AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #1 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har fått min kjære sønn (22 år) på besøk nå i julen og mammahjertet gledet seg stort til han skulle komme. Jeg er skuffet for han har snudd døgnet helt og sover når jeg er våken. I 3 dager har jeg spist alle måltidene alene og i dag stekte jeg kun et par egg til meg selv. I natt måtte jeg be han snakke lavere (han var på skype med venner) for jeg våknet flere ganger av latterbrøl og høye diskusjoner. Hadde han iallefall sovet på rommet sitt. Nei, han ligger utstrakt på sofaen slik at jeg er henvist til kjøkkenet. Planen hans for i dag var at han skulle gjøre siste innspurt av gavekjøp men han bare sover. Jeg har prøvd å vekke han jevnlig siden kl. 12.00. Nå tenker jeg på hvordan det blir i morgen, julaften. Hvis jeg blir alene med julemiddagen og gavene...det ville vært lettere på flere måter om jeg virkelig hadde vært alene i julen. Jaja. God jul Anonym poster: 2e9b409776e0d4da94d534a45b4e02bf
sol87 Skrevet 23. desember 2012 #2 Skrevet 23. desember 2012 Han behandler deg som et hotell. Jeg synes du skal forklare ham vennlig at hos deg gjelder dine regler, stua er ei stue og ikke et soverom. Og at du ikke har kjøpt inn mat for at han skal spise den alene om natta. Jeg synes ikke han viser deg noe særlig respekt. 18
Gjest Naria Skrevet 23. desember 2012 #3 Skrevet 23. desember 2012 (endret) At han ligger og sover i stua hadde jeg gitt blankt faen i. På dagtid hadde jeg gjort alle normale aktiviteter og ikke tatt hensyn til at han har snudd døgnet på hodet. Har du snakket med han og fortalt han hvordan du føler det? Endret 23. desember 2012 av Naria 14
Aldrisur Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 Du må få ham til å forstå at han ikke kan komme hjem til mamma og oppføre seg som en fjortis. Gutten er 22 år og bør rett og slett ta seg kraftig sammen, og ikke minst hjelpe deg med å gjøre i stand til julaften! Det må du si til ham. God jul! 16
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Ja, jeg vet, sol87. Jeg vet bare ikke om jeg skal ta den kampen og lage ufred eller bare godta det. Det er ikke så enkelt å si ifra til han. Takk for svar. Anonym poster: 2e9b409776e0d4da94d534a45b4e02bf
ninuska_ Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Jeg syns du skal ta en prat med han. Han har vel kommet for å besøke deg i jula? Har du prøvd å sette en tid for middag, slik at han vet at "da er det middag". Prøvd å spørre om han kan hjelpe til med å pynte/rydde og lignende? Jeg er hjemme på ferie hos mamma og pappa, og ja, jeg sover litt lenger på morgenen, men å snu døgnet hadde aldri falt meg inn. Jeg passer på å være hjemme og spise middag med dem selv om jeg har andre planer selv om jeg vet at de ikke forventer det. De syns det er hyggelig at jeg tilbringer tid med dem når jeg er på besøk. Håper du får snakket med han og at dere får en fin jul Endret 23. desember 2012 av ninuska_ 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 At han ligger og sover i stua hadde jeg gitt blankt faen i. På dagtid hadde jeg gjort alle normale aktiviteter og ikke tatt hensyn til at han har snudd døgnet på hodet. Har du snakket med han og fortalt han hvordan du føler det? Jeg har kun en sofa i stuen og det er ikke godt å sitte på en kjøkkenstol i dagesvis. Jeg har sagt at han bør få snudd døgnet igjen slik at vi kan tilbringe tid sammen før han reiser og at det er bortkastet å diske opp med god mat når det bare ender med at jeg spiser alene. Du må få ham til å forstå at han ikke kan komme hjem til mamma og oppføre seg som en fjortis. Gutten er 22 år og bør rett og slett ta seg kraftig sammen, og ikke minst hjelpe deg med å gjøre i stand til julaften! Det må du si til ham. God jul! Alt er klart til julen og juletre har jeg ikke hatt siden jeg flyttet til min lille, men koselige leilighet. Det er så godt å se at dere ikke synes jeg bare syter. Takk. Anonym poster: 2e9b409776e0d4da94d534a45b4e02bf 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #8 Skrevet 23. desember 2012 Jeg syns du skal ta en prat med han. Han har vel kommet for å besøke deg i jula? Har du prøvd å sette en tid for middag, slik at han vet at "da er det middag". Prøvd å spørre om han kan hjelpe til med å pynte/rydde og lignende? Jeg er hjemme på ferie hos mamma og pappa, og ja, jeg sover litt lenger på morgenen, men å snu døgnet hadde aldri falt meg inn. Jeg passer på å være hjemme og spise middag med dem selv om jeg har andre planer selv om jeg vet at de ikke forventer det. De syns det er hyggelig at jeg tilbringer tid med dem når jeg er på besøk. Håper du får snakket med han og at dere får en fin jul Jeg begynner med vekkingen 45 min før mat og er han ikke våken til maten er servert får han bare være. Det ville ikke gjort noe om han sov litt utover dagen. Han har tross alt fri og jeg vil at han skal kose seg. Men slik det er nå kunne han like godt blitt hjemme hos seg selv. Anonym poster: 2e9b409776e0d4da94d534a45b4e02bf 5
Gjest DrManhattan Skrevet 23. desember 2012 #9 Skrevet 23. desember 2012 Wow, jeg ser verden har forandret seg siden jeg var 22, i år 2000 Hadde jeg oppført meg slik så hadde jeg blitt sparket opp av min mor kl 10:00 Du må bare være strengere, ikke dull med ham, han er en voksen mann. Få han opp Og ha en God Jul 18
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #10 Skrevet 23. desember 2012 Når han tar opp sofaen, si flytt deg litt og sett deg ned. Krev din plass ikke bare la han ta den! Anonym poster: 4c10712f168a02e3db7fc53ec2d1eab6 7
Gjest oreokaka Skrevet 23. desember 2012 #11 Skrevet 23. desember 2012 I morgen syntes jeg bare du skal dra han opp av senga og be han skjerpe seg. Jeg selv er en som kan sove lenge, men når jeg er hjemme hos mor og far syntes jeg det er folkeskikk å stå opp tidiligere enn jeg pleier. 3
Gjest annemor30 Skrevet 23. desember 2012 #12 Skrevet 23. desember 2012 Det er vel litt sent og oppdra han nå som 22 åring? 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #13 Skrevet 23. desember 2012 steng bredbåndet om natten, da vil det ikke være så spennende lenger å være oppe om natten Anonym poster: 2db767d8cabaec8860646f6e8684de71 11
Rskre Skrevet 23. desember 2012 #14 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Oppseding er mi sterke side. Vi har opplevd slikt tidlegare ja, men eg tok berre og fylte opp ei bøtte med isbitar og vatn og kasta på vedkomande. Etter det vart det slutt på slik åtferd. Endret 23. desember 2012 av Rskre 3
Rosalie Skrevet 23. desember 2012 #15 Skrevet 23. desember 2012 Wow, jeg ser verden har forandret seg siden jeg var 22, i år 2000 Hadde jeg oppført meg slik så hadde jeg blitt sparket opp av min mor kl 10:00 Du må bare være strengere, ikke dull med ham, han er en voksen mann. Få han opp Og ha en God Jul Word! Når jeg er på besøk hos mine foreldre, så begynner min mor å trampe rundt med høye hæler på parketten i rommet rett over meg i 9-tiden, og ikke lenge etter starter støvsugeren. Vi kan også glemme å bo på hotell når vi er der, alle må trå til, ellers får vi beskjed om å hute oss tilbake til huleboerhulen vi tydeligvis kommer fra. 3
bebisss Skrevet 23. desember 2012 #16 Skrevet 23. desember 2012 Jeg forstår veldig godt du er skuffet, og mange gutter i den alderen er slik som tror at de kommer hjem til mamma og da behandler de foreldrene sine som tjenere! Vi har hatt en streng oppvekst der vi alle bidrar i huset! Jeg er også i 20 årene, og jeg er hjemme hos mine foreldre nå, jeg sover gjerne litt lengre nå, til klokka 10.00, da er det rett opp og en kaffe så er det å hjelpe til i julebaksten og vasking og rydding. Om jeg tar en kveld der jeg er ute med veninner så får jeg dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine for jeg egentlig kunne ha brukt den tiden på og hjelpe dem, vet det er litt ekstremt men jeg skylder dem all hjelp ettersom de åpner hjemmet sitt for meg og lager middag. da tar jeg oppvask. Mine brødre derimot er mer avslappa, de hjelper ikke til før de blir spurt om det, det er mer typisk gutter å være slik. Han bør skjerpe seg, han er 22 år og burde forstå, det er ikke for sent å oppdra han til å ta ett tak til hjemme å respektere mora si!! Ikke vent til i morgen med å gjøre ting, spark han ut av sofaen og be han bidra i hjemmet! det er ikke måte på hvordan man skal oppføre seg, alder spiller ingen rolle, ett barn bør forstå at slik oppfører man seg ikke. Foreldre er ikke slaver! ta tak i dette NÅ! og ikke gi deg med alle kommentarene og truslene om han kommer med det, om han går og legger seg i senga så sparker du han ut av senga, han skal stå opp nå, klokka er snart 15.00.. Herregud altså.. 2
hjertesukka Skrevet 23. desember 2012 #17 Skrevet 23. desember 2012 Du må gi beskjed på en bestemt, men grei måte og stå opp for deg selv! Hadde aldri tillat at noen lå og sov i stuen min på dagtid, uansett hvem det var, når de har sitt eget rom. Og at folk ikke møter opp til måltider er direkte uhøflig. Han eier ikke respekt for deg, høres det ut som. Kan du ikke sette han igang med noen små oppgaver; måke snø, ordne til juletre på foten, hogge ved evnt, bære varer osv. , eller gå en tur i det minste, slik at han blir trøtt om kveldene. 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #18 Skrevet 23. desember 2012 steng bredbåndet om natten, da vil det ikke være så spennende lenger å være oppe om natten Anonym poster: 2db767d8cabaec8860646f6e8684de71 Jeg har internett via utleieren. Oppseding er mi sterke side. Vi har opplevd slik tidlegare ja, men eg tok berre og fylte opp ei bøtte med isbitar og vatn og kasta på vedkomande. Etter det vart det slutt på slik åtferd. Det var sikkert ikke du som måtte tørke opp sølet? Jeg vil ikke vøte ut sofaen min med isvann. Anonym poster: 2e9b409776e0d4da94d534a45b4e02bf 1
ninuska_ Skrevet 23. desember 2012 #19 Skrevet 23. desember 2012 Da foreslår jeg: sett deg i sofaen, dytt vekk føttene hans og sett på TVen på høyt. Jeg syns ikke du trenger å ta så mye hensyn til han. Jeg hadde sagt det rett ut: du kan gjerne dra hjem igjen hvis du skal oppføre deg sånn her. 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #20 Skrevet 23. desember 2012 Jeg vet at jeg er veldig tafatt når det gjelder denne situasjonen. Og jeg vet at dere har rett og at jeg må si i fra på ordentlig vis at dette er uakseptabelt. Det jeg egentlig er redd for er vel at han gir faen i det jeg sier og bare fortsetter. Slik har det vært før men jeg håpet at han hadde forandret seg på den måten også. Han er ikke slik mot andre i familien, da aksepterer han om noen kommer med kritikk eller tar opp noe med han. Han tar vare på vennene sine og forsvarer dem hvis det er noe og han er som jeg vet en godt likt ung mann. Anonym poster: 2e9b409776e0d4da94d534a45b4e02bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå