container-mat. Anonym poster: 1e9c3f9ad426fdba25de9ead5661d928
Steinar40 Skrevet 31. desember 2012 #107 Skrevet 31. desember 2012 Man kan også si at religion står svakest i de landene som har et godt utdanningssystem. Og omvendt. Så kanskje det ikke er de dårlige tidene, men de dårlige hjernene, det kommer an på. Man har jo også vist at det er en sammenheng mellom IQ og religiøsitet, slik at de mest intelligente også er de minst religiøse, og omvendt. Utdannelsenivå har en viss betydning. Men det er når folk har det dårlig og/eller er redde (sosial nød) at behovet for religion og tro melder seg for fullt. Og jeg tviler på at det er tilfeldig at religionen fortsatt står sterkere i f.eks USA enn i Norge. I USA kan man nemlig ikke regne med samme hjelp ifra staten som i Norge når man trenger det. 1
Mann 42 Skrevet 31. desember 2012 #108 Skrevet 31. desember 2012 Utdannelsenivå har en viss betydning. Men det er når folk har det dårlig og/eller er redde (sosial nød) at behovet for religion og tro melder seg for fullt. Og jeg tviler på at det er tilfeldig at religionen fortsatt står sterkere i f.eks USA enn i Norge. I USA kan man nemlig ikke regne med samme hjelp ifra staten som i Norge når man trenger det. Den påstanden er svak og dårlig underbygd. Og man må vel anse at ingen noen sinne har mottatt noe hjelp fra Gud når de trengte det, heller. Dårlige tider eller ikke. Så hva dårlige økonomiske utsikter og manglende sosialt sikkerhetsnett skulle ha å si for religiøsitet er langt fra selvsagt.
Steinar40 Skrevet 31. desember 2012 #109 Skrevet 31. desember 2012 Den påstanden er svak og dårlig underbygd. Og man må vel anse at ingen noen sinne har mottatt noe hjelp fra Gud når de trengte det, heller. Dårlige tider eller ikke. Så hva dårlige økonomiske utsikter og manglende sosialt sikkerhetsnett skulle ha å si for religiøsitet er langt fra selvsagt. De fleste forstår lite før de opplever det selv. Sånn er livet.
Mann 42 Skrevet 31. desember 2012 #110 Skrevet 31. desember 2012 (endret) De fleste forstår lite før de opplever det selv. Sånn er livet. Var det et argument for noe? "Sånn er livet"? Hva er neste? *"Det er mer mellom himmel og jord"? Tilbake til din tidligere posting der du sier at "utdannelsesnivå har en viss betydning." Ja, jeg skulle mene at utdannelsesnivå er av STOR betydning for folks evne til å tenke rasjonelt også i fht problemstillinger som om det finnes en gud eller ikke. For når alt kommer til alt, så er det jo det det kommer an på: Er dette noe man kan tro på, eller ikke? Et menneske som anvender sin rasjonalitet på problemstillingen, kan ikke komme til konklusjonen om at det finnes en gud, slik jeg ser det. Den eneste måten man kan komme til en slik konklusjon, er ved å sette til side sin rasjonalitet og skeptisisme, og se bort fra det meste av den tilgjengelige informasjonen som moderne vitenskap har frembragt om hvorfor verden er som den er og hvordan ting fungerer. Og da er utdannelse alfa og omega. INGEN som har fått en skikkelig opplæring innen fysikk, kjemi og biologi, kan tro at verden og livet ble skapt av en gud. Med mindre de velger å se bort fra alt de vet om naturen. Endret 31. desember 2012 av Mann 42
Steinar40 Skrevet 31. desember 2012 #111 Skrevet 31. desember 2012 Var det et argument for noe? "Sånn er livet"? Hva er neste? *"Det er mer mellom himmel og jord"? Det er fakta. Og det samme er forøvrig at det er mer mellom himmel og jord enn du og jeg kan forstå. Hvis du er ærlig (og tenker litt på det) så innser du det samme som meg.
Mann 42 Skrevet 31. desember 2012 #112 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Det er fakta. Og det samme er forøvrig at det er mer mellom himmel og jord enn du og jeg kan forstå. Hvis du er ærlig (og tenker litt på det) så innser du det samme som meg. Jeg er ærlig. Jeg har tenkt på det. Jeg er totalt uenig med dine påstander. Endret 31. desember 2012 av Mann 42
Steinar40 Skrevet 31. desember 2012 #113 Skrevet 31. desember 2012 Jeg er ærlig. Jeg har tenkt på det. Jeg er totalt uenig med dine påstander. Jepp, da gjenstår det bare for deg å se om tiden endrer dine meninger eller ikke.
Mann 42 Skrevet 31. desember 2012 #114 Skrevet 31. desember 2012 Jepp, da gjenstår det bare for deg å se om tiden endrer dine meninger eller ikke. Det blir nok ikke spesielt spennende. Det er ikke en "mening". Det er et velbegrunnet standpunkt.
Steinar40 Skrevet 31. desember 2012 #115 Skrevet 31. desember 2012 Det blir nok ikke spesielt spennende. Det er ikke en "mening". Det er et velbegrunnet standpunkt. Sikkert. Men shit happens.
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. desember 2012 #116 Skrevet 31. desember 2012 Det jeg forundrer meg mest over i denne diskusjonen er antagelsen om at man ikke har lest bibelen, og derfor bør ta takknemlig i mot den fordi man kan bli opplyst. Jeg har lest bibelen fra perm til perm, og jeg har i jobbsammenheng hatt en god del med religionshistorie, og da spesielt kristendommens historie. Det jeg derimot ikke har noe behov for er å ha en bibel i hylla. Om jeg skulle ønske det ligger bibelen på nett i diverse oversettelser, på samme måte som f.eks. koranen. Så jeg hadde blitt veldig forundret, og lurt på hva pokker vedkommende tenkte i det den kjøpte en bibel til meg.
Mann 42 Skrevet 31. desember 2012 #117 Skrevet 31. desember 2012 Sikkert. Men shit happens. Nei. Det gjør ikke det.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #118 Skrevet 31. desember 2012 Jeg fikk en bok med gamle indiske myter som gave en gang. Noe hinduistiske greier, men jeg ble takknemlig. Jeg ville tatt imot Bibelen på samme måte: Det er en samling myter, med noen poetiske og dikterske innslag. Man får et innblikk i den tids kultur, og det er jo spennende i seg selv. Vi har kommet så langt nå at Bibelen må behandles på samme måte som for eksempel Den eldre Edda (som jeg heller ikke synes er en dum julegave). Anonym poster: 006d5d7b3aa7873f6d231d0130a12ee4
Gjest Nimmel Skrevet 2. januar 2013 #119 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Hvordan ville en kristen likt å få en bok om ateisme til jul? Hadde puttet den i bokhyllen sammen med alle de andre bøkene. Jeg hiver aldri bøker- de støver ned på loftet i stedet, hvis jeg ikke har dem i bokhyllen. Å hive eller brenne bøker er nesten for blasfemi å regne for min del. Jeg ville tatt imot Bibelen på samme måte: Det er en samling myter, med noen poetiske og dikterske innslag. Vi har kommet så langt nå at Bibelen må behandles på samme måte som for eksempel Den eldre Edda Samme med Koranen også, selvfølgelig? Endret 2. januar 2013 av Nimmel
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #120 Skrevet 4. januar 2013 Samme med Koranen også, selvfølgelig? Nå har ikke jeg lest Koranen, så jeg er noe usikker. Jeg nevnte Bibelen og Den eldre Edda fordi disse inneholder fortellinger som er stikk i strid med det vi i dag vet om virkeligheten. Koranen inneholder nok også eksempler på dette, men jeg har inntrykk av at den er noe mer historisk og "vitenskapelig" korrekt. Anonym poster: 006d5d7b3aa7873f6d231d0130a12ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå