Gå til innhold

Trenger hjelp til å spise sunt -matintoleranser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette blir riktig forum, så innlegget må bare flyttes dersom dette er helt feil.

Jeg har i flere år vært syk i form av vondt i mage etter matinntak og etter ca 1 time/halvannen så får jeg fryktelig vondt i mage og diaré. Jeg sover veldig mye og er veldig sliten selv om jeg har sovet godt og lenge. Leger finner ingenting galt, jeg har derfor tatt matintoleransetest hos naturterapaut.

Denne testen viser at jeg er intolerant mot melkeprotein, egg, havre, banan, ananas, lam, krabbe, storfe og kylling.

Jeg ønsker derfor inspirasjon til oppskrifter og tips. Middager begynner jeg å få litt kontroll på, men syns spesielt lunsj og frokost er vanskelig.

Noen som har noe tips og oppskrifter til meg? :-)

Anonym poster: 5c8bb26951205e20831069fbffbbea7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare spise middagsrester til lunsj og frokost også da?

Skrevet

Ville tatt denne testen med en klype salt. Har du prøvd og holde deg unna gluten og/eller laktose/melkeprodukter over flere uker?

Skrevet

Typisk norsk helsevesen. "Finner ingenting galt". Grunnen til at du har blitt matintollerant er at du antageligvis har en bendelorm og du bør gjøre det du kan for å få n grundig ormsjekk. Krev å bli sent til en spesialist. Norsk helsevesen er idioter når det kommer til sykdommer som ikke vises på blodprøver og urinprøver.

Anonym poster: da2299461fb23a94225f22cfa2d429c3

Skrevet

Ville tatt denne testen med en klype salt. Har du prøvd og holde deg unna gluten og/eller laktose/melkeprodukter over flere uker?

Testen tok jeg i juli, svar i september. Siden september har jeg holdt meg vekke fra egg og melkeprodukter. Det har gjort meg en del bedre i magen, men ikke helt god. Tar ikke testen for "god fisk", men når du har vært veldig dårlig i 8-9 år, og det gjør at du ikke fungerer i familie/jobb/sosiale settinger så er en villig til å prøve hva som helst for å bli bedre.

Laktose- og melkeintoleranse er to forskjellige ting forresten. :-)

Skrevet

Typisk norsk helsevesen. "Finner ingenting galt". Grunnen til at du har blitt matintollerant er at du antageligvis har en bendelorm og du bør gjøre det du kan for å få n grundig ormsjekk. Krev å bli sent til en spesialist. Norsk helsevesen er idioter når det kommer til sykdommer som ikke vises på blodprøver og urinprøver.

Anonym poster: da2299461fb23a94225f22cfa2d429c3

Har tatt flere forskjellige undersøkelser og prøver i "håp" om å finne noe, deriblant levert inn avføringsprøver over lengre tid. Ingen funn på bendelorm på prøver/undersøkelser.

Skrevet

Kan du ikke bare spise middagsrester til lunsj og frokost også da?

Joda, det kan jeg, men det blir forferdelig ensformig i lengden. Trenger og liker å spise variert.

Skrevet

Laktose- og melkeintoleranse er to forskjellige ting forresten. :-)

Det er jeg fullstendig klar over, poenget skulle være at om du hadde prøvd å styre unna laktose uten at det har hjulpet kunne det være en ide og holde seg unna melk totalt :)
Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over, poenget skulle være at om du hadde prøvd å styre unna laktose uten at det har hjulpet kunne det være en ide og holde seg unna melk totalt :)

Aha, skjønner ;-) Jeg har holdt meg fullstendig uten melke(protein)produkter :-)

Skrevet

Joda, det kan jeg, men det blir forferdelig ensformig i lengden. Trenger og liker å spise variert.

Er ikke middag variert da? Eller spiser du det samme til middag hver eneste dag?Middag er jo det mest varierte måltidet for nordmenn flest. Brød inneholder antinæringsstoffer som gjør altfor mange av oss syke... Å spise brød hele dagen er nesten det motsatte av et godt og variert kosthold i alle fall... Jeg spiser "middag" til alle dagens måltider. Har jo selvfølgelig noen favoritter og så får jeg dilla på noe i perioder, men kostholdet mitt er absolutt variert.

Men ikke-middag forslag: salat med pestodressing? Eller knekkebrød med pålegg? Nøtter? Avocado (med salt og pepper og evt annet)?

Og du har blitt utredet for Chrons og sånt vel?

Skrevet

Lammeintoleranse har jeg aldri hørt om. Sannsynligheten for at det er lam eller kylling som er problemet er vel ekstremt liten.

• Liker 1
Skrevet

Lammeintoleranse har jeg aldri hørt om. Sannsynligheten for at det er lam eller kylling som er problemet er vel ekstremt liten.

Lam fordi proteinene i kjøttet er like med melkeproteiner, og kroppen kan derfor mistolke hva slags proteiner jeg spiser. Kylling fordi det kan oppfattes som proteiner like med egg. :)

Skrevet

Er ikke middag variert da? Eller spiser du det samme til middag hver eneste dag?Middag er jo det mest varierte måltidet for nordmenn flest. Brød inneholder antinæringsstoffer som gjør altfor mange av oss syke... Å spise brød hele dagen er nesten det motsatte av et godt og variert kosthold i alle fall... Jeg spiser "middag" til alle dagens måltider. Har jo selvfølgelig noen favoritter og så får jeg dilla på noe i perioder, men kostholdet mitt er absolutt variert.

Men ikke-middag forslag: salat med pestodressing? Eller knekkebrød med pålegg? Nøtter? Avocado (med salt og pepper og evt annet)?

Og du har blitt utredet for Chrons og sånt vel?

Jeg er sånn typisk som får dilla på ting, og spiser mye av en ting i en periode. Derfor kan det bli litt ensformig syns jeg. Burde så absolutt bli bedre til å prøve nye middagsoppskrifter, så kom gjerne med flere forslag!:) Elsker pesto, så det må jeg prøve å lage uten melkeprodukter :-) Takk for tips!:-)

Har vært utredet på Gastro-Lab ved det lokale sykehuset og de mener at det ikke er Chrons,men irritabel tarm og at jeg bare må leve med det. De sier gjerne irritabel tarm når ikke de finner noe. Gikk derfor til alternativ behandler i fordi jeg er desperat :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter på samme måte som deg med ubehag etter måltider osv. Fastlegen ba meg teste Creon 10000 en periode og det hjelper mye bedre enn noe annet jeg tidligere prøvd. Har du prøvd det?

Anonym poster: caa436f5daa2336853ca6c21de9f5e5f

Skrevet

Jeg er sånn typisk som får dilla på ting, og spiser mye av en ting i en periode. Derfor kan det bli litt ensformig syns jeg. Burde så absolutt bli bedre til å prøve nye middagsoppskrifter, så kom gjerne med flere forslag! :) Elsker pesto, så det må jeg prøve å lage uten melkeprodukter :-) Takk for tips!:-)

Har vært utredet på Gastro-Lab ved det lokale sykehuset og de mener at det ikke er Chrons,men irritabel tarm og at jeg bare må leve med det. De sier gjerne irritabel tarm når ikke de finner noe. Gikk derfor til alternativ behandler i fordi jeg er desperat :-)

Å ja, sorry det skal jo egentlig parmesan i pesto. Men går nok fint an å lage uten, ja.

Mine favorittoppskrifter er det mye meieriprodukter i... Enten et lass med ost eller masse fløte, rømme eller creme fraiche. Men fløte og sånt kan jo erstattes av kokosmelk i veldig mange middagsoppskrifter.

Hva med spinatstuing/gryte? Jeg har ingen oppskrift og bare slumper, men noe som dette:

20 puter frossen spinat

1 løk, hakket og/eller 2 sjampinjonger, i små biter

noen fedd hvitløk

1 boks kokosmelk

salt og pepper (eventuelt litt karri eller litt pesto)

en neve eller to nøtter, finhakket

Stek løk og/eller sjampinjong og hvitløk. Når det er ferdig, sleng i frossen spinat og kokosmelk og la det koke opp og kok ca 15 minutter på middels varme. Krydre etter smak. Tilsett finhakkede nøtter (jeg pleier å bruke macadamianøtter/mandler/valnøtter/pecan) ved servering. Funker bra som saus hvis den ikke er så tyktflytende og funker fint som gryte hvis den er litt tykkere. Eventuelt lage den tynnere og kalle den spinatsuppe.

Skrevet

Personlig spiser jeg Fria brød til frokost og luch, men husker desverre ikke om de inneholder melk. Uansett så finnes det massevis av brødoppskrifter uten nevnte.

Kode kilder til deg:

Vegania

Allergikost

Veganeren Det er lett å finne oppskrifter uten de tingene du reagerer på på veganerblogger ol. Nettopp fordi de ikke bruker egg, melk og gluten.

Matoppskrifter for glutenfri mat

Ellers kan jeg anbefale deg følgende for frokost/lunch:

Dersom du skulle lure på noe er det bare å sende meg en melding, har slitt med mye av det samme selv så vet litt hva jeg snakker om. ;)

Skrevet

Veganeren Det er lett å finne oppskrifter uten de tingene du reagerer på på veganerblogger ol. Nettopp fordi de ikke bruker egg, melk og gluten.

Veganisme = glutenfri kost? Det var hvetemel i oppskrifter på den bloggen i alle fall.

Skrevet

Veganisme = glutenfri kost? Det var hvetemel i oppskrifter på den bloggen i alle fall.

BLir jo glutenfritt når du bruker annet type mel da men. Tenkte på inspirasjons-oppskrifter. Det gjør jeg ofte dersom jeg ikke vet hva jeg skal lage, også erstatter jeg noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...