Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2002 #1 Del Skrevet 2. juni 2002 Hei, jeg har kjøpt meg en gullring som har merket 150 18k Lurer på om dere vet hvilket land som opererer med den koden,vet at det ikke er det norske stempelet, men hvilket land bruker det og er det et ekte stempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 3. juni 2002 #2 Del Skrevet 3. juni 2002 Er du sikker på at det står 150 og ikke 750? Grunnen til at jeg spør, er at på min ring står det 750 18k. Altså at det er en 18 karats gullring. Og en 18 karats gullring, får man kjøpt i Norge også. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 3. juni 2002 #3 Del Skrevet 3. juni 2002 Synes også at 750 høres mer riktig ut, det er antall promille gull i ringen (750 tilsvarer 75%). Gull er som de fleste vet et svært mykt metall, og det som brukes i smykker er blandet med noe annet rart. (Ikke spør meg hva, for det vet jeg ikke )12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 16. juni 2002 #4 Del Skrevet 16. juni 2002 Bare til opplysning... Gull blandes ofte med sølv og ørlite kobber Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. juni 2002 #5 Del Skrevet 27. juni 2002 750 betyr at 750 tusendeler er gull. I Norge bruker vi mest 585, eller det som kalles 14 karat. At det står 18 karat i en ring kjøpt i utlandet, trenger ikke nødvendigvis bety at det er sant, men siden det også står 750, vil jeg tro det er ekte gull. I enkelte land er fargen på gullet rødere eller gulere enn vi er vant til. Dette kommer både av mengden gull og hvor mye kobber det er i legeringen. Jo mer kobber, jo rødere gull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. juni 2002 #6 Del Skrevet 27. juni 2002 750 betyr at 750 tusendeler er gull. I Norge bruker vi mest 585, eller det som kalles 14 karat. At det står 18 karat i en ring kjøpt i utlandet, trenger ikke nødvendigvis bety at det er sant, men siden det også står 750, vil jeg tro det er ekte gull. I enkelte land er fargen på gullet rødere eller gulere enn vi er vant til. Dette kommer både av mengden gull og hvor mye kobber det er i legeringen. Jo mer kobber, jo rødere gull. I Norge er man veldig strenge på dette med stempling, men i enkelte andre land stempler de omtrent hva som helst med gullstempel. Hvis du er usikker på om det er ekte gull, kan du be selgeren/gullsmeden ta en syreprøve på gullet for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. juni 2002 #7 Del Skrevet 27. juni 2002 Nå ble det feil her. Skulle endre det første innlegget, men skrev et nytt. Er ganske fersk her, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå