AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #1 Skrevet 23. desember 2012 Sitter og tenker på nyttårsforsettene mine... I og med at jeg skal ned 25 kg, vurderer jeg å boikotte ALL usunn mat ut av livet mitt, hele 2013! Er det noen her som faktisk IKKE spiser usunn mat? Slik som godteri, brus, potetgull osv?.... Hvordan klarer dere det? Åssen utfordringer? Anonym poster: d9f1d0d6fc0593a4a74a15bb78d2f27e
Gjest Daenerys Skrevet 23. desember 2012 #2 Skrevet 23. desember 2012 Jeg tror at for å unngå en smell, er det lurt å trappe ned eller unne seg noe av og til. Kjøp liten chipspose i stedet for stor, lag grønnsaker og dip i stedet for chips og dip, mørk sjokolade i stedet for melkesjokolade.
Gjest Gagaen Skrevet 23. desember 2012 #3 Skrevet 23. desember 2012 Det er ikke lett i begynnelsen , men man får bare prøve å være sterk . Og så kan man unne seg bittelitt på lørdag ( uten at man tar helt av ) Smaker mye bedre og da når man har venta en hel uke på det
Popc0rn Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 Jeg klarer ikke å spise bare litt godteri. Jeg tryner i godteskåla hver gang. For meg er det eneste som hjelper å kutte ut alt med for mye sukker og stivelse. Jeg trodde at jeg var svak som ikke klarte å beherske meg, men det er søren meg ikke lett å beherske seg når hele kroppen nærmest skriker etter noe søtt. Så lenge jeg spiser LCHF så har jeg ikke sukkersug. Da er det easypeasy å holde seg unna søtsaker. I stedet for å bli fysen på noe søtt, så blir jeg rett og slett sulten.
Emmen Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Du burde unne deg "fri" på lørdager, ellers tror jeg man fort går på en smell. Prøv også å gå sjelden i matbutikkene, og aldri på tom mage. Følg handlelista, og kjøp noe som er sunt MEN godt! Sier det også til meg selv... hahha
Supraspinatus Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 Jeg tror det er lurt og fornuftig fra et helsemessig perspektiv å kutte alle søtsaker både med og uten sukker,men det er ikke så lett å gjennomføre. Jeg mener at en ikle bør ha faste spisedager. Jeg mener det er bedre å heller godta at man skeier ut i blant. Klarer man å leve rimelig sunt 80% av tiden er det veldig bra. Noen klarer dog å holde seg 100% og det er ikke noe gale med det heller. Om du trives med det. 4
Cupcake92 Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Jeg spiser ikke godteri eller potetgull og drikker ikke brus. Men det er av en så enkel grunn at jeg faktisk ikke liker det. Så er jo enkelt av den grunn. Tror egentlig det beste er å hele tiden fokusere på målet ditt. Og tenke mye; trenger jeg dette? Må jeg kjøpe dette? Man må jo være veldig viljesterk også. Tror det er smart å ha en dag hvor du kan kose deg. Men husk, stor forskjell på det å kose seg og fråtsing
Gjest Gjest_drømmer4livet Skrevet 23. desember 2012 #8 Skrevet 23. desember 2012 Sitter og tenker på nyttårsforsettene mine... I og med at jeg skal ned 25 kg, vurderer jeg å boikotte ALL usunn mat ut av livet mitt, hele 2013! Er det noen her som faktisk IKKE spiser usunn mat? Slik som godteri, brus, potetgull osv?.... Hvordan klarer dere det? Åssen utfordringer? Anonym poster: d9f1d0d6fc0593a4a74a15bb78d2f27e Hei. det er fult mulig... Jeg har perioder der jeg kutter ut alt av ting med sukker og hvete. med unntak av sukkeret som er i frukt. grunnen til jeg kun har perioder er for at jeg ikke skal ende opp med og aldri kunne nyte noe som helst. sist jeg gjorde dette så gikk jeg ned 7 kg på 2 mnd,. frukdiett mener jeg det kalles. glem poteter, pasta, hvete, sukker osv , spiser da kun frukt med unntak av middag.da er det frukt til frokost, smoothie til mellom, frukt lunch, smoothie mellom, så middag, smoothie mellom så frukt kvelds. helst så tidlig som mulig. ikke etter kl 20 brukte jeg. middagene er ensformige, kylling eller laks. med grønnsaker. aldri saus eller ris/poteter. det som er bivirkninger i starten. svimmel. pga man har ett høyt sukkerinnhold i hverdagen ellers. magen omstiller seg så enten flyr du på do eller så ønsket du at du gjorde det. uansett det funker. en som har gått på dette i 6 mnd snart. gått ned 27 kg. skal legges til at det er trening inn i bildet mens man er på diett. sykling/løping.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. desember 2012 #9 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har en del erfaring med å leve totalsunt. Jeg er en person som sliter med å begrense meg. Spiser jeg (litt) usunn mat på mandag, er det garantert at jeg spiser usunt flere dager i uken. Jeg klarer rett og slett ikke begrense meg, med mindre jeg er helt hundre prosent konsekvent. Hvis jeg har nulltoleranse går det bra, jeg er MYE mindre fristet og mer motivert. For meg er ikke godteri og usunn mat et tap, jeg savner det ikke. Hvis jeg spiser sunt har jeg tonnevis med energi. For meg er godteri en belastning: jeg blir oppblåst, slapp, sliten og føler meg kvapsete. For meg kan det sammenlignes med røykeslutt: noen mennesker klarer å slutte å røyke, men tar seg en sigg på fest innimellom, og kommer tilbake i gode rutiner uten problemer. Andre MÅ slutte 100% og faller tilbake som storrøyker om de sprekker og bare tar seg ett trekk.. De største problemene du møter er nok fra andre. Anklager om å være kostholdsnazi, anklager om at du aldri koset deg, argumenter om hvorfor du burde bli med på McDonalds, folk som inviterer på middag og serverer usunn mat osv. Mitt tips er å unne seg -litt- usunt i slike situasjoner. For meg holder det med 2 ruter melkesjokolade på filmkveld.. Men du må finne ut av det selv! 3
Jade Skrevet 23. desember 2012 #10 Skrevet 23. desember 2012 Det viktigste for meg, er å ikke ha snop tilgjengelig. Jeg unner meg snop av og til, men kjøper da bare litt. En liten sjokolade, f.eks. Kjøper jeg en svær pose, så spiser jeg mer Lørdagsregelen er viktig her i huset. Og vi kjøper ikke mer enn de små kan spise opp. En eske med drops, og en minisjokolade f.eks. Da slipper vi å ha digg liggende i skapet. Da forsvinner det garantert før neste helg... Av og til føler jeg at det er lettere å bare droppe snop helt. Da glemmer jeg hvor godt det er. Unner jeg meg litt på lørdagen, så får jeg liksom smaken på det igjen. Kjenner hvor jeg har savnet det. Bare litt til, og bare litt til, osv. Har jeg 100% snopestopp, så lager jeg meg noe kos med frukt, og får da ikke samme behovet med å spise snop.
Calculus Skrevet 25. desember 2012 #11 Skrevet 25. desember 2012 Er det noen her som faktisk IKKE spiser usunn mat? Slik som godteri, brus, potetgull osv?.... Hvordan klarer dere det? Åssen utfordringer? Anonym poster: d9f1d0d6fc0593a4a74a15bb78d2f27e Null problem når du vet hvor mye dritt de putter i de greiene. Fant ut at jeg ikke gadd å putte i meg det søppelet mer. I tillegg smaker det ikke i nærheten av så godt som hjemmelaget mat, fersk frukt og grønt (rot grønnsaker er min favoritt!), oster, vin, smoothie, kaldt vann og skikkelig saft. Holder meg dessuten vekke fra palmeolje (vegetabilsk olje/fett) og annet dritt de putter inn i ferdigprodukter for å selge det billigst mulig. Betaler heller 5 kr ekstra for brødet for å slippe palmeolje, både fordi det er usunt (og pga. miljøet seff ), men også fordi palmeolje fri produkter smaker bedre
Gjest Blur Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Jeg vil ikke anbefale deg å kutte ut alt med engang i hvert fall. Da går du veldig lett på en smell. Det har jeg gjort noen ganger fordi jeg overvurderer meg selv. Det er veldig lett å være svak i et lite øyeblikk. Anbefaler deg til å kutte gradvis ut. Men fortsatt ha en dag i måneden da du kan "kose" deg. Denne dagen trener ikke jeg. Spiser litt drittmat som folk kaller det og koser meg. Spiser ofte litt fastfood (pizza, hamburger og chips, fish and chips. Sånne ting) Noen har en gang i uka og da koser de seg med potetgull og litt sjokolade. Du må gjøre det som er riktig for deg, fordi hvis du kutter ut for fort så er det lett å "smelle". Jeg har nå ikke noen ting jeg holder meg unna, men det er fordi det er jul. Ingen trening heller :-)
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Jeg tror forresten at veien fra "jeg skal aldri spise noe usunt igjen" til å utvikle ortoreksi er skremmende kort. Hvis fokuset er "nei", kan du banne på at du vil utvikle et anstrengt forhold til mat. Jeg holdt på med det en periode, så jeg vet hva jeg snakker om. Det strider mot alle kroppens prinsipper å si nei til godteri og høykalorimat. Hjernen er programmert til å ville ha det, for å kunne lagre energien til vanskeligere tider. Derfor blir det ekstra vanskelig å si nei, og det skaper misnøye i hjernen/sjela. Jeg synes jeg det er bedre å gi hjernen lov til å få det den vil ha, men ikke like mye. Bare litt holder! Jeg tror jeg spiser noe usunt en gang i uka, men som sagt begrenser jeg posjonene mine. Når jeg er på besøk hos noen som legger frem en hel skål med godterier, forsyner jeg meg bare 1 gang - ca en håndfull. Dette hjelper også ift til å måtte forklare seg for andre. Folk blir skeptiske og spør og graver med en gang du ikke forsyner deg. Men så fort du har forsynt deg, er de som regel mer fornøyde. 4
Gjest fashion88 Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Nei Endret 29. desember 2012 av fashion88
Supraspinatus Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Jeg tror forresten at veien fra "jeg skal aldri spise noe usunt igjen" til å utvikle ortoreksi er skremmende kort. Hvis fokuset er "nei", kan du banne på at du vil utvikle et anstrengt forhold til mat. Jeg holdt på med det en periode, så jeg vet hva jeg snakker om. Det strider mot alle kroppens prinsipper å si nei til godteri og høykalorimat. Hjernen er programmert til å ville ha det, for å kunne lagre energien til vanskeligere tider. Derfor blir det ekstra vanskelig å si nei, og det skaper misnøye i hjernen/sjela. Jeg synes jeg det er bedre å gi hjernen lov til å få det den vil ha, men ikke like mye. Bare litt holder! Jeg tror jeg spiser noe usunt en gang i uka, men som sagt begrenser jeg posjonene mine. Når jeg er på besøk hos noen som legger frem en hel skål med godterier, forsyner jeg meg bare 1 gang - ca en håndfull. Dette hjelper også ift til å måtte forklare seg for andre. Folk blir skeptiske og spør og graver med en gang du ikke forsyner deg. Men så fort du har forsynt deg, er de som regel mer fornøyde. Du er inne på noe! 80/20-regelen er fin, men det går litt over styr når folk presser på deg kaker i hytt og pine fordi du "trenger å kose deg i blant". Man får ikke ortoreksi fordi man lar være å ta litt kake/godteri, selv om det ser godt ut. Hunger. What it is and what you can do do about it "NEI JEG VIL IKKE KOSE MEG MED DEN J***A KAKEN DIN!!!" 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Du er inne på noe! 80/20-regelen er fin, men det går litt over styr når folk presser på deg kaker i hytt og pine fordi du "trenger å kose deg i blant". Man får ikke ortoreksi fordi man lar være å ta litt kake/godteri, selv om det ser godt ut. Hunger. What it is and what you can do do about it "NEI JEG VIL IKKE KOSE MEG MED DEN J***A KAKEN DIN!!!" Ja, hva ER det egentlig? Noen tar det rett og slett personlig om man ikke spiser opp hele kakebordet. Jeg har opplevd å forsyne meg med et kakestykke i normal størrelse og en bolle. Og likevel få fornærmede kommentarer på at jeg ikke forsynte meg med kake #2, kake #3 og kake #4. "Jeg må da unne meg noe jeg også". "Du slanker deg vel ikke?". Til andre: "Er så kjekt når folk setter pris på kakene en har brukt tid på å bake". Anonym poster: f483bb61660a247e9913a3be821b137e
Kaisamaia Skrevet 6. januar 2013 #17 Skrevet 6. januar 2013 Det beste tipset er nok å bevege deg nok Da skal du ikke behøve å tenke så mye på det usunne du måtte spise..uansett.. du får kanskje mindre lyst på det usunne etter hvert som du trener mer. Det å kutte ut helt har ikke så mye for seg. Alt med måte
Rubies_ Skrevet 6. januar 2013 #18 Skrevet 6. januar 2013 Jeg spiser ikke sukker og veldig lite hvetemel. Holder meg unna alt som inneholder palmeolje. Jeg har et veldig sunt kosthold, men koser meg i blant med gode ting som er litt kaloririkt, men samtidig sunt. Lager kaker/sunn snacks med sunne, gode ingredienser. Mange tror at man må ha et tonn med fett og sukker for å lage godis, men det stemmer ikke. Jeg gjør ikke dette for å gå ned i vekt, men for å ha en sunn og frisk kropp. Ser flere her nevner at så lenge man trener trenger man ikke bry seg om kostholdet. Jeg er så ufattelig uenig!! Kostholdet er superviktig.
gjestSofia Skrevet 6. januar 2013 #19 Skrevet 6. januar 2013 I begynnelsen vil det være vanskelig, men etterhvert som kroppen har vennet seg til å få bare sunn mat, vil den ikke lenger spørre etter snop og søtsaker. Når du får et sug på noe, er det for kroppen trenger noe. Som regel ikke det du ønsker å spise da( d hadde vært noe !) spiser du litt sjokolade og chips går blodsukkeret opp og ned vips du er i en ond sirkel hvor du føler du har søtsug hele tiden. Prøv å finn noe å erstatte alt det søte usunne med. Fx melon ( cantalope, galia, honning, og flere sorter så mye å velge mellom) mango, kiwi, jordbær, bringebær, blåbær evt med fløte el vaniljesaus, gode nøtter. Lag noen hjemmelagde sunne muslibarer mer mørk sjokolade,nøtter, sirup, rosiner, osv.. Er så masse søtt fra naturen og:-) men du må bare venne deg til ett nytt kosthold, men tenk så bra huden, håret, kroppen, ja til og med innsiden av kroppen vil se ut:-) print ut masse fristende oppskrifter og lag en egen bok el sett de i en perm. Nøkkelen er å gjøre det til en kjekk utfordring og, så du klarer å stå i det og samtidig kan kose deg masse med sunn mat:-)
Gjest Vinglepetra Skrevet 7. januar 2013 #20 Skrevet 7. januar 2013 Jeg anbefaler ikke at du kutter ut alt med en gang. Gradvis nedtrapping er det beste. Husk å begrense deg når du unner deg noe. Det er folk som fråtser i de såkalte spisedagene sine,dette tror jeg ikke fører til vektnedgang, med mindre de sulter seg selv de andre dagene. Ellers må du selv finne ut hva som fungerer best for deg, ikke alt som passer for alle. Jeg unner meg noe godt hver dag, men i svært små mengder, spiser ellers sunt og har ingen spisedag. Nå skal jeg også nevne at jeg er normalt æ vektig og ikke ønsker å gå ned i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå