Gå til innhold

Ikke lov å ikke ha lyst på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dagens samfunn er det nesten ikke lov å ikke ha lyst på barn. Jeg er 20 år gammel, og har ikke lyst på barn. Grunnen jeg forteller andre, er fordi jeg rett og slett ikke har lyst, punktum. Jeg vil oppleve verden, kunne være egoistisk, bruke tiden min på frivillig arbeid med dyr og lignende. Overalt møter jeg blikk som sier "du er bare et barn, det endrer seg det". Javel, hva om det ikke endrer seg?

Hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha barn er fordi både mor og farssiden har slitt ufattelig mye med mengder av psykiske problemer (blant annet angst og bipolar lidelse +++), og det er et under at jeg ikke er syk jeg også (vi får se når jeg blir litt eldre da, men det ser bra ut hittil). Jeg vil ikke videreføre dette til et barn, da det er stor sjanse for at mine barn får en eller annen sykdom.

Er det virkelig så rart å ikke ville ha barn, uavhengig av grunn? Er det ikke nok å bare ikke ville ha <-- punktum?

Flere som har opplevd det samme? Og dere som er eldre, som sa som tjueåring at dere ikke ville ha barn, har dere barn nå, evnt vil dere ha nå?

Anonym poster: ad975625a025e8b198ed32d811497a54

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil finne MANGE tråder på forumet her om folk som ikke vil ha barn. Det er mer vanlig enn du tror.

Når det er sagt så ville jeg ikke tatt en på 20 like seriøst om h*n hadde sagt h*n ikke vil ha barn, som en på 30. For det er nok av mennesker som ombestemmer seg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok det er mer akseptert å ikke ønske seg barn i dagens samfunn enn det noen gang har vært altså... Det sagt, så er de vanskelig å forstå for veldig mange kvinner spesielt, at noen ikke ønsker seg der som de selv har et intenst ønske om.

Jeg har aldri hatt lyst på barn. Har aldri gått rundt og informert folk om dette for mener det er min egen sak å velge. Har også aldri gått inn i store diskusjoner om barn/ikke barn, for det er ikke noe å diskutere. Enten ønsker man seg det eller ikke.

Jeg er 43 år nå og har ingen barn.

For litt siden hørte jeg på radioen at de hadde gjort en undersøkelse som viste at voksne med barn ikke var mer lykkelig enn de uten barn. Så da vet vi det også :-)

Anonym poster: 7718dfe84fda457ae7cc8e3b73196fb8

• Liker 5
Skrevet

Nei, det er vanligere enn du tror. Og det er ALTFOR mange som får barn som aldri burde ha fått det...Jeg synes ofte det er mye mer egoistisk å sette barn til verden (uten at ha forutsetninger for å ta vare på det) enn de som velger å la være.

• Liker 6
Skrevet

Et av de største utfordringene menneskene opplever i dag er nettopp overbefolkning. Derfor er det jo enda mer unødvendig å "presse" folk til å ville ha barn å mene at det er det viktigste i livet.

Med så mange foreldreløse barn her i verden synes jeg heller folk skal konsentrere seg om å ta vare på de som allerede er født.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så enig! Men sier du at det å sette et barn til verden er egoistisk, får du mange uvenner for å si det sånn..

• Liker 2
Skrevet

Den var til Sol87

Skrevet (endret)

Det er nok ikke en selvfølge å ville ha barn. Vet om flere som ikke ønsker det. Min onkel feks ville ikke ha barn da han var i 20 årene, nå er han over 50 og har fortsatt ikke barn. Han var sammen med en som ville ha barn i sine yngre dager og henne gjorde han det slutt med av den grunn. Det er helt ok å leve et liv uten barn i dagens samfunn! Se på karriere kvinner spesielt i storbyer. De har jo ikke tid til å få barn en gang. Er jo enkelte som endrer mening når de er 40 eller noe. Men ja som sagt i din alder har din personlighet ikke blitt helt ferdigutviklet og du har mye å erfare, derfor man tenker at det er en mulighet for at unge mennesker endrer mening. Jeg ville jo bli modell og kjendis i slutten av tenårene, nå ler jeg av det.

Endret av Catgirl
Skrevet

Flere som har opplevd det samme? Og dere som er eldre, som sa som tjueåring at dere ikke ville ha barn, har dere barn nå, evnt vil dere ha nå?

Jepp. Har opplevd. Er nå passert 40 med god margin og har aldri angret.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er så enig! Men sier du at det å sette et barn til verden er egoistisk, får du mange uvenner for å si det sånn..

Men man behøver jo ikke gå rundt å fortelle folk at de er egoistiske hvis de har barn da. Man er jo i realiteten ikke så egoistisk hvis man får egne barn; det er jo et instinkt vi har for å reprodusere så ikke unaturlig at man vil det.

De som derimot holder på for sin egen og statens regning i årevis for å prøve å andre vis, kan diskuteres mener jeg. Da er ikke ønsket om BARN der viktigste, men å få EGNE barn. Og det kan i mine øyne fullt ut diskuteres.

Uansett, så bør man se like lite "ned" på de som ønsker seg barn som de som ikke vil ha barn. Folk er forskjellige, og det bør være svar godt nok for de som lurer og spør :-)

Skrevet

Jeg har aldri villet ha barn, har riktignok ikke vært like skråsikker hele tiden, men jeg har definitivt blitt sikrere med alderen (er nå 35). Og jeg føler stort sett det er ganske akseptert, selv om noen "maser" (ekssvigerfamilie, noen få venner). Uansett er det viktigste å være trygg på sitt eget valg, da betyr ikke andres meninger så mye.

Anonym poster: c443ec9539129629b75fe24b01ba80ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil heller ikke ha barn, og blir like provosert hver gang noen sier til meg at jeg garantert kommer til å endre mening.

Anonym poster: aed9cac87ce32ecd5cee6f900caee167

• Liker 5
Skrevet

På den alderen ville ikke jeg ha barn. Noe av årsakene liknet dine. Ble godt over 30 år før jeg ombestemte meg og fikk barn. Har ikke angret og har fått gjort veldig masse rundtomkring på kloden. Og jeg angrer ikke på at jeg ble midt i tredveårene før jeg fikk barn. Nå kan jeg slå meg til ro og stresser ikke med hva jeg må oppnå mens jeg samtidig har små barn.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Har også bestemt meg for at jeg ikke skal ha barn. Har ingen spesielle egenskaper jeg MÅ videreføre for verdens eget beste, så... nei.

Når sant skal sies skal jeg ikke ende opp i krangler pga. dette eller være overdrevent bastant når jeg møter folk. Jeg tar det som en selvfølge at de ikke tar meg seriøst med tanke på alderen min, og gidder ikke bry meg med folk som maser om unger og hei og hå. Det er ikke en stor deal å si nei til å reprodusere seg, er bare enkelte mennesker som tar det så innmari til seg når de hører at andre ikke vil ha unger når de selv er så fryktelig takknemlig for sine egne barn. Er en vanskelig situasjon å sette seg inn i for verpesyke damer, derfor reagerer de med "eh, ja, sikkert."

Gjest Oblivion
Skrevet

Jeg skjønner at folk kanskje reagerer mer på at en som er tidlig i tjueårene kommer med en slik påstand -jeg har vært rimelig klar over at jeg ikke har ønsket barn i nesten 10 år nå, men det har jo vært tanker innom på disse årene. At en jente på tjue ikke ønsker seg barn, blir gjerne sett på som en jente som ikke ønsker seg barn enda. Gjennomsnittet av tjueåringer tenker fortsatt på studier og andre ting man vil fullføre før man evt. skaffer seg barn. Eldre mennesker ser jo ungdommens "vingling", de har vært der selv og ser ungdom fra et annet, og bredere, perspektiv nå som de har noen år med erfaring på baken.

Nå når jeg er eldre så reagerer ikke folk noe særlig på mitt ønske, jeg har blitt gammel nok til at de regner med det er en bevisst tanke, og et godt gjennomtenkt valg. Men, som jeg selv sier -jeg bestemmer ikke over naturen, og jeg vet heller ikke om tanken plutselig skulle komme en dag. Jeg har fortsatt en 4-6 år igjen før jeg begynner å bli en "gammel mamma" om jeg plutselig skulle finne på å ploppe ut en unge eller to, så hvem vet?

Så Ts og alle andre i din situasjon, dere må nok regne med å ikke "bli trodd" en stund til. Vi har alle forskjellige grunner til valgene vi tar, men akkurat dette valget går i mot strømmen og er enda litt uvanlig både for eldre generasjoner og i dag.

Gjest Svampebob1
Skrevet

Har gitt opp å forklare dette. Sier bare at jeg synes det er for mye ansvar. De fleste aksepterer dette. Det virker som folk mener at lykken må være å få barn og at alternativet blir å sitte alene og ensom på de sine siste dager. Amor fati, sier jeg bare! ;-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har egentlig aldri likt barn, og har aldri ønsket noen selv. Er 26 nå, og har fremdeles ikke lyst på.

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å være så bastant i forhold til dette når man er så ung. Som 20-åring har du mange fruktbare år igjen, men det er aldri noen som kommer til å tvinge deg til å få barn om du ikke vil det selv. Hvordan kan man som 20-åring være så skråsikker på hvilke valg man kommer til å ønske å ta 15 år frem i tid?

For min egen del vet jeg at jeg har endret oppfatning om mye etterhvert som jeg har blitt eldre. Jeg har ikke skiftet personlighet fra jeg var 20 til nå, når jeg er 30 - men jeg har blitt eldre, fått større perspektiv, lært av mine feil osv. Alt dette gjør at enkelte ting fremstår som annerledes i dag enn for 10 år siden.

Hvis du som 20-åring ikke kan forestille deg å noengang få barn, vil det være mer modent å si nettopp det - ikke at du ALDRI vil ha barn: For som 20-åring vet man ganske enkelt hva man kommer til å ville som 30, 40, 50-åring osv...

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å være så bastant i forhold til dette når man er så ung. Som 20-åring har du mange fruktbare år igjen, men det er aldri noen som kommer til å tvinge deg til å få barn om du ikke vil det selv. Hvordan kan man som 20-åring være så skråsikker på hvilke valg man kommer til å ønske å ta 15 år frem i tid?

For min egen del vet jeg at jeg har endret oppfatning om mye etterhvert som jeg har blitt eldre. Jeg har ikke skiftet personlighet fra jeg var 20 til nå, når jeg er 30 - men jeg har blitt eldre, fått større perspektiv, lært av mine feil osv. Alt dette gjør at enkelte ting fremstår som annerledes i dag enn for 10 år siden.

Hvis du som 20-åring ikke kan forestille deg å noengang få barn, vil det være mer modent å si nettopp det - ikke at du ALDRI vil ha barn: For som 20-åring vet man ganske enkelt hva man kommer til å ville som 30, 40, 50-åring osv...

EDIT, siste setning; * ganske enkelt _ikke_ *

Skrevet

Jeg har aldri ønsket meg barn, så lenge jeg kan huske. Jeg har alltid vært veldig sikker på at jeg aldri vil ha barn, like sikker når jeg var 16 som jeg er nå - men jeg har blitt mer bevisst på tanken jo eldre jeg har blitt. Har gått noen runder med meg selv og tenkt over valget mitt, for å bli så sikker som jeg kan være på at jeg ikke velger feil. For min del er lysten til å ha barn rett og slett ikke til stede.

Er i midten av 30-årene nå og føler vel at jeg endelig blir tatt på alvor av de fleste...selv om foreldrene mine ikke har gitt opp å mase enda. Jeg passer på å snike inn kommentarer om hvor glad jeg er for at jeg ikke skal ha barn hver gang det passer seg og de er i nærheten, i håp om at det skal synke inn til slutt.

Når jeg var yngre så fikk jeg høre "du ombestemmer deg nok når du blir eldre" eller "du må bare møte den rette mannen først" - jeg har vært i forhold så og si helt siden jeg var 16, så ingen av de har tydeligvis vært den rette.. ;)

Nå er jeg i et flott forhold med en som heller ikke ønsker seg barn, og jeg er sjeleglad for at jeg slipper presset lenger!

Så det blir bedre etter hvert, hold ut! :)

Anonym poster: 5bd2bd856362ac502dc27409c9752e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...