AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #1 Skrevet 24. desember 2012 Farmor nærmer seg 90 år og hun orker ikke så mye lenger. Onkelen min bor på en annen kant av landet og annenhvert år kommer han og kona hit for å feire jul. De bor da hos farmor og de tar mye "plass". De er barnløse folk i 50-årene som er vant til å bare ta hensyn til seg selv og de klarer ikke å skjerpe seg når de er hos farmor. De tar over fjernkontrollen, forventer at hun serverer frokost med egg og bacon til fast tid hver dag og oppfører seg generelt som om de er på hotell. Hun har i flere år forsøkt å få dem til å komme lille julaften, så hun kan gjøre ferdig det meste av juleforberedelsene før hun får gjester å ta seg av. I år prøvde også min far å snakke med dem, til ingen nytte. De kom på lørdag og de oppfører seg like håpløst som de alltid gjør. I tillegg er de i usedvanlig dårlig humør og bjeffer og kjefter for alt og ingenting. Skulle ønske de bare holdt seg hjemme når de ikke kan oppføre seg... Anonym poster: 517ebedefd0b8c8937e0ff5c7203f756
Silfen Skrevet 24. desember 2012 #2 Skrevet 24. desember 2012 Neste gang de skal komme, så reiser dere bort uten å si fra. Så står de der ved låst dør. Til pass for dem, virker det som. 2
Zim0na Skrevet 24. desember 2012 #3 Skrevet 24. desember 2012 Jeg hadde sagt til farmor at hun måtte si fra til dem at hu var sliten og om de kunne hjelpe til å dekke på bordet etc. synes ikke det er for mye å forlange men heller en selvfølge at ma hjelper til når man er hos noen som ikke har så mye overskudd. Hvis jeg er på besøk setter jeg alltid koppen i oppvaskemaskin eller i oppvaskekummen før jeg går. blir jeg over flere dager så pleier jeg å ta oppvasken i ny og ned osv. Spesielt siden det er familie er det naturlig å hjelpe siden det ikke er "fremmede". er kaskje litt værre å gå inn på kjøkkenet til noen du ikke kjenner så godt. de setter kanskje ikke pris på at man "roter" i tingene dems når man skal hjelpe til. Spør farmor først og om det evt er ok for hun at du sier ifra til dem. Prøv å si fra på en ok måte. F.eks "Farmor er så sliten så hadde vært fint om vi alle kue bidra til å hjelpe til å rydde osv. Det blir mye for hun".
Zim0na Skrevet 24. desember 2012 #4 Skrevet 24. desember 2012 Hvis de tar fjerkontrollen så si at dere er flere og at ikke alle vil se på det samme som de hele tiden (hint), hvis de fortsetter å oppføre seg som idioter hadde jeg ikke giddet å være der så mye mens de var der. Du kan jo ikke akkurat kaste dem ut heller siden det er din farmor sitt hjem osv.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. desember 2012 #5 Skrevet 24. desember 2012 Man forventer ikke at en dame på 90 lager frokost til andre enn seg selv! Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, spesielt når de ikke reagerer på tilsnakk. Dama er jo for gammel til å reise på besøk til dem.. Den eneste løsninga jeg ser, er at øvrig familie kommer på hyppige, men korte besøk hvor dere gjør litt husarbeid og letter litt på stemninga. Ta med farmor på en halvtimes biltur for å gi henne litt fred. Kom innom med ferdigstekte medisterkaker. Og hjelp farmor før besøket kommer også Det er nok mulig at farmor setter større pris på besøkene enn dere tror! Selv om hun sliter og strever og blir møtt med frekkhet, tror jeg en dame på 90 ser det beste i situasjonen: hun har en sønn på 50 som besøker henne annenhver jul. Og det er jo i bunn og grunn fint. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå