Lilandry Skrevet 24. desember 2012 #1 Skrevet 24. desember 2012 Reiser første gang på ferie til Thailand slutten av Januar. Har aldri tatt noen vaksiner når jeg har reist ellers (Tyrkia, Kypros osv.). Men hører flere nevner at jeg bør sjekke det opp. Så derfor spør jeg her først, hvilke vaksiner er anbefalt? Har DU tatt noen når du reiste til Thailand?
Inx Skrevet 24. desember 2012 #2 Skrevet 24. desember 2012 hepatitt a og muligens b, dersom du kan finne på å bli tatovert eller dele kroppsvæsker med noen der
Lilandry Skrevet 24. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 24. desember 2012 hepatitt a og muligens b, dersom du kan finne på å bli tatovert eller dele kroppsvæsker med noen der Skal Ikke ta tatovering og reiser med kjæresten min.
Inx Skrevet 24. desember 2012 #4 Skrevet 24. desember 2012 Skal Ikke ta tatovering og reiser med kjæresten min. Hepatitt A da, der den som du kan få i deg via mat
Lilandry Skrevet 24. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. desember 2012 Hepatitt A da, der den som du kan få i deg via mat Ok, takker for svar!
sebra Skrevet 24. desember 2012 #6 Skrevet 24. desember 2012 + påfyll av barnevaksiner tror jeg det er. Er ihvertfall en firekomponent vaksine man også tar første gangen man reiser dit.
Gjest Badabing Skrevet 25. desember 2012 #7 Skrevet 25. desember 2012 Du kan finne oversikt over hvilke vaksiner som er nødvendige på folkehelseinstituttets nettsider. fhi.no Sjekk under vaksiner, og så finner du landet du skal reise til.
TøydukkeAnna Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Jeg tok vel påfyll av no barnevaksiner og Hepatitt A. Tar du en dose til av Hepatitt A etter 6 mnd varer den i 20-25 år, veldig greit så slipper du å ta den igjen
Gjest Badabing Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Til Thailand: Alle bør være vaksinert mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt. Voksne som er grunnvaksinert bør ta én dose oppfriskningsvaksine mot disse sykdommene ca. hvert 10. år. I tillegg bør man ha hepatitt A-vaksine. Det som kan være greit om du reiser en del, er å ta Twinrix i stedet for Havrix, da denne også beskytter mot hepatitt B. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #10 Skrevet 28. desember 2012 I tillegg til de vanlige vaksinene som du bør oppfriske (difteri, stivkrampe, kikhoste og polio) bør du vaksinere deg mot hepattit A og B og gulfeber. Sjansen for å få noen av delene i Thailand er liten, og de fleste reiser uten å vaksinere seg. Det er likevel veldig greit å være vaksinert mot det meste, slik at du slipper å tenke mer på vaksiner neste gang du skal ut og reise. Anonym poster: 5644981dbac402363c33c7ad719a8b1b
The Kitten Skrevet 28. desember 2012 #11 Skrevet 28. desember 2012 Jeg tok ingen vaksiner før jeg reiste til Asia i sommer. Var i Thailand, Laos, Indonesia, Malaysia Singapore og Vietnam. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 Ta i hvert fall hepatitt A-vaksine. Det er en kjip sykdom å få. Stivkrampe er også grei å ha påfyll av hvis det er over 10 år siden du tok sist. Men hvis du først skal ta stivkrampe, kan det være like greit å ta kikhoste og difteri (og polio) i kombinasjon, så slipper du å tenke på det på 10 år. Hepatitt A og stivkrampe er vel de det er størst risiko for å bli smittet av (så lenge du ikke deler nåler eller har ubeskyttet sex med noen der nede). Hvis penger ikke er et problem, kan du ta Boostrix polio (difteri, stivkrampe, kikhoste og polio) og Twinrix (hepatitt A og B), så er du good to go for noen år. Koster vel ca. 250,- + 350,- + legetime. Anonym poster: f97c687de333da026975d945dea6ec46
Knirke Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Tar man påfylling av hepatitt A og B er man immun for resten av livet, så da slipper man å tenke mer på det! Hepatitt B er relativt skjelden, men jeg ble anbefalt å ta den siden jeg skulle jobbe frivillig med dyr. Ble også anbefalt Rabiesvaksine, som var både dyr og vond, men jeg ble faktisk bitt av en løshund (fikk ikke hull på huden, men det er fort gjort). Hundene er overalt og mange av dem er aggressive. Hvis du bare skal være i turistområdene tror jeg ikke jeg hadde giddet å stresse med det
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #14 Skrevet 30. desember 2012 Jeg tok ingen vaksiner før jeg reiste til Asia i sommer. Var i Thailand, Laos, Indonesia, Malaysia Singapore og Vietnam. Bare fordi du valgte å ta den risikoen, gir det deg ingen rett til å stå frem som en reklameplakat for at det er en helt grei ting å gjøre. Du handlet dumt, men hadde flaks. Om du har vært i land som Laos og Vietnam uten å være vaksinert mot gulfeber, kan du bli nektet innreise i en del land når de ser stempelet i passet ditt uten at du kan legge frem vaksinasjonsbevis mot gulfeber. Hvorfor ta sjansen? Man bør heller vaksinere seg litt for mye enn for lite. Unntaket er malaria, som mange feilaktig tror er en vaksine, men som egentlig er en medisin som man slettes ikke bør ta preventivt. Anonym poster: 5644981dbac402363c33c7ad719a8b1b
Gjest Badabing Skrevet 30. desember 2012 #15 Skrevet 30. desember 2012 Bare fordi du valgte å ta den risikoen, gir det deg ingen rett til å stå frem som en reklameplakat for at det er en helt grei ting å gjøre. Du handlet dumt, men hadde flaks. Om du har vært i land som Laos og Vietnam uten å være vaksinert mot gulfeber, kan du bli nektet innreise i en del land når de ser stempelet i passet ditt uten at du kan legge frem vaksinasjonsbevis mot gulfeber. Hvorfor ta sjansen? Man bør heller vaksinere seg litt for mye enn for lite. Unntaket er malaria, som mange feilaktig tror er en vaksine, men som egentlig er en medisin som man slettes ikke bør ta preventivt. Anonym poster: 5644981dbac402363c33c7ad719a8b1b Dette er jo bare tøys. Man trenger kun gulfebersertifikat om man har oppholdt seg i eller er fra land med gulfeber. Og at man ikke bør ta malariaprofylakse i land med malaria går også klart imot hva folkehelsa mener. Når det er sagt er jeg helt klart enig i at det virker tankeløst å ikke ta enkle og billige vaksiner som polio og stivkrampe. Jævlige sykdommer, lette å beskytte seg mot. 1
Xtend Skrevet 31. desember 2012 #16 Skrevet 31. desember 2012 Om du har vært i land som Laos og Vietnam uten å være vaksinert mot gulfeber, kan du bli nektet innreise i en del land når de ser stempelet i passet ditt uten at du kan legge frem vaksinasjonsbevis mot gulfeber. Hvorfor ta sjansen? Anonym poster: 5644981dbac402363c33c7ad719a8b1b Det finnes ikke gulfeber i Asia.
caroprins Skrevet 31. desember 2012 #17 Skrevet 31. desember 2012 Ved siden av en revaksinasjon av trippelvaksinen og hepatitt A vaksinen så kan det være greit å ta drikkevaksinen mot kolera. Denne har også en viss beskyttelse mot magevirus. Har tatt den flere ganger når vi har vært ute og reist og senest til Thailand.
Lilandry Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2013 Gikk til legen igår og hun anbefalte hepatitt a og stivkrampe (som også beskyttet mot difteri). Så nå sitter jeg her med 2 ømme overarmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå