Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2012 #1 Skrevet 24. desember 2012 Da var endelig dagen kommet. Dagen som skal være den beste dagen i året for alle barn. Dette stemmer dessverre ikke. På langt nær. Ca. 200.000 barn gruer seg til jul. P.g.a. foreldrenes alkoholkonsum. http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Odelagt-jul-7068971.html Det er for jævlig. Pr. 1 januar 2012 var det ca. 1,1 millioner norske barn under 18 år i Norge. Dvs. at nesten 20% av barna er rammet av dette. Det er enorme tall. I dag går mine tanker til de barna som i kveld som må tusle inn på rommet med sine julegaver fordi de blir utrygge av foreldrene som sitter i stua med forandret personlighet. Mine tanker går til de barna som i morgen tidlig må stå opp alene til tomt hus fordi mamma og pappa ligger og sover til kl. 14 på juledags morgen fordi det ble et glass eller to for mye kvelden før. Jeg vil komme med en oppfordring til de som har barn. Vær så snill å sett alle alkoholholdige drikker i skapet i jula. Gi barna den tryggheten de trenger. Vær kar over at ETT eneste glass med vin/akevitt gjør sine virkninger, og barn enser de minste personlighetsendringer og gjør de utrygge. Spesielt de små barn. Still dere spørsmålet: Trenger jeg virkelig dette glasset? Og selv om du har lyst, spør deg selv om det er verdt det overfor 7-åringens utrygghet? Er jula først og fremst barnas tid, eller er det mor og far som skal være det viktigste? Er det virkelig så vanskelig å holde seg borte fra alkoholen i denne høytiden? Det er ingen unnskyldninger overhodet som er akseptable når det kommer til alkoholkonsum og barn. Jeg ønsker dere alle en god jul og et godt nytt år!
Gjest Skrevet 24. desember 2012 #2 Skrevet 24. desember 2012 Jeg kan ikke annet enn å være hjertens enig! Ønsker store og små en alkoholfri jul! 3
Strenge Frk.Gerd Skrevet 24. desember 2012 #3 Skrevet 24. desember 2012 Helt enig!! Hva er så viktig med alkohol uansett, når det finnes masse alternativer som passer til mat (eksklusive fruktjuicer o.l)-hvis det er smak man tenker på.
Thalassos Skrevet 24. desember 2012 #4 Skrevet 24. desember 2012 Er glad for at vi i alle år har hatt en alkoholfri jul - noe vi kommer til å fortsette med i alle år. Til og med jeg på 19 syns det kan være ubehagelig med fulle folk på julaften, så det er en tradisjon jeg kommer til å holde på for alltid. Ønsker alle en strålende jul!
wahaj Skrevet 24. desember 2012 #5 Skrevet 24. desember 2012 Er vokst opp med et par glass vin og noe akevitt, men aldri fylla. Vi drikker ikke på julaften, så her blir det alkoholfri jul på oss og barna 1
Maxiipeps Skrevet 24. desember 2012 #6 Skrevet 24. desember 2012 Svart/hvitt tankegang er noe av det verste jeg vet. Nå er jeg ung selv, og innser faktisk at det er noe som heter å begrense seg. Det er ikke slik at enten så drikker man ingenting, eller så drikker man seg sanseløs dritings. Det blir for dumt å tro det. Ingen normale voksne mennesker får nevneverdig forandret personlighet etter ett eller to glass vin/øl. De som ikke klarer å begrense seg burde selv sagt la være å drikke, men da gjelder det jo ikke bare i jula. Alkohol er ikke farlig i små mengder. Alt er farlig når det overdrives. All medfølelse til de barna som opplever at foreldrene oppfører seg bedritent på julekvelden, men det betyr ikke at normale mennesker med selvdisiplin ikke skal få lov til å ta seg et par glass vin til maten. 15
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #7 Skrevet 24. desember 2012 Jeg har alltid feiret jul underoppveksten med alkohol. men det er snakk om foreldre som tar en øl eller ett glass vin til maten. aldri misbruk. grunnen til jeg drikker ett gass øl eller ett glass vin er at det smaker godt til sånn type mat og gir meg en matopplevelse. det høres jo ikke bra ut når dere sier vi drikke ikke i jula. den settningen får jo alkohol til å være bare negativt. ta favoritt retten din så finner du en fantastisk god vin eller øl som passer til så vil du få en matopplevelse som du aldri har merket før. betyr ikke at du må drikke hele flaska med vin og bli full for det. mange mennesker som er svake som ikke kan begrense seg. for så skylde på alkohol er så fælt. aldri alkoholen som er problemet, det er personen som drikker den. Anonym poster: 0775442ab753a4a0fffc020c696f7abf 4
Thalassos Skrevet 24. desember 2012 #8 Skrevet 24. desember 2012 Svart/hvitt tankegang er noe av det verste jeg vet. Nå er jeg ung selv, og innser faktisk at det er noe som heter å begrense seg. Det er ikke slik at enten så drikker man ingenting, eller så drikker man seg sanseløs dritings. Det blir for dumt å tro det. Ingen normale voksne mennesker får nevneverdig forandret personlighet etter ett eller to glass vin/øl. De som ikke klarer å begrense seg burde selv sagt la være å drikke, men da gjelder det jo ikke bare i jula. Alkohol er ikke farlig i små mengder. Alt er farlig når det overdrives. All medfølelse til de barna som opplever at foreldrene oppfører seg bedritent på julekvelden, men det betyr ikke at normale mennesker med selvdisiplin ikke skal få lov til å ta seg et par glass vin til maten. Problemet er at jo at mange ikke klarer å begrense seg. Det er mye "bare-en-til"-holdning. Den ene dagen i året klarer man seg uten alkohol, vi drikker så mye ellers, så. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #9 Skrevet 24. desember 2012 Svart/hvitt tankegang er noe av det verste jeg vet. Nå er jeg ung selv, og innser faktisk at det er noe som heter å begrense seg. Det er ikke slik at enten så drikker man ingenting, eller så drikker man seg sanseløs dritings. Det blir for dumt å tro det. Ingen normale voksne mennesker får nevneverdig forandret personlighet etter ett eller to glass vin/øl. De som ikke klarer å begrense seg burde selv sagt la være å drikke, men da gjelder det jo ikke bare i jula. Alkohol er ikke farlig i små mengder. Alt er farlig når det overdrives. All medfølelse til de barna som opplever at foreldrene oppfører seg bedritent på julekvelden, men det betyr ikke at normale mennesker med selvdisiplin ikke skal få lov til å ta seg et par glass vin til maten. Her er det antagelig du som er litt "svart/hvitt"... Hvis du åpner øynene å ser deg litt om så er det utrolig mange som faktisk har problemer med å nettopp begrense seg. Ergo har man dette problemet i samfunnet. Og ja - det viser seg at det er "normale" mennesker som ikke klarer å begrense seg skjønner du. Anonym poster: 1b14059b55cbd61e06cdbfa8c2b340fa 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #10 Skrevet 24. desember 2012 Problemet er at jo at mange ikke klarer å begrense seg. Det er mye "bare-en-til"-holdning. Den ene dagen i året klarer man seg uten alkohol, vi drikker så mye ellers, så. ja men alle de som ikke klarer begrense seg får holde seg unna. ellers får barnevernet ta fra de foreldre som ikke kan begrense seg retten til å ha barn da. . står vell i barneloven at barn skal ha en rett til å føle seg trygge til enhvertid i hjemmet. eller noe sånt. det er trist det mange barn opplever. men det er ikke alkoholen sin skyld. det er faktisk de som misbruker det. og ikke ta alle under samme kam. alkohol skal nytes i jula for de som liker det. samme som mat. Anonym poster: 0775442ab753a4a0fffc020c696f7abf 5
Maxiipeps Skrevet 24. desember 2012 #11 Skrevet 24. desember 2012 ja men alle de som ikke klarer begrense seg får holde seg unna. ellers får barnevernet ta fra de foreldre som ikke kan begrense seg retten til å ha barn da. . står vell i barneloven at barn skal ha en rett til å føle seg trygge til enhvertid i hjemmet. eller noe sånt. det er trist det mange barn opplever. men det er ikke alkoholen sin skyld. det er faktisk de som misbruker det. og ikke ta alle under samme kam. alkohol skal nytes i jula for de som liker det. samme som mat. Anonym poster: 0775442ab753a4a0fffc020c696f7abf Kunne ikke ha vært mer enig. Skal alle la være å drikke fordi noen ikke klarer å begrense seg? Ingen i min familie drikker seg sanseløse på julaften, og heller ikke familiene til noen jeg kjenner. Mulig det er jeg som er svart/hvitt, men jeg ser ikke helt hvorfor ikke familien min skal drikke i dag når det aldri har vært et problem for meg og søsknene mine da vi var barn. 3
sol87 Skrevet 24. desember 2012 #12 Skrevet 24. desember 2012 Jeg har aldri sett foreldrene mine full, utenom mamma litt brisen da jeg selv hadde blitt voksen. De kunne ta seg en øl til maten, men de drakk seg aldri brisne eller fulle. Det setter jeg pris på i dag.
Tabris Skrevet 24. desember 2012 #13 Skrevet 24. desember 2012 Jeg er litt enig med Maxipeps. Jeg har også vokst opp med foreldre som hadde rødvin til maten og far hadde en juleøl om kvelden både en og to dager. Hvitvin og sommerpils var det til grillmaten også. Det var aldri et problem, og jeg er glad jeg hadde foreldre som hadde et moderat og fornuftig forhold til alkohol. Ja, jeg vet at det finnes foreldre som ikke klarer å stoppe der, og de bør selvsagt la være å drikke når de er med barna. Men det er et milelangt steg fra at de som ikke klarer å stoppe lar være til at alle foreldre skal være avholds og ikke røre noe hvis barn er involvert. Det siste synes jeg blir for ekstremistisk, og kan faktisk også være med på å gi barna et usunt forhold til alkohol - fordi de får aldri sett at det kan inntas på en fornuftig måte. 9
Gjest Sitronkake Skrevet 24. desember 2012 #14 Skrevet 24. desember 2012 Gubben og jeg skal ta et par pils i kveld etter at ungene har lagt seg. Ser ingenting galt i det. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2012 #15 Skrevet 24. desember 2012 Et gedigent paradoks er jo at myndighetene forbyr f.eks. pinneraketter fordi 8-10 personer får svimerker i panna hver nyttårsaften. Ja, da er hender også at det er mer alvorlige øyeskader. Da nøler man ikke med å pålegge det norske folk nok et forbud. Fordi noen FÅ mennesker ikke er i stand til å styre seg, så ødelegger man for resten. Mange andre eksempler på dette. Men når det kommer til alkohol, så er det helt andre toner. Da prater man plutselig om holdninger etc. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å holdeg seg vekk fra alkohol i jula når barna skal være hovedpersonene. Legg også merke til at jeg kun snakker om de som har barn sammen med seg i jula. Forstatt har jeg til gode å se GODE argumenter for å innta alkohol med barn i hus i jula. Man snakker om smaksopplevelse etc. Men det holder ikke. Det er mange gode drikker man kan nyte akkurat DENNE tide av året for å skåne barna.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #16 Skrevet 24. desember 2012 Et gedigent paradoks er jo at myndighetene forbyr f.eks. pinneraketter fordi 8-10 personer får svimerker i panna hver nyttårsaften. Ja, da er hender også at det er mer alvorlige øyeskader. Da nøler man ikke med å pålegge det norske folk nok et forbud. Fordi noen FÅ mennesker ikke er i stand til å styre seg, så ødelegger man for resten. Mange andre eksempler på dette. Men når det kommer til alkohol, så er det helt andre toner. Da prater man plutselig om holdninger etc. Fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å holdeg seg vekk fra alkohol i jula når barna skal være hovedpersonene. Legg også merke til at jeg kun snakker om de som har barn sammen med seg i jula. Forstatt har jeg til gode å se GODE argumenter for å innta alkohol med barn i hus i jula. Man snakker om smaksopplevelse etc. Men det holder ikke. Det er mange gode drikker man kan nyte akkurat DENNE tide av året for å skåne barna. Hvorfor skal det være forbud med alkohol med barn i huset for dem som faktisk tar seg et glass til maten og ikke noe mer? De har jo tydelig kontroll. Du kan ikke komme her og kreve forbud mot alkohol for alle på en dag. Du må bare innse at staten og andre ikke skal eller må kunne kontrollere voksne menneskers avgjørelser. Selvfølgelig unner jeg ingen barn en slik julaften som jeg vet mange har, som tripper nervøst rundt og våkner opp alene dagen etter. Likevel hvordan forventer du at et slikt forbud skal opprettholdes? Her er det familie og venner, menneskene rundt disse situasjonenes oppgave å enten gjøre det klart at det ikke er akseptabelt å drikke seg full med unger. Ellers så må man finne andre løsninger. Anonym poster: 863dc65fe7d296b1ff00d13c7dcb192e 3
Tabris Skrevet 24. desember 2012 #17 Skrevet 24. desember 2012 Forstatt har jeg til gode å se GODE argumenter for å innta alkohol med barn i hus i jula. For å vise barna - gjennom handlinger - at man kan ha et fornuftig forhold til alkohol. For ikke å gjøre det om til en stor, tabubelagt ting, men gjøre det om til en helt normal ting i hverdagen. 4
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2012 #18 Skrevet 24. desember 2012 Hvorfor skal det være forbud med alkohol med barn i huset for dem som faktisk tar seg et glass til maten og ikke noe mer? De har jo tydelig kontroll. Du kan ikke komme her og kreve forbud mot alkohol for alle på en dag. Du må bare innse at staten og andre ikke skal eller må kunne kontrollere voksne menneskers avgjørelser. Selvfølgelig unner jeg ingen barn en slik julaften som jeg vet mange har, som tripper nervøst rundt og våkner opp alene dagen etter. Likevel hvordan forventer du at et slikt forbud skal opprettholdes? Her er det familie og venner, menneskene rundt disse situasjonenes oppgave å enten gjøre det klart at det ikke er akseptabelt å drikke seg full med unger. Ellers så må man finne andre løsninger. Anonym poster: 863dc65fe7d296b1ff00d13c7dcb192e Har jeg sagt det? Jeg sier det er et paradoks at staten forbyr pinneraketter fordi et særdeles få antall mennesker ikke er i stand til å behandle dette med vett. Da nøler altså ikke staten med å forby dette til hele befolkningen. Vi snakker altså om kanskje 10 personer i gjennomsnitt skadet av dette i året. Hvor mange i året blir skadet av alkohol? Ikke minst hvor mange barn LIDER av alkohol gjennom et år? For å vise barna - gjennom handlinger - at man kan ha et fornuftig forhold til alkohol. For ikke å gjøre det om til en stor, tabubelagt ting, men gjøre det om til en helt normal ting i hverdagen. I mine øyne er dette et helt meningsløst argument. Å kutte ut alkohol i jula har ingeting med tabu å gjøre. Det har med sunn fornuft å et valg basert på sunne holdninger. Det er jo absurd å tenke slik at de familiene som styrer unna alkohol i jula for å skåne barna for uheldige opplevelser, gir barna et usunt forhold til alkohol.
Tabris Skrevet 24. desember 2012 #19 Skrevet 24. desember 2012 Vi er nok uenige i hva som er sunn fornuft her. For meg er sunn fornuft er fornuftig og avslappet forhold til alkohol. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #20 Skrevet 24. desember 2012 Nordmenn drikker stadig mer, og desember er måneden der det blir drukket mest. Jeg drikker ikke alkohol i julen selv, og jeg ser hvor raskt mange endrer adferd, og hvor mange som bagatelliserer både sitt inntak, og sin reaksjon på alkoholen de inntar. De må ha ett eller to glass vin/øl til middagen, så må de ha en akevitt for å nøytralisere fettet i middagen, og så kanskje en konjakk til kaffen etterpå. Ett glass likør til kakene er det også mange som liker. Dette blir raskt tre-fire enheter alkohol - altså ikke et stort inntak. "Jeg blir ikke full av den mengden", er det mange som sier. Og jeg ser at det er sant, de er ikke fulle, de er ikke engang brisne, men adferden er likevel endret, jeg merker det, og barna merker det. Veldig mange barn har søkt seg til meg i juledagene, fordi de anser meg for å være "den trygge voksne" når deres egne forelder har "drukket seg glade" (fremdeles ikke brisne eller fulle), og dette synes jeg er trist. Spesielt trist er det når jeg har snakket med foreldrene i ettertid, og de fremdeles bagatelliserer barnas reaksjoner. "Jeg er jo ikke full", "såpass tåler barna mine", "mine barn skal ikke oppleve alkohol som tabu, men skal ha et sunt forhold til alkohol" - jeg har hørt alle bortforklaringene som er. Det jeg derimot ikke har opplevd, er at foreldrene har tatt barnas opplevelse på alvor, og latt julen være alkoholfri. "Vi må jo kose oss i julen" sier de, men ingen svarer meg når jeg da spør om de er avhengige av alkohol for å kose seg. Anonym poster: e04740e95f7e9f27e9604644d7126275 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå